Meer dan de helft van de Bovag garages waar je terecht kunt voor reparaties aan je scooter, voert hem met plezier voor je op!
Scooters, een plaag op straat. Ze komen vanuit het niets, slingeren overal tussendoor, houden zich aan geen enkele regel… Tenminste, ik reed gisteren door Rome en dat was mijn ervaring.
In Nederland is dat allemaal veel beter geregeld natuurlijk. Opvoeren is verboden en je moet een helm op. Met een AM rijbewijs op zak gebeurt er natuurlijk niets onbetamelijks en gevaarlijks meer. Zo hoort dat.
Nou weten we allemaal dat dat onzin is. Toen we zelf 16 waren sleutelden we ook aan onze Puchjes en Kreidlers. Tegenwoordig zijn die scooters allemaal veel ingewikkelder natuurlijk en ben je er niet met een uitlaat uitvijlen.
Helft Bovag garages voert je scooter op
Meer specialistisch werk dus. Doe je niet meer met je matties in de achtertuin. Naar nu blijkt is dat ook geen punt, want je kunt gewoon terecht bij meer dan de helft van de Bovag garages die ook aan scooterreparaties doen.
Het ietwat activistische Scootervrij benaderde 68 van deze Bovag-leden en had bij 37 stuks (54 procent) meteen beet. Bij elf stuks (16 procent) moest er nader overlegd worden en bleef het antwoord in het midden. Slechts twaalf stuks (18 procent) gaf direct aan niet bereid te zijn tot deze illegale praktijken.
Goed om te zeggen is dat Scootervrij niet in een hoodie naar die garages is toegegaan, maar gewoon een mail heeft gestuurd met de vraag of zij bereid zijn om een bromfiets op te voeren zodat deze sneller gaat dan 45 kilometer per uur.
Wie kan tellen ziet dat acht bedrijven helemaal niet hebben gereageerd. Wat dat betekent is de vraag. Willen ze het niet op schrift in de mail? Of vinden ze het een onbetamelijke vraag?
Royement
Uiteraard heeft Scootervrij de Bovag ook om een reactie gevraagd. Die geeft aan dat in de lidmaatschap voorwaarden staat dat Bovag-leden geen bromfietsen en scooters mogen opvoeren. Doen ze dit toch dan wordt het lid geroyeerd.
Benieuwd of Scootervrij de mailtjes heeft doorgestuurd naar het hoofdkantoor van de Bovag in Bunnik en of er wat Bovag bordjes van gevels gaan verdwijnen. Collin Molenaar van Scootervrij heeft er weinig vertrouwen in:
Bovag doet alsof ze het tegengaan van opvoeren heel serieus neemt, maar in de praktijk is daar weinig van te merken
Collin heeft er geen fiducie in
ILLEGAAL!
Even voor de volledigheid, het is in Nederland illegaal om op een opgevoerde scooter te rijden. De politie controleert hier steekproefsgewijs op, maar handhaaft niet bij garages op het verbod om op te voeren. Uit cijfers blijkt dat 30 tot 80 procent van de bromfietsen en scooters in Nederland harder kan rijden dan is toegestaan.
Die bandbreedte is nogal groot omdat er verschillende onderzoeken en metingen zijn gedaan, maar die zijn allemaal in enquête vorm gegoten en dus afhankelijk van de blauwe ogen van de respondenten. Geen harde cijfers dus.
Voordat je nu zelf naar de Bovag scooterreparateur om de hoek rent, denk er dan wel even aan dat de verzekering geen schade dekt als je op een opgevoerde scooter rijdt. Rij je te hard dan is de kans op een ongeluk ook veel groter en rij je op een opgevoerde brandstofscooter? Dan belast je ook nog eens het milieu veel meer. Wacht gewoon tot je 18e en koop een motor!
Fotocredit: scooterxpress.nl
Tonnie zegt
Laat die scooters toch gewoon 60-65 lopen. Kun je er iig fatsoenlijk mee door de bebouwde kom. Wie 45 ooit bedacht heeft.. vgm lopen ze id rest van europa standaard tegen de 70. Even los van hoe de meesten zich met zo’n ding gedragen op de openbare weg. Ik mag graag denken dat ik er vroeger netjes mee reed, ook al liepen sommigen 100+. Ik zal me vast ook misdragen hebben in andermans ogen.
SanderB zegt
die 45 is nog niet het ergste, dat je in de bebouwdekom maar 30 mag terwijl je tussen de auto’s hoort te rijden is natuurlijk te krom voor woorden. Gelukkig zie je ze bij mij in de regio niet heel veel meer, dat was 20 jaar geleden toen ik er zelf een had een stuk meer naar mijn idee.
tmenges zegt
Dingen zijn hier juist begrenst, eerder liep een aprilliaatje oid zonder begrenzer makkelijk 70.
werf76 zegt
Ach ja, een artikel plaatsen voor de likes/reacties etc. – edit, op de man –
Wat heeft een Bovag garage met een aangesloten bromfietshandel te maken.
Ik zie je al aankomen bij de gemiddelde garage om je 70cc cilinder te laten plaatsen.
kennone zegt
Is ook niet zo moeilijk meer. CDI’tje of ECU even uitwisselen en zo’n Chinese Riva loopt 70 op de GPS.
mashell zegt
Streeft Scootervrjj naar regelvrijheid voor scooters of naar een wereld vrij van scooters?
Michel zegt
Wereld vrij van scooters. Vandaar de kwalificatie ietwat activistisch
mashell zegt
Met die naam en deze vraag kan het beide kanten op. Die website ziet er trouwens uit alsof het in een boze bui in 2007 gemaakt is…
kniesoor zegt
Benieuwd wat Molenaar ertoe aangezet heeft om activistje op dit specifieke onderwerp te gaan spelen. Heb zelf geen scooter, ook nooit gehad, noch de ambitie er ooit een te bezitten. Dus praat niet vanuit eigenbelang. Maar zie het probleem met die dingen niet zo, nog nooit noemenswaardig last van ze gehad.
mashell zegt
Her geluid van een tweetakt maximaal open gedraaid gaat door merg en been, dat is echt pijnlijk, ik kan me best voorstellen dat je dat wilt uitroeien. Alleen dan ie je specifiek op scooters richten wel weer vreemd.