We weten weer wat meer over de über-Fünfer.
Hoewel we de F10 M5 absoluut niet gaan vergeten, zijn we ontzettend benieuwd naar de nieuwe F90 M5 die BMW later dit jaar zal onthullen. De M550i is namelijk al een behoorlijk dikke bak en voor de M5 zal daar nog een flinke schep bovenop komen. De auto moet immers concurreren met de dik 600 pk sterke Mercedes E63 AMG S (rijtest).
Dat de nieuwe M5 voor het eerst de beschikking krijgt over vierwielaandrijving wisten we al. Dat net als bij de E63 AMG die vierwielaandrijving uitschakelbaar is waardoor je alleen aandrijving hebt op de achterwielen ook. Dankzij een Instagram-poster die bij een preview-evenement voor de M5 in Zuid-Korea was, hebben nu echter nog wat extra info.
Om te beginnen met het technische vlak: een 4.4-liter grote motor zorgt zoals verwacht voor ‘meer dan 600 pk’. Het blok wordt gekoppeld aan een versnellingsbak met acht verzetten. Naast de pure ‘drift modus’ krijgt de auto ook een setting die xDrive Sport heet. Waarschijnlijk wordt in die laatste modus slechts een klein deel van de power naar de voorwielen gestuurd. Verder krijgt de nieuwe M5 een dak van carbon fiber, wat een primeur is voor het model.
Daarmee gaan we al geruisloos een beetje door naar het uiterlijk. De bron meldt dat BMW weer iets aparts gaat maken van de spiegels op de M5. De units zijn naar verluidt fors groter dan bij de M3 (rijtest) en M4. Tevens verdwijnt de air breather op de flank ten faveure van een M-specifiek ventilatierooster. Eigenlijk is alleen dat al voldoende reden om voor de M te gaan, want de normale air breather is natuurlijk graflelijk.
Image-Credit: Fotosoepje van de nieuwe M5 uit dit artikel
soundgarden zegt
Deutsche vernuft op zijn top. Hulde
denniss00 zegt
Dat kleurtje op de foto staat hem wel bijzonder goed!
dromedaris zegt
@denniss00: idd, zou hem zo bestellen!
duitseautos zegt
Zal vast een superdikke bak worden. Wacht met smart af op een vergelijking met de E63!
nopetrolnofun zegt
Nou ik vergeet de M5 F10 liever heel snel. Een van de meest grote teleurstellingen ooit als je kijkt naar haar voorganger. Overigens verwacht ik van deze ook niet erg veel meer helaas.
thomasthomas zegt
@nopetrolnofun: ? Ik heb er 1tje en vind het echt de fijnste BMW die ik tot nu toe heb gehad. Heb je er wel eens in gereden?.
lippie zegt
@thomasthomas: pics or it didn’t happen
sollie1984 zegt
@thomasthomas: precies. De F10 is 1 van de fijnste BMW’s om te rijden.
blo3to3t zegt
@thomasthomas: denk het niet, poging om mee te praten wat jammerlijk mislukt.
tvklarenbosch zegt
@thomasthomas: ik heb in een M6 gereden, dat telt wel toch? Beestachtig snel, maar wel heel erg steriel in mijn ogen. Ik miste een beetje karakter, iets wat de voorgaande generaties wel hadden. Ik vrees dat de nieuwe M5 op het thema van de F10 gaat doorborduren.
willeme zegt
@nopetrolnofun: Dat ben ik niet met je eens. Ik zal het met feiten proberen te weerleggen. De E39 was een fantastische blend van vermogen, koppel, wegligging, kwaliteit et cetera. Toppertje. De E60 was dat absoluut niet. En de de opvolger was wel degelijk beter. Paar puntjes:
1. De transmissie: de DCT automaat is vele malen beter. De oude SMG was niet perfect. Zeker niet bij gewoon gebruik. Nukkig, traag, hortend en stotend. Als je er vol voor ging, was de SMG wel aardig, maar het was geen goed compromis. De DCT is veel sterker en sneller. Minder revisies ook. En je kan de launch control keer op keer gebruiken. Probeer dat maar met die SMG.
2. Koppel. Bij de E60 steeg het koppel nauwelijks. Logisch, want het slagvolume van de atmosferische motor bleef bijna gelijk. De E60 gaf onderin niet echt thuis. Nogmaals: als je constant volgas rijdt maakt dat minder uit, maar zeker bij een zware auto is instant koppel bij een laag toerental gewenst.
3. Actieradius. Het is een grote reissedan, dus het is wel zo prettig om er kilometers mee te kunnen maken. De V10 zoop als een malle, ondanks het gebrek aan koppel en de brandstoftank was erg klein. Leuk voor even, maar met de opvolger kun je langere stukken rijden.
4. Looks: ondanks dat de E60 best een knappe kar was, is de F10 vele malen eleganter naar mijn mening. Veel ingetogener. Precies wat past bij een snelle sedan.
5. Comfort: Een M5 is geen sportauto, maar een sportsedan. Dan is enig comfort wel gewenst. De F10 is veel comfortabeler.
6. Prestaties. Je koopt een M5 of een dergelijke auto omdat je leeft volgens het Ricky Bobby mantra: “I want go fast!” De F10 is gewoon sneller.
Dus op veel punten is de opvolger gewoon beter. Dat de vroem-vroem geluiden minder mooi zijn zou mij niet zo veel uitmaken. Bovengenoemde aspecten wel.
jpoers zegt
@willeme: en dat is nu juist het probleem met idool-auto’s. Het gaat om jet totaal plaatje.
Waarom kiest men voor een Aston terwijl er voor dat geld op papier veel betere auto’s verkrijgbaar zijn.
Zelfde als Alfa Romeo ook vaak een merk wat met het hart wordt gekocht ipv het verstand.
Mclaren heeft het lang met de nieuwe series gehad ondanks dat ze veel beter waren dan bijvoorbeeld een ferrari of porsche, op papier ze te klinisch overkwamen en het stukje beleving ontbrak.
Mensen kopen niet de getallen maar ook een beleving.
En inderdaad elke opvolger zal beter zijn maar maakt ze dat begeerlijker?
willeme zegt
@jpoers: Inderdaad: het totaalplaatje. Dat was gewoon niet al te best bij de M5. Van een Aston of Italiaan verwacht je dat ‘ie niet perfect is. Dat wordt goed gemaakt door de looks en de sound (alletwee subjectieve waarnemingen). Maar een BMW M5 moet bovenal heel erg goed zijn op alle punten. Het totaalplaatje. Destijds was de E60 exotisch en bijzonder, dankzij zijn opvolger kun je zien dat ‘ie hopeloos verouderd is.
pier zegt
@willeme: is die e60 dus eigenlijk gewoon een Italiaanse BMW, niet perfect maar je vergeeft het hem elke keer weer als je die V10 hoort janken!
willeme zegt
@pier: Dat geluid wordt ook schromelijk overschat. Als je normaal rijdt klinkt die V10 als een kapotte Audi quattro. Pas boven de 4.000 toeren begint het te klinken als een V10. Zelf stoor ik mij niet zo aan het geluid van de V8. Bij een sportsedan hoeft het geluid niet bovenaan te staan.
SimonMc zegt
@willeme: Hij werd ook wel eens verweten als een diesel te klinken bij stationair toerental.
aarsbaars zegt
En dat verwijten ze Audi dat ze weinig fantasie hebben. BMW heeft lately ook weinig nieuws in de bol als je het mij vraagt
vonklausenburg zegt
@aarsbaars: Ik denk dat we de afgelopen twintig jaar gewoon enorm verwend zijn geraakt door nieuwe inzichten in de aërodynamica waardoor auto’s sneller een ander design konden krijgen. De veranderingen nu zijn beschaven en op techniek vernieuwender zijn. Qua design ben ik het volledig met je eens dat de Duitse Drie veel op elkaar is gaan lijken.
aarsbaars zegt
@vonklausenburg: Zou kunnen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het komt omdat de grote drie een grote fanschare te verliezen heeft. Merken als Renault, Hyundai en Kia hebben minder te verliezen en durven met behoorlijk revolutionaire ontwerpen te komen
b0z4 zegt
Er komt weer een nieuwe stofzuiger uit Jeejjj!
jorden zegt
Carbondak op een auto van 1700 kg.Als hardloopschoenen onder je pak.
isn1981 zegt
@jorden: of is het een petje bij een 3 delige maat pak. ?
Onehp zegt
@jorden: 1700kg? Dat zou uitstekend zijn, wetende dat de vorige met enkel rwd doorgaans 2000kg op de schaal legt (getankt en met 75kg chauffeur)…
granlusso zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
@granlusso: BMW monteert inderdaad zo’n airscarf op de voorstoelen die je normaal gesproken in cabrio’s aantreft.
Op die manier voel je namelijk de hete adem van de E63 AMG in je nek.
cupsport zegt
@granlusso: waarschijnlijk bedoelen ze Air Breather die op de voorschermen zitten bij de meeste BMW’s…
opgooier zegt
Het zal wel weer vloeken in de kerk zijn, maar voor mij blijft de E60 de gaafste M5 die er is. Dit wordt ook weer een karakterloze wagen…
mashell zegt
@opgooier: ja dat is vloeken in de kerk. De E60 was namelijk degene met de lompe V10 en daarmee de minst sportieve M5.
jpoers zegt
4 pijpjes, check, rare spiegels, check, ventilatiedinges in het voorspatbord, check. Beetje dik aangezette bumpers. Zwart dak, check. Nou de tjoeninggilde hoeft gelukkig niks te veranderen aan het assortiment. Wat een inspiratieloosding. Ooit hadden ze nog wel eens verschil in de diverse modellen.
undifined1 zegt
Hoop dat ze bij deze m5 dat plastic dak wel in de kleur spuiten. Zon zwart dak ziet er echt niet uit (de e90 m3 vond ik dan ook veel mooier dan de e92)
MoeWat zegt
En tóch is de nieuwe E klasse vele male beter !
sollie1984 zegt
@moewat: Niet uit je nek lullen. De M5 schijnt echt een klap sneller te gaan dan de F10 M5. BMW zal Mercedes weer overtreffen met deze powerkanon.
pier zegt
@sollie1984: fanboy alert!
mercedesclk350 zegt
F90 als generatienummer? Ik dacht dat G30 die van de 5-Serie was en dat G80/90 logischer is?
AMGS zegt
Denk niet dat ze die 3.4 sec naar de 100 gaan redden
mb10 zegt
@AMGS: makkelijk ze haalde al 3,9 sec zonder x drive. Dan moet 0,4 sec makkelijk eraf te krijgen zijn met meer pk x drive en minder gewicht.
mashell zegt
@mb10: koppel! Bij versnellen komt het aan op koppel. Als BMW meer of grotere turbo’s monteert dan versnelt de wagen weer sneller.
fernie zegt
@mashell: vermogen aan de wielen, niet koppel.
730ld zegt
Allemaal leuk en aardig maar de V8 van de M5 klinkt voor geen meter. Als je dikke V8 sound wil……AMG
jaapiyo zegt
@730ld: Er zit verbetering in. De m550i klinkt al beter dan de F10 M5.
https://www.youtube.com/watch?v=cPHYj97hwxU
https://www.youtube.com/watch?v=bxVAVfN2Iow
sollie1984 zegt
@730ld: https://youtu.be/274xTqvphJ4 beluister deze beelden maar eens. Enne zo geweldig klinken AMG’s nou ook weer niet. Vaak genoeg gehoord maar niet indrukwekkend.
erind zegt
Mijn M4 is mijn laatste bmw.
kle500 zegt
@erind: luxeprobleem :)
niels.vandewiele.9 zegt
Even terzijde: hoe is BMW eigenlijk zo snel door de F-reeks geraasd? De E-nummers zijn een 30-40 jaren meegegaan dacht ik, maar de F-reeks nog geen 10?
toniominestrone zegt
Hoeveel modellen bracht BMW in die tijd uit? En hoeveel modellen tegenwoordig? Juist, dan heb je gelijk het antwoord.
frederik zegt
@toniominestrone: Plus dat ze nu een hele reeks nodig hebben voor alle modelvariaties, terwijl voorheen de E39 Touring ook gewoon E39 heette.
arias12 zegt
Wat een fantastisch nieuws is dit BMW doet het weer eens de absolute top. Het gaat een E AMG killer worden zoals altijd dat voel ik nou al, denk dat de AMG echt verslind wordt door de BMW M5. Meer dan 600 PK bizar en tegelijkertijd geweldig is dat. Word er helemaal vrolijk van! Goed bezig BMW!
pier zegt
@arias12: ben blij dat je enthousiast bent maar er zijn fysiek natuurlijk bepaalde grenzen, het verschil zal misschien een tiende van een seconde zijn. Dus verslinden…;)
Dutchdriftking zegt
De huidige is wel veel mooier…
ferdifant zegt
Mooi 2 verschillende voorstoelen …..
de foto is een oude render.
http://jadesigns75.deviantart.com/art/New-Generation-2018-BMW-F90-M5-640654445
berkens zegt
Verstop de “enkelband”-sleutel ? in je sok en spring in je getaway car en off you go.
skinnybmw zegt
Heb ik iets gemist? F90 M5 en niet G30 M5?
bmwejabeen zegt
Geweldige auto,
-Ziet er fantastisch uit
-Geweldige power
-Alles is prachtig
Maar toch vind ik het niet helemaal bij BMW passen om er een 4WD van te maken. Oké ik weet ook wel dat hij een mooi knopje heeft waarmee je al het vermogen op de achterwielen kunt zetten. En ik heb eigenlijk dus geen recht van spreken. Het is een logische stap voor BMW met oog op de toekomst en de concurrentie. toch vertellen mijn onderbuikgevoelens dat het niet helemaal in het m5 profiel past. Ben ik de enige? –> ik hoor graag hoe jullie hierover denken.