Het water staat de Nederlandse transporteurs naar eigen zeggen aan de lippen, en dus is het tijd voor keiharde AKSIE: a.s. donderdag (20 juni) wordt er, 2-3 trucks breed, op de A1 vanaf de Duitse grens niet harder dan 60 km/u gereden.
Bovenstaande dient alvast als waarschuwing voor de gehaaste account manager, die koste wat kost vanuit Oldenzaal zijn afspraak in Almelo moet halen: op donderdag 20 juni vanaf 16:00 uur kan je dit via de snelweg wel shaken.
De truckers zullen met een vertraagde snelheid van rond de 55 km/u – 60km/u over de volle breedte van de snelweg gaan rijden, in een tijdsbestek van minimaal 30 minuten. Het spreekt vanzelf dat het verkeer vanuit Duitsland hier (flink) hinder van zal ondervinden.
Dit lijkt niet de meest publiekvriendelijke actie, en dat is het ook niet, maar heel veel meer wapens hebben de transporteurs niet in handen. Ze deden dit kunstje overigens al eerder uit ontevredenheid over hun collega’s uit MOE-landië. Gelukkig maken ze het niet zo bont als de politie destijds.
Hoewel het vanuit de informatie die de groep Actie in de Transport verstrekt niet direct duidelijk wordt wat ze nou precies willen, valt dit wel te raden: het verzachten van de pijn die transporteurs in deze crisistijd (door concurrentie, brandstofprijzen en regelgeving) lijden. Hiervoor wordt uiteraard naar de overheid gekeken.
Kan jij sympathie voor de langzaamaan-acties opbrengen, of is dit een verkeerd instrument om aandacht te vragen? Eerder deze maand, op 4 en 13 juni werden ook al dergelijke acties uitgevoerd, op de A67, A1, A15 en A16. Heeft iemand van jullie hier last van gehad?
Update: helaas, het noodweer gooide roet in het eten #fail:
Deze langzaamaanactie is op het allerlaatste moment afgebroken in goed overleg met de Landelijke Eenheid van Politie. Vanwege noodweer in het oosten des lands was er een verkeer onveilige situatie ontstaan wat de organisatie van Actie in de Transport heeft doen besluiten de actie af te blazen.
Foto credit: autojunk.nl
E34M5Touring zegt
Ok, dus eigenlijk gewoon een doordeweekse dag op de A1.
huupe zegt
@E34M5Touring: inderdaad. hoogste tijd om het 2 maal 3-baans te maken. tracé ligt er al.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Zoiets dacht ik ook al.
Op de A15 onder 010 lijkt het wel alsof ze 365 dagen per jaar actie voeren. En dat al zolang ik mij kan heugen… en dat is in mijn geval best lang.
bmw1m zegt
Kan mij er niet echt aan storen. zolang ze maar niet helemaal stil gaan staan.
roadrebel123d zegt
@bmw1m: Precies! Barbecue erbij, paar bakken bier… maakt het staken meteen gezelliger!
keesje1987 zegt
Die dingen zijn toch al traag dus er zal niet veel anders zijn die 30 minuten…
bempi zegt
Knal die gasten uit hun wagen, zet die trucks op de vluchtstrook en probleem opgelost toch ? Of is dit te rigoreus ?
renesf zegt
@bempi: Goed idee. Moeten ze maar in den haag de boel gaan blokkeren.
Arnoud zegt
Is hun goed recht toch? Bewonderenswaardig dat ze niet geheel stil gaan staan en dat ze hun actie tevoren kenbaar maken. Wil je er geen last van hebben dan kan dat door je afspraken te verzetten of een alternatieve route te kiezen. Mocht je wel in die file komen, reken jezelf dan een sympathisant van deze actie.
jrk68 zegt
@Original_Arnoud:
Als ze gebruik willen maken van hun rechten kunnen ze beter een cordon rond het Binnenhof en de verantwoordelijk ministeries leggen.
Dan pakken ze de lui die ze hebben moeten. Dit zijn gewoon uiterst kinderachtige, huilie, huilie acties.
lambo4all zegt
@Original_Arnoud: ja heerlijk dit, deze acties treft (zoals gewoonlijk) weer iedereen behalve onze vrienden in den haag… ga lekker daar de boel blokkeren. zoals we weten komen ze alleen in actie als ook zij hinder van een bepaalde wet ondervinden.
Jochempie zegt
Denken ze nou echt dat ze die snelheden gaan halen?
leandro zegt
Totaal geen sympathie voor die gasten. Veel vrachtwagenchauffeurs hebben lak aan het inhaal verbod.
Kijk ik ben de chauffeurs heel dankbaar dat ik gewoon boodschappen kan doen bij de AH. Ik wacht ook altijd even als de vrachtwagen 3 x moet steken om te kunnen lossen.
Maar elke sector heeft het moeilijk in tijden van moordende concurrentie en stijgende prijzen. De chauffeurs hadden simpelweg door moeten leren, het is ongeschoold werk (ja je hebt een rijbewijs nodig). Wij maken hier in Nederland ook geen kleding omdat het in het buiteland goedkoper kan worden gedaan. Zo worden hier heel veel ongeschoolde baantjes overgenomen door buitenlanders, maar dat besteden we zelf graag uit!
In tijden van crisis moet je hard werken en jezelf onderscheiden. Lukt dat je niet en is het jaren lang goed gegaan dan moet je niet gaan zeuren als het even niet meer lukt……
autogedrocht zegt
@leandro: De chauffeurs hadden simpelweg door moeten leren
Dat is wel heel erg makkelijk gezegd. Voor sommige is het een roeping, andere krijgen het financieel niet voor elkaar, of andere hebben de capaciteiten of interesse niet voor.
Bovendien was het 40 jaar geleden wel anders qua opleidingskeuzes dan nu (Hbo vrijetijdsmanagement b.v.),
jrk68 zegt
@autogedrocht:
Die “vrijetijdsmanagers” zullen geen last hebben van dit soort acties.
Die liggen met hun bijstandsuitkering op het strand….
autogedrocht zegt
@jrk68: Da’s best knap, “doorwerken” terwijl je niet betaald word!
jrk68 zegt
@autogedrocht:
Ooit gehoord van “vrijwilligerswerk”
Je krijgt er geen cent voor maar het kan je wel een enorm goed gevoel geven.
Ik weet het, het is vloeken in de kerk in onze ikke, ikke… maatschappij.
bigcar zegt
@autogedrocht: Ik vind het prima dat die mensen op komen voor hun baan, hebben ze recht op, maar als ze anderen hiermee gaan irriteren, ergeren, lastigvallen en hun tijd gaan roven kunnen ze de pot op.
Wees dan slim als trucker en blokkeer dan het Binnenhof! Dan spreek je meteen je doelgroep ( politiek den-haag aan) op hun wangedrag en hoeven wij minder leugens aan te horen, iedereen blij!
consumptieverplicht zegt
@leandro: Behoorlijke naïeve maatschappelijke visie. Zoals Autogedrocht al aanhaalt, niet iedereen is in staat om deel te nemen aan de huidige kenniseconomie. In jouw wereld zou dit betekenen dat deze mensen dan moeten duimendraaien? Een uitkering wellicht?
En wie zorgt dan voor de balans, de mensen ‘die wel konden doorleren’?! Minder/ongeschoolde mensen zijn wellicht gemakkelijker ‘inwisselbaar’ door taakvereenvoudiging en hebben onder andere daardoor een lager salaris maar collectief zijn ze net zo belangrijk, dan niet belangrijker dan de accountant /logistiek manager/HRM of welke andere HBO of WO functie.
Orichy zegt
@leandro: Er spreek weinig intelligentie uit je tekst, maar kijkend naar je leeftijd, lijkt dat niet zo verwonderlijk.
A: Chauffeurs moeten juist diverse diploma’s halen en bijhouden, voor het behouden van het chauffeursdiploma, dat is misser één.
B: Er zijn mensen, die andere uitdagingen zoeken en andere prioriteiten hebben in het leven.
OT: Misschien is het vastzetten van de Haagse binnenstad en rondom het Binnenhof een beter idee, omdat het dichterbij de politiek staat, dan wordt het voor hen ook merkbaar in beeld en geluid.
Kan men gelijk haar wensen en verbeteringen kenbaar maken, lijkt mij direkter en meer resultaat gericht.
desjonnies zegt
@leandro:
Gelul van de bovenste plank.
Ieder transport bedrijf wordt legaal bestolen door lokale overheden als ze gebruik maken van de snelwegen :
– Duitsland : Maut
– Oostenrijk : tol
– Tsjechië : Tol (heeft de EU WEL de snelwegen betaald)
– Slowakijke : Tol. Zie Tsjechie
– Frankrijk : Tol
– Spanje : Tol
Door al die toeslagen en tolkastjes wordt de al schamele winst van de transporteur opgevreten door de Roverheden.
En hebben ze te doen met extreem hoge Diesel prijzen.
Tel daar eens bij op de onze Roverheden net zo makkelijk een nieuwe Euro norm invoeren voor vrachtwagens, waardoor je oude, nog goed functionerende truck geen stuiver meer waard is.
Van mij mogen ze alle knooppunten in Nederland en de rest van Europa gaan bezetten.
’t wordt hoog tijd.
Want niemand realiseert zich hoe zeer we afhankelijk zijn geworden van transport.
Als de veerboot tussen Isle of Man en het vasteland van het VK drie dagen niet kan varen door storm, is er paniek op het eiland omdat er bepaald eerste levensbehoeften bijna niet meer zijn
Die dan ingevlogen moeten worden.
Blijf vooral klagen op de vrachtwagen, je computer, i-pad, schoenen, onderbroek, mayonaise en condooms, je kunt ze kopen omdat deze mannen er zijn !
undifined1 zegt
@desjonnies:
Goed verhaal! helemaal mee eens! Leek me vroeger (en nu eigenlijk nog steeds) altijd mooi om Chauffeur te worden, maar eerst maar es een studie proberen en als dat niet lukt dan kan ik altijd nog proberen om chauffeur te worden
leandro zegt
@desjonnies: Ja het is vervelend die Tol, maar iedereen moet die betalen? Volgens mij is juist het punt van de chauffeurs dat ze hun baan kwijt raken door oneerlijke concurrentie vanuit polen etc. Als je nu chauffeur wilt blijven zul je met minder genoegen moeten nemen.
Ja ik snap dat niet iedereen in staat is om een Universiteit studie af te ronden. Misschien ben ik dat zelf ook wel niet. Gelukkig is niet iedereen slim genoeg, we hebben ook mensen nodig die mijn vuilnis ophalen en mijn trein besturen. Ben iedereen dankbaar en hoop dat iedereen met plezier naar hun werk kan gaan.
Wat betreft het gedeelte vrijetijdsmanagement etc. dat zijn gewoon onzin dingen. Kijk je hebt een aantal mensen nodig.
Voor de mensen die mij dom vinden even wat achtergrond informatie over mij: Ben 20 jaar en doe de HBO opleiding Fiscaal recht en economie.
Ook begrijp ik dat je voor sommige transporten een chauffeurs diploma nodig hebt. Maar een vriend van mij is vrachtwagen chauffeur in de avond uren. Hij vervoerd bloemen naar Duitsland buiten school tijden. Hij heeft echter alleen zijn rijbewijzen moeten halen.
De diesel die ik mijn auto van werk gooi is ook achterlijk duur. Geloof dat ik zo een 400 euro in de maand alleen kwijt ben aan diesel. Prive rijd ik zelden en als ik rijd is het niet ver. Maar ja, wij accepteren die hoge brandstof prijzen al een aantal jaar in Nederland…. Nu zijn de prijzen hier redelijk stabiel 1,724 voor een liter benzine. Aan de andere kant van de middellandse zee is het ongeveer 1/9 van onze prijs?
In Nederland betalen we ons scheel aan belastingen etc.. Maar daar krijg je ook een hoop voor terug. Een hoop veiligheid, gezondheidszorg, scholing en ga zo maar door. Je kunt alles een stuk goedkoper maken maar dan moet je ook voor een hoop meer betalen. Bedoel de sociale zekerheid in Nederland dat als je je baan kwijt raakt is heel fijn. Helaas is het voor ondernemers wat minder maar volgens mij hebben we niet veel te klagen in Nederland.
Maar nu krijg ik van meerde autobloggers over me heen dat ik te kort door de bocht ben en mijn idee nergens op slaat. Maar wat is volgens jullie de oplossing voor de chauffeurs en transport bedrijven? Diesel prijs verlagen is makkelijk gezegd, maar waar haal je dat geld vandaan?
desjonnies zegt
@leandro:
Simpel
Je doet economie ?
Een vrije markt bestaat niet.
En dat is de wegtransport sector geworden.
Vroegâh werkte het met een vergunningenstelsel dat er voor diende dat er geen 6000 wagens op Duitsland reden terwijl er behoefte was aan ze 4000 stuks.
En dat is het hele probleem, de vrije markt
Want daar wordt de prijs grotendeels bepaald door twee soorten partijen :
1 de aller aller grootste die kan domineren
2 degene met de meeste honger.
Verstandiger zou zijn om een bepaalde minimum prijs per kilometer in te voeren.
Als je de “winst” ziet op een ritje Rotterdam Bordeaux, dan lig je huilend voor de koelkast van de honger : € 300 euries.
1 lekke band in Frankrijk en er kan geld bij.
En dat kan nooit de bedoeling zijn voor een bedrijfstak.
leandro zegt
@desjonnies: Vrije markt heeft zo goed als nooit bestaan. Een minimum prijs kan een goede oplossing zijn. Zo weet je zeker dat buitelandse chauffeurs ook niet voor minder kunnen rijden. Als de overheid een Minimum prijs per kilometer vast stelt zul je zien dat de boodschappen om de hoek allemaal iets duurder worden, niet omdat het transport duurder word maar omdat de supermarkt zegt dat het duurder word. Het is een moeilijke kwestie…. Maar over alle oplossingen die er zijn gegeven is een minimum prijs per KM wel de meest realistische? Ik bedoel de diesel prijs verlagen voor de sector kan niet…
undifined1 zegt
@leandro: waarom kan dieselprijs verlagen niet? Het lukte jarenlang met rode diesel in de landbouw
leandro zegt
@undifined1:http://download.belastingdienst.nl/douane/docs/nieuwsbrief_rode_diesel_acc1121z1fd.pdf
Orichy zegt
@leandro: Kijk, dat is al een veel genuanceerder verhaal, als je het de eerste keer zo had geschreven, dan waren “wij” ook niet zo over je heen gevallen.
Het is economisch lastig voor iedereen, daar ben ik het met je eens, ook is de oplossing misschien niet zo makkelijk.
Maar er is wel een oplossing, die europees gezien een hoop paniek en problemen zal oplossen, door te stellen dat de 3%-regeling in moeilijk tijden niet werkt voor veel landen.
De geschiedenis is, dat er maar aangeleefd is en dat kun je niet 1,2,3, zo maar wegpoetsen, daar moet je veel meer tijd voor nemen, ook om de problemen, juist niet alsnog, voor de toekomst van “onze” kinderen en hun kinderen te verslechteren.
6% als het maximale percentage, voor de overheidsuitgaven en dit dan per jaar daarna, met een half of heel procent, afhankelijk van de beschikbare economie terugschroeven, tot uiteindelijk onder die 3%-regeling.
Dit zorgt voor minder paniek, bij iedereen, maar wel voor een goede zorgvuldige problematiek aanpak, die doordacht en effieciënt uitgevoerd kan worden.
Het gehaast van de huidige situatie, zorgt alleen maar voor meer wantoestanden en slechtere economische prestaties, terwijl juist rust en ruimte voor helstel gevraagd wordt.
Soms zijn harde ingrepen nodig, maar dat moet wel met beleid ingevoerd worden en zeer doordacht uitgevoerd worden en dat ontbreekt nu in de huidige situatie.
Dat zorgt voor onnodige stress in het gehele economische europese en wereldwijde systeem.
Soms kunnen dingen veel eenvoudiger opgelost worden, dan men denkt, alleen het aanvaarden van de oplossing, moet men willen zien en geloven.
arjontje zegt
@leandro: Ja ja ongeschoold beroep. Jongen ga jij maar even op voor het chaufeursdiploma. En pak ADR er dan ook maar even bij. Dan praat je wel anders. Dit is het zelfde domme gelul als ook over VMBO leerlingen. Maar dat is een andere discussie.
reventon zegt
@arjontje: Hebben we hier te maken met een trucker die vmbo gedaan heeft?
Ferry_76 zegt
@leandro: Het probleem is juist ook dat onze Nederlandse chauffeurs wel allerlei diploma’s moeten hebben, opfrissingscursussen moeten volgen enzovoorts, terwijl elke Jan Doedel uit Polen met een vrachtwagenrijbewijs hetzelfde werk als die Nederlandse chauffeur mag komen doen, en dan ook nog eens minder kost.
pet2r zegt
@leandro: Ongeschoold werk? Alleen een rijbewijs? Natuurlijk, voordat je überhaupt achter het stuur mag zitten heb je toch echt wat diploma’s en certificaten nodig.
hanzel zegt
@leandro:
Tegenwoordig is het chauffeur zijn niet makkelijk, gemiddelde functie eisen
Minimaal MBO of hoger of gelijk daaraan. en verder daar gaan we
ADR diploma gevaarlijk stoffen want stel je voor dat zo’n domme niet doorgeleerde mafkees de Drechttunnel doortuft met klasse 1 of klasse 3 of klasse 2 ( zoek maar op) en in een ogeluk terecht komt.
Als er met een langere (+ 18mtr) combinatie wordt gereden dan MOET de chauffeur daar speciaal voor opgeleid worden, daar kan en mag niet iedereen op rijden, om 1700 uur in de file, als jij met je leasebak naar huis blaast en al toeterend en klevend iedereen op zij probeert te jagen, zou leuk zijn als ik je dan tegenkwam, eens zien of je net zo reageer als hier, maar goed ieder zijn meug hè.
Dan heb je koel en vriestransporten en groente en fruit en bederfelijke waar ook een diploma voor nodig. Dat is al nummer 3.
Dan heb je nog gewoon goederentransport oftewel groepage, ook daarin zit een deel ADR diploma nummer 4.
Dan heb ik het niet eens over de touringcar chauffeurs ( diploma personen vervoer met een gedeelte tourisme je moet eventueel je passagiers ergens anders naar toe kunnen brengen als alternatief) diploma nummer 5.
O en als laatste en zeker DE belangrijkste het rijbewijs, alle categorieën moeten apart behaald worden:
Cat. C de gewone bakwagen zo’n korte je weet wel.
Cat, E achter C dus de aanhanger, dan wordt die korte ineens 18 meter je snap het nog???
Cat. D De bus je weet wel dat openbaar vervoerding van12 meter die altijd zo irritant van de bushalte wegrijd als jij net aan komt blazen met je leasebak.
Cat E achter D (als je C niet heb) de aanhanger achter de touringcar, je weet wel die skikar achter de bus naar Oostenrijk.
Maar dit alles mag je alleen behalen als je minimaal in bezit bent van je raad het al categorie B jawel de automobiel, dat is dat ding waar jij iedereen mee van de weg afdrukt en die domme vrachtwagenchauffeurs de stuipen op het lijf jaagt.
Pffff dom volk hè ik heb ooit eens iemand uitgedaagd die ook zo minderwaardig deed over dit vak.
De uitdaging was simpel, ik zijn werk voor 1 dag en hij mijn werk voor 1 dag, 1 ding had hij voor ik zou hem inwerken als vrachtwagenchauffeur, want iedereen kon met zo’n ding rijden was zijn motto en heel denigrerend dat het dom werk was en is altijd zal blijven.
Ik zette hem voor, een toendertijd, simpele Daf 2900 ATI met 16 versnellingen, 8 hoog en 8 laag met de befaamde klappook, en een 13.60 trailer en zogenaamde flatbedtrailer, dus een open trailer met niks er op.
Voordat hij instapte had hij zijn ongelijk al toegegeven dat hij dat NIET zou kunnen ??? de bange poepert en toen heb ik hem een daagje meegenomen op een ritje met 27 meter achter me kont aan, sinds die dag was zijn visie 180 graden gedraaid en had hij zelfs respect voor dit vak en inderdaad een vak beaamde hij.
Dom volk hè
Het rijtijden besluit moet je ook uit je hoofd kunnen dreunen hoelang je mag rijden en hoelang je dan stil MOET staan om te rusten, en hoe vaak je hoeveel uren per week mag werken en dan ook nog eens per maand.
Google even rijtijdenbesluit, nogmaals DOM VOLK diegene die dit zeggen is nog DOMMER.
En ja er zitten rampzalige chauffeurs tussen maar ja die zitten er in de leasebakken ook….
consumptieverplicht zegt
Jammer van de subjectiviteit van dit artikel. Het is ondoordacht negatief gestemd. Persoonlijk vind ik het prima dat zij op deze wijze protesteren. Beleidswijzigingen betreffende brandstof, MRB, in combinatie met EU (Oost Europees geregistreerde voertuigen & chauffeurs) & de crisis (terugname orders) zorgen voor harde tijden in deze branche.
Zelf heb ik geen direct voordeel van deze actie, maar het is tijd dat we weer iets collectiever denken i.p.v. het eeuwig eigen belang. Soms gaat dit gepaard met een kleine opoffering, in dit geval (in het absoluut ergste geval) max 30 minuten van onze tijd.
sir_smokalot zegt
@consumptieverplicht: Ik denk dat je die negativiteit er voornamelijk zelf uit haalt. Ik hecht verder weinig waardeoordeel aan de actie, alleen dat ze automobilisten gaan irriteren. Iets dat je moeilijk kunt ontkennen als er onnodig met 50 achter trucks aan gereden moet worden.
consumptieverplicht zegt
@sir_smokalot: Het draait het om algehele bewustmaking van de bevolking. Protesteren & demonstreren (werk neerleggen) kan niet, aangezien het een sector betreft met verschillende concurrerende bedrijven in een open markt. D.w.z. als ze helemaal niet rijden en ze allemaal in Den Haag zouden verzamelen, dan verliezen ze veel omzet en mogelijk ook klanten.
De gebruikte uitspraak ‘irriteren van autorijders’ lijkt wel degelijk een waardeoordeel te bevatten, want ik vermoed dat de truckers hun actie zo niet beschrijven in het originele persbericht. Het is niet gericht tegen autorijders,dan hadden ze de snelweg afgezet rond Amsterdam/ Utrecht om hun actie uit te voeren,bij voorkeur om 8 uur in de ochtend of 5 uur ’s avonds.
sir_smokalot zegt
@consumptieverplicht: Ja, hehe, ik zit hier natuurlijk niet om persberichten over te tikken, dan was ik wel bij Autoweek gaan werken.
Maar nogmaals: dat autorijders hierdoor geirriteerd zullen raken lijkt me een veilige veronderstelling :) Voor de rest doen ze maar, ik ben toch niet in de buurt.
consumptieverplicht zegt
@sir_smokalot: & jrk68. Ja, of deze actie echt heel constructief zal zijn valt te betwisten. Als we deze blog als steekproef nemen, kunnen we concluderen dat er sympathisanten zijn voor deze actie, maar er ook zeker een gedeelte is van de bevolking waarbij het draagvlak zal afnemen.
jrk68 zegt
@consumptieverplicht:
Het enige dat ze (jullie) hiermee bereiken is irritatie en verlies aan draagvlak bij die bevolking.
Wat je wil bereiken is sympathie en dat bereik je nooit door onschuldigen te belasten met jouw frustraties.
Dus zoals ik eerder gemeld heb, niet janken en naar Den Haag. Daar zitten de lui die jullie dit aandoen, niet op de A1 in Twente.
P.S. Ik heb daar verder geen last van want ik woon daar niet bepaald in de buurt. Sterker de kans dat ik er in 070 last van heb is vele malen groter.
undifined1 zegt
Prima actie! hebben ze goed recht op, op de boeren en bakkers na zijn het toch de mensen met de belangrijkste baan in Nederland. het gaat slecht met de sector en de politiek helpt ze ook niet echt, dus laat ze maar lekker protesteren!
berlinetta zegt
Dat ze het op deze manier aanpakken, vind ik niet de beste oplossing. Helaas hebben ze weinig andere mogelijkheden. Wat ik dan wel goed vind, is dat het tenminste een groep is die eens durft op te staan tegen die graaiers in Den Haag. De rest van het volk onderneemt geen actie, terwijl grote delen daarvan het ook niet eens zijn met het beleid van de huidige regering.
notsobig zegt
Geen probleem in NL mag er best wel wat meer gestaakt / actie gevoerd mogen worden… Bijvoorbeeld om de brandstofprijzen e.d…
Pech als je er zelf eens een keer last van hebt, in NL heb je er in verhouding al weinig last van, dus we mogen niet klagen!
reistje zegt
Niet dat ik het niet met ze een ben, maar is dit wel de juiste actie?
Ze vallen er vooral andere weggebruikers mee lastig die niet echt iets met de situatie te maken hebben.
notsobig zegt
@reistje: Is dat niet meestal het geval met een staking / actie voeren?
MLTB zegt
Dat wordt de vluchtstrook pakken dus!
( niet dat ik überhaupt in die omgeving woon, gelukkig )
StijnB zegt
Leuke slogan, misschien iets om ook op leasewagens te hangen?
justaminifan zegt
Truckers zijn fuckers!! Dit doe je toch niet… Zielige dikzakken vind ik het…
Simpson zegt
A1!? Ga dat ff lekker op de A13 doen!
Welke politicus gaat er last van hebben of wakker van liggen dat er een file staat bij oldenzaal?
nestas zegt
Ik kan hier ook totaal geen begrip voor opbrengen. Staken oke. Dan laat je je truck dus lekker op het terrein van de baas staan maar dit is niet staken. Dit is het bloed onder de nagels van andere weggebruikers vandaan halen.
Svda zegt
Ze moeten eens die gasten harder aanpakken, inhalen op een 2 baans snelweg met een slakke gang, en dan paar vrachtwagens ook achter elkaar. Ze komen vaak naar links zonder te kijken als er iemand aankomt, maken hoop ongelukken en willen ze dit gaan doen. Oom agent moet daar lekker bekeuringen uit gaan schrijven voor gevaarlijk rijgedrag wegens te zacht rijden en meteen een artikel 5 van maken. Wedden dat die ”staking” snel oplost
desjonnies zegt
@dahlback:
Je hebt helemaal gelijk.
– Het is niet irritant om achter iemand te hangen die net 2/3 kilometer langzamer rijdt dan jij .
– Wil een vrachtwagen naar links, is de ‘hoffelijke ‘luxe wagen bestuurder ALTIJD bereid hem ruimte te geven.
– Geldt ook altijd bij het invoegen, de meeste luxe wagens blijven geduldig achter een vrachtwagenhangen totdat deze op veilige wijze heeft ingevoegd (artikel 5’je voor de luxe wagen bestuurder? )
– Uitvoegen doen de meeste luxe wagen bestuurders ook voorbeeldig, neen niet na het 600 meter bord nog ff de vrachtwagen voorbij stuiven en hem afsnijden omdat ze moeten uitvoegen (1 van de meest voorkomende ongevallen met vrachtwagens); maar geduldig achter de vrachtwagen blijven zitten en even rustig achter hem uitvoegen.
’t zijn onbeschofte horken, die vrachtrijders, Allemaal !!!!!!!!!!
Oh en het meest hoffelijke gedrag van luxe wagens is dat ze ervoor zorgen dat je ze ALTIJD kunt zien in je spiegels, geen enkele kruipt 2 meter achter je om zomaar ineens links in je spiegels op te duiken.
En ze houden ALTIJD rekening met jouw remafstand.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Dit geldt net zo goed voor een groot deel van de truckers. Die discussie is eindeloos. Zijn zat truckers die em rustig met ware verachting vlak voor je auto gooien. Ga echt niet zeggen dat alle personenauto’s netjes zijn, maar dr zijn zat truckers die minstens zo aso zijn.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
Klop E34M5, klopt helemaal, maar ik heb wel stellig de indruk dat de meesten geen idee hebben wat een vrachtwagen werkelijk is, als ik zo de stunts van sommige personen wagens zie.
En omdat het slecht gaat in het transport, zal het aantal cowboys alleen maar gaan stijgen.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Ik snap je punt. Spendeer zelf behoorlijk wat tijd op de weg en zie de gekste dingen. Van beide partijen.
Ik denk dat iedereen wel is gas bijgegeven heeft om te voorkomen dat een trucker gaat inhalen. Waar mogelijk probeer ik ze de ruimte te geven. Helaas is dat ‘geven’ bij beide partijen nog wel is ver te zoeken. Zie ook automobilisten die net ff de trailer klemzetten waardoor hij er niet langs kan. Helaas zie ik ook truckers die op een totaal verlaten snelweg niet inhalen, om er op het moment dat er weer auto’s aankomen alsnog langs te gaan. Veelal met hun hoofd in de sms.
Ben bang dat het ook een nagenoeg onmogelijke opgave wordt dit te veranderen. Gedrag lijkt wel verankert.
Svda zegt
@desjonnies: ik weet zelf hoe het er aan toe gaat op de vrachtwagen want ben zelf paar keer mee geweest met mijn zwager maar hier bij de botlek rijden meer vrachtwagens dan personenwagens op de weg en sommige hebben echt schijt aan alles maar duwrn ook de vrachtwagen met 50 de 1e rijbaan op zonder te denken dat de auto naast hem niet opzij kan of vol in de remmen moet. Daarbij sommige vrachtwagens flinke staart aan auto’s achter hem heeft zitten omdat hij elke keer een rits vrachtwagens in haalt
norge zegt
Ik roep alle Nederlandse loodgieters op om de waterkraan bij vrachtwagenchauffeurs bijna dicht te draaien, druppeltje of twee per minuut moet genoeg zijn om de dorst te lessen. Zal ze leren…
Orichy zegt
@norge: Wil jij je er niet mee bemoeien, vanuit Noorwegen, dan heb je geen recht van spreken….;-)
Eerder de kraan bij alle politici, thuis en op de werkplek, dicht draaien, op twee druppels per minuut na, dat zou wel eens kunnen gaan werken. Zij ons de “duimschroeven” aandraaien, dat kan andersom ook, terugpakken dat “volk”.
stanoow zegt
Allemaal rijbewijs innemen! Dit is gevaar en hinder veroorzaken. Maar dan is de politie natuurlijk nergens te bekennen… Dat ze lekker ergens anders gaan demonstreren.
sir_smokalot zegt
De politie is aanwezig om alles te begeleiden…
jrk68 zegt
@sir_smokalot:
Yep, en om bekeuringen uit te schrijven aan gedupeerde automobilisten die het ff niet meer “trekken”….
ruben_vandenberg zegt
99% van dit klootjesvolk wat hier reageert heeft echter zeker nooit een vrachtwagen gereden en kan beter zijn bakkes houden als men niet eens hoe het werkt.
JaxDryke zegt
@ruben_vandenberg: En jij moet terug naar school.
JaxDryke zegt
Ik heb er geen sympathie voor. Ze betrekken hier onschuldige mensen bij die hard moeten werken voor hun geld..De 30 minuten waarover gesproken wordt is de minimale tijd die ze gaan rijden, niet de maximale. Daarnaast, om 1600u..dat is exact wanneer de spits op gang komt.
Ze doen net alsof ze de enige zijn die het slecht hebben. Laten ze het Binnenhof blokkeren. Stel mafkezen.
lincoln zegt
hup .. gewoon alle wegen dichtknallen ..
niet dat halfslachtige gelul met politie escorte ..
vakbonds schoothondjes ..
skunktrip zegt
Echt schappenvolk in nederland, iedereen jankt maar niemand doet iets. En dan word er eindelijk actie ondernomen is het weer niet goed . Oke ze staan dan wel is waar nog niet in den haag , maar overal moet een begin zijn . Als die vrachtwagen chauffeurs elke dag een andere snelweg pakken om dit te doen , dan word het meeloop volk ook eens flink pissig , en misschien gaan ze zelf dan ook wel actie ondernemen .
gerjan zegt
Laat ze maar stil staan!!! Laat ze heel Nederland maar blokkeren. Van mij mogen ze! En wie zegt dat deze mensen niet geleerd die zijn zelf niet al te slim. Komt nog een beetje bij kijken. Beetje makkelijk praten over deze mensen als je zelf niet in het vak zit!
Frankypanky zegt
@gerjan:
Dank je!
Ik vraag het mij af of die critici überhaupt een autorijbewijs hebben. En anders mogen ze instappen bij mij. Dan piepen ze wel anders!
remmenisangst zegt
Alle, maar dan ook echt alle Nederlandse chauffeurs moeten moeten lekker tegelijk met vakantie gaan.
Een goede week is genoeg om heel Nederland en een groot deel van onze omliggende landen volledig plat te leggen en onze economie stil te zetten.
Dan eens kijken hoe snel Den Haag en Brussel in paniek raken.
Maar ja, het is jammer dat er altijd van die schijters zijn die niet durven en toch gaan rijden…
Frankypanky zegt
@remmenisangst: Of er komen hele bussen vol Bulgaarse tractorchauffeurs de plekken innemen. Zie je zulke gasten al met een CE rijden door Den Haag-centrum?!
Lekker goedkoop voor die baasjes, he!
Heb een enorm respect voor mijn werkgever, dat hij zich niet verliet op dat soort gelul. Maar het spelletje dreigt bij ons ook af te lopen…
Frankypanky zegt
Ben er mss. ook wel bij.
Het is te gek voor woorden, wat er nu gebeurd met het mooie vak van vrachtwagenchauffeur!
Toen ik net begon was het machtig! Als je als jonge knul met 25 ton onderweg bent naar het warme Zuiden. Italie, Spanje!
En kwam het klad erin. Geen Spanje, maar Noord-Frankrijk. Daarna een randje Belgie en Duitsland.
Tegenwoordig ben je als Nederlandse chauffeur te duur om überhaupt in een vrachtwagen te stappen. Mijn werkgever heeft al een paar moeilijke gesprekken moeten houden. Allemaal mannen die 20/25 jaar voor hem hebben gewerkt!
Ik heb nog wel doorgeleerd, maar ik zit qua diploma’s helemaal in de richting van transport en logistiek. Als de hele sector klapt, ja…wat dan?
En aan die losers, die dom lullen over ‘doorleren’. Sommige mensen doen datgene wat hun hart ingeeft. Die gaan niet als een sukkeltje in een kantoor zitten, terwijl ze liever in het buitenlucht werken.
Je werkt toch om te leven? En als je werk ook nog je hobby is, dan is dat alleen maar mooi! Maar dat snappen de heren azijnpissers weer eens niet?!
Ik kan gelukkig nog zeggen dat ik, zeker de eerste jaren, geld verdiende met mijn hobby. Pas na het EU-gelul met die Bulgaren, is het werk geworden!
Ach, ik heb de goede tijden nog meegemaakt. Dat pakt Brussel niet meer van mij af!
desjonnies zegt
@FrankypankyV8:
1000% met je eens.
Iedereen vergeet dat er de gehele dag wordt geluld over “veiligheid op de weg ” terugbrengen van de verkeers deauden en dan worden er uit kosten overwegingen halve analfabeten uit het Oostblok op de vrachtwagen gezet.
Dat terwijl de gemiddelde Europese chauffeur een zeer behoorlijke opleiding heeft en goed technisch onderlegd is.
De meesten begrijpen niet wat voor een verantwoordelijkheid het met zich mee brengt om veilig met een vrachtwagen te kunnen rijden.
Van mij mogen de Europese hoofdaders geblokkeerd worden, ’t is hoog tijd dat
we eens gaan begrijpen dat ” zonder transport, ALLES stil staat ”
En dan nog iets, als de gemiddelde tranport prijs met 1 of 2% omhoog zou gaan, dat we de transport bedrijven iets meer zouden gunnen, dan hebben we een heleboel financiële moeilijkheden onder de knie.
newguy92 zegt
Deze actie zal wel te maken hebben met onze “gezellige Filipijnse, Poolse, Roemeense, en al die @