Slechte PR voor de Amerikaanse autofabrikant.
Tesla krijgt elke dag kritiek over zich heen, maar als een prominent figuur in de tech-industrie iets negatiefs zegt, ligt de zaak toch anders. Steve Wozniak heeft op het Nordic Business Forum in Stockholm uitgehaald naar zijn ooit zo geliefde Tesla.
De technerd is een groot voorstander van innovatie en behoorde tot de early adopters van Tesla. De beste man heeft zelfs twee exemplaren van de Model S. Wozniak zei echter moe te worden van de beloftes die Elon Musk met de wereld deelt. Beloftes die de Tesla CEO vaak moeilijk of niet kan inwilligen. “Nu geloof ik niks meer dat Elon Musk of Tesla zegt, maar ik ben nog steeds fan van de auto’s hoor.”, aldus de ingenieur. Als voorbeeld noemt de Amerikaan de belofte van Musk om eind 2016 zelfrijdende Tesla’s op de weg te hebben. De auto’s moesten volledig autonoom kunnen rijden van A naar B zonder menselijke input. Die uitspraak deed de Tesla CEO in oktober 2016. Hij kon de belofte niet waarmaken.
Daarnaast zei Wozniak dat andere autofabrikanten als Audi en BMW voorliggen op Tesla als het gaat om autonome technieken. Het verschil met traditionele autoconcerns is dat Tesla de techniek sneller uitrolt naar het publiek.
De ingenieur zegt voor de dagelijkse korte ritten een elektrische Chevrolet Bolt te rijden. Alleen voor de lange afstanden wordt de Tesla gebruikt, omdat de auto een betere actieradius heeft en meer comfort biedt. Wozniak vergelijkt Elon Musk met Steve Jobs. “Het is een geweldige salesman, maar wat hij zegt, kun je daar echt in geloven?” (via Business Insider)
rikus zegt
Haters gonna hate
viezefreddyw zegt
Goh, jeetje zeg. Ik hoop dat Elon Musk sinds deze uitspraken nog wel kan slapen. Arme man.
min2max zegt
Wat een slecht artikel. Geen enkele nieuwswaarde. Autoblog gaat toch over auto’s, rijden en fun. Schrijf hier dan ook iets over.
mcaa zegt
@min2max: niet zo janken dit gaat toch ook over auto’s…
olivier420 zegt
@min2max: Zo, shotje azijn ook weer gehad?
Stel je is niet zo aan.
amg65 zegt
@min2max: Er wordt zeer selectief geschreven over nieuws omtrent Tesla.
Ik lees eigenlijk al het nieuws, positief én negatief omtrent Tesla (niet op ab), en zie dus precies over welk (meestal 1-2 dagen later) nieuws AB een artikel schrijft.
Niets mis mee natuurlijk, zo gaat dat nou eenmaal op een ‘blog’. Ik moet er in ieder geval om grinniken, Tesla en Apple in één zin is scoren. Logisch als je geld moet verdienen met clicks.
desjonnies zegt
Well, wel the pott verwaits the kettle zouden ze in Kentucky zeggen
Mijn Apple’s actiradius is ook sla !
2wheeler zegt
Agh ja… zo is er ook een hoop negatiefs te zeggen over Apple. En over Windows, Samsung, VAG, Shell, KFC en ga zo maar doorrrrrrr. Iedere verkoper liegt, soms moedwillig, soms ook niet. Ook ik doe het, echt waar!
elemento zegt
Ehahah nou als Steve Jobs niet aan stuur zat laatstr moment was Apple niet meer aanwezig ( sorry heb samsung tel) Elon is een visionarist en helaas wordt hij belemerd met wettelijke verplichtingen…. ik vind het nog knap dat je anno 2000 auto merk lanceert en nog goed doet
poeperman zegt
@elemento: een visionarist? Wat is dat voor iets? Een visionair die toneelstukken schrijft?
snorrie zegt
@elemento: Welke taal is dit?
BaRa zegt
How the f*** AB… Woz zegt dat-ie dol is op z’n beide Model’s S, maar dat hij de uitspraken van Musk met een korreltje zout neemt op basis van eigen ervaring. Hoe wordt dat dan in hemelsnaam “Mede-oprichter Apple haalt uit naar Tesla”? Click-bait-rommel-titel. “Steve Wozniack gelooft Musk niet” is dan een heel stuk dichter bij de waarheid.
stfu zegt
Elon een salesman. Misschien even goed zijn verleden doorlezen. Welke studies hij heeft gedaan en wat ie tot nu toe wel voor elkaar heeft gekregen.
mcaa zegt
@stfu: jammer joh het gaat niet over zijn studies, wat jij zegt kun je trouwens ook op Hitler toepassen.
fanboy zegt
Meneer Elon Musk haalt zijn deadlines nooit, maar zal uiteindelijk wel leveren wat hij belooft heeft.
Hij heeft al meerdere keren iets later geleverd dan van te voren gezegd. Maar volgens mij heeft hij nog nooit iets niet nagekomen.
berlinetta zegt
@fanboy: Ik gun het de beste man absoluut, maar hij moet oppassen dat hem dit vroeg of laat niet gaat opbreken. Afspraken moeten uiteraard worden nagekomen.
fanboy zegt
@berlinetta: Ja het is een risico. Nu met die Model 3 productie zie je het ook. Veel kritiek.
Maar tegelijkertijd blijven de honderdduizenden pre-orders gewoon staan. Die mensen willen gewoon een Model 3, en hij komt wel wanneer hij komt. Die weten en accepteren dat. Uiteraard niet iedereen, maar veel wel.
welkom101 zegt
@fanboy: pre orderen vind ik stom
mashell zegt
@fanboy: Hé, dat heb ik gemeen met Musk. Ik kom ook mijn beloften na, maar helaas niet altijd op het gewenste tijdstip.
fanboy zegt
@mashell: Laat me raden, altijd te vroeg? :D
bluebluered zegt
“De ingenieur zegt voor de dagelijkse korte ritten een elektrische Chevrolet Bolt te rijden. Alleen voor de lange afstanden wordt de Tesla gebruikt, omdat de auto een betere actieradius heeft en meer comfort biedt.”
Waarom toch? Voor korte afstanden is geen comfort nodig en de actieradius mag niet hoger liggen dan de af te leggen km?
fanboy zegt
@bluebluered: Ja vreemd, vooral omdat een Tesla al behoorlijk zuinig is. Ja de Bolt zal iets minder verbruiken, maar het is allemaal marginaal. En ik denk dat hij het niet voor de centen hoeft te laten.
thvmh zegt
@fanboy: als je het originele artikel leest. Zegt die omdat die de tesla niet meer vertrouwd. Dat mist in dit artikel…
ramshoek zegt
Haters gonna hate. Dat is helaas waar.
Maar aan de andere kant van het spectrum heb je de fanboys. Mensen voor wie liefde kennelijk blind maakt.
Kritiek op de ‘Grote Man’ achter “hun” merk wordt niet geaccepteerd!
Steve Jobs heeft met Apple een mooi merk neergezet. Ze leveren goeie computers en prima mobieltjes waar ze dankzij uitgekiende marketing een hele vette marge op weten te schrijven. Maar opmerken dat een deel van die marge tot stand komt over de rug van zwaar uitgebuite Chinese arbeiders, dat wordt niet geaccepteerd! ‘Haters gonna hate’ is de standaard zin waarmee de kritiek wordt weggewuifd.
Bij Elon Musk zien we hetzelfde. De man doet fantastische dingen op velerlei gebied. Om in de 21e eeuw een automerk als Tesla uit de grond te stampen is een super prestatie! Maar opmerken dat het interieur van een (standaard) Model S niet op het niveau van de Duitse 3 of Lexus is, wordt niet gewaardeerd.
Gedoe tussen Tesla en de vakbonden?: Niks aan de hand, dan gaan die mensen maar ergens anders werken.
Dat de beurswaarde van Tesla wel wat opgeblazen is als je het bedrijf vergelijkt met, ik noem maar iets, Toyota, Daimler Benz of VAG: Pure nijd!
Dat er geregeld een Tesla op Autopilot bij een ongeluk betrokken raakt: Ja, wat denk je, mensen zijn nog altijd zelf verantwoordelijk!
Dat Tesla nieuwe producten aankondigt juist op momenten dat de kritieken flink zijn aangezwollen: Volstrekt niet waar en onterecht!
De Model 3 wordt in productie genomen zonder de in de industrie gebruikelijk pre-productie fase. Ingegeven door vertrouwen in het eigen product? Zo ja, dan hebben ze dat dus helemaal verkeerd ingeschat. De verdenking is dat Tesla keihard de centen (aanbetalingen) nodig heeft omdat financiers toch een beetje ongeduldig worden. Maar da’s natuurlijk ver bezijden de waarheid, aldus de fanboys.
Jongens, zolang je geen aandelen Tesla hebt of er op de marketing afdeling werkt. Doe gewoon rustig en beoordeel de feiten zoals ze zijn. Laat het product spreken en laat je niet leiden door marketing en imago. Trek je eigen conclusies, hecht er je eigen waarde aan. Maak je eigen afwegingen, toegespitst op jouw situatie, want geen enkel product is perfect.
frank2b zegt
Fake news. Alternative facts.