Britse supercarbouwer McLaren zit in de problemen. Dat heeft te maken met economische tegenslag en het feit dat ze reeds verpande auto’s nog een keer willen verpanden.
Je moet het McLaren nageven: aan ambitie ontbreekt het niet bij het Britse merk. Het ware (en ietwat onoverzichtelijke) arsenaal aan sportwagens, super- en hypercars voor zo’n klein bedrijf is toch bijzonder. Laat staan dat er nog een tiental modellen in de pijplijn zit en wie zegt dat het daarbij blijft? Een bezig volkje daar in Woking.
Problemen
Logischerwijs moet het geld ergens vandaan komen. In dit geval houdt McLaren hun banden met het gelijknamige F1-team sterk zodat ze de inkomsten kunnen delen. Zo kan McLaren hun kop boven water houden zonder met gekke fratsen als een SUV te komen. Dat leidt nu tot problemen. Het geld vanuit de F1 is minimaal en ook ligt de productie nog steeds stil, dus verdienen ze ook niks aan hun auto’s.
Onderpand
McLaren heeft nog een breed arsenaal aan historische auto’s en F1-auto’s. In een noodplan hadden ze als oplossing bedacht om die auto’s in onderpand te geven. Makkelijk, want dan heb je even wat geld om deze crisis door te komen. Helaas kan dat niet. Eenzelfde trucje is geflikt toen voormalige topman Ron Dennis werd uitgekocht. De auto’s zijn dus nog niet terugbetaal en kunnen niet nogmaals verpand worden. Om nog maar eens aan te tonen hoe rauw een crisis op je dak kan vallen.
Nog meer geld
McLaren kan niet rekenen op steun vanuit de Britse overheid. Geld moet dus vanuit investeerders komen, maar die hebben al 300 miljoen pond erin gestoken. Een laatste vraag vanuit McLaren: ze hebben 280 miljoen euro nodig om te overleven. Het is onduidelijk of de productie alweer op gang is, want dat zou eind april gaan plaatsvinden. Daar is niks over bevestigd door McLaren zelf.
Een gefaald noodplan en een drastisch geldtekort. Problemen bij McLaren: we zijn benieuwd hoe het gaat aflopen met het ambitieuze bedrijf. (via Financial Times)
sleurhut zegt
Als zelfs een slim gemanaged bedrijf als McLaren het al lastig heeft, vrees ik voor het voortbestaan van nog kleinere merken als Morgan, Ariel of TVR.
dakarbemo zegt
“slim gemanaged” dr zijn dr echt heel veel die juist met hoe t bedrijf gemanaged word al jaren problemen mee hebben.
audipolarblue zegt
@dakarbemo: wat?????
vroom11 zegt
@dakarbemo: huh?
widestar zegt
@dakarbemo: proost ?
mout zegt
Dat zie ik anders. Tenminste, voor Morgan en / of Ariel.
Als sportwagenfabrikant is McLaren nog jong, en vanaf de 720 hebben ze een vloed aan doorontwikkelingen / modellen (24 stuks inmiddels!) uitgebracht. Bij de kleine oplages / productiecapaciteit is dat nogal ‘gevaarlijk’.
Bovendien hebben ze duidelijk een voorraadprobleem: klanten in GB kopen met grote kortingen modellen, om na aflevering te ontdekken dat hun ‘nieuwe’ auto al zolang buiten in de regen heeft gestaan dat hij serieuze problemen heeft (zie YT JayEmm on cars ‘The Truth About Buying a McLaren’). Je kan raden wat dat met afschrijving doet…
Dat is het gedrag van een merk dat wil verbloemen dat het problemen heeft, en ze afwentelt op de eigenaren van de auto.
Ja, dan is het wachten op de man met de hamer…
Morgan is een heel ander verhaal. Die bouwen al 100 jaar auto’s, en beginnen er pas aan als de order binnen is. Die zijn nooit op zoek geweest naar het snelle geld, en zullen dus nog wel ff door kunnen.
phaeton zegt
@mout: Hoezo, veel afschrijving? Men heeft toch ook met grote korting gekocht?
mout zegt
Not sure if trolling or just plain stupid…
poes zegt
@mout: precies dit. Natuurlijk helpt Corona niet mee, maar de hele strategie van McLaren was gedoemd te mislukken. Ze gedragen zich als Ferrari terwijl ze nog lang geen Ferrari zijn.
mout zegt
Mja, ik zie wat je bedoelt – maar Ferrari is niet dom genoeg om 28 modellen uit te brengen in te weinig tijd.
Of om lekker willekeurig de lopende band te laten draaien, en dan zelf op de markt te gaan dumpen, zodat de occasionprijzen kelderen en mensen dus terecht huiverig worden om in te stappen.
harrie zegt
Ja maar ja maar ja maar, het zijn toch allemaal super special limited editions die alleen maar duurder zullen worden.
sleurhut zegt
Terecht punt inderdaad, die leaseknallers van McLaren had ik nog even niet meegenomen. Morgan zal redelijk loslopen, TVR (wat sowieso al op sterven na dood was) zal nu echter een stille dood sterven..
nout zegt
@mout: leuke naam. OT: helemaal eens. McLaren moet bezinnen. Aston laat tegelijk even mooi zien dat je ook oneindig hard op je plaat kunt gaan zonder gekke 28 modellen-strategie.
maarteno zegt
Waarom zou Ariel een probleem hierdoor hebben? Alleen omdat ze klein zijn? Wie zegt dat ze slecht georganiseerd zijn?
TVR, meh was sowieso al twijfelachtig wat daar gebeurt.
Morgan, tjah ze hebben WO1, WO2, Beurscrash van jaren 30 overleefd….iets zegt me dat de het wel goed zit met Morgan en hoe ze georganiseerd zijn….
dakarbemo zegt
Gaat volgens mij nog wel tikkie erger worden. Super veel autos zijn met veel te positieve residuals in de lease geduwt. McLaren bepaalde opvallend genoeg zelf de residuals in de UK maar die vallen echt flink lager uit waardoor die leuke leasemaatschappijen de tarieven voor de nieuwe McLaren aankopen flink omhoog zullen schroeven en al dan niet bij McLaren aankloppen om wat zakken geld op te eisen. Gelukkig schijnen dr nog vele 720s-en uit 2019 rond te zwerven bij dealers :)
911targa zegt
@dak. Zou jij je commentaar nog eens kunnen verduidelijken?
* Positieve residuals? Wat is dat? In de lease geduwT.
* Waarom mag McLaren een residual niet bepalen, whatever that me be.
* Tarieven voor de nieuwe McLaren aankopen flink omhoog zullen schroeven. Dat is toch goed? Hogere verkoopprijs is toch meer opbrengst?
* Niet bij MacLaren aankloppen om wat zakken geld op te eisen. Dat is toch ook prima? Geen uitgaven.
* 720s rond te zwerven bij dealers is leuk. Waarom?
basman147 zegt
Een leaseprijs bestaat voornamelijk uit afschrijvingen, het verschil tussen de aankoopprijs en de restwaarde van de auto. Dus hoe hoger de restwaarde, hoe lager het leasetarief uitvalt.
Op zich is er geen bezwaar tegen dat Mclaren zelf de restwaarde bepaalt, zolang het maar een realistisch bedrag is. De verleiding is echter vaak groot om de restwaarde te hoog in te schatten zodat leasetarieven zakken en verkopen op peil blijven. Dat lijkt hier te zijn gebeurd.
Leasemaatschappijen trappen hier echter maar één keer in. Op het moment dat de eerste auto’s terugkomen en de opbrengsten uit de verkoop tegenvallen worden de restwaardes bijgesteld en stijgen de leasetarieven voor toekomstige contracten. Die opbrengsten komen dus niet ten goede aan Mclaren, maar die hebben de leasemaatschappij nodig om niet het schip in te gaan.
Erger zou het zijn als Mclaren de restwaarde aan bepaalde klanten heeft gegarandeerd, in dat geval zouden ze auto’s moeten terugkopen tegen een prijs die boven de marktprijs ligt, geen idee of dat ook het geval is overigens.
911targa zegt
@basman147: het is nu een logisch verhaal!
dakarbemo zegt
Goede aanvulling van @Basman147. En waarom die zee vol 720s-en bij dealers een issue is lijkt me duidelijk. Oh u wil een 720s, ik heb dr 10 van in voorrraad uit 2019. Waarom zou een klant dr dan nog een op maat laten maken (das meestal wat winstgevender) en waarom zou iemand dan de orginele adviesprijs betalen als de dealer dr gedwongen een hele zwik heeft staan waar ie vanaf wil. Juist dan valt die prijs flink en dat werkt uiteindelijk ook weer op de gebruikte autos dus voor je t weet heb je een McLaren voor de prijs van een 5 serie :)
rolov zegt
Riccardo maakt ook altijd de verkeerde beslissingen . Renault nu McLaren terwijl sainz spekkoper is.
sjonniedeluxe zegt
@rolov: misschien komt het geldgebrek wel door zijn salaris ;-)
ericd zegt
Dat moet je de Britten, en met name de Tories, wel nageven. Eerst kwamen zo’n beetje alle trotse Britse merken in buitenlandse handen. Alleen Morgan is daggik nog onafhankelijk. En nu komt er geen geld op tafel voor Mac. De markt voor dure, high-end auto’s is opeens wel erg royaal bediend, en natuurlijk erg afhankelijk of mensen zich nog wel kapitaalkrachtig voelen, en dat is weer afhankelijk van de stock markets.
basman147 zegt
Morgan is eigendom van een Italiaans investeringsfonds sinds een aantal jaar.
poes zegt
@ericd: de markt voor auto’s als McLaren is altijd al veel kleiner geweest dan ze deden geloven/wilden inzien. Al die verschillende ‘nieuwe’ modellen gingen nergens over.
RiKe zegt
Papa Stroll zal wel weer eens om de hoek komen kijken
kenner zegt
Of toch maar een suv bouwen. Hoe zou dat eruit zien??
RiKe zegt
@kenner: ik wil het niet weten, de Aston Martin DBX is ook een gedrocht
TimmiX zegt
Jouw mening. Geen feit.
plakloodventer zegt
@kenner: of het er uit ziet of niet. Positief voor de verkoop zal het zeker zijn
chrisvis zegt
Volg al sinds 1998 de F1 en heb al veel teams zien komen en gaan, maar wat er zich nu afspeelt zie ik toch nogal somber in. McLaren die met een gigantisch tekort zitten, Williams die het water aan de lippen hebben staan en geld moeten lenen bij Latifi, Renault die 5 miljard staatssteun moeten vragen aan de Franse overheid, Haas die voorafgaand aan het seizoen al kenbaar maakte dat ze bij geen progressie de F1 zouden verlaten, moederbedrijf van Mercedes die een monsterboete boven het hoofd hangt(dus is ook maar de vraag hoelang die nog doorgaan als fabrieksteam). Benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen, misschien moeten we straks tegen wil en dank wel naar de Formula E kijken….
raoufff zegt
Gewoon suffe crossovers gaan bouwen en daar een private lease constructie aanhangen, probleem opgelost!
MaartenD zegt
Stroll zal de boel wel opkopen
rolov zegt
@maarten020: die Zit toch al in Aston martin
MaartenD zegt
ach, waarom niet nog een teampje erbij ;-)
ericc zegt
Als ik het hierboven in de commentaren lees, hebben ze zichzelf de das omgedaan op de Britse markt. In de US worden de sportwagens ook massaal geleasd door YT’ers en komen er veel op de markt na een jaar of 3! Veel overschot dus…
ouwedibbes83 zegt
Ze hadden waarschijnlijk veel cash nodig om nieuwe modellen te kunnen ontwikkelen en begerenswaardig te blijven. Als je dan in kan spelen op de trend dat men liever een auto least dan koopt, zeker die US doelgroep die je omschrijft, dan snap ik dat wel. De toekomstige waardebepaling van zulke relatief jonge modellen en deze niet alledaagse categorie auto’s lijkt me een stuk lastiger dan bv die van een Golf 8. Als je ambitieus bent en vertrouwen hebt, dan ga je toch uit van een positief scenario? Dat valt nu dus tegen, ik vind het niet zo gek wat ze gedaan hebben.