De interesse is enorm.
Voorlopig hebben we alleen een naam, een concept design en een actieradius van 500 km (NEDC, geen WLTP). Toch hebben meer dan 20.000 mensen te kennen gegeven een Taycan te willen kopen, zo laat Porsche vandaag weten.
De grote interesse is niet vreemd. Niet alleen praten we hier over de eerste volledige elektrische Porsche voor de massa, maar zijn ook de productieslots beperkt. Wie er niet op tijd bij is krijgt te maken met lange wachttijden. De vraag naar elektrische auto’s is momenteel heet. In een totaal andere prijscategorie, maar minstens zo populair, zijn auto’s als de Kia e-Niro en de elektrische Hyundai KONA die een levertijd van meer dan een half jaar hebben.
Door nu al een handtekening te zetten en aan te geven serieuze interesse te hebben is de kans groot dat deze meer dan 20.000 mensen niet een jaar op de levering van de Taycan hoeven te wachten. Vorig jaar werd al bekend dat de elektrische Porsche voorlopig is uitverkocht.
Pas in september trekt Porsche het definitieve doek van de Taycan. Het productiemodel beleeft zijn werelddebuut op de autoshow van Frankfurt. Eind dit jaar moet de elektrische Porsche op de markt verschijnen. Voor de zakelijke Nederlandse rijder is Porsche net een jaartje te laat, aangezien de aantrekkelijke bijtelling niet meer van toepassing is op prijzige elektrische auto’s.
alassad zegt
500 KM NEDC. vergelijkbaar met een model S75D dus (die had 490 NEDC). 300-350 km praktijk range, als je rustig aan rijdt. En dat laatste is natuurlijk niet wat je met een Porsche wilt doen…
fanboy zegt
@alassad: Ik dacht dat ze met een 800V (ipv 300 of 400V) systeem wilden werken en dus ook heel snel kunnen laden. Maarja, Tesla biedt ook alweer 250kW aan op het nieuwste..
Wel zou Porsche zich onderscheiden door gewoon “eindeloos” 250 te kunnen knallen op Autobahn. Maarja, wat blijft er dan nog van de range over? En kun je dan wel weer snelladen?
Het is wel handig voor die paar gasten die dit ding op het circuit gaat rijden, hij zou niet na 2 rondjes heet moeten lopen maar door moeten kunnen. In het dagelijkse heb je er weinig nut aan, zeker in Nederland.
Rick-dos zegt
Ff een vraagje aan de community…
Zijn er hier mensen met EV’s? Zo ja, hebben jullie ook ervaringen met rijden en opladen in het buitenland? Mijn vraag is eigenlijk meer hoe de oplaad infrastructuur in het buitenland is en wat de ervaringen zijn?
Ik heb het idee dat het hier in Nederland wel goed geregeld is maar eigenlijk geen idee hoe dat in bijv. België, Frankrijk, Spanje en Duitsland is…
fanboy zegt
@rick-dos: Goeie vraag, maar ik denk even dat je een duidelijke scheiding moet maken tussen Tesla en al het anderen. Om maar aan te geven, er zijn Noren die naar Spanje rijden met een Model S dankzij het Supercharger netwerk.
Als je iets anders dan een Tesla hebt, ziet het plaatje er heel anders uit. (maar wordt wel aan gewerkt)
porsche928 zegt
@Rick-dos: ik heb een Tesla, door het Supercharger netwerk kan ik overal komen via snelladers, de routeplanner past er zelfs de route op aan. Buiten de Superchargers is er ook veel andere keuze voor laadpalen. De app van TheNewMotion laat die goed zien.
barry355gtb zegt
@porsche928: wow, dat is echt prachtig, geen enkele reden om een Tesla af te wijzen ivm range.
stephane8200 zegt
@Rick-dos: ik heb verschillende klanten waarbij ik voor de deur of in de parkeergarage kan laden. Ook in het buitenland.
borrelnoot zegt
Snap dat gezeur om de actieradius van een EV nooit zo goed. Die 1,of 2 keer per jaar dat je op vakantie gaat en misschien ene rit van 1000km wil maken is het een punt ja. Vervelend dat je dan bij moet laden onderweg. Maar de overige 99% van de ritten zijn echt voor het gros van de mensen niet langer dan pak ‘m beet 100km enkele reis. Dan kom je toch zelden in de knoei met je actieradius?
RubenPriest zegt
@borrelnoot: Een flinke actieradius (zoals 613 km NEDC bij een Model S) is toch wel een stukje lekkerder. In de winter met stoelverwarming aan in combinatie met vlot rijgedrag slurpt zo’n accu leeg. Niet fijn voor de vertegenwoordiger of ondernemer die dagelijks naar meerdere klanten op een dag moet rijden en niet overal kan laden (denk aan een klein dorpje of iets dergelijks). Dit verklaart ook al die chagrijnige I-PACE rijders. Mocht de Taycan idd een 500 km actieradius dan heeft Tesla nog weinig te vrezen.
mashell zegt
@borrelnoot: het gezeur is ook gewoon conservatisme, de angst om te verliezen wat men heeft, het benzine gebakje gaat 600km op een tank, de diesel 1000km en hoewel wel men zelden meer dan 200km op een dag rijdt rijdt wil men minimaal een wagen die kan wat de vorige kan. Best jammer dan mensen niet wat flexibeler durven zijn.
eklasse zegt
@mashell: kwestie van gewenning. Nu sta je elke week 10 minuten bij de pomp.. dan prik je hem ‘s avonds thuis in je lader.
Toen ik 15 was zat ik 10 minuten naar een computer te luisteren hoe hij verbinding maakte met internet, nu typ ik dit op een glasplaatje.
Over een tijdje rijd je je auto op een laadplaat en je hoeft helemaal niks meer te doen. Actieradius is een overschatte eigenschap momenteel.
mashell zegt
@eklasse: ik verwacht dat we straks electrische wagens krijgen waarbij de motorisering telkens hetzelfde is maar je moet kiezen tussen uitvoeringen met een actieradius van 200, 300, 400, 500 en 600 km. Waarbij het prijsverschil flink kan zijn. Als dan de 300km het beste bij de gebruiksprofiel past ben je gekke henkie als een 600km neemt.
eklasse zegt
@mashell: Dat lijkt mij een reëele voorspelling. In lijn met eisen die men aan bijvoorbeeld computers stelt.
Voor ‘Onzichtbare’ overcapaciteit gaat in de toekomst niemand extra betalen, anders dan nu bij V10’en en V12’en.
Maarten123 zegt
@eklasse: momenteel betekent meer range ook meer power. Er zal dus wel degelijk een markt voor zijn, ook voor klanten die weinig rijden.
eklasse zegt
@maarten123: Ik heb nergens gezegd dat ergens geen markt voor is. Toch?
boomhauwer zegt
@eklasse: alleen is het moeilijker om iedereen aan de ev te krijgen. Een telefoon of computer is een veel lagere investering dan een auto..
eklasse zegt
@boomhauwer: Ook dat klopt. Het ging nu even over hoe belangrijk actieradius is. Dat verschilt dus enorm per gebruiker.
Met betrekking tot jouw opmerking. Ik dacht vroeger dat autotelefoons alleen voorbestemd waren voor piloten met 7series, afgaande op foto’s in boekjes. Tegenwoordig.. enfin. De toekomst zal het leren wat de uiteindelijke vervanging van fossiele brandstof zal worden én hoe lang de totale transitie zal duren.
9000cse zegt
@mashell: Mag ik mijn ervaring hier dan even vertellen? Ik ben namelijk zo’n lange-afstandsrijder. En niet slechts een paar keer per jaar voor een vakantierit, maar echt regelmatig. Ik doe dat nog altijd met mijn Ford Mondeo Combi 2.0 TDCi. Als zelfstandig koerier. Ik rijd met computeronderdelen en onderdelen voor medische apparatuur. Altijd spoedzendingen, maar meestal bestaande uit slechts één klein doosje. En alhoewel ik ritten maak door half Europa, zijn de meeste ritten naar Grenoble en Marseille. Resp. bijna 2.000 km en ruim 2.200 km. Het is niets anders dan heenrijden, afleveren en dan weer terug naar huis. Ik heb het mij eigen gemaakt om na ca. 300 km een pauze in te lassen, omdat ik heb ervaren dat het anders niet vol te houden is. Ik neem dan de tijd voor wat beweging, indien nodig voor toiletgebruik en voor een koffie. Bij elkaar ben ik dan ruim een half uur tot 3 kwartier kwijt. Natuurlijk hoeft niet iedereen die (regelmatig) zulke afstanden aflegt mijn voorbeeld te volgen, maar het zou niet verkeerd zijn. Het is immers al jaren bekend, dat de meeste Nederlanders die, met name tijdens de zomervakantie, ten zuiden van Lyon bij aanrijdingen betrokken zijn, juist die mensen zijn die het niet nodig vonden om zulke pauzes in te lassen. En zoals ik het dus doe, zou een EV dus een prima alternatief zijn voor mijn diesel. Alleen nog even doorsparen!
mashell zegt
@9000cse: ik pendel met enige regelmaat tussen mijn woning in Beieren en die in Nederland. 450km, 5 uurtjes rijden en ergens zit altijd wel een langere pauze van pakweg een half uur. Dat moet, anders kom ik gaar aan. Maar dat geldt niet voor iedereen. @lekbak vertelde van de week nog dat hij met enige regelmaat langere ritten naar het schip maakt en zich zulke pauzes niet kan veroorloven want hij heeft een geplande aankomsttijd en wil voor vertrek natuurlijk nog zoveel mogelijk tijd met zijn gezin doorbrengen. Dat is ook een valide argument. Maar zoals gezegd, voor veel mensen en juist die met een gezin op vakantie gaan denk ik, is er de behoefte aan pauze en dus de mogelijkheid tot laden er wel.
dwfc zegt
@9000cse: ja maar, jij bent een beroepschauffeur op lange afstanden en we spreken hier over de massa die dit gebruikt om zich te verplaatsen van a naar b.
In 99 % van die tijd van huis naar werk! Jij mag nog wel een tijdje dieselen hoor! Zou ik ook doen in jouw situatie.
mark997gt3 zegt
@9000cse: kan je niet beter voor 2 tientjes in een Ryanair vlucht springen van EHV naar MRS?
barry355gtb zegt
@mashell: wat men vergeet is echt het volgende, als de auto thuis staat dan wordt hij opgeladen, dus elke ochtend is de accu vol.
daniel1975 zegt
@mashell: ik zou het niet erg vinden om elke 300 km (reëel) op te laden als het iets is met rond de 200 pk en wat comfortabel 130 km/u kan doen, mits de oplading van 15-20 minuten ook weer genoeg is voor 300 km (want korte opladingen zijn maar tot 75% of zo). Nu alleen nog betaalbaar maken…
unknown234 zegt
@borrelnoot: Vrij simpel; gemak dient de mens. Wanneer men het idee heeft een stap terug te moeten doen, hebben ze daar over het algemeen geen zin in. En ja, veel mensen kiezen nou eenmaal een lease auto op basis van die 1-2 keer per jaar dat ze op vakantie gaan. Ik ken er genoeg die een station rijden ipv een sedan (want ja, is wel makkelijk voor als ze op vakantie gaan).
Daarnaast zijn er genoeg websites/fora te vinden waarbij je al dat gedoe omtrent oplaadpassen ook nog eens moet meenemen en uitzoeken, zeker als ondernemer/zzp’er. Het kost tijd voordat men daar ook aan gewend is.
Ik denk dat het geneuzel omtrent de discussie over dat bereik/opladen maar eens moet stoppen. EV’s kosten veel geld en de randzaken tov de traditionele auto’s zijn gewoon nog niet ver genoeg ontwikkeld/uitgevoerd.
dwfc zegt
@unknown234: Duidelijker kan het niet!
ghost zegt
Willen? Of is het meer een soort gedwongen keuze bij gebrek aan overige keuzes los van de Tesla’s?!
launchcontrol zegt
@ghost: wat een onzin…
ghost zegt
@launchcontrol: ja zeker
harrie zegt
20.000 stuks, valt me tegen eigenlijk.
mashell zegt
@harrie: vind het juist erg veel. Porsche verkoopt pakweg 250.000 wagens per jaar. Dan is 20.000 inschrijvingen voor een model dat nog niemand heeft kunnen proefrijden, niet goedkoop zal worden en anders is als alle andere Porsches toch vrij veel.
cossiekiller zegt
Nu is het nog te hopen dat die batterijtjes 47 jaar meegaan!
eklasse zegt
@cossiekiller: een liter benzine gaat ook geen 47 jaar mee.
lekbak zegt
@eklasse: een benzinetank gaat wel 47 jaar mee bij goed onderhoud. En zo niet dan heb je voor een paar honderd euro een nieuwe.
tttijn zegt
Wow zelfs Porsche blijft achter Tesla aanhobbelen. Max 350km praktijk range en nog maar afwachten hoe storingsgevoelig het allemaal gaat zijn.
O plaat zegt
@tttijn:
De Porsche zal waarschijnlijk wel een mooi interieur krijgen. In tegenstelling tot Tesla, waar ze het interieur van een Fiat uit de jaren 40 hebben gekopieerd maar dan met een iMac op het dashboard.
O plaat zegt
@shiva:
mijn excuses aan alle fans van Fiats uit de jaren 40, Fiat had toen mooiere zetels dan een Tesla.
barry355gtb zegt
@shiva: Tesla interieur is idd ruk. Dat is echt nivo Lada van dertig jaren geleden.