De politie van Sydney heeft een nieuw wapen bedacht in strijd tegen illegale straatraces. Word je namelijk betrapt bij het deelnemen aan zo’n straatrace dan neemt de politie niet alleen je auto in beslag maar verdwijnt ie ook gelijk in de shredder. Wel zijn ze zo aardig om je daarna een video op te sturen waarop je de vernieting van je geliefde tuningobject terug kan kijken. Doet het vast goed op feesten en partijen.
Maar ik vraag me sterk af of potentiële boomklevertjes zich daadwerkelijk hierdoor af laten schrikken. De minister van Politiezaken van de deelstaat New South Wales (David Campbell) ziet het in elk geval als een boodschap aan de hooligans waarvan ze proberen de levens te beschermen. Nu maar hopen dat Spee dit bericht niet leest en op rare ideeën komt. Maar aan de andere kant zou ik het persoonlijk niet zo erg vinden als bepaalde wanstaltige tuningobjecten in een schredder verdwijnen. (via: nu.nl)
Mikeee zegt
Puik plannetje overigens. Dat die petjes met al hun vriendjes en vriendinnetjes er verplicht bij moeten zijn.
Alec zegt
kan al dat plastic wel in de shredder?
Robin zegt
Verkoop de auto dan in onderdelen, zodat de staat er dan ook wat aan over houdt.
G. de Groot zegt
Ge-WEL-dig idee, als je ziet wat sommige mensen voor een gedrochten maken van hun auto’s…
Ze moeten wel uitzonderingen maken voor supercars, die kunnen ze zowiezo beter veilen.
Adriaan zegt
verdient of niet het is gewoon zonde..
100 auto’s per jaar? die dingen zijn een fortuin waard.. gewoon naar de Amerikaanse variant van domeinen en verkopen, dat geld dan verplicht gebruiken voor voorlichting over straatracen ofzo? doe er wat nuttigs mee..
Racer X zegt
Ze kunnen die auto’s beter veilen, houden ze er nog wat aan over ook. Mocht niemand er interesse in hebben kan ie alsnog de shredder in.
G. de Groot zegt
Ik zie niet in hoe 100 opel astra’s met een kapotte uitlaat en een goedkope home cinema set een fortuin waard kunnen zijn? En wat voor voorlichtinng zou er bijvoorbeeld nodig zijn? “Kijk uit voor bomen”, “Vergeet niet te sturen”?
Shred it, shred it :) !
vinox zegt
Haalt toch helemaal niets uit… Ze zouden er beter werk van maken dat tuners wat meer access krijgen op racecircuits in de buurt (niet alleen in Australië, ook in de rest van de wereld, is toch een redelijk globaal probleem), wat meer eventjes, gewoon meer alternatieven voor straatracen. Of sla ik de bal hier mis?
W!d zegt
ach.. de auto’s die gepakt zullen worden zijn toch verlaagde golfjes 2 1.4 en soortgelijken.. kunnen niet snel over de drempels heen.. en zijn sowieso niet snel ;)
Floryn zegt
goed idee maar niet zo economisch je zou het vehikel beter uit elkaar kunnen halen en het geld geven aan voorlichting slachtofferhulp etc. etc. of veil de dingen want ik geloof echt niet dat alle auto’s die snel zijn uit elkaar gehaald hoeven en moeten worden. zorg alleen wel dat de persoon nooit meer z’n auto mag terugkopen.
Dotternetta zegt
Ik verwachte een mooi filmpje van golfje in een schredder bij dit artikel..
benjamin zegt
de meeste hier hebben volgens mij toch wel een beetje verkeerd beeld van de auto’s die daar in mee doen. er zijn heel veel van die gasten die meer geld “onder de motorkap” uitgeven dan dat 3 van die auto’s nieuw kosten. Beetje gek, dat wel, maar ja ze hebben dan meestal geen vriendin, roken en drinken niet en wonen nog thuis… Geld over dus :)
De bende verkopen heeft dan meer zin, omdat er altijd zat van die lui zijn die het niet in de vingers hebben om er zelf een te bouwen, dus kopen ze er een. Gebruik die inkomsten dan voor belastingverlaging of zo, iedereen blij :D
STJ zegt
Daarrijden ze in supra’s, skyline’s, chaser’s en nog veel meer van die snelle jappen ik weet niet hoe mensen aan de idee komen dat ze daar in getunde golfs rijden.
XytraS zegt
Idd, als je daar met je brakke 1.9 tditje toekomt zullen ze eens goed lachen, wss shredden die gasten je auto vooraleer je door de politie kan opgepakt worden voor het veroorzaken van een file tss de straatracers :p
Drbij, als jij aan het rode licht staat en eens optrekt tegen diegene die naast je staat is dat in principe ook een illegale straatrace en wie heeft dat nog nooit gedaan^^ (tenzij je met dat brakke 1.9tditje rijdt :))
raul8711 zegt
Lijkt me een levensgevaarlijk plan. Als je toch weet dat je geliefde tuningsobject, je investering, je pracht en praal, door de shredder wordt gehaald, dan ga je toch rare capriolen uithalen om uit handen van de politie te blijven. Ik denk iig dat er een hoop jochies zijn die kosten wat het kost niet hun beauty in de shredder willen zien verdwijnen.
wimbers zegt
als ze al die gasjes die gaan racen nou eens toegang geven tot een dirtcirquit daar.
en al de genen die toch blijven racen op straat vervolgens preventief in een revalidatiecentrum laten werken. dan piepen ze wel anders.
IanH zegt
Geniaal idee!
Veilen is dom, want wie koopt die auto’s/onderdelen dan op de veiling… juist ja, een streetracer… en tegen lagere prijs ook!
Ik zie daar een potentiele hit tv-show in. Beetje 2girls1cup-achtige reacties genereren. Prachtige gezichtsuitdrukkingen te zien, ik zou genieten.
Ik ben dan ook absoluut tegen het tunen van auto’s, vooral mechanisch. Die gasten denken toch niet dat ze beter kunnen dan een team van de beste ingenieurs ter wereld. Dat erkende tuningsbedrijven zich eraan wagen vind ik vaak al bijna erover.
smeck zegt
@IanH
jij weet echt niet waar je et over heb he?
de meeste autofabrikanten stellen auto’s juist minder goed af zodat er een ruime veiligheidsmarge is, lager verbruik en meer comford. Maar als je niet geeft om comford en een laag verbruik kan je je motor/vering etc aanpassen naar jou wensen, en dus sneller en beter maken. Of door bijvoorbeeld een rvs uitlaat eronder te schroeven, gaat je uitlaat langer mee, door er betere vering onder te zetten+eventueel verlagen krijg je een betere wegligging, nieuwe nokkenassen en jij krijgt meer vermogen (maar wel meer verbruik) en zo kan ik nog uren doorgaan.
Begrijp me goed, ik heb ook een hekel aan civicjes/golfjes/tigra’s met tupperware en een blèrpijp, maar dat wil niet zeggen dat auto’s meer potentieel hebben dan hoe ze uit de fabriek komen
PeterVanHtev zegt
-edit: nutteloze reactie!-
HJ zegt
@ Adriaan,
de laatste keer dat ik er was lag Sydney in Australië, dus wat de Amerikaanse variant van De Domeinen met al die rechts gestuurde auto’s moet zou ik niet weten ;-)
Maar ik vind het wel een puik plan. Kunnen we zoiets ook niet doen met de auto’s van die idiote ukjes die door, met kinderen gevulde, woonwijken scheuren? Of met opgevoerde scooters?
Bij scooters gewoon: kan hij harder dan 50? In de shredder. Ow, heerlijk.
peter zegt
Ik vind het gevaar bij dit soort dingen altijd: wat is de volgende stap? te snel rijden –> auto in de shredder.
En wie zegt dat je aan het straatracen bent? oom nazi-agent ?
Klopt dat dan altijd.
Ik heb al zappend al van die britse politieprogrammas gezien. Dat zijn daar echt overdreven klootzakjes. 1 ding dat ik gezien had ree de agent heel trots met een bmw 3 coupé rond. Alleen die dat overdreven traag en bleef hij rechts plakken. Dit irriteerde de clio achter hem die dan ook zen pinker opzette om aan te geven dat hij door wou rijden en eens voorbij natuurlijk te snel reed. Maar die kutagent vond het vooral erg dat de clio rijder hem gepushed had om uit de weg te gaan, want hij had tenslotte een bmw… . Ze hadden beter die agent zen rijbewijs afgenomen. Agenten lijken overal eikels, maar nergens zo erg als in de UK. Denk dat die ginder gewoon gefrustreerd raken omdat ze niet met de pangpang mogen spelen.
GOD zegt
zoals ik al jaren roep, leg een paar circuits en dragstrips aan voor ons fanatieken, dan vallen er ook minder doden onder ons en de burgers
en kunnen ze die kut drempels ook weer weghalen, probleem opgelost ;)
Kevski Style zegt
Beetje loze reacties hier. Ik schrijf voor het tuningswereldje, ben amateur racer/engineer (legaal) en buiten dat techniek junkie. Op zich heb ik hier dan geen problemen mee, maar laten we dan hetzelfde doen bij iedereen die meer dan 25 te hard binnen de bebouwde kom en 50 buiten de bebouwde kom. Das namelijk net zo link. Echte tuning zie je hier in NL bijna niet. Wel veel styling (tupperware). Het zijn dan ook meer de mensen die het doen, en niet de auto. En of die nou getuned is of niet, voor elk zou hetzelfde lot moeten gelden. De directeur van 50+ kan ook wel meer dan 50 Km te hard rijden, maar dan is het ineens wel goed????
@ IanH:
Ja dat durf ik wel te beweren ja dat ik dat beter kan. Ik ben niet gebonden aan restricties als comfort, verbruik en meer van dat soort dingen. Ik bouw de auto op naar de exacte specificaties hoe ik ze wil hebben. Wat erop neer komt dat het een met de hand gebouwd blokje is wat aan strengere eisen voldoet dan de fabrikant. Het blokje gaat daardoor langer meer, draait veel meer toeren en produceerd veel meer koppel en vermogen. De enige compromissen die in mijn auto zitten zijn de dingen die ik zelf als compromis wil maken, en niet de dingen die voor me gemaakt worden door iemand anders. Daarbij weet ik dan ook nog eens wat er in de gehele auto gebeurt, i.p.v. “hij doet het niet, dus maak hem maar”. Das in mijn ogen nog het meest trieste volk onder de autoliefhebbers….
Valleyman zegt
@IanH : Als je de wagen waarmee jij elke dag rijdt zelf niet beter kan afstellen en niet aanvoelt wat goed of slecht is is dat jou zaak en ga je naar je garagistje met z’n uitleesapparaat maar elke wagen is anders dus juist zal jou manier nooit zijn.
By the book tot daartoe maarjah daar ben je vet mee :-p
heidekonijn zegt
Wat Mikeee zegt, good riddance en petjes mee de schredder in.
Vraag is natuurlijk wat de definitie is van een streetrace.
Als je gewoon eens van de meute huisvrouwen weg wil accelereren, komt je auto dan ook in de schredder? Met dat leip stelletje politici en agentjes met de één of andere aandachtsstoornis kan dat wel eens behoorlijk mislopen.
Gert zegt
Het zou het straatbeeld er wel mooier opmaken ;) maar ik ben ook voor meer circuits (en meer geluidsdagen). Lykt me een wat civielere oplossing dan autos slopen.
Zoef zegt
Puik plannetje overigens zegt Mikeee.
OPGEPAST!
Voor je `t weet wordt straatracen aldus gedefinieerd: Twee auto`s die naast elkaar aan het rode licht vertrekken en samen optrekken tot 1 km boven de maximum toegelaten snelheid.
Da`s bij mij altijd de weerstand tegen zulke fasco – plannetjes: het is altijd een hellend vlak.
IanH zegt
@ smeck: Ik weet heus wel waarover ik spreek. Ben zelf geen vreemde wat betreft sleutelen. Maar ik hou meer van restauratie.
Tuurlijk kun je een motor opfokken, een simpele ECU doet vaak al wonderen.
MAAR dat is voor mij niet perse verbeteren.
Ten eerste denken de meeste tuners enkel aan PK’s en bling, waardoor ze hun astra’s, 3-series, focus, … omtoveren in een luidde clownmobiel. Ik zou er al wat meer beschouwing voor hebben als ze ook de ophanging en remmen zouden verbeteren, maar het zijn er bar weinig die zo ver gaan (de dikke ?aerodynamische? spoiler was al te duur).
Ten tweede stellen die autofabrikanten die VEILIGHEIDSmarge niet voor niks in. Tuners halen die marge weg, rijden hun motoren, versnellingsbak, etc kapot, bouwen snel alles eruit en vragen dan om garantie. En dan zijn er nog de structurele verzwakkingen van het chassis voor alles en nog wat te installeren.
@Kevski Style:
Ik beweer dat je het niet kunt. Natuurlijk kun je wsl heel goed een race(spec) auto bouwen, waarmee ik ook hoop dat je op het circuit blijft. En ik ben overtuigd dat die tuning jou beter bevalt dan de auto origineel. Maar hoe goed zijn je compromissen voor de passagiers, of voor andere automobilisten? Hoe doet jou ophanging het in de sneeuw of met veel gaten in de weg? heb je de tractioncontrol aangepast aan het nieuwe vermogen? de esp? Hoeveel crash tests heb je uitgevoerd met je auto om te weten hoe al die onderdelen zouden reageren als het zou gebeuren? Haal jij europese normen met je blokje?
Begrijp me niet fout, ik heb alle respect voor auto’s voorbereiden voor op het circuit. En ik heb veel respect voor tuninghuizen zoals EDO of Ruf die heel veel kapitaal kunnen investeren in research. Maar ik blijf geloven dat een groep vrienden achter in de garage geen betere package kunnen leveren voor de openbare weg dan een constructeur… een paar uitzonderingen buiten beschouwing.
IanH zegt
en @ vallyman:
een beetje afstellen van wat al bestaat noem ik niet tunen. Anders zou bandendruk controlleren ook al tunen zijn. En dat kan ik heus wel zelf
Tevens zal mijn garagist aan mijn everyday-auto weinig te verbeteren vinden. Ik zit de helft van de tijd in London, en daar heb ik zelfs geen auto.
smeck zegt
@IanH
er is een onderscheid tussen tuners en stylers…echte tuners proberen hun auto helemaal op hun wensen af te stemmen, zonder dat de auto leidt aan slecht weggedrag, slechte remmen etc.
Zo heb ik zelf afgelopen jaar €8.000 in mn auto gestoken om em niet alleen sneller, maar ook veiliger te maken. (massieve veerpootbruggen, verlaagd met goede veren, betere remmen, betere verlichting, harnas dat met stevige bouten in het chassis zelf zit etc en dat alles met EU goedgekeurde onderdelen van A-merken).
Wil je zeggen dat de standaard vering, remmen, gordels en vlakke stoelen in mijn geval dan beter en veiliger is dan origineel? en dat ik dus een gevaar op de weg ben?
mensen moeten onderscheid leren maken tussen echte tuners en tupperware fans…
smeck zegt
en nee ik rij geen civic, golf, astra oid, maar een auto die gemaakt met goede prestaties
Kevski Style zegt
@ IanH:
Jammer voor jouw, maar ik rij mee in straatlegale klasse, dus de auto komt ook op de openbare weg. En haalt jaarlijks moeiteloos de apk. De auto is tevens veiliger voor inzittenden door de rolkooi, die wordt getest op 160Km per uur zonder vervorming. Normale auto vervormt boven de 60km per uur kwa kabine. Traction control of esp heeft er nooit op gezeten, maar de grip is verder verhoogt wat hogere bochtensnelheden mogelijk maakt, of bij lagere bochtensnelheden een kortere response tijd. ESP en Tractioncontrol zijn ook voor mensen die het nodig hebben. Bij mij zit dat in mijn rechtervoet. Met gaten of sneeuw heb ik geen problemen, zo lang ik mijn banden wissel, dus ook daar geen issues. Wel remt de auto beter en staat dus eerder stil en reageerd sneller. Hoe ik dat test: Rondetijden zeggen alles. Ohja, je had het ook nog over de emissienormen: Die zijn tegenwoordig schoner dan dat hij ooit uit de fabriek is komen rollen. Verbruik ligt lager bij normaal rijden, en de auto gaat efficienter met branstof om door de vele technische verbeteringen. Co mag standaard 3,5% zijn. Mijne zit op dit moment op 0,5 Dit is ook de waarde van veel auto’s uit 2005 met katalysator, ook al heeft de mijne er niet eens 1. Dus ik durf er grof geld op te zetten van wel.
Het enige waar de auto op inlevert is comfort. Alles is harder. Maar denk maar niet dat er geen veiligheidseissen op een circuit zijn. Deze zijn nog vele malen strenger dan op de openbare weg. De kans op een ongeluk is er ook groter, en de klappen zijn vaak harder vanwege de hogere snelheden die daarbij gehaald worden.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook wel aanbiedingen gehad om voor bedrijven te komen werken, maar dat neem ik niet aan. voor mij moet het hobbie blijven. Verder geef ik op alles wat ik maak ook gewoon garantie, omdat ik zeker weet dat met het juiste gebruik de spullen niet stuk kunnen gaan die ik maak. En ja, ik heb daarbij ook contacten met verschillende fabrikanten om alles naar een hoger plan te tillen.
Maar laten we het eens omdraaien. Jij geloofd dus dat een fabrikant ervoor kiest om alle beste spullen op een auto te zetten? Ik kan je nu al verzekeren dat dat niet zo is. Zo wordt er nog steeds voor papieren luchtfilters gekozen, terwijl er betere filtermediums zijn. Ook worden er nog steeds uitlaten van pisbakkenstaal gemaakt, terwijl rvs hier ook het betere materiaal voor is. Om nog maar te zwijgen over resonantiedempers. Das een principe wat stamt uit het stenen tijdperk. Een aborbtiedemper is in elk opzicht beter, maar er wordt niet voor gekozen. Rara, hoe komt dat? (buiten het feit dat het uitbesteed wordt en dat uitlaten en luchtfilters niet door de fabrikant zelf gemaakt worden, zoals heel veel dingen aan een auto)
Geld
Das het enige waar het om draait. Hoe kan ik zo goedkop mogelijk mijn eigen opgestelde eissen halen? Waarom denk je anders dat de raceversies van straatauto’s zo veel sneller zijn? Daar is geld veel minder een issue. Winnen is daar belangrijker. Daar telt alleen het beste. dan komen we ook gelijk bij je punt van investeren van veel geld. het meeste geld wat geinvesteerd wordt is tijd. Als amateur hoef je jezelf niet te betalen, maar dat betekend niet dat de investering er daarom ook niet is. En eerlijkheid gebied te zeggen dat een hoop fabrikanten amper investeren in nieuwe producten, maar dat je wel willen doen geloven. Want ook daar is geld uiteindelijk een issue. Immers, iets moet niet meer kosten dan dat het oplevert. Zowel voor de racerij als een amateur geld dit veel minder, omdat die er tot op zekere hoogte niet commercieel afhankelijk van zijn….
summersnake zegt
i.p.v van op jacht te gaan na tuners en dergelijke zouden ze beter es de vette bakken mannen (mercedes,bmw en dergeljke) es gaan controleren i.p.v de tuners jonge gasten en zo vaak zijn het die vette bakkemannen die te hard rijden maar ja daar word niks over gezegt alleen maar jagen op de tuners en zo echt goe bezig
jamesBrown zegt
@summersnake: Het is wel eerlijk om ook even te vermelden dat de gemiddelde M5-bestuurder beter/verantwoordelijker rijdt dan een sjonnie in z’n tupperware Golf he…
Rick dos zegt
In elk ander dichtbevolkt land zou ik dit toejuichen…….
…..maar we hebben we het hier over Australie…..
……rij een paar km de stad uit en je hebt de outback, waar geen kip (sorry) geen kangoeroe of dingo te bekennen is….
Bevolking blij, outback Jack ook blij…..
GOD zegt
@ Rick dos
en dan rijden ze die gasten van de solar challenge van de weg ;)
Rick dos zegt
@GOD
Kijk, nog een bonus! ;)
Volvo_440_turbo zegt
Hier in de buurt is zo’n gastje met een petje en tuningbak dat de straten onveilig maakt, denkt dat ie met een race auto rijdt, zo sjezen doet ie…
Als hij nog smaak had, zou ik het uiterlijk van die wagen nog appreciëren, maar zij Kia is gewoon spuuglelijk uitgebouwd!!
Toevallig kwam ik hem op een plaats tegen waar het kon en ‘veilig’ was, en een sprintje getrokken. Ik denk dat hij nu wel beseft dat het geen racebakkie is ;)
btw, ik rij met een MBC, geregeld op ongeveer 0.9 bar = niet supersnel maar toch redelijk vlot…
Miguel zegt
ff meedelen dat er ook wel eens exotic-eigenaren zich durven wagen aan zo’n straatrace
IanH zegt
Pfff, never argue with tuners :)
@ smeck: Gelukkig zei ik dat er uitzonderingen waren… Niet zo persoonlijk opvatten :-)
In Japan, V.S. en blijkbaar Australië zijn er veel die de auto serieus tunen. Als ik zie wat hier in België aan streetracen doet, dan heb ik heus wel een punt.
Het is de schuld van de tuning/tupperware wereld zelf dat er geen duidelijk verschil bestaat. Daar moet het wereldje zelf voor zorgen lijkt me.
@Kevski style: ook niet zo persoonlijk opvatten :-)
Ik twijfel er niet aan dat je auto safe zal zijn, maar zoals ik al dacht is het race-spec, streetlegal of niet. Je passagiers zullen geen prettig ritje hebben..
Nu geloof ik best dat je goed kunt rijden… maar tractioncontrol in je rechtervoet moet je me niet wijs maken, je zult nooit even efficient zijn als een traction control op glad wegdek (op droog wel). Het menselijk lichaam is gewoon te langzaam. Kijk er de testen van alle autoprogrammas maar op na.
Vergeet aub ook niet dat je auto een uitzondering is aan het gemiddelde. Misschien is die van jou safe… maar hoe safe is het gros van de tuners? Tuperware of ‘serieus’ het zijn allemaal tuners, of dat denken ze toch.
Mijn theorie: spaar wat langer en koop een snelle comfortabele auto. Makkelijke verzekering en garantie en mooiere lijnen. Simpel :)
RenesisHP zegt
@IanH
Ik heb bijna alles aan de wegligging verbeterd, ook de remmen aangepakt en ik ben nog lang niet klaar. Dit is op banden, velgen en verlaging na standaard uiterlijk. Pak dus alles onderhuids aan. Misschien kost dat comfort, maar de extra veiligheid die dit meebrengt is toch een hele grote stap vooruit.
Ik geef toe dat de meeste mensen uiterlijk en geluid belangrijker vinden, maar dan nog gaat dat vaak met goede onderdelen in die categorie. Het is een algemeen bekend feit dat autofabrikanten op veel onderdelen besparen. Vaak is het zelfs aan te raden om in ieder geval je dempers te vervangen. Dit betekent niet dat je auto minder comfort heeft.
PeterVanHtev zegt
Netjes gezegd: je moet met je poten van andermans spullen afblijven dit gedrag is niet goed te keuren. Ook ik heb last van dit gedrag maar iemands speelgoed vernietigen zal tot extreen gedrag leiden of is het lijden?
rob zegt
fuck dit gewoon dat mogen die wouten echt niet maken
Kevski Style zegt
@ IanH:
Dat vat ik wel persoonlijk op. Om de hele simpele reden dat je alles over 1 kam scheert. Net alsof alle tuners petjes zouden dragen enz. Voor mij kunnen de meeste leasebakrijders ook niet rijden. Daarbij rijden ze ook nog eens veel ste hard, Maar omdat ze er maatschappelijk verantwoord uitzien mag dat ineens wel. Nu ben ik misschien wat dat betreft een uitzondering op de regel, en loop dan ook meer in pak dan in spijkerbroek, Maar je hele antwoord slaat echt alle planken mis. net zoals die van wel meer mensen hier. Ik vind het een goede regel, begrijp me niet verkeerd. maar de toepassing zou op iedereen van toepassing moeten zijn. In principe zouden ze dit gewoon aan kunnen vechten op grond van de grondwet, aangezien dit duidt op discriminatie. Als zo’n regel wordt ingevoerd moet dit voor iedereen gelden, ongeacht in welke auto iemand rijdt.
Het valt me dan ook behoorlijk tegen hoe bekrompen de reacties hier weer zijn. Het niet kunnen begrijpen is tot daaraan toe. Maar het niet willen accepteren of te bekrompen zijn om dat te doen is totaal iets anders….
IanH zegt
@ Kevski: Over accepteren gesproken: jij moet ook accepteren dat ik, en vele anderen hier, om de meeste tunerkunstjes gewoon zullen blijven lachen. Het gaat me niet om petjes of rijgedrag, het gaat me om wat de arme auto’s is aangedaan. Meestal lelijk, veel te luidde vierpitter en weinig performance. Mijn buurman heeft twee van zo’n dingen en noemt zich tuner, ik lach om zijn auto maar kan verder goed met hem opschieten.
Het is trouwens niet bekrompen iets niet te accepteren, vrije keuze staat centraal in democratie. Mij opleggen tuning nuttig te vinden is bekrompen.
Over de auto’s shredden. Er staat ook niet bij dat het allemaal tuning karretjes moeten zijn. Sommigen wagen het te streetracen met ferrari e.d. Het gaat hier dus degelijk om iedereen die meedoet, of het nu papa in zijn SL AMG is of piet-petje in z’n Supra.
Over dat discrimineren moet je de grondwet eens opnieuw lezen. Discriminatie is enkel een geldig argument als er bewust een bevolkingsgroep aangepakt word zonder wettelijke reden of door schending van de mensenrechten. Streetracen is sowieso illegaal, dus ik zie ze slecht naar de grondwet verwijzen.
Kevski Style zegt
@ IanH:
Volgens mij snap je me niet helemaal: Heeft niks met opleggen te maken. Accepteer gewoon dat het iemands keuze is. Das iets wat je niet doet. Ik zou ook om jou kunnen lachen, met je gebrekkige autokennis en het feit dat je in een grijze muizenauto rijdt waar je geen eigen input in wil zetten. Ik laat mensen daarentegen in hun waarde. Immers wie ben ik om iemand daarvoor te veroordelen. Als men jou steekt, bloed jij dan niet? je hoeft er ergens dan ook niet mee eens te zijn om iemand in zijn eigen waarde te laten.
Verder klopt het volkomen wat je zegt of discriminatie, maar je luisterd niet naar je eigen woorden. Je geeft namelijk zelf aan in je eerste post dat een tuner een straatracer is. Wederom scheer je dus iets over dezelfde kam. je eronderuit lullen heeft weinig zin als je eerder andere dingen schrijft….
Japie zegt
@ Kevski Style: Mooi gesproken,…
niek zegt
@ Rik Dos
“In elk ander dichtbevolkt land zou ik dit toejuichen…….
…..maar we hebben we het hier over Australie…..”
Wel eens in Sydney geweest. Sydney is een stad die een stuk groter (en drukker) is dan dat we ze in Nederland kennen.
En tuners daar zijn geen kinderen in 1.3 autootjes met kippengaas in de bumper. We hebben het hier over v8 monaro’s/commodores, supras, skylines en meer van dit soort speelgoed. De gasten die hierin rijden zijn soms nog maar 17 jaar oud.
De zoon van een bekend worstelaar heeft laatst bewezen dat het bezit van zo’n auto geen garrantie is voor de rijvaardigheid die zo’n bolide vereist.
Ik denk dat dit een goede maatregel is die mensen zal afschrikken. Ik ben sowieso voor het zero-tollerance beleid van de australische verkeerspolitie (die koos spee een toffe peer doen lijken). Dit klink misschien alsof ik een politiek correcte eikel ben, maar als je ziet hoeveel jongens van 17/18 zichzelf hier dood rijden, dan kan het niet anders.
IanH zegt
@ Kevski: je bent wel erg gevoelig.
Het kan me niks uitmaken dat je mij uitlacht voor mijn ‘gebrekkige autokennis’ of saaie autokeuze (hoe je erbij komt mag je me uitleggen). Het kan me eveneens weinig uitmaken dat je fout leest wat ik schrijf.
Ik accepteer tuning, ik juich het niet toe, en moet lachen om hoe de auto’s eruit zien, klinken en vaak gaan. Jij vind andere dingen wsl even grappig als ik tuning. Als je door zoiets onbenulligs als een hobby gekwetst bent, kan ik er weinig aan doen.
En over leren lezen gesproken. In mijn eerste reactie begin ik een nieuwe alinea over tuners. Dat betekent volgens de schrijfregels dat het NIET gerelateerd is met de vorige alinea. Het staat dus helemaal apart. Waar is dan discriminatie.
Verder ga ik er niet op in. Als jij op een theologisch niveau wil discussieren van wat kwetsend is doe ik niet mee.
thom zegt
Ik hou ook niet echt van die autostyle opgeleukte auto’s maar vergeet niet dat er ook mensen zijn die minder geld te besteden hebben en die toch een wat sportiever ogende auto wil hebben of iig niet een corsa willen die hetzelfde er uitziet als die van de bejaarde buurman met wieldoppen ongespotenbumpers etc. Want is et daar niet bij begonnen sportvelgen, uitlaatsierstukje, (kleine) spoiler zijn zo ook niet de geliefde GTi ’s RS’s modellen ontstaan. Ik krijg ook et gevoel dat hier een heleboel mensen zijn die zelf nooit jong zijn geweest of super super SUPER ZAAI zijn , jongeren houden van opvallen en anders zijn reden jongeren vroeger met standaart Zundapp’s en Kreidler’s alleen saaie pieten. En hebben de mensen die 100% tegen optische tunning ook geen LM velgen sport pakketje of zelf’s een GTi want zeg nou zelf als die “paupers’ met hun tupperware bumperpakketje een nieuwe R32 of een ST of zelf een M of RS konden betalen dan hadden ze dat wel gedaan.
En tuning echte tuning de naam zegt et al een beetje he :)
thom zegt
Oplossing 2 of meerdere auto’s kentekens verwisselen en zorgen dat je niet klemgereden wordt met je 600+ pk skiline, monaro
Kevski Style zegt
@ IanH:
Elke auto waar er meer dan 100 van zijn is in dat opzicht saai. Het is dan een massaproduct waar er nog vele andere van rondrijden. Gebrekkige autokennis vanwege het feit dat je totaal geen benul had waar het bij een autobouwer om draait. Je gaf immers aan dat er niks te verbeteren valt, wat de grootste onzin aller tijden is.
Met mijn lezen is niks mis. Alleen door het schrijven van straatracen en tunen in 1 reactie wek je die indruk zelf. Dan moet je zo’n reactie niet plaatsen. Het stukje gaat immers over straatracen, en niet over tunen zoals je zelf al zei….
niek zegt
@ Thom
Alleen jammer dat een standaard politievoertuig daar een monaro of een v8 commodore/falcon is.
De politie kan de evo’s en de imprezas daar dus redelijk bijhouden
Drago zegt
@niek
Ja, en ik heb met eigen ogen gezien dat ze daar eerst slaan en dan vragen stellen.
Wouter zegt
99’9% van de golfjes zijn veel te langzaam voor een straat race.
In de vs word veel geraced met evo’s impreza’s and pontiac/gm f body’s corvette en meestal zijn die niet erg standaard.
Persoonlijk denk ik dat de overheid er nooit van af zal komen
Hier een voorbeeld van een paar evo’s die street racen
http://www.youtube.com/watch?v=5IoXFGP2lpw
Wouter zegt
Trouwens de belgen rijden alleen maar rond in ricer auto’s zonder fatsoenlijke tuning alleen bout styling
fr@nk01 zegt
’t kan nog leuker..in TG stond een stukje over straatraces in de nachtelijke uren midden in Tokio-city, die snelheden bereikten van ver boven de 300km/h…!
Da’s pas lef hebben.
;-)
Rexer zegt
@ Wouter.
In belgie is het dan bij mijn weten ook niet toegestaan om ook maar iets te veranderen aan remmerij of motor. Regels liggen voor dit soort zaken helemaal anders als in Nederland.