Renault heeft de Nederlandse prijs van de Rafale E-Tech full hybrid bekendgemaakt.
Meer dan 50.000 euro voor een Renault met nog geen 3 mille aan BPM, want zuinige hybride. (Deels) Elektrische auto’s zijn nog niet bepaald betaalbaar voor de massa en met dit tempo gaat dat nog jaren duren. Kunnen ze bij kenniscentrum ElaadNL weer de verwachtingen bijstellen. Maar dat geheel terzijde.
De Rafale is in de markt gezet als het nieuwe vlaggenschip van Renault. Bij een vlaggenschip hoort ook een bijpassende prijs, blijkbaar. Het model is een SUV coupe en is 4,71 meter lang, 1,86 meter breed en 1,61 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 627 liter. De Renault moet de ‘goedkopere’ concurrent zijn van de BMW X4 en de Audi Q5 Sportback.
Laten we wel wezen. Iemand die een BMW of Audi overweegt zal niet zo gauw een showroom van Renault binnenstappen. Of Rafale hier in Nederland een succes gaat zijn valt daarmee te betwijfelen.
Instapper is de Rafale full hybrid techno. Zaken als adaptive cruise control, grootlichtassistent, parkeersensoren voor en achter en een camera zitten er allemaal op. De prijs begint bij 47.490 euro. Dat gezegd hebbende: deze kun je nu nog niet bestellen! De introductie van de techno is later dit jaar. Op dit moment is het alleen mogelijk om de Renault Rafale te bestellen als esprit Alpine.
Dat is de dikste variant, met een bijbehorend prijskaartje. Deze versie komt onder meer met vierwielbesturing, 20 inch wielen, een elektrisch bedienbare achterklep en verwarmde voorstoelen.
Renault Rafale prijs en concurrentie
De esprit Alpine staat voor € 51.490 in de prijslijsten. Toch een vrij heftig bedrag voor een Renault, nietwaar? De Rafale E-Tech is altijd uitgerust met een 200 pk hybride aandrijflijn.
Ten opzichte van de concurrentie is het wel een aanbieding. De vraag is of je dit model wil vergelijken met een BMW of Audi. Een BMW X4 begint bij € 78.435. De Audi Q5 Sportback is met € 75.969,99 iets voordeliger.
Wil je een andere aandrijflijn dan moet je geduld hebben. Tegen het einde van het jaar volgt er een 300 pk plug-in hybride van de Rafale E-Tech 4×4. Wat de prijs gaat zijn van dit topmodel is niet bekend. De BPM zal mogelijk lager uitvallen, maar de positionering zit hoger. Dus om en nabij de 50k is een veilige gok. Dat maakt de Nederlandse prijs van de Renault Rafale toch een hele stevige.
Mini Joe zegt
Die gasten die kiezen voor een Audi of BMW hebben meestal een leen auto van hun werkgever onder hun achterste. Eigenlijk dus nette patsers van andermans geld. Voor de normale werknemers is de Renault al niet te betalen.
dijan zegt
Mini joe ; Heb nu na Audi A3 sportback 1.8 , Audi S3 , Audi A5 quattro sportback een Audi Q3 45tfse . Allen door mij nieuw gekocht ,zonder leen van de werkgever. Ik voel me ook geen gast ,of patser en ben erg tevreden met mijn keuze s . Dus niet alle Audi of BMW rijders zijn zoals jij erover denkt . Fijne dag .
Gele Koplamp zegt
Klopt, je vergeet de Tesla-rijders nog
probono zegt
Zouden de werkgevers die zgn. patsers gewoon veel teveel verwennen tov de andere werknemers? Wat oneerlijk zijn die werkgevers tegenwoordig toch! 😂
Johanneke zegt
Moet het nog in het echt zien, maar die persplaatjes zo, ziet er niet slecht uit voor een crossover met aflopende daklijn. Stukken mooier dan de concurrentie, maar goed, die moeten ook niet mooi zijn. Die moeten dik zijn. De ego strelen van de berijder met een licht minderwaardigheidscomplex.
probono zegt
Interessant, want juist jaloezie is een gevolg van een tekort aan eigenwaarde 😂.
Daar lijk juist jij naar te hinten.
Johanneke zegt
Ik ben niet jaloers op mensen die een lelijke en onpraktische doch zeer grote en zware auto rijden hoor. Ik pak liever een ruimere, snellere, beter rijdende station ofzo.
Poulusma zegt
Ik weet dat de autoprijzen in de lift zitten, en dat geldt ook voor Franse Autos.
Maar ze hadden op zijn minst wat meer inspanningen kunnen doen om er iets moois van te maken!
En dat terwijl ze tegenwoordig echt wel wat ertussen hebben wat er toch wel heel behoorlijk uitziet! En dat zeg ik als niet bepaald Renault fan 😅
Sowieso snap ik die rare aflopende daklijnen op wat voor type ook gewoon niet. 9 van de 10 keer wordt het er niet beter op en ziet het eruit alsof ze maar wat hebben gedaan.
mashell zegt
Die aflopende daklijn hadden we vroeger op liftbacks ook, praktischer dan een sedan en mooier dan de station. Je ziet dat onder de naam vierdeurs suv coupe weer terug komen, vind ik een goede ontwikkeling.
robertvanheerde zegt
Beetje gekke intro. Juist Renault biedt relatief betaalbare (deels) elektrische autos aan zoals de Zoe, Clio, Captur en de toekomstige 5. De $afake begint trouwens bij 47 en een half. Niet boven de 50…
mashell zegt
Wat een mooie Peugeot!
Daarmee bedoel ik dat deze Renault heel erg Peugeot uitstraalt maar dat een stuk fraaier doet dan een 408 bijvoorbeeld.
tjorque zegt
De enige Renault die me nu nog zou kunnen interesseren is een nieuwe safrane / laguna break met riante koffer en frunk, met 600km range snelladen en een en wegligging die RS of Alpine waardig is…
denniyo zegt
Audi en BMW rijders zullen niet zo snel bij Renault naar binnen stappen? Ik denk dat het best meevalt ik sprak jaren geleden, ik denk wegens rond 2015 ofzo nog een keer iemand op de autorai, deze persoon reed op dat moment een Audi Q7 van een jaar anderhalf jaar oud, echter had die al aardig wat kilometers gereden en deze had hij ingeruild op een Renault Espace Initiale Paris, dit omdat de Q7 op dat moment nieuw toch wel erg duur was en de Espace ongeveer evenveel luxe en ruimte bood op dat moment in deze uitvoering. Dus ja wat dat betreft zijn ze er wel degelijk zulke klanten.
vondick zegt
Waarom zou je in godsnaam niet de Renault showroom inlopen als je voor een BMW of Mercedes in de markt bent? Ikzelf wil een auto met minimaal 400pk en ongeveer 5 meter lang, snelle specs op de norschleife en een verstelbaar onderstel voor het nodige comfort. Als Renault nou gewoon een Talisman Estate RS had uitgebracht, had ik die wel degelijk als alternatief voor een BMW 550e of Porsche Taycan beschouwd.
turbolife zegt
Ik dacht echt een nieuwe Peugeot te zien op de header foto
drsjeroen zegt
Best een knappe verschijning
mark997gt3 zegt
De Duitsers worden zo ongelofelijk duur dat er steeds meer klanten overstappen op andere merken. Voor 80-90k rijd je tegenwoordig een Duitse viercilinder of BEV met reële range van350 km.
Vuistregel ( in mijn ogen) was: dikke Duitser = 100k.
Dat geldt allang niet meer.
Tja dan worden Fransozen en Koreanen ineens interessant.
I