
De Santa Fe is onlangs van een update voorzien en nu zijn de Nederlandse prijzen bekendgemaakt.
Vorig jaar presenteerde Hyundai in Zuid-Korea de vernieuwde Santa Fe. Ruim een jaar later weten we ook hoe het zit in Nederland. Met de update heeft Hyundai gekozen voor vernieuwingen met betrekking tot de motoren, het interieur en is de SUV iets gegroeid.
De Santa Fe is inmiddels een begrip in de line-up van Hyundai, want de eerste variant kwam 18 jaar geleden in Europa op de markt. Sinds 2001 heeft het merk 400.000 stuks van het model in ons continent verkocht. Met de verkopen in Nederland gaat het minder goed. Uit cijfers van VWE Automotive blijkt dat Hyundai in 2016 slechts 23 stuks van de Santa Fe heeft verkocht. In 2017 waren dit nog maar 13 stuks en in 2018 was het met twee verkopen helemaal kielekiele.
De vernieuwde SUV is 4,7 meter lang en 1,8 meter breed. De wielbasis bedraagt 2,7 meter. Volgens Hyundai voldoende ruimte voor volwassenen op zowel de tweede als de derde zitrij. De nieuwe Santa Fe moet 38 mm meer beenruimte bieden en is de hoofdruimte op de derde zitrij met 22 mm toegenomen. Er is sprake van 625 liter bagageruimte, een winst van 40 liter ten opzichte van het oude model. Achterin is er meer licht aanwezig door het grotere glasoppervlak, wat 41 procent meer is in vergelijking met het oude model.
Hyundai is niet van plan lullige motoren naar de grote Santa Fe te brengen, maar dit maakt de SUV wel duur in aanschaf. Er is slechts één motor beschikbaar en dat is de 2.2 CRDi-dieselmotor met 200 pk en 440 Nm koppel. Het blok is gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen of een automaat met acht verzetten, met voor- of vierwielaandrijving.
De nieuwe SUV is er vanaf 59.995 euro. Dan heb je een handbak en voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving en de 8-traps automaat in het geval van de Premium uitvoering kost meteen 72.995 euro. Voor dat geld heb je onder meer 19-inch velgen, een head-up display, een 360-graden camera, maar het blijft een smak geld.
Ik mis de lovehandels van 18 jaar geleden! Niet mals die 70k, maar koop allemaal lekker een kale q5 voor dat geld. Zo kun je ook denken.
@fmgarcia: Dan toch liever een volgehangen Santa Fe. Het blok komt prima vooruit in NL, tevens ben je nog berijder van iets zeldzamers dan een Q5.
@fmgarcia: En je steunt de Europese economie.
@wimof: en het is een Hyundai
Wat een geld, geen zin om na te gaan of dat door onze geliefde BPM-regels komt maar ik zou voor dat geld nooit een Santa Fe kopen.
@ghost: Maar wel allemaal verliefd op de I30N zijn.. Dit is ook echt niet meer zo pauper als het ooit was denk ik. Labeltje labeltje labeltje. Alleen niks voor ons als autofiel om een heel andere reden.
@ghost: Dat doet het zeker. Het 2.2 CRDI blok is al aardig gedateerd. Zijn broer Kia Sorento heeft hetzelfde probleem. BPM is gok ik zo maar 30% van de gehele aankoopsom.
@gh: 36k naar Hyundai, 8k btw, 29k bpm.
Dus 49% naar Hyundai, 51% belasting naar de staat: waarvan dus 10% btw en 40% bpm.
Kortom: deze auto past niet in Nederland.
@gregorius: Past zeker wel in Nederland. BPM past niet in Nederland. Nu leg je het probleem bij Hyuandai, terwijl de idiote BPM het probleem is.
@basr32: de BPM hebben we om fabrikanten te stimuleren zuinige wagens te maken. Doen ze dat niet, dat mag en geen probleem, dan verkopen ze in Nederland gewoon geen wagens meer want financieel oninteressant. Als je wel een zuinige wagen weet te maken, dan heb je een verkooptopper te pakken, ook terwijl de wagen eigenlijk maar zozo is. Mitsubishi kampt met overspannen verkopers na het Outlander PHEV succes, Peugeot dealers hebben het drukker dan ooit aan het 308 14% bijteller onderhoud. Tesla is vanuit het niets een serieus merk in Nederland geworden. Burgers willen niks liever dan minder belasting betalen. Een slimme fabrikant speelt daar op in.
@mashell: een slimme fabrikant verkoopt zijn auto’s op een markt met veel potentiële kopers, dat is dus niet NL
@mashell: de vraag is natuurlijk: hoeveel meer ‘winst’ ga je maken door het verkopen van auto’s die op papier minder dan 4l/100km lopen.
Nederland is maar een kleine speler wereldwijd. Er zijn nog een paar landen waar ‘erg zuinige auto’s’ zo’n groot voordeel hebben (in belasting) tov ‘iets minder zuinige auto’s’. Portugal bijv.
In aardig wat grotere autokoop landen om ons heen, is er ook wel een straf voor meer CO2 (op papier); maar die straf is niet zo hoog dat het een Santa Fe uit de markt prijs.
Laten we wel wezen: een SUV van deze grote, met 200pk die in het echie 6.0l/100km (diesel) loopt, is gewoon prima en niet abnormaal.
Lang verhaal kort.
NL is de absurde speler en samen met andere landen zoals Portugal, een te kleine afzetmarkt voor Hyundai om voor deze update (de 2018 “TM”) te komen met een motor die daadwerkelijk minder uitstoot. Of de 1.6 CRD die ze in de Tuscon leggen (136pk, 320nm ipv 440,). Blijkbaar levert dat niet genoeg winst op qua verbruik of is die auto dan helemaal niet meer voort te branden.
Resultaat: Hyundai levert dit ding, maar zal m niet veel verkopen.
Met dank aan de WLTP….
@dutchdriftking: niet dus. Die WLTP geldt voor alle nieuwe auto’s, en niet alle nieuwe auto’s kosten 70k. Niemand heeft Hyundai verplicht de keuzes te maken die ze gemaakt hebben bij het ontwikkelen van deze auto.
@potver7: klopt, maar jammer dat de zelfde auto in Duitsland mogelijk maar 40k kost …..
Toen de Sante Fe net uit kwam werd er nog wel eens gekscherend gezegd dat het de “Hummer voor arme mensen” was… Een ‘leuke’ Hummer koop je tegenwoordig voor minder dan 25k, hou je de rest over voor brandstof!
@vetnek: Jaartje of 8-9 geleden was ik met vrienden op vakantie in Spanje. Hadden een Santa Fe van de ouders te leen. Rijden we in Spanje rond, roept een andere Nederlander naar ons dat ‘papa geen X5 kon betalen’. Toen in die tijd waren het ook nog wel een beetje budgetauto’s, maar tegenwoordig is er echt niks mis mee. Ik zou alleen geen 70k voor deze Santa Fe neerleggen, maar dat heeft als reden dat ik een hele dikke auto onder m’n kont wens als ik er 70k op stuk moet slaan.
@berlinetta: Ik ben psychologisch ben ik nog niet toe aan het feit dat er ruim 70k stuk geslagen moet worden op een Hyundai.. Het zal ongetwijfeld een prima auto zijn maar hemeltjelief, 70.000 euro, dat is ruim 150.000 gulden!
@vetnek: je bent zeker ook heel blij als je je salarisstrook elke maand omrekent naar guldens en bedenkt wat je daar in 1962 niet allemaal voor kon kopen?
@potver7: Helaas, mijn salarisstrook wordt op uienpapier gedrukt. Of ik het nou in guldens of euro’s zie, de tranen springen er van in mijn ogen.
@berlinetta: ik koop liever 2018 model 20k teller met fabrieks garantie Duitsland bmw x5 voor zelfde geld
@vetnek:
Een ‘leuke’ Santa Fe zal er helaas nooit komen.
Waar blijft de plugin hybride? Bij dit soort auto’s interessant ivm bpm
Dan hebben ze het aan de andere kant van de plas toch beter voor elkaar.
Begint bij nog geen $26.000 en de ‘vetste’ versie mag je voor onder de $40.000 meenemen.
https://m.hyundaiusa.com/build-your-hyundai.aspx?vehicle=santa-fe&year=2019
Mn pa heeft een 2015 Santa Fe 2.2CRDi197pk Executive, met de hele optielijst (volgens mij enkel zilvermetalic, de rest heef t ding standaard) . Voor zn geld hier in Belgie echt een hele dikke, enorm fijne auto. Komende zomer neem ik m mee naar de vakantie in Duitsland. Echt n fijne reiswagen. Niet om mee te hoeken, maar wel om heerlijk te rijden. T ding is enorm ondergewaardeerd
70k voor een Hyundai. Koekoek.
De titel is nogal misleidend. Het moet zijn geen normale BMW X3 met een paar extra’s onder 70K.
En hier in Azië vanaf…..€29K
Jongens wat worden jullie toch driedubbel genaaid daar in Nederland.
@mopar: Hier in Canada (vanaf prijs) 2019 Santa Fe 2.4 L (benzine dat wel, geen diesel hier) met FWD.
Inclusief 5% sales tax and delivery + destinations fees: 22000 EURO !
@snowbird: en hoeveel verdient een normaal werkend mens in Canada? Als dat even veel is als hier in belgie/NL en met dezelfde sociale zekerheid, dan is 22000 een koopje. Verdien je geen 2000€/mnd maar slechts 750/mnd dan is 22000 opeens toch weer debiel veel
@saxoke: Er zit echt niet veel verschil in met inkomen vergeken met gemiddeld in Nederland. Dit is niet the US of A. Hier in Alberta is basis gezondheidsverzekering gratis. Aanvullend verzekeren is echt niet zo duur. Wel hebben we hier 6-7 maanden per jaar sneeuw…gratis !
Een 2.2 diesel vind ik niet lullig voor zo’n grote auto hoor. Wou je daar dan een lilliputter-1.4 in? Pak dan een Tucson he…