“Ieder voordeel heb een nadeel”. Nu we dan eindelijk weer een nieuw record hebben gevestigd als het gaat om de benzineprijs, vreest de Bovag dat dit zal leiden tot meer diefstal bij de pomp. Dat zagen we bij de vorige prijspiek in 2008 en tijdens de economische crisis namelijk ook gebeuren.
De belangenvereniging van tankstations Beta, deelt deze zorgen. Zonder dit met harde cijfers te kunnen onderbouwen, meent men dat de recordprijs een psychologisch effect kan hebben, waardoor het aantrekkelijker wordt om de tank vol te gooien zonder af te rekenen, aldus Schuitema van de belangenvereniging.
De hoge brandstofprijs wordt veroorzaakt door de onrust in het Midden-Oosten. Minister Jan-Kees de Jager (financiën) wil niets weten van het veelgehoorde verwijt dat bij een hoge brandstofprijs, onze schatkist de lachende derde is. De accijnzen worden immers geheven per getankte liter en niet als percentage van de literprijs.
Bijna een euro belasting per liter
De accijns op een liter benzine is 71,83 eurocent, ongeacht de prijs van de benzine. Verder komt daar nog een voorraadheffing bij en 19 procent btw. De btw-inkomsten lopen bij een hogere benzineprijs dus wel degelijk op. Bij een benzineprijs van 1,70 euro, spek je de schatkist met maar liefst 99,5 eurocent per getankte liter.
Wanneer we allemaal evenveel blijven rijden (en doorgaans blijven we dat) dan kan Jan-Kees dus in zijn handjes wrijven. Maar het Ministerie van Financiën stelt dat per saldo de totale btw-inkomsten voor de schatkist op langere termijn heel stabiel zijn. Bij een hoge benzineprijs lopen de btw-inkomsten op andere producten dan weer terug, oftewel, mensen gaan op andere dingen bezuinigen. (via: nu.nl & de stentor)
As_long_as_it_is_fast zegt
Aaahja, se voila. Dat komt er dan van. De prijzen zo de lucht injagen en eens geen tegemoetkoming doen. Het wordt gewoon belachelijk. Ik heb overigens liever dat ze benzine stelen dan dat ze bij mij geld komen stelen om te gaan tanken.
davidve zegt
@As_long_as_it_is_fast: Maaaar, hoe meer mensen brandstof gaan stelen hoe duurder de brandstof zal worden..
jzaero zegt
@davidve: Volgens mij steelt er sowieso al iemand hier. Belachelijk dat we 1 euro kwijt zijn per liter. Dat is gewoon 60% naar de schatkist…..
davidve zegt
@jzaero: Dan is alles diefstal.. Als je na gaat wat het prijsverschil is tussen groothandelsprijs en winkelprijs..
jzaero zegt
@davidve: Met winst kan ik leven, iedereen moet ergens zijn geld vandaan halen. Waar ik niet zo goed tegenkan is dat het grootste deel van een liter benzine naar de staat gaat. Als dat 30% van de omzet per liter was, daar kon ik nog best mee leven, maar nu ligt dat op ruim 60%!!
zakar36 zegt
Ach ja dit hadden we kunnen verwachten :( je betaal je in dit k*tland overall scheef aan. Pret belasting ik heb een mooie autobelasting wat Sacha al een keer zei. Rijden voor de fun kan tegenwoordig haast niet meer:(
bpc zegt
@zakar36: wel in een kart enkel bezine en onderhoud en baanhuur betalen , geef je tenminste bijna niets aan de staad
Woestijnridder zegt
@zakar36: hoe denk je dat we dit “k*tland” draaiende houden? Geld komt zeker uit de lucht vallen? Uitkeringen, zorg, onderwijs, infrastructuur en nog veel meer kosten een berg geld. Welvaart heeft een prijs en als Nederland betaal je daar voor. Je kan dan ook niet zomaar de brandstofprijzen met andere landen vergelijken.
Als jij de werkelijke kosten zou moeten betalen van een dagje in het ziekenhuis liggen of de universitaire studie die je volgt, dan piep je wel anders. In dit land sterft het van de subsidies en daar kan je het mee eens zou of niet (ga de politiek in) maar ze zijn er wel. Dat kost ook geld.
Ik zeg niet dat die brandstofprijzen OK zijn maar we moeten in dit land wel beseffen dat onze welvaart een hoge prijs heeft en dat zie je dus dus terug in vrij hoge brandstofprijzen, BPM en nog vele andere belastingvormen etc.
Ja, je kan beter in Spanje leven: 25% goedkopere benzine maar je zal daar werkeloos worden of 65 zijn. In Spanje heb je collectieve verzekeringensysteem (voor zowel ziektekosten, arbeidsongeschiktheid en pensioen) maar het is gebruikelijk om particulier bij te verzekeren en waarom? Omdat je anders er zwaar financieel bij in schiet.
Kortom, irritant dat de brandstofprijzen stijgen (en dat zullen ze vast wel blijven doen) maar het kan geen kwaad om alles een beetje in perspectief te plaatsen.
dakloosinmx5 zegt
Waarom kan België het wel? Gister nog geen 1500 meter over de grens het beestje gevuld voor 1,52 per liter euro 98. Nog duur maar scheelt snel 20cent per liter.
Woestijnridder zegt
@dakloosinmx5: In Belgie ligt de maximale prijs voor 1 liter Euro98 nu op 1,615 euro. In Nederland is de adviesprijs 1,759 euro. Maar je weet ook: op veel plaatsen (in beide landen) kan je stukken goedkoper tanken. Als wij niet het bekende kwartje van Kok zouden moeten betalen, dan liggen de brandstofprijzen nagenoeg gelijk. Ook in Belgie verdwijnt een groot deel van de brandstofprijs als accijns en BTW en de schatkist aldaar.
Stel: je rijdt 1500 meter extra speciaal om bij dat goedkope tankstation te komen. Vervolgens ook 1500 meter terug. Dat is dan 3 kilometer.
Je tankt daar Euro98 tegen 1,52 euro per liter. Stel dat je 1 op 10 rijdt (is goed mogelijk als een auto Euro98 nodig heeft). Vervolgens heb je dan al 3 liter (= 4,56 euro) verreden.
Als je dan 40 liter tankt dan ben je 60,80 euro kwijt. Vandaag in Meppel (lag op mijn route) heb ik Euro98 voor 1,63 euro per liter getankt en dat scheelt dan 11 eurocent met Belgie. Tegen die literprijs ook 40 liter tanken kost dan 65,20 euro.
Maar jij hebt al voor 4,56 euro verreden om je bij je goedkopere tankstation te komen. Ben je dan per saldo goedkoper uit? 60,80 euro + 4,56 euro = 65,36 euro. Tegen mijn 65,20 euro. Bovendien kost speciaal rijden ook weer extra tijd.
Mijn punt is: speciaal naar een goedkoper tankstation rijden lijkt heel voordelig maar je winst is marginaal. OK, dit is maar een simpel voorbeeld en natuurlijk kan je dit wel 100x anders berekenen. Auto’s kunnen veel zuiniger zijn, de prijzen hoger of lager van brandstof etc.
Stefje zegt
@Woestijnridder:
Je verhaal klopt niet. 3km en 3 liter? Right…
Sebazzz zegt
““Ieder voordeel heb een nadeel”. Nu we dan eindelijk weer een nieuw record hebben gevestigd als het gaat om de benzineprijs, vreest de Bovag dat dit zal leiden tot meer diefstal bij de pomp.”
Ik mis hier het voordeel?
Dennis zegt
@Sebazzz: Hoera! We hebben weer een record gebroken.
Stopwearingpants zegt
IEDEREEN ELEKTRISCH RIJDEN!!
duppie zegt
Simpel, installeer ’t zelfde systeem als onbemande pompen zoals Tango. D’r komt pas brandstof uit als je betaalpas werkt. In het winkeltje verkoop je dan prepaid kaarten voor mensen die contant willen betalen.
tstile zegt
De Bovag en de Beta moeten niet zeiken.
De techniek om mensen voor het tanken te laten betalen is al lang beschikbaar. Ze zijn alleen te beroerd om het in te voeren.
Bijv. klant brengt 20 of bij 50 euro bij de kassa. Kassiere geeft de pomp vrij en die slaat automatisch af bij het bereiken van het betaalde bedrag.
Of, klant swiped z’n pinpas of cc voor 100 of 150 euro, resterende deel krijgt de klant gelijk teruggeboekt etc etc.
Stefje zegt
@Dennis:
Dit klopt niet:
“Minister Jan-Kees de Jager (financiën) wil niets weten van het veelgehoorde verwijt dat bij een hoge brandstofprijs, onze schatkist de lachende derde is. De accijnzen worden immers geheven per getankte liter en niet als percentage van de literprijs.”
DUCY?
Dennis zegt
@Stefje: Nope IDCY
Esprit_de_Flandre zegt
“Elk voordeel heb een nadeel”??
Wat is het voordeel van hoge benzineprijzen dan wel?
norge zegt
@Esprit_de_Flandre:Minder verkeer op de weg?
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Heb ik nog niets van gemerkt…
norge zegt
@Esprit_de_Flandre:Nog niet duur genoeg dus ? ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Alles is al duur genoeg…
norge zegt
@Esprit_de_Flandre: Helemaal gelijk ,is overal in de wereld het zelfde geloof ik :S
xyberborg zegt
Dat we veel aan belasting kwijt zijn wat betreft accijnzen op brandstof is duidelijk. Feit is dat het de olieboeren zijn die de schuld geven aan de overheid dat de prijzen op 1.749 blijven steken, terwijl de accijnzen helemaal niet zijn veranderd de afgelopen tijd.
De olieprijzen zijn met 15% omlaag gegaan afgelopen week, hetgeen betekent dat de prijs al lang met(1.759-1.050= 0,698 * 0.15) = 10,5 cent gedaald had moeten zijn. In plaats van een adviesprijs van 1.644 staat de prijs nog steeds op 1.749.