Je moet dan alleen wel aankloppen bij iedereens (minst) favoriete tuner ter wereld: Mansory.
Het was heel wat, zo’n twintig jaar geleden, dat er eindelijk een auto zou komen met meer dan 1.000 pk. Dat er krankzinnige getallen mogelijk waren door extreem grote motoren, dat wisten we (bijvoorbeeld door de racerij), maar in een straatauto? Ongekend. Helemaal omdat de toenmalige supercars van Ferrari en Lamborghini rond de 500 of 600 pk zaten. De Bugatti Veyron deed het. Inmiddels is dat anders. Bugatti heeft nu een auto met 1.800 pk, maar door Rimac weten we dat ver boven de 2.000 pk ook mogelijk is. En zowel Ferrari als Lamborghini hebben nu een model dat de 1.000 pk aan tikt. Dat is al bewijs dat het relatief gezien kinderspel is.
1.000 pk sterke vierdeurs
Het ultieme bewijs daarvan vinden we in de nieuwe Mansory-versie van de Audi RS7 met de ‘P1050’ badge. Wat eventueel staat voor de kans dat je met deze auto al ondersturend een boom tegen komt in procenten, maar eveneens voor het aantal pk. Jazeker, de 4.0 Biturbo V8 levert 1.050 pk. Samen met 1.199 Nm.
Mansory doet niet uit de doeken wat er allemaal aan de motor moest gebeuren om tot 1.050 pk te komen voor de Audi RS7. Normaliter houdt de Zwitserse tuner het bij een chiptune en eventueel wat optimalisatie, maar nu lijkt het alsof ze radicaler te werk zijn gegaan. Denk dikkere turbo’s en dat soort werk. Prestatiecijfers zijn ook gissen, maar onder de 3 seconden naar de 100 lijkt niet vergezocht. Al hopen we dan wel dat Mansory een goed anti-lag-systeem heeft bedacht.
Exterieur
Mansory zou Mansory niet zijn als de Audi RS7 niet ook nog even optisch werd aangepast. De basis is iedereens, zelfs Audi’s, favoriete kleur. Mansory heeft daarna gestrooid met hun welbekende CFRP-onderdelen rondom en speciale velgen. Het interieur is zo oranje als die ene straat in je buurt tijdens het WK.
Het is lekker geheimzinnig allemaal: we weten niet eens wat het gaat kosten om Mansory hun plasje te laten doen over je Audi RS7. Deze auto bewijst dat 1.000 pk niet meer enkel bestemd is voor de elite van de autowereld. Als zelfs een vierdeurs GT het kan…
donjunior zegt
“Deze auto bewijst dat 1.000 pk niet meer enkel bestemd is voor de elite van de autowereld.”
Deze auto bewijst helemaal niets.. dit zijn simpel renders. Eerst zien (dat het heel blijft) dan geloven.
Voor nu is het gewoon hele dure gebakken lucht.
mashell zegt
Dat is een wel heel moeilijke voorbumper.
dracae zegt
1000 pk is mooi… de auto niet bepaald. Maar het is dan ook eentje van Mansory, waarbij lelijk en overdone de norm is.
Gulli zegt
Nadat ik de filmpjes van Mat Armstrong heb bekeken is mijn reeds intens lage respect voor Mansory tot onder het nulpunt gedaald. Hij heeft een RR Wraith gekocht die een of andere voetballer door Mansory onder handen heeft laten nemen, en hem daarna gecrashed. Zijn hele kanaal leeft op het kopen van schadeauto’s en ze dan opknappen/pimpen dus hij krijgt nu met de firma Mansory te maken.
Ieder onderdeeltje, ieder sierstripje dat ze erop plakken kost duizenden euro’s, zelfs het RR logo op de zijkant van de neus in forged carbon, en dat plakken ze erop met liters kit. Maar als je ziet hoe ze die zooi erop plakken dan vraag je je echt af waarom je daar zo ongelofelijk veel geld voor moet betalen. Het is echt broddelwerk, met ongetwijfeld dure onderdelen om te maken maar voor de afwerking zou je korting moeten krijgen.
Mansory is typisch zo’n merk voor mensen met teveel geld die het niet boeit of een auto 200.000,- of 700.000,- kost en zich daardoor allerlei troep in de maag laten splitsen. Sterker nog, waarschijnlijk is heel Mansory een Veblen-merk. Normaal gesproken zijn duurdere dingen minder in trek omdat minder mensen ze kopen, Veblen goederen zijn zó duur dat het stoer is om te laten zien dat je het hebt, kijk mij eens teveel geld betalen en het kan me niets schelen, zo rijk ben ik.
Ik heb sterk de indruk dat die one-off creaties van Bugatti (Mistral, 5 miljoen) en RR (Arcadia Droptail, 25 miljoen) hier ook bij horen. Ga toch weg.
JelmerS zegt
Interessante kost over Veblin goederen, veel mensen zullen er gevoelig voor zijn. Om nu zoveel geld in een simpele oud nieuws Audi te pompen dan zal je ook heel wat persoonlijke motivatie moeten hebben naast het kijk mee eens
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat de hardware bij MTM ingekocht is. Die leveren dit vermogen al poosje voor de 4.0 VAG V8.
allesmetturbo zegt
Mooie sneeuwschuiver met zo een lage voorkant voor de wintermaandjes