De Formule 1 is op dit moment populair en daarom willen nieuwe teams meedoen, dit is een kans om de toetredingskosten lekker te verhogen.
Is er een F1-race, dan zitten wij aan de buis vastgeplakt. En toegeven, dat is wel anders geweest. Zeker doordat Max Verstappen mee racet, maar ook omdat de GP’s in het algemeen nu leuker zijn om naar te kijken. Dat is niet alleen bij ons het geval, maar bij heel veel mensen. De F1 is op dit moment ongekend populair.
Toetredingskosten F1
Tsja, en met meer succes komt er meer geld om de hoek kijken. De CEO van de F1 Stefano Domenicali zegt dat daarom veel teams willen doorgaan of willen meedoen. Daarom hint de topman naar een verhoging van de toetredingskosten in de F1.
En die toetredingskosten zijn al niet gering, een paar jaar geleden waren deze nog 200 miljoen euro. Dit bedrag is zo vastgesteld (oorspronkelijk dan) omdat het werd beschouwd als laagste prijs om een bestaand team te kopen. Het is tevens een bedrag dat ‘frivole’ deelnamebiedingen moet ontmoedigen. Het moet ervoor zorgen dat alleen bedrijven met een solide financiële basis mee kunnen doen en zo op de lange termijn in de sport kunnen investeren.
Dat is al een flink prijskaartje, maar er staan dus veel teams te popelen om mee te kunnen doen. Er zijn nu geruchten dat de toetredingskosten om mee te mogen doen naar de 600 miljoen euro gaat!
Reden
Domenicali zegt dat de tijden zijn veranderd. Tijdens een vergadering met aandeelhouders zegt de CEO dat niemand kon voorspellen dat de waarde van dit bedrijf (de F1 dus) zo zou stijgen. ‘Vandaag is de situatie totaal anders, zeker’, besluit de hoogste baas.
Meer vraag staat gelijk aan meer geld. Daarom is Domenicali van mening dat er ‘in ons bestuur een mogelijkheid is om de prijsverhoging door te voeren’. Wat de huidige teams van dit luchtballontje om de toetredingskosten van de F1 te verhogen vinden is onbekend.
Echter, het zou zomaar kunnen dat ze het niet erg vinden. Dit om het niveau van de sport op peil te houden én als het geld maar goed wordt besteed. Zo ontstaan er robuuste nieuwe teams en het bedrag komt meer overeen met de waarde van een huidig (top) team. Oh ja, meer teams die mee kunnen doen resulteert automatisch in minder prijzengeld voor de huidige teams. Zou zomaar een reden kunnen zijn dat ze de ‘entry fees’ willen verhogen.
Edge zegt
Dieter Rencken, naar mijn mening een van de beste F1-journalisten die er op dit moment rondloopt, schreef in januari al een stuk hierover en merkte daarbij iets heel interessants op: Binnen de paddock zelf zou twijfel bestaan over de legaliteit van deze anti-dilution fee. Meerdere bronnen zouden zorgen hebben geuit dat dit wel eens als kartelvorming gezien kan worden en dus ook bestraft kan worden door bijvoorbeeld een EU.
En daar valt ook wel wat voor te zeggen als je zijn voorbeeld erbij pakt. Stel, je hebt geld en wilt een McDonalds restaurant openen. Dan betaal je een franchise fee voor dingen als het gebruikmaken van hun naam en concept, de inkoopkanalen, de huisstijl etc. Dat geld betaal je aan McDonalds zelf, dat geld gaat niet naar de andere McDonalds-ondernemers in de buurt die bang zijn dat hun klandizie afneemt omdat jij nu ook een McD hebt geopend. En dat is wel wat er in de Formule 1 gebeurt. Je betaalt die “anti-dilution fee” van 200 miljoen, die straks wellicht richting het drievoudige gaat, niet aan Formula One Management, maar aan de overige 10 teams. Dat riekt toch wel aardig naar kartelvorming.
Ik hoop daarom dat mogelijke toetreders die optie om hier een zaak van te maken serieus onderzoeken, want 200 miljoen (of straks 600 miljoen) kun je ook heel mooi besteden aan andere zaken.
gregorius zegt
Het is natuurlijk ook grappig om te zien: kosten-cap zodat teams niet te veel uitgeven. Maar ook: zodat teams makkelijker winst kunnen maken.
Maar dan wel even 200-600 mio vragen aan andere teams om ook mee te mogen doen.
Voor de huidige teams snap ik het wel. Er gaat veel geld in om en voor de achterhoede teams is het al zwaar genoeg: dit zijn, itt de jaren 80, volwaardige bedrijven die 150 mio per jaar uitgeven en dan nog achteraan rijden. Vroeger gaf men veeeeel minder uit aan een team, om mee te mogen doen; voor het avontuur en het ego van de geldschieter.
Dus het is vrij logisch: wil je een team erbij, moet de verdeelsleutel ook opnieuw uitgerekend worden.
mark997gt3 zegt
Je kan ook andersom redeneren. Als er meer teams bijkomen wordt de F1 alleen maar groter en dus interessanter voor sponsors. De totale waarde van de F1 neemt daardoor toe. Geheel is meer dan som der delen.
Tegenwoordig met cost cap is elk team winstgevend te runnen. Dus door toetreding krijg je een business die jarenlang gegarandeerd winst maakt Dan is het wel begrijpelijk dat de andere teams een soort goodwill willen.
mark997gt3 zegt
Je kan ook andersom redeneren. Als er meer teams bijkomen wordt de F1 alleen maar groter en dus interessanter voor sponsors. De totale waarde van de F1 neemt daardoor toe. Geheel is meer dan som der delen.
Tegenwoordig met cost cap is elk team winstgevend te runnen. Dus door toetreding krijg je een business die jarenlang gegarandeerd winst maakt Dan is het wel begrijpelijk dat de andere teams een soort goodwill willen.