Vaak gebruikt een columnist de geboden ruimte om eens flink te zaniken en te mopperen op van alles en nog wat, zoals foute auto’s, foute mensen en foute ideeën. Dat is soms wel lekker en het zal heus opluchting geven, maar in plaats van mijn onvrede te uiten over een bepaalde auto, wil ik eigenlijk liever mijn zeer diepe medelijden betuigen aan auto’s als de Toyota Yaris, Ford Fiesta, Opel Corsa en Agila, Daihatsu YRV en Sirion, Nissan Micra en vele anderen. Tegelijk wil ik graag mijn medeleven uiten aan de designers en engineers die deze auto’s ontwikkeld hebben.
Je zal bijvoorbeeld maar ‘geboren’ worden als een Toyota Yaris.
Een jonge, getalenteerde, Griekse designer heeft bloed, zweet en tranen vergoten om je een lekker vlot en jeugdig design te geven, een stel engineers met zeer knappe koppen en veel technische kennis en ervaring hebben je gezegend met één van de beste onderstellen uit de autoindustrie en je voorzien van een zeer efficiente en potente vierpitter. Vervolgens word je met veel zorg in elkaar geschroefd door vele vaardige handen en onderga je op de route van je geboortegang meerdere kwaliteitscontroles. Als Yaris zijnde zou ik me bij het verlaten van de fabriek dus kiplekker voelen!
Hoogstwaarschijnlijk is dit ook het geval en droomt een lichtblauw metallic gespoten Yaris tijdens haar bootreis naar een ver land van een avontuurlijk leven op de mooie, slingerende binnenwegen van Europa, waar ze met een vlotte gang overheen mag rennen en vlak voor een haakse bocht even stevig mag remmen om vervolgens halverwege die bocht haar kracht weer op haar voorwielen los te laten om lekker hard over het volgende rechte stuk naar de volgende bocht te spurten.
Bij de dealer aangekomen wordt ze nog eens lekker gepoetst en verzorgd met verse olie en komt ze naast haar familieleden in de showroom te staan in afwachting van de mooie tijd die komen gaat. Om haar heen hangen diverse foto’s aan de muur van voorouders die vele heldendaden hebben verricht op de eindeloze binnenwegen en de snelle circuits van Europa.
Wetende dat zij, net als alle andere moderne Toyota’s, vele goede eigenschappen van die racende en avontuurlijk ingestelde voorouders bezit, wacht ze vol zelfvertrouwen af op de eerste jeugdige, trendy en sportieve klant die interesse toont en zo goed bij haar past.
Op een goede dag wordt ze de werkplaats in gereden en ze hoort dat het om een afleveringsbeurt gaat.
“Een afleveringbeurt! Yes! Ik ga eindelijk op avontuur de wijde wereld in!” denkt onze Toyota Yaris. Op de brug worden alle delen van haar hoogwaardige onderstel nogmaals gecontroleerd en haar pittige hart wordt voor de laatste maal door een laptop uitgelezen en goed bevonden.
Ze is klaar om de wijde wereld ingestuurd te worden!
Maar wat gebeurt er nu?
Er wordt een trekhaak onder haar achterbumper gemonteerd!
Op de voorstoelen met hightech vuilafstotende bekleding wordt een kralenkleed geplaatst…
De roldeur van de garagedeur gaat open en daar staat ze voor het eerst oog in koplamp met haar nieuwe baasje en bazinnetje.
De monteur die haar naar buiten rijdt geeft vrolijk nog een stootje gas, maar de Yaris zou op dit moment het liefst haar motor direct af laten slaan.
Voor haar staat een echtpaar van tussen de 55 en 60 jaar oud.
Hij draagt een corduroibroek en een ruitjesoverhemd, zij draagt een broekrok met een hoogsluitende, witte blouse en een bruinlederen handtas.
“Is dit nu het sportieve, trendy, jonge stel waarvoor ik ontworpen en gebouwd ben?”, denkt de Yaris.
Op de parkeerplaats van de dealer wordt nog een fietsendrager op de trekhaak gemonteerd.
Niet eens zo’n lichtgewicht aluminium geval, maar een goedkope, stalen kopie…
Op die drager komen twee toerfietsen te staan van een duur Fries merk, allebei met een tasje aan het stuur.
De herenfiets heeft een klassiek lederen zadel en de damesfiets een gelzadel met daaroverheen een hoesje van nepbont…
Het nieuwe baasje neemt plaats achter het stuur en het bazinnetje zakt met een plof al kwekkend en ratelend op de passagiersstoel.
De man heeft even moeite met het inleggen van de eerste versnelling, terwijl onze Yaris nog wel zo’n boterzachte versnellingsbak heeft!
Met veel te veel gas en een slippende koppeling rijdt het echtpaar in de eerste versnelling de uitrit af.
Na veel te lang en met teveel toeren in de eerste versnelling gereden te hebben, schakelt de man met veel gekraak naar de tweede versnelling.
“Trap die koppeling eens goed in, eikel!” kreunt de Yaris.
En nu sukkelt onze Yaris met een gangetje van 40 km per uur door de stad.
De rand van de stad nadert en de Yaris hoopt vurig op wat meer snelheid op de eerste 80km-weg, maar helaas… Het baasje gaat niet harder dan 60 à 70 km per uur…
Een eindje verderop ziet Yaris een snelweg liggen, maar de baas stuurt niet in die richting. Na een tijdje op de binnenwegen gesukkeld te hebben en ontelbaar veel keren ingehaald te zijn door veel minder potente vierwielers en zelfs een enkele scooter, draait het baasje dan toch eindelijk de snelweg op. “Yes!” denkt de Yaris, “Nu mag ik vast wel stevig accelereren om door te trekken naar de 120!”
Maar helaas… harder dan 90 en heel soms 105 km/u gaat het niet…
Oh, wat baalt de Yaris…
En zo slijt onze sportieve, jeugdige, metallic lichtblauw gespoten Yaris haar leven…
Op haar vele rustige toertochtjes ontmoet ze veel lotgenoten van andere merken.
Op de parkeerplaatsen van de diverse Hollandse toeristische attracties als kastelen, parken, bossen en verzamelplaatsen aan het begin van een landelijke fietsroute langs boerderijen, akkers en boomgaarden, ontstonden vaak praatgroepen van meerdere miskende en onderbenutte auto’s met trekhaak en fietsendrager.
Zo was er eens een Opel Corsa die Volvo vervloekte omdat ze gestopt waren met de productie van de 340. Een Daihatsu YRV had meerdere malen deuken en scheuren in haar alu velgen opgelopen, omdat haar bestuurder niet kon inparkeren langs een stoep. De lichtmetalen velgen werden vervangen door stalen exemplaren met wieldoppen. Hoe vernederend…
Een Ford Fiesta 1.6 vertelde een aangrijpend verhaal over hoe ze bij de dealer werd gescheiden van een ST waarmee ze een innige relatie had.
Een Opel Meriva had gehoopt op een vrolijk en ondernemend gezin, maar ook zij kreeg twee grijze duiven als eigenaren.
Gelukkig gloorde er hoop aan de horizon, want de meeste van haar lotgenoten werden na een jaar of drie ingeruild en doorverkocht aan een jong stel of alleenstaande die de de auto wel gebruikte waarvoor ze ontworpen was.
Op een goede dag, ongeveer drie jaar na haar geboorte, voerde onze Yaris haar eerste inhaalmanouevre uit!
Voor haar reed een feloranje metallic auto die steeds over de middenstreep slingerde en waarbij voor iedere flauwe bocht de drie remlichten aangingen.
Tijdens het inhalen keek de Yaris even opzij en ze zag een man met een grote bos grijs haar en een dikke baard die een pijp rookte achter het stuur. De auto was een Kia Picanto.
“Pfff, het kan dus altijd erger.” dacht de Yaris.
Franqie zegt
Haha, briljant stukje :-) Maar ik snap het probleem wel, heel veel van die auto’s zijn voor heel veel geld ontwikkeld, maar de mogelijkhedenn van die auto worden maar voor een heel klein deel benut.
Zoef zegt
Leuk leesvoer!
Stefan00 zegt
lachen om te lezen, weet je wat pas vernederend is? een corsa die word omgetoverd naar een politie wagen. Hoe moet die bak zic htoch voelen!
Pieter zegt
Leuk stukje michel. Lever iedere week maar een colum in, hoe denken jullie hierover?
KeeZ zegt
Elke week een column lijkt mij een prima idee! Wat mij betreft is deze column alleen te lang om echt grappig te blijven… het begint leuk, daarna is het vooral herhaling van het begin.
@Michiel: Probeer aan je zinsconstructie te werken!!
WJ zegt
Leuke verhaal, ik pink een traantje weg voor de Yaris, ik stem voor een apart wegennet voor 50+ers.
autoblogger zegt
@Pieter & KeeZ: dit artikel is reeds onderdeel van de wekelijkse column die Michiel sinds kort schrijft. Elke vrijdag dus;)
adrie zegt
Dit heeft niets te maken met het benutten van de mogelijkheden van de auto.
Het is gewoon een marketing probleem waarvan ik overigens betwijfel of het bij de Toyota Yaris gout gaat.
Het achterliggende vraagstuk heet doelgroep(en) bepaling. Wat is/zijn de doelgroep(en) die je voor ogen hebt bij de ontwikkeling van de auto.
En dat kan natuurlijk fout gaan. Een mooi voorbeeld hiervan is de Ford Fusion. Deze is ontwikkeld voor de doelgroep jongeren van 25 – 40 jaar, een auto met een robuust uiterlijk, etc. Let op dit zijn niet mijn woorden mmar die van Ford.
De werkelijk pakte heel anders uit. De doelgroep vond er niets aan en kocht de auto niet. De doelgroep die het wel een leuke auto vond was de 55plusser!!
Gewoon een enorme marketing (en achterliggend onderzoek) blunder van Ford!
terug naar het verhaal, mijn vraag zou nu zijn: klopt dit verhaal met de werkelijkheid? Graag zou ik het onderbouwd zien met de werkelijkheid
KeeZ zegt
okay… ik zal beter opletten!
Rick zegt
LOL Stefan00, LOL!!
snador zegt
Leuk verhaaltje….
dekster zegt
goed verhaal, heel komisch ,maar wel waar :-(
Hoeveel wagens worden er eigenlijk gebruikt voor wat ze bedoeld zijn of kunnen.
Kawouter zegt
Mijn stationcar wordt gebruikt om vooral veel spullen mee te nemen, ééntje dus in ieder geval wel! ;)
Michiel van den Brink zegt
Het is inderdaad een marketingkwestie.
Dat men hier iets van herkent uit het dagelijks leven lijkt mij een vorm van onderbouwing.
Zo zijn er naast de door adrie genoemde Ford Fusion nog veel meer auto’s die overwegend gekocht worden door andere mensen dan ‘de doelgroep’.
Zoals:
– Renault Modus
– Peugeot 1007
– Kia Rio (Daar kunnen de broertjes Coronel niet tegenop slijmen)
– Alle ChevroDaewoo’s
– Mazda 2
– Citroën C3 (klein beetje)
– Suzuki Ignis (De nieuwe Swift wordt WEL erg goed ontvangen)
– Honda Jazz
– Hyundai Getz (Tegen beter weten in blijven adverteren gericht op jongeren is dom…)
– Mitsubishi Colt
– Nissan Note en Almera
– Skoda Fabia
– enz…enz…
SaxoVTS zegt
Gaaf verhaal!!! Maar de senioren onder ons zijn wel degelijk een hele belangrijke doelgroep voor de autofabrikanten (veel geld te besteden en vaak elke drie jaar een nieuwe auto) De auto’s die jij hier even opnoemt zijn denk ik zeker ook wel met de oudjes in gedachten ontworpen. Zo heeft de Renault Modus (met hoge instap) bijvoorbeeld een gewone ouderwetse sleutel ipv van een startkaart die zo’n beetje alle andere Renault’s wel hebben. Om ouderen niet af te schrikken denk ik dan.
Natuurlijk zie je in de reclamecampagnes geen senioren. Een jong succesvol gezin spreekt natuurlijk veel meer aan. Ook bij de ouderen.
Het blijft natuurlijk erg zielig voor de Yaris en zijn collega’s maar iemand moet het doen ;)
nick zegt
Heel goed stukje! je slaat de spijker op z’n kop, veel auto’s wordt veel geld aan uitgegeven in de productie, om die ene kleine compacte auto toch enigzins sportief te maken. dat geld gaat mee in de basisprijs, zodat die zal stijgen. vervolgens wordt er door 9/10 eigenaren zo mee gereden , als micheil heel goed beschrijft, waardoor je er dus beter een microcar-onderstel had onder kunnen leggen. weggegooid geld! ze zouden eigelijk een special , goedkope ouderen-uitvoering van sommige compacte auto’s maken .. misschien een niet-realistisch idee, maar anders zal de compacte auto-markt worden ge-roeleert door de 55+…..
w0o0dy zegt
bij grote, dure, snelle auto’s is het misschien nog wel erger dan bij dit soort karretjes. Hoe vaak denk je dat een 911 Turbo echt de benen kan strekken? Die sukkelt net zo goed door de bebouwde kom en over de b-wegen. En zelfs 120 op de snelweg is maar dan 40% van wat zo’n auto kan…..
Ruben zegt
In feite worden alle auto’s overontwikkeld. Leuk dat je wegligging optimaal is afgesteld, maar wat heb je daaraan om 7:30 op de A2 in kilometers file, elke dag weer? Waarom de quattro-optie aanvinken bij de Audi-dealer als je toch alleen maar snelweg rijdt in een plat land? (Omdat je die badge en die 2 uitlaten mooi vindt, natuurlijk.) Waarom een 330i in plaats van een 316i als je toch maar 120 mag? En waarom, waarom in godsnaam een Hyundai Tuscan?
We zijn allemaal autoliefhebbers, maar als puntje bij paaltje komt moet iedereen eigenlijk gewoon in een hybride smart of op een fiets gaan zitten. :-P
Ruben zegt
En natuurlijk bedoel ik een Tucson…
silasse zegt
Mooi verhaal!!
Heeft zeker lang geduurd voor het te kunnen typen.
S-andy zegt
Prachtige colum
Als je na 3 of 4 jaar zo een wagen op de kop kunt tikken heb je wel een koopje gedaan. Wel nog effe de motor los rijden, koppeling vervangen, paternoster van de spiegel halen en het wol rond het stuur verwijderen.
Achtergebleven petjes en zonnehoedjes naar buiten zwieren als je met gierende banden vertrekt na dat de deal is afgesloten.
Mats zegt
amen
Stephan zegt
Het zorgt er wel voor dat jonge mensen een leuke tweedehands auto kunnen kopen met weinig kilometers! Want vaak nemen ze inderdaad om de 3 jaar ofzo een nieuwe.
Jan zegt
mooi verhaal, is dit jou versie van de Pixar film Cars?
MrSelected zegt
Leest erg lekker! Leuk verzonnen ook. Ga zo door.
tim zegt
saai
Reiner zegt
Na drie jaar inruilen? Ik zie anders heel vaak ouderen in stokoude Alto’s, Micra’s, Starlets rondrijden. En by the way, wie wil er nu een tweedehands Daevrolet?
LPH zegt
De Volvo van m’n vader zal denk ik wel in zijn nopjes zijn: iedere dag uitgelaten worden, iedere week over snelwegen scheuren, regellmatig in bad gaan, prachtig aangekleed zijn (lichtmetalen velgen, lederen sportzetels, sportpook, sportuitlaat) en een baasje hebben dat graag zijn potentieel aanspreekt…
Wat een gelukzalig leven moet die auto wel niet hebben :-P
Sven zegt
schitterend!
Ejay zegt
De spijker word hiet met één enkele klap op zijn kop het hout finaal ingeslagen.
Michiel van den Brink zegt
Zoals ik al zei: de Opel Corsa is ook een ideale fietsenrek-auto!
Opel is gelukkig zelf rolbevestigend bezig.
Zie: http://www.autovisie.nl/redactioneel/nieuws/archief/meer_prijzen_nieuwe_opel_/index.xml
MrMazda zegt
erg leuk verhaal, ik herken mezelf er niet in.
Ik ben inmiddels 48 jaar en rijdt een Mazda 2 1.6. Goed door mij ingereden en ik haal dan ook 10,5 sec naar de 100. Ik mag graag snel en lang doortrekken in de versnellingen. Maar mijn vraag bij de diverse merken dealers,”is er een snel betaalbaar (rond 15.000,– euro) model met 5 deuren die binnen 10 sec op 100 zit”. Weinig dus.
Ik heb ooit in een Daihatsu YRV turbo proefgereden kostte toen slechts 18.000,– gulden. Bloedsnel maar helaas alleen leverbaar met automaat en een wegligging als een dweil. Zie nu de Suzuki Swift de snelle versies alleen als 3 deurs. Er is een beetje hoop met de nieuwe Panda 100HP (Sport).
Jos van Rijswijck zegt
Leuk verhaaltje over de verwachtingen van de Yarus! Zelf ben ik de 70 gepasseerd. Maar onze Yaris hoeft niet bang te zijn in te moeten slapen. Waar het mogelijk is zal die zich kunnen uitleven en die kans krijgt hij regelmatig. Lopen kan hij en doet hij ook. Het is oppassen geboden dat hij niet te vaak zijn boekje te buiten zal gaan, gesteund door zijn baasje. Het is een genot van zijn kunnen te genieten!!
Vlotte of minder exorbitante eigenschappen zitten niet gebonden aan leeftijd maar aan individuen, en dat wordt door veel mensen die nog niet zo erg veel hebben bekeken graag vergeten omdat dat niet in hun straatje past. Gelukkig weten ze dat bij Toyota ook!
slk55 amg zegt
@ Jos van Rijswijck
gefeliciteert!
volgens mij bent u de oudste bezoeker van de site. U bent nog erg ‘hip’, als u op uw leeftijd op internet forums commentaar geeft. mijn complimenten. ik hoop nog veel reacties van u te mogen lezen.
SupraTurbo zegt
:) goed artikel!
tja , eigenlijk kun je t wel nagaan dat de ‘kleinere’ autootjes naar de oudere mensen gaan , de jongere doelgroep wil namelijk iets wat sneller gaat! die vinden acceleratie prachtig , en dat gaat nu eenmaal niet zo lekker met een 1.0 of 1.3 ……….
eigenlijk denken de fabrikanten een beetje verkeerd wat dat betreft….wel jammer…..
ik sta als eerste in de rij als er een 2.0 VVTL-I Turbo variant van de yaris gemaakt zou worden , maar dat zal wel een droom blijven ben ik bang…
Appeltje zegt
Haha echt een prachtig artikel, ik lag in een deuk van het lachen, zeker met al die personificaties e.d. . Helaas is het wel een beetje waar, maar dat geldt eigenlijk voor vrij veel auto’s die meer kunnen dan ze in het dagelijks leven doen. Wees overigens blij dat ze er niet mee rijden zoals mijn oma, veel te hard en niet voorzichtig; dan maar te langzaam. Daarnaast heb ik ook medelijden met het uiterlijk van de Yaris, maar dat is weer een andere kwestie.
Nel Huese zegt
Ik moest ook vreselijk lachen om dit verhaal. Ik ben gister 56 jaar geworden, mijn man wordt over twee maanden 60. Een paar maanden geleden kochten we een prachtig helder blauwe Yaris. Ik voel me dus behoorlijk aangesproken. Onze kleding gaat meer richting spijker, een trekhaak met fietsendrager zit er nog niet op, maar het brengt me op een idee. Natuurminnaars (zoals we zijn) worden wel een beetje seniel afgeschilderd, de jeugd heeft de toekomst, en naar ik nu begrijp ook het heden. Ik vind het allemaal prima, ben hartstikke blij met mijn vrolijke autootje en rij daar mee zoals ik wil. Leven en laten leven, iedereen mag me inhalen en mijn Yaris vindt dat ook niet erg!
Judith de Paauw zegt
Ben ik nog net geen 50 jaar (47!) heb ik gisteren na 1 jaar met veel plezier in mijn nieuwe auto Yaris 1.3. sol te hebben gereden, een Yaris TS 1.8 gekocht. Waarom…Nou omdat als ik gas geef ook wil rijden en doet doet de TS echt wel. Moet dus de flitsers in de gaten gaan houden, want het nodigt inderdaad uit tot harder rijden…
En ik gun de jongere een leuke auto met weinig km en een veilige auto!
En veilig rijden wil niet altijd zeggen langzaam rijden medeleeftijdgenoten!!!!!
vrolijke groet van een Yaris aanhangster!
Michiel_vd_Brink zegt
Tof Judith!
Veel plezier met je nieuwe TS!
Lees mijn opvolgende column ook eens, als je wil.
Ik denk niet dat jij je aangesproken hoeft te voelen.
http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=54
@ Nel Huese: weet wel dat in al m’n columns een grote dosis zelfspot zit. ;)
rob zegt
suf karretje? Meestal wel, maar het kan ook anders!!!!
Ben in bezit van yaris t-Sport met T.T.E compressor
152 pk geef bijna iedereen het nakijken.
Jan zegt
Ook ik heb een Yaris 1.8 TS gekocht en mijn 1.6 Corolla ingeruild. Waarom? Om nog meer snelheid te hebben en die ook te gebruiken. En meer sportiviteit aan/in de auto zoals grote velgen en brede banden, verlaagd sportief onderstel en vele veiligheidszaken zoals TRC en VSC! En de prijs is werkelijk zeer concurerend! Hoe oud ik ben? Bijna 60!
Judith de Paauw zegt
Jan,
Inmiddels rij ik mijn TS en ben er superblij mee!!!! Ik hoop dat jij er ook zo veel plezier mee hebt. GEWELDIG!! En 60 jaar is een mooie leeftijd om te racen, dan doe je het met beleid!!!
Jelte zegt
MrMazda!!
Ik weet een kleine auto, 5 deurs die binnen de 10 tellen op de 100 zit.
De Toyota Yaris T-Sport 106 Pk 0-100 9sec.
Toevallig heb ik er een te koop 9000,-
M TIMS zegt
Lachen dit stukje over de Yaris. Ben zelf tussen de 55 en 60 maar toch niet bepaald een ouwe tante, ook niet met rijden.
Maar inderdaad zie je ook de nodige echte oudjes ermee rijden. Maar dat heeft de Yaris aan zichzelf te danken. Lekkere hoge instap, bagageruimte kan je groter en kleiner maken, rijd fantastich en onderhoud ook niet duur en goede inruil na een jaar of 3.
Houden zo! Ik ga eerdaags ook weer inruilen, maar dan staat er na 3 jaar wel 65000 op de teller, met als enige kosten, behalve het onderhoud, een paar nieuwe koplampen.
M Tims
Suzanna zegt
I live in Canada,simply love my Yaris.
Henk Tonk zegt
Beste Michiel,
Ook jij wordt een keer oud en ook jij zal dan op een dergelijke manier benaderd worden.
Wij ouderen zullen dan de markt bepalen.
Niet iedere oudere is een lullo. In tegendeel. Vele jongeren verpesten het verkeer.
Groetjes.
w0o0dy zegt
@Henk Tonk: jammer voor u (ik zal maar u zeggen voordat de jeugd van tegenwoordig weer eens een gebrek aan respect naar het hoofd geslingerd krijgt)… maar de mensen die me regelmatig in negatieve zin opvallen zijn de mensen die na de tweede wereldoorlog en voor 1960 zijn geboren. Ze kennen de regels slecht of ze houden zich er niet aan en gaan er vanuit dat alles en iedereen maar rekening met hen moet houden….. en bovenal… dat het een goede zaak is om anderen te dwarbomen teneinde ze terecht te wijzen als ze zich niet aan de regels houden (ook al creeëren ze daarmee irritatie en vaak zelfs gevaarlijke situaties).
Jongere ventjes doen vaak wel stom en regelmatig asociaal, dat zal ik niet ontkennen.
Toch zie ik tussen de groep mensen tussen de 25 en 45 velen die de regels kennen, elkaar wat ruimte geven en genoeg rijden om onverwachte stompzinnigheden achterwege te laten. Die mensen zijn aanzienlijk prettiger “gezelschap op de weg dan de in zichzelf gekeerde 55+ ers die inmiddels de meeste regels wel vergeten zijn (of nooit de kennis van alle wijzigingen tot zich hebben genomen) en er vanuit gaan dat iedereen gek en of asociaal is behalve zij zelf….
Net zoals ouderen graag zien dat de rest van de verkeersdeelnemers wat meer rekening met hen houdt zouden de ouderen wel wat meer aandacht mogen besteeden aan het op peil houden van de kennis van verkeersregels. Daarnaast mogen ook alle andere verkeersdeelnemers van de ouderen verwachten dat ze in ieder geval proberen in goede harmonie met de overige personen aan het verkeer deel te nemen. Verbeter de wereld begin bij u zelf is een uitspraak die u ongetwijfeld bekend in de oren zal klinken.
Dat neemt niet weg dat de overige deelnemers best wat meer hun best zouden mogen doen begrip en geduld op te brengen voor ouderen…. maar het is wel een twee richtigsweg en geen éénrichtingsverkeer.
Dre zegt
Wat pas echt vernederend is…. Wordt je geboren als een dikke BMW of Mercedes pronkend en glimmend in de showroom, een prijskaartje waar de rijken nog van slikken.
Je eerste baasje is een manager of directeur met een compensatie complex en na 3a4 jaar wordt je ingeruild voor het nieuwere model.
Je volgende baasje heet Mohamed of Ahmed en vanaf dat moment ben je officieel een…. Turkenbak.
Dan heeft die Toyota het zo slecht nog niet :-)
Veerle zegt
Stel je dit eens voor…
Je wordt geboren als een Mazda 121 bouwjaar ca 1993.
Je bent ontworpen voor de (oudere) levensgenieter die graag rustig vooral de kleine baantjes verkent. Een klein gezellig tuf tufke met weinig pretentie. Kortom een bescheiden wagentje voor bescheiden mensen.
Je wordt een dagje ouder net als degene die met je rijden en plots sta je te koop. De oudjes durven niet meer in het verkeer…
Een jonge meid, net van school met een verse job, heeft een auto nodig en dit is een ideale (maar vooral goedkope) starter.
Ze raast erme over snelwegen. Jaagt de kilometerteller naar 130 ,onder luid protest van het ongelukkig tufje dat liever terug bij de oudjes zou zijn.
2 jaar en een paar schrammen later gebeurt het onvermijdelijke….BOEEEEEM
IN MEMORIAM RODE MAZDA 121
Deze meid hier laat de tufjes over aan de oudjes en heeft een nieuwe racekar aangeschaft. zoetjes over de weg en lekker comfie! I love my BRANDNEW car.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Veerle: Arme 121… ;)
Ik hoop wel dat jij er zonder kleerscheuren vanaf gekomen bent?
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
je hebt het ook over de corsa… maar ook de gsi? want ik moet zeggen knap staaltje metaal wat daarvan geproduceerd is, zo een 100 pk diesel trekt ferm met zijn 980 kilo.
mooie tekst moet ik wel zeggen :) bien fait!
Aj zegt
Is misschien allemaal wel waar, maar ik vind een dergelijk verhaal véél relevanter bij SUV’s. Wat “denken” die auto’s allemaal niet, als er weer zo’n vadsige babyboomer achter het stuur kruipt, om vervolgens ‘uit de ban de springen’ door niet één, maar wel twee verkeersdrempels te nemen met zijn 4×4.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Aj: Mee eens. Lees dit maar eens: http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/04/suvs-zijn-zielig
Yorin zegt
Yaris is inderdaad een klote auto. moeilijk in z’n 1 te krijgen en gekraak naar de 2e