Vliegtuigen stoten namelijk helemaal niets uit, kennelijk. Meer de diesel is straks verboden op Schiphol.
Schiphol staat al jaren onder druk dor de milieubrigade. Er mogen niet te veel vluchten zijn, vluchten moeten zwaarder belast worden. Uitwijken naar Lelystad mocht eerst wel maar nu niet meer. Ook vanwege het milieu. Die vliegtuigen zorgen simpelweg voor te veel milieuoverlast.
Dus wat voor maatregelen neemt Schiphol? Simpel, ze gaan alle diesels verbieden. Ja, de zelfontbrander is verboden op Schiphol. Maar vliegtuigen gebruiken toch kerosine? Zeker weten.
Diesel verboden op Schiphol vanaf 2025
Het gaat in dit geval om de voertuigen op Schiphol. Denk aan sleepvoertuigen, bussen, vrachtwagentjes voor de bagage en ga zo maar door. Daar zitten nu nog veel diesels tussen. Niet alleen op Schiphol, maar wereldwijd gebruikt men daarvoor vaak diesels vanwege het hogere rendement ten opzichte van benzine.
Maar dat is op Schiphol binnenkort verleden tijd. Volgens de Nederlandse Arbeidsinspectie moet het eerste gedeelte gedeelte van de vloot voor het einde van dit jaar zijn vervangen door elektrische voertuigen.
Men mag het in stapjes doen, omdat er simpelweg niet voldoende stroomvoorziening is om alle voertuigen te laden. In 2025 moet de deze stroomvoorziening op orde zijn. Dan moeten alle voertuigen op Schiphol geheel elektrisch zijn.
Op zich geen slechte keuze toch?
Voordat we met zijn allen in de pen c.q. toetsenbord klimmen, er valt wel wat voor te zeggen. Zeker op lage snelheden met veel optrekken en afremmen is een elektromotor veel efficiënter en heeft ‘ie een veel groter rendement dan een diesel. Daarbij zijn de dieselvoertuigen wel telkens in de buurt van waar het platformpersoneel aan het werk is. Dus je haalt de dieseldampen bij de arbeiders weg. Kun je niet op tegen zijn, toch?
Natuurlijk, er is ook nog zoiets als vervuiling van alle vliegtuigen. We zijn dan ook benieuwd in hoeverre het daadwerkelijk effectief is. Aan de andere kant is dat alsnog geen reden om niet over te gaan van diesel naar elektrisch, als het simpelweg een betere optie is. U
Via: Nu.nl
Fotocredit: Aston Martin DBS op Schiphol, door @Carspotterkrimpen, via Autoblog Spots.
Dutchdriftking zegt
De bussen zijn al grotendeels elektrisch. Ik gok dat taxi’s er niet onder vallen? Overigens gebeurd de vrachtafhandeling momenteel nog 99,9% op diesel, en dat zie ik voorlopig niet veranderen…
fanboy zegt
@Dutchdriftking: Vrachtafhandeling is ook veel van die kleine karretjes op het vliegveld zelf. Al dat spul hoeft waarschijnlijk niet aan Euro normen te voldoen (of hele oude) en dat is niet fijn als je daar de hele dag in en om werkt.
Sowieso al niet best met al die vliegtuigen, maar het werken met die diesels is dan nog steeds een achteruitgang.
ybcosworth zegt
Nou lekker op TFA1 laten rijden die voertuigen, ben je van de diesel af (rijd overigens goed). TFA1 bestaat primair uit diesel componenten overigens.
mc96 zegt
Volgens mij hebben ze dat een aantal jaar geleden geprobeerd bij de Koninklijke Landmacht. Rook lekker 😀weet eigenlijk niet waarom ze dat niet doorgezet hebben.
ybcosworth zegt
Kosten. TFA1 staat kwalitatief boven auto diesel of kero. In oorlogstijd als je supplychain problemen heb dan zou het wel kunnen.
gregorius zegt
Punt lijkt me meer: als zo’n diesel ding aan het einde van zn loopbaan is, vervangen met een elektrovariant.
Maar om nou straks 100den goed functionerende machines af te danken en die te vervangen door dure andere electro varianten; dat gaat wat kosten.
Dat geld kan je ook stoppen in het onderbetaalde personeel.
steephh zegt
@gregorius
Wat is de definitie van “aan het einde van z’n loopbaan”? Is dat wanneer het chassis volledig doorgeroest is? Want tot die tijd kan je natuurlijk prima de boel blijven repareren en onderhouden.
Ik begrijp nooit zo goed waarom je persé iets moet blijven houden tot het uit elkaar valt. Doordat ze nog prima rijden en goed onderhouden zijn brengen ze immers nog wat op. Het is namelijk niet zo dat ze nu persé naar de sloop moeten. Dat is vaak wel het beeld wat geschetst wordt. Ze worden gewoon verkocht aan een ander vliegveld, waar ze daar weer oudere, onzuinigere en minder milieuvriendelijke voertuigen vervangen.
Stellen overigens dat batterij-elektrische voertuigen per definitie duurder zijn qua TCO is iets wat ik niet terug lees in de artikelen. Maar zelfs als dat zo zou zijn, is vooral de vraag of het niet alsnog goedkoper is dan een boete van de Nederlandse Arbeidsinspectie omdat er nog teveel schadelijke stoffen worden uitgestoten.
Zelfs al kost het iets meer om al deze dieselvoertuigen te vervangen, is zijn de financiële kosten dan tóch belangrijker? Is de gezondheid van de werknemers op schiphol niet veel belangrijker dan winst maximalisatie?
lekkerlinksrijden zegt
Het binnen harken van bonussen is altijd belangrijker dan het plebs, ieder voor zich en God/Allah voor ons allen( of welk figuur u kiest) .
Richmond zegt
Men denkt altijd dat het beter is om niet te vervangen.. doorrijden in ouwe meuk is beter.. maar idd als in de rijke landen juist de oudere voertuigen vervangen worden, dan kunnen deze maar de niet zo rijke landen gaan en daar de ouwe meuk vervangen. En zo continue de ciclus.
gwnbmw zegt
Bij de aankoop van een voertuig, computer, pen, machine of wat dan ook word er een standaard levensduur op gezet. Over deze levensduur word ook de afschrijving bepaald. De levensduur van een computer is vaak niet veel meer als 3 tot 5 jaar, terwijl een tafel minimaal 10 jaar mee mag, en vaak nog veel langer. Na deze vastgestelde periode word er dan gekeken of er meteen een vervanger moet komen, of dat het oude spul nog wel even mee kan. Hierbij speelt ook de financiele situatie op dat moment een rol, in goede tijden word er natuurlijk sneller budget gemaakt voor nieuwe spullen. Veel van de voertuigen zullen nog niet aan het einde van hun levensduur zitten, maar dus wel afgedankt worden.
gregorius zegt
Het liefst zou je zeggen dat die dingen aan het einde van hun geplande levensduur zijn en dan in principe niet wederom ergens anders in op een goedkoop vliegveld ingezet worden; want dan zijn die dingen alsnog aan het uitstoten.
steephh zegt
@gwnbmw Afgedankt betekent niet naar de sloop ;-) Dit soort voertuigen worden doorverkocht.
@gregorius
Wanneer ze op een ander vliegveld een voertuig vervangen welke ouder is, méér uitstoot en minder zuinig is, dan is dat onder de streep toch winst?
coupedriver zegt
https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/autos-op-synthetische-brandstoffen-functioneren-schoner-dan-elektrische
cossiekiller zegt
Nu nog elektrische vliegtuigen en vrachtschepen. Dan maken we pas een grote stap.