Niet alle landen binnen de EU zeggen ja en amen op het plan van Bussel om een verbod op de brandstofauto per 2035 te realiseren.
Geen nieuwe auto’s meer met een verbrandingsmotor onder de motorkap. Als het aan de Europese Unie ligt komt er een verbod per 2035. Dat is al over 13 jaar. Die transitie gaat veel te snel, vinden meerdere lidstaten. Het verzet tegen de plannen lijkt te groeien.
Verbod brandstofauto
Er zijn nu concreet vijf Europese landen die zich fel tegen de plannen hebben uitgesproken. Het gaat hier om Roemenië, Italië, Portugal, Slowakije en Bulgarije. Roemenië is het nieuwste land uit dit rijtje die aan de bel trekt. En in Italië liggen de emozione hoog door nationaal trots als Ferrari en Lamborghini.
Ze zijn niet compleet tegen de plannen, maar willen een langzamere transitie. 2035 is te snel volgens hen. Ze vragen de EU om meer tijd. Wat de 5 klagende EU-landen betreft komt het verbod er in 2040. Dus over 18 jaar. Daardoor is meer tijd voor de industrie om de overstap te maken. Ook moeten de landen de infrastructuur aanpassen op de massale overstap naar elektrisch.
Nederland heeft makkelijk praten
In Nederland is het niet zo’n probleem om volledig elektrisch te rijden. Maar wij hebben makkelijk praten. Op een paar heuvels na in Limburg is ons landje zo vlak als wat. Tel daarbij op dat de laadinfrastructuur dik in orde is. Maar dat is natuurlijk niet bij alle landen om ons heen zo.
In bergachtige gebieden is diesel nog altijd koning. Daarnaast liggen de inkomens onder de bevolking in de 5 klagen EU-landen een stuk lager. De bevolking kan niet zomaar een nieuwe elektrische auto kopen. Oftewel, het is helemaal niet zo gek dat de landen aan de bel trekken.
Verbod in 2035 nog niet 100% zeker
Een complete ban op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 in de EU is nog niet honderd procent hardgemaakt. Ministers uit de EU-landen moeten het eerst collectief eens worden. Daarna volgt er een wet waar het Europees parlement zich weer over moet buigen. Kortom, zo makkelijk is het allemaal nog niet. (via Reuters)
pomoek zegt
Okay, dit zeg ik als tree-hugger, die paar Lambo’s en Fezza’s die gaan het verschil niet maken. Dus daar valt wel een mouw aan te passen. En hetzelfde geldt natuurlijk voor die andere landen. Want dat is de enige reden waarom ze tegen zijn. Ze willen méér geld van de EU.
kniesoor zegt
Qua dat laatste : my thought exactly. En dat terwijl Roemenië de Dacia Spring heeft.
cloverleaf zegt
Ondanks dat ik zeer goed verdien wil ik ook geen 60k stukslaan op een elektrische auto met een beetje leuke range terwijl een tweedehands dieseltje van de helft moeiteloos en comfortabeler op 1 tankje naar de bergen knalt. Ik rijd zo’n 2 a 3x per maand afstanden van 400km plus, waar ik niet kan laden op de eindbestemming. Ook rijd ik nog zo’n 6x per jaar naar Oostenrijk, Italië en Kroatië. Een EV is gewoon nog lang geen optie voor mij. De volgende wordt ook een diesel (nijg naar Stelvio)
mrbakerfield83 zegt
Het probleem is dat de klimaatverandering daar geen boodschap aan heeft. Vroeg of laat gaat de transitie ons allemaal pijn doen. Beter dat, dan een wereld die door de klimaatverandering totaal op z’n kop staat toch?
petroldrinker zegt
Dit is een goed artikel om te lezen zo in de vroege ochtend, hopen dat ze het dan nog niet halen en nog verder moeten uitstellen :)
joejojo2012 zegt
Roemenie spreekt waarschijnlijk niet alleen voor/namens de bevolking. Het spreekt eerder namens Dacia en Ford. Deze hebben hier fabrieken en produceren ook motoren voor desbetreffende merken.
Dutchdriftking zegt
“Daarnaast liggen de inkomens onder de bevolking in de 5 klagen EU-landen een stuk lager. De bevolking kan niet zomaar een nieuwe elektrische auto kopen.” vergelijk eens de nieuwprijs van een auto in die landen met de prijs hier in Nederland. We verdienen meer, maar de aanschaf van een nieuwe auto is veel hoger, komen hun in verhouding er alsnog beter uit. Het is niet voor niets dat Nederland zo’n oud wagenpark heeft. Alle hybrides en elektrische auto’s welke met subsidie geleasd zijn gaan na vier jaar de grens over. En onze particulier importeert er 8 jaar oude auto’s voor terug uit het buitenland…
rrk147 zegt
Of Nederland de laadinfrastructuur goed op orde heeft is twijfelachtig. Ja er zijn nu al heel wat oplaadpunten, maar ik hoor ook genoeg geluiden dat het energienet op veel plaatsen aan de max zit, en meet oplaadpunten, voor bijvoorbeeld vrachtwagens niet haalbaar zijn. Of DC’s die hun koelinstallaties overdag zachter laten draaien, en snachts bij minder verbruikers juist vol aan gaan.
ericc zegt
Ook in de noordelijke landen van de EU zie ik veel mensen niet in staat om een EV te kopen. Basismaterialen komen uit landen die opgeslokt zijn door China en deze zullen de prijzen niet doen dalen als de oorlog voorbij is.
mashell zegt
“De bevolking kan niet zomaar een nieuwe elektrische auto kopen.”
Maar dat hoeft toch ook niet, ze kunnen toch gewoon onze oude gebakjes kopen, net zoals ze nu doen?
bernoulli zegt
Gisteren zag ik op het journaal dat voor bedrijven als Ferrari al andere regels gelden dan voor de Fiats en Skoda’s van deze wereld. Zo is het voor hen niet 2035 maar 2036. En in de tussenliggende jaren hoeven ze niet te voldoen aan de stapsgewijze afbouw.
harrie zegt
‘In bergachtige gebieden is diesel nog altijd koning.’
.
Hoezo dan, een EV heeft doorgaans meer dan genoeg koppel om een bergje op te komen, en naar beneden kan je regenereren.
pjp911 zegt
Waar ligt Bussel?