Navigatie instellen, muziekje selecteren of zelfs games spelen. Dit alles op een smartphone tijdens het rijden in een auto.
Voor de politie is het inmiddels een van de grootste problemen van het dagelijkse verkeer. Mensen die tijdens het rijden druk in de weer zijn met hun smartphones. Alle MOMO-campagnes van de overheid ten spijt. Tja, je ziet die borden ook niet langs de weg als je naar een schermpje tuurt tijdens het rijden natuurlijk.
Het gebruik van de mobiele smartphone in de auto groeit. Dat blijkt uit de Interpolis Barometer 2019, uitgevoerd door het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Aan het onderzoek deden 3.768 respondenten mee. Het overgrote deel waren volwassenen (18 t/m 80 jaar). Het is een terugkerend vragenlijstonderzoek naar het telefoongebruik in het verkeer onder automobilisten.
Stijging gebruik smartphone in de auto
Uit de Barometer 2019 komt naar voren dat 68,7% van de respondenten weleens zijn/haar telefoon gebruikt tijdens het rijden. Dat is een kleine stijging in vergelijking met het onderzoek van 2017. Toen gaven 66,1% van de onderzoeksdeelnemers dit aan. En let wel: deze cijfers zijn op basis van een onderzoek dat in 2019 is afgenomen. Dat is nog vòòr de invoering van 100 km/u rijden overdag. Die maatregel kan er ook voor zorgen dat nog meer mensen met de telefoon gaan spelen tijdens het rijden.
Bellen of voor je werk berichten sturen is allang niet meer de enige veelgebruikte toepassing op de smartphone in de auto. Navigeren, muziek opzetten en gamen is wat men tegenwoordig op de telefoon tijdens het rijden doet. 56,9% van de ondervraagde automobilisten gaf aan de kans op een boete laag in te schatten. Op het gebruik van een smartphone in de auto tijdens het rijden staat een boete van 240 euro. Van alle respondenten hebben slechts twee personen aangegeven daadwerkelijk ooit een boete te hebben gekregen.
Dit onderzoek van het SWOV vindt één keer in de twee jaar plaats. Om te weten wat voor effect 100 km/u heeft op het telefoongedrag in de auto weten we dus pas in 2022. Dan weten we het resultaat van het onderzoek dat in 2021 zal worden afgenomen.
grasvreter zegt
Ik gebruik mijn telefoon ook tijdens het autorijden, maar ding zit altijd in de houder. En met gebruik bedoel ik bijvoorbeeld ja tikken als de navigatie zegt een betere route te hebben gevonden, of doorgeven dat er een obstakel op de weg zit, of iemand bellen. Tel ik dan ook mee..?
nout zegt
@grasvreter: en als het antwoord ja is, waarom is het dan nee als je precies hetzelfde doet op een navigatiescherm ??? ik heb hetzelfde!
theo1969 zegt
@grasvreter: zolang je telefoon IN de houder zit, mag je m gewoon gebruiken.
plakloodventer zegt
@theo1969: zeker mag hij in de houder gebruikt worden maar hij kan ook in een houder misbruikt worden. Betrap mezelf erop dat ook dat verleidelijk is.
theo1969 zegt
@plakloodventer: tja, ik heb bij mijn bus van t werk, sprinter 2019, alles stem bestuurd, is veel beter. iPhone Bluetooth verbonden, kun je ook gewoon je smartphone in je zak houden. ?
mar10us zegt
@grasvreter: zolang je geen gevaar of hinder veroorzaakt mag dat. Anders art5 aan je broek.
petroldrinker zegt
Tja vind niet gek, merk aan mezelf ook dat sinds de snelheid van 130 naar 100 is gegaan ik mn telefoon weer vaker gebruik… willen ze er vanaf? makkelijk, maak de snelwegen maar onbegrensd!
melkkoe zegt
Inderdaad, voor mij hetzelfde verhaal.
bmw2coupeeigenaar zegt
Onbegrensd hard rijden past (helaas) niet bij de Nederlandse mentaliteit.
LaLancia zegt
@petroldrinker: vind niet gek? Dat is hartstikke gek! Jij vindt het normaal dat men naar de telefoon grijpt als je aan het rijden bent?
dutchneon zegt
onbegrensd is wat veel misschien maar 160 kan makkelijk en schiet ook lekker op.
Bij 150 verveel ik me ook al een stukje minder dan bij 100 en kun je bijna 100% met rijden bezig zijn.
Met 100km/h kun je onmogelijk 100% bezig zijn met rijden. Er is gewoonweg te weinig te zien, er zijn te weinig acties te doen die je scherp houden, achter elkaar aan sukkelen is gewoonweg te simpel voor ons brein.
We worden te weinig geprikkeld waardoor we met andere zaken bezig gaan
tazmania zegt
@dutchneon: wat een gelul. Het is een kwestie van verantwoording nemen, en kennelijk kost je dat heel veel moeite.
dutchneon zegt
ho ff niet zo hard…. ik rijd zo’n 700km per week met hier en daar wat ritjes buitenland met aanhanger.
ben redelijk gewend aan langzaam 90-100 tokkelen. In de hele 19 jaar rijbewijs nog geen schuldschade op mijn naam en zeker geen bon voor de telefoon vasthouden….
Ik stel alleen mijn bevindingen van hoe het menselijk brein over het algemeen werkt.
Een jaar of 3 terug reed ik nog veel boot en autotransporten van en naar spanje oostenrijk en Italië (zo’n 75000km per jaar) en dan niet met een vrachtwagen maar met 4×4. na een uur of 3-4 rijden raak je in slaap gesukkeld en moet je echt even veranderen van gedrag. Op de terugweg, vaak snachts met een lege trailer tempo 120 heb je veel minder last (mits je uitgerust bent).
Zoals jij zegt ‘verantwoordelijkheid nemen’ is natuurlijk zoals het zou moeten zijn maar zo makkelijk werkt het niet. Het is niet voor niets dat er leerplichtambtenaren nodig zijn, nare foto’s op sigarettenpakjes zitten e.d.
karhengst zegt
@petroldrinker: Gewoon weer 130 scheelt ook een hoop. Dat is toch net even een snelheid en vooral ook dynamiek tov het andere verkeer dat je er wel alert bij wilt blijven.
Heb nog nooit meegemaakt dat m’n auto na een uurtje rijden meldt dat ik pauze moet maken omdat er vermoeidheid is geconstateerd. Dat komt meestal pas na 6 uur rijden, maar dit was dus m’n eerste keer in Nederland sinds de 100 kmh regel. Wat een onzin.
r525 zegt
Wat een ontzettende kulsmoes om je eigen gedrag goed te keuren. Tokkielogica.
jandevries zegt
De genoemde 68,7% van mensen die de gsm gebruiken in het verkeer, is incluisief gebruik tijdens stilstand en inclusief het gebruik door fietsers en voetgangers.
Het gebruik door automobilisten tijdens het rijden ligt op 49,9%. Nog veel te hoog.
noidea zegt
Oh ja als je 100 moet rijden, dan ga je natuurlijk gelijk je mobiel weer gebruiken….Wat is dat voor rare kronkel in je kop, hoe egoïstisch moet je zijn om dit te denken zeg.
Alsof er bij 100 km/u geen onverwachte dingen kunnen gebeuren, je ogen moeten gewoon op de weg zijn gericht.
viezefreddyw zegt
@noidea: Dat kan je allemaal wel zeggen en vinden, en natuurlijk is dat ook wel zo, maar het is gewoon een feit dat men (er zijn gelukkig uitzonderingen) bij verveling iets zoekt om zich te vermaken. Gezien het feit dat je tegenwoordig met een beetje telefoon zelfs je verlichting thuis uit en aan kan zetten is het voor men al heel makkelijk zich daarmee te vermaken. Het mag geen verrassing zijn dat het veel vaker voor komt dat men de telefoon pakt dan voorheen.
noidea zegt
Ja maar als jeje verveelt, dan kun je toch de volgende keer wel iets van een audioboek of muziek of wat dan ook gaan luisteren.
Het gebeurd nu gewoon structureel door bepaalde mensen en vooral dat zo’n hoog percentage is, is vrij schrikbarend.
Ik vraag me ook af hoeveel ongelukken hierdoor worden veroorzaakt, maarja is lastig achteraf aan te tonen natuurlijk zoals dat wel met bijv. alcohol kan worden aangetoond.
por100 zegt
Audioboek is niet per se veiliger. Je moet vooral de focus voor het autorijden bevorderen. Als ik nadenk over een uitspraak in een audioboek ben ik misschien wel meer afgeleid. Met het warme weer is misschien goede oordoppen indoen en het raam openzetten een goed idee.
Crosscabouter zegt
@viezefreddyw: verveling…. schijnt een verschijnsel te zijn wat de mensheid zoveel mogelijk moet voorkomen. Terwijl verveling de meest creatieve denkprocessen op gang helpen. Verveling schijnt gewoon gezond te zijn. Dus dan maar vervelen tijdens het rijden.
fedmas zegt
Het viel mij de laatste dagen ook op dat sinds het 100kmh is, opvallend veel mensen structureel op de telefoon zitten. Kan wel zijn dat je met 100km/h denkt oh het kan wel, maar je pikt ze er zo uit. Slingeren, geen richting, snelheidswisselingen en nul gevoel bij auto’s die wel net ff wat harder aankomen. Ik heb zelfs het gevoel dat de verkeersveiligheid met 100 minder is geworden dan met 130 op bepaalde twee baans wegen. Komt ook omdat er -toch- weer meer snelheidsverschil ontstaat, maar ook omdat men minder oplet. Weg die telefoon dus :)
dalmore zegt
Sinds CarPlay er is gebruik ik mijn telefoon amper meer. Eventuele berichten worden netjes voorgelezen dus altijd ogen op de weg. Het valt wel op sinds de invoering van 100 dat er veel meer mensen naar hun schoot kijken ipv recht vooruit ..
griffendahl zegt
@dalmore: precies, CarPlay is een uitkomst
basman147 zegt
Het ontbreekt dus weer eens aan handhaving, zoals ze vaak in Nederland…
Politici bedenken aldoor nieuwe wetten en vervolgens moeten de mensen op de werkvloer (politie, zorg, onderwijs, belastingdienst en nog vele anderen) maar zien hoe ze het in hun toch al drukke schema proppen.
Dus, dames en heren Politici, als jullie weer eens iets nieuws verzinnen, zorg dan gelijk dat er geld is voor handhaving, dan hoeven we ook niet 10 jaar later een parlementaire enquête te houden waarom het mis ging.
jack_abarth zegt
@basman147:
Geld voor handhaving is niet het probleem denk ik, het aantal (goede) handjes is het probleem. Al zou men 5.000 bruto per maand geven, dan nog zou ik geen agent willen zijn. Niet uit schaamte om agent te zijn ofzo, maar spreekwoordelijke “politieagentje” spelen bij discussies heb ik gewoon geen trek in. Laat staan in een weekendnacht op m’n bek geslagen te worden.
basman147 zegt
Het is ook niet mijn roeping, maar waar het me meer om gaat is dat er continu luchtballonnetjes worden opgelaten door politici zonder dat over de praktische haalbaarheid wordt nagedacht.
Als gevolg daarvan is er bijna geen politiecapaciteit over voor verkeersveiligheid, want dat is nu eenmaal niet sexy, en komt dus onderaan de prioriteitenlijst.
In dit onderzoek staat ook letterlijk dat mensen zich niet druk maken over de boete, want de pakkans is toch nihil. Met een nieuwe wet alleen dwing je geen gedragswijziging af, dat lukt alleen met handhaving.
leefvrij zegt
Wat kunnen de reageerders tot nu slecht lezen. Er staat toch duidelijk, dat dit onderzoek is van voordat we naar 100km/h zijn gegaan.
Bij welke snelheid dan ook. Je bent een hufter als je met je telefoon aan het spelen bent tijdens het rijden. Je bestuurt een dodelijk projectiel, wat je volledige aandacht nodig heeft. Als je dat niet beseft, hoor je niet deel te nemen aan het verkeer.
autogedrocht zegt
Ben je ook een hufter als je naar de reclame LED zuilen langs de snelweg kijkt? Die er zo neergezet zijn dat je er wel naar moet kijken? Of kijkt naar een mooie auto die je inhaalt?
Je bestuurt een dodelijk projectiel, wat je volledige aandacht nodig heeft.
leefvrij zegt
Er zit een verschil tussen een spelletje spelen op de telefoon, een bericht typen of lezen aan de ene kant en een blik werpen op wat je langs de weg ziet aan de andere kant. Dat heet inzicht.
Welke LED zuilen bedoel je? Nog nooit gezien. :-P
autogedrocht zegt
Je hebt zeker altijd een zonnebril op :p
Er zit zeker een verschil in, dat ben ik met je eens. Ik las je reactie “telefoon spelen” als in dat je het hele ding niet mag aanraken. Daarin zie ik weinig verschil met aan je radio zitten of in Spotify een nummer verder zetten. Een telefoonnummer opzoeken voor handsfree bellen met de telefoon gaat sneller dan het telefoonnummer te zoeken via het systeem van de auto.
Dat je niet een email gaat typen of gaat gamen mag duidelijk zijn.
leefvrij zegt
Dan hebben we het over hetzelfde.
duitslaagvliegen zegt
Ik sluit me helemaal aan bij de reacties hierboven over 130 km/h – 100km/h
Vooropgesteld, ik houd mij nooit helemaal aan de snelheid van 100km/h dat deed ik ook niet bij 130km/h (..), altijd ongeveer 10/15km/h harder
Maar ik liet het echt wel uit mijn hoofd om op mijn telefoon te gaan zitten kijken
De dynamiek van het rijden is nu totaal anders met 100km/h. Sinds de 100km/h van kracht is, vinden al die Peanuts van de rechterbaan dat ze nu ook op de linkerbaan hun 90km/h terreur kunnen uitoefenen (..)
Dus ik zet de autopilot maar aan en laat die het werk doen en dan is na alle vogels en weides en industrieterreinen buiten bekijken de telefoon erg aanlokkelijk.
Ik probeer me er maar niet aan over te geven, je reactietijd is echt veel langzamer dan wanneer je een beetje naar buiten zit te kijken
jer81 zegt
Mensen die hiermee betrapt worden gewoon het rijbewijs innemen voor een maand. Bij herhaling door de versnipperaar en pas 2 jaar later weer rijexamen mogen doen.
volvaudi zegt
Zelfde straf opzetten als samenscholen dezer tijden. €400+ met een strafblad, dag VOG
mashell zegt
Apple en Google moeten gewoon hun verantwoording nemen en de smartphone’s zo maken dat ze niet te gebruiken zijn tijdens het autorijden.
gilettelubbers zegt
@mashell: hoe zie je dit voor je? Dat wanneer er beweging wordt waargenomen je telefoon op vliegtuigmodus gaat? Dit zou betekenen dat je niet meer gebeld kan worden tijdens het rijden (via Bluetooth in de auto). Dit is vrijwel niet te waarborgen, medepassagiers zouden hierdoor ook geen gebruik kunnen maken van de telefoon..
reactief zegt
Ja, waarom niet. Boven een bepaalde snelheid van bijvoorbeeld 30km/u automatisch alle meldingen uit, tenzij aangesloten op carkit etc., dan kan telefoon wel binnen.
En wel de mogelijkheid bieden om met een knopje incl. waarschuwing deze functie te ontgrendelen voor passagiers. Dan zullen er nog steeds voldoende eikels zijn die dit aanklikken om alsnog hun telefoon te gebruiken, maar ik denk dat het aantal gebruikers wel enorm afneemt omdat de meeste telefoongebruikers de verleiding gewoon niet kunnen weerstaan bij het ontvangen van een bericht, maar niet bewust ervoor willen kiezen de auto te gebruiken door een ontgrendeling te moeten aanklikken.
Foramen zegt
@reactief: die functie zit al standaard op een iPhone en zal op Android waarschijnlijk ook zijn.
Op de iPhone heet het “niet storen tijdens autorijden” je kan kiezen dit te laten detecteren middels beweging, Bluetooth connectie met CarPlay of het uit te zetten.
Ik heb het laatste gekozen, leg zelf m’n telefoon wel aan de kant.
mashell zegt
Bluetooth blijft natuurlijk gewoon werken, maar interactieve apps, facebook, whatsapp, games, netflix, alles eigenlijk zijn via de telefoon user interface even niet meer bedienbaar. Google en Apple hebben er ook baat bij, op deze manier ontstaat er eindelijk een serieuze usecase voor carplay en android auto.
Je telefoon weet je favoriete eten is, weet waar je woont, waar je werkt en wat je seksuele voorkeuren zijn. Je telefoon welke auto van jou is, je telefoon weet waar je bent en weet hoe snel je gaat. Deduceren dat je in een auto rijdt moet een telefoon dus ook kunnen. Het enige lastige is deduceren of je bestuurder of passagier bent maar daar kun je met algoritmes ook een heel eind komen. Bijvoorbeeld aan de hand van de hoeveelheid signalen kun je vaststellen dat de telefoon de enige is in de auto, dan is het dus de ook telefoon van de bestuurder.
Komt nog bij dat een false positive, een passagier in een auto die niet kan internetten ook weer niet het allerergste is. Die kan ook wel weer ouderwets rode auto’s tellen.
estoque zegt
Ik merk het ook aan mijzelf dat ik het steeds vaker doe.
11km lange, kaars-rechte weg waar je 100 mag met zo’n mooie groene streep in de midden. Vrachtwagens die er 80 rijden of duitse vrachtwagens die denken dat je er maar 60 mag.
Dan is de aantrekkingskracht van een telefoon gewoon te groot voor mij.
Zwak, i know.
carman6 zegt
Toen ik mijn telefoon gebruikte voor navigatie, wilde ik nog wel eens binnen komende appjes lezen en soms ook nog wel reageren met een spraakbericht. Nu heb ik een radio met android er op en gaat de telefoon in de middenarmsteun. Ben daardoor echt een stuk minder afgeleid. Eerlijk gezegd vind Ik het een hoop aanstellerij dat men zich verveelt bij 100 km/h.
Praeses zegt
Interessante discussie. Grofweg zie ik 2 standpunten:
1. Je bent een malloot als je naar je telefoon grijpt in de auto, of je nou 100, 130 of 50 moet rijden. Het moet niet eens in je hoofd opkomen.
2. Als je langzamer moet rijden, is het onvermijdelijk dat je naar je telefoon grijpt.
Persoonlijk zit ik meer in het eerste kamp, maar ik snap wel dat dit voor groep 2 zo werkt. Mensen denken altijd dat ze het wel kunnen, dat ze slimmer zijn dan de regels, ook omdat het nog nooit misgegaan is. Er zijn ook mensen die jarenlang zonder gordel rijden met dezelfde motivatie. Als je dan ook nog een beetje smartphoneverslaafd bent, ga je snel naar die prikkel grijpen, als de prikkel van het snellere rijden weg is. Verstandig? Neuh. Verrassend? Ook neuh.
mashell zegt
Het probleem is ook helemaal niet het gebrek aan prikkels bij rijden op lage snelheid, het ware probleem is de enorm verspreide smartphone verslaving. Maar de vele verslaafden zitten nog zo diep in de ontkenningsfase dat dat enorme maatschappelijke probleem nog niet behandelbaar is.
maxidyne zegt
Het is gewoon een algemene verslaving geworden. Als vrachtwagenchauffeur sta ik elke dag versteld van de hoeveelheid mensen die rustig zitten te klooien met hun telefoon. Ik leg mijn telefoon altijd in het dashboardkastje, met alleen bluetooth aan voor telefoongesprekken. Appjes en dergelijke zijn niet belangrijk, die lees ik wel als ik ga rusten. Mijn werknemers heb ik hetzelfde opgedragen, alleen kan ik dat uiteraard niet controleren. Maar als er bij een aanrijding naar voren komt dat de aanleiding van het ongeluk telefoongebruik was: dan komt de gedachte van ontslag wel boven.
2wheeler zegt
Bluetooth verbinding aan, podcastje via Spotify op de achtergrond en op het scherm zelf staat Flitsmeister mij te vertellen wat er een paar km verderop gebeurd. Appjes, instagram- en messenger berichtjes lees ik wel wanneer ik het wil. Sowieso heb ik voor al die apps de meldingen uit gezet, dat continue geping is om gek van te worden imo.
tge2 zegt
Het leven zonder die verslavende klotedingen was wel relaxter en persoonlijker. De huidige maatschappij is helemaal ver”zombied”.
ghost zegt
Zal in de toekomst ws oom steeds normaler worden. Nu is het nog een doorn in het oog maar met autonoom rijden, wordt het daarna doodgewoon. Mark my words.
idylan zegt
Begrijp inderdaad ook dat het aanlokkelijk is om meer je telefoon te gebruiken bij 100 km/u. Zeker nu het zo rustig is op de weg. Alhoewel ik appjes of mailtjes typen uiteraard nooit vindt kunnen, al helemaal niet van die gasten in bedrijfsbusjes die met 140 km p/u komen aan racen terwijl ze hun baas nog even op de hoogte stellen via mail.
Henk_he zegt
Iedereen die externe factoren de schuld geeft (max snelheid is te laag, telefoonmakers moeten hun verantwoordelijkheid nemen, verveling slaat toe, er moet meer gehandhaafd worden, etc) voor het doen grijpen naar de telefoon tijdens het rijden, zit in de ontkenningsfase. Typisch een symptoom van verslaving.
Ik heb voor jullie maar 1 tip: zoek professionele hulp, voordat je jezelf of een ander het ziekenhuis in rijdt. Het is JOUW EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID om van je telefoon af te blijven tijdens het rijden. Als je dat niet kunt, is dat JOUW probleem, dus stop anderen daar de schuld van te geven.
alino zegt
Absoluut niet goed te praten natuurlijk, maar nu dat er meer en meer auto’s uitgerust worden met ACC, lane assist, file assist, blind spot assist etc, zal dit nog erger worden vrees ik. Als je tijdens het rijden niet veel meer om handen hebt, begint de verveling snel toe te slaan. Zeker als autorijden niet uw favoriete bezigheid is. Wij als autoliefhebbers vergeten dikwijls dat voor veel mensen auto rijden een noodzakelijk kwaad is.
Voor lange afstanden probeer ik steeds een goede podcast te beluisteren. Werkt voor mij beter dan radio met om de 5 minuten reclame.
mauwerd zegt
Snap niks van die gasten, gewoon rijden, radio, en genieten.