
Gevoelsmatig was het misschien al langer zo, maar voor het eerst is de helft van alle verkochte auto’s een SUV.
Als je dacht dat de SUV een tijdelijke hype was heb je het mis: de opmars van de SUV is niet te stuiten. Ook al zijn lage auto’s goedkoper, efficiënter en beter voor het milieu: de SUV’s domineren anno 2023 de verkoopstatistieken. Sterker nog: er is nu een mijlpaal bereikt.
Voor het eerst in geschiedenis maken SUV’s meer dan de helft (51%) uit van alle nieuwe auto’s die in Europa verkocht zijn. Dat blijkt uit cijfers van Dataforce. Vorig jaar was dit nog 48%. Voor degene die liever absolute aantallen horen: in het afgelopen half jaar zijn er 3,37 miljoen nieuwe SUV’s bijgekomen in Europa.
De populairste SUV van allemaal was (met afstand) de Tesla Model Y. Deze auto was niet aan te slepen: er werden 138.152 stuks op kenteken gezet. Op nummer twee volgde de Volkswagen T-Roc, die goed was voor 104.465 registraties. Toyota deed ook leuk mee, met de Yaris Cross op nummer drie.
De volledige top 10 met bestverkochte SUV’s van Europa zag er als volgt uit:
- Tesla Model Y: 138.152
- Volkswagen T-Roc: 104.465
- Toyota Yaris Cross: 96.849
- Volkswagen Tiguan: 90.958
- Dacia Duster: 88.038
- Hyundai Tucson: 83.205
- Peugeot 2008: 83.033
- Kia Sportage: 78.175
- Renault Captur: 77.899
- Ford Puma: 77.508
Zijn er ook nog mensen die gewoon een no-nonsense B-segmenter kopen? Toch wel, naast de SUV’s zijn het nog steeds de B-segment auto’s die het goed doen. Het kleine segment (A- plus B-segment) was goed voor net geen miljoen auto’s. In deze categorie was de Dacia Sandero de bestseller.
Foto: SUV combo, gespot door @julian06
Hee, leuk dat mijn foto als cover is gebruikt!
Toch wel treurig dat de Yaris cross een SUV genoemd wordt..
Ja dat is het ding een beetje, wat is de definitie. Nu vind ik een yaris cross wel een crossover, en daarmee een achterlijk apparaat, maar dat terzijde. Kijk bijvoorbeeld de hyundai ioniq 5, of Kia EV6, of de nieuwe megane. Vind ik hatchbacks, maar worden te pas en te onpas SUV / crossover genoemd.
Wel bijzonder dat 2 van de lelijkste auto’s van het moment, de model y en T-roc op 1 en 2 staan. Van de model y snap ik nog dat ie verkoopt ondanks het uiterlijk, is by far de goedkoopste D segment crossover, maar de T-roc… een Golf is in ieder opzicht een betere auto. Zelfs de huidige Golf.
De model y oogt meer als een c-segmenter. Maar misschien komt het door gezichtsbedrog en de debiele vorm van het dak.
Neuh, de T-Roc is de c segment, de model y is duidelijk luxer. Al is het al omdat ie standaard multilink heeft.
Model Y een SUV ?
Ja, onbegrijpelijk, dat is een soort liftback met een bochel, is ook zo lelijk als die bochel van de notredame.
Waar wordt de model 3 onder geschaard? Lijkt me qua vorm een liftback maar er is geen grote klep maar een kofferbak a la sedan.
Dan moet je eens achter eentje rijden in een normale (lage) auto
Dus theoretisch rijdt half Extinction Rebellion ook in ern SUV? Wat ern stel hypocrieten zeg…
Zie de opmerking hierboven dat het weinig met een suv te maken heeft. Denk dat er veel studenten onder de rebellen zitten, waar halen ze anders de tijd vandaan? En die reizen waarschijnlijk per trein.
En actrices met veel vrije tijd die de halve wereld over vliegen (carice), om nog maar te zwijgen over een dame die een reisprogramma maakt en met haar gevlieg persoonlijk verantwoordelijk is voor 0,5 graad globale opwarming.
Mijn opmerking was iets sarcastisch, maar het is mij niet vreemd dat veel van deze klimaatactivisten graag op Bali hun innerlijke zelf ontdekken. En dan is de co2 uitstoot wat minder belangrijk.
Tja, dat kan natuurlijk ook op Terschelling, maar naakt Yoga is gewoon een stuk prettiger op Bali.
De bevolking vergrijst en dan krijg je dat.
Zoveel mensen zonder smaak, jammer ik hoop dat de hype eens overwaait. Ik zou er nooit één willen en ik ben dankbaar dat mijn vriendin er ook zo over denkt.
We kunnen ook zeggen dat u geen smaak hebt.
@werf76, we kunnen ook zeggen dat u niet rationeel bent. Want een stationwagen is waarschijnlijk lichter, stiller, comfortabeler, zuiniger, praktischer en mogelijk met meer laadruimte vergeleken met een SUV, gaat beter de bochten om, en ziet er beter uit dan een spuuglelijke Kona, T-Rok, Model-Y, Tucson, 2008, eigenlijk de gehele top10.
En je woont in Nederland, deze cijfers gaan over Europa, maar in Nederland heb je echt geen SUV nodig. Of je moet een boomer zijn met rugproblemen en een hoge instap nodig hebben, maar anders is een SUV rationeel niet uit te leggen. De drempels bij de Jumbo en Albert Heijn lukken overigens prima met een Passat of Octavia.
Wansmaak is helaas ook smaak.
Een hoge instap en een levensloop bestendige woning
Wat een drama. Ik hoop echt dat die trend nog overwaait. Maar ik ben er bang voor.
Koop gewoon een stationwagen mensen.
Helemaal eens. Het is echter ook wat er wordt aangeboden. Bij Ford is de Mondeo al een tijdje uit het programma, Ik heb wel eens bij de dealer gevraagd op welk punt, anders dan de instap, de Kuga beter is dan de Mondeo Wagon. Ruimte? verbruik? Comfort? Wegligging? Ik heb nog een redelijk verse Mondeo Wagon waar ik lang mee hoop te doen, daarna is er bij Ford niets meer in het programma dat mij aantrekt.
Een hoge instap ga ik na mijn tachtigste levensjaar mogelijk een keer overwegen.
Freez
Maar een stationwagen is langgerekt en ziet er uit alsof je naar een begrafenis onderweg bent, niet leuk.
Ik snap het wel, een SUV is een prima keuze voor veel mensen
Een Ford Fiesta is ook een prima keuze voor diezelfde groep mensen.
Alles groter dan een Golf is pure onzin.
Heb een tijdje met een Range Rover gereden maar nooit meer.
Teveel rijwindgeluiden bij hoge snelheden en heel gevoelig aan rukwinden.
Zet en haal mijn dochter van 4 nog even makkelijk in en uit haar zitje, of dat nu in de Mustang, Saab 9-3 Cabrio of Conti is en dat gaat nog even gemakkelijk als 30 jaar geleden met mijn eerste dochter. SUV is prima voor lui die te lui zijn om te bewegen
Ik dacht dat een SUV een type auto was.
Maar als een Yaris Cross een SUV is, dan snap ik het niet meer. Een Sports Utility Vehicle? Er is geen sports bij en ook geen utility.
Beter is om te zeggen: meer dan de helft van de verkochte auto’s hebben een verhoogde instap. Dan klopt t.
Ik snap t ook, want 90% van de auto’s zonder hoge instap die verkocht worden rijden ook niet bijzonder. Dus dan verlies je ook niet door de verhoogde versie te kopen.