Ze hebben immers een uitstekende basis om een raceauto te maken.
In de Formule 1 wil het nog niet helemaal vlotten met McLaren, maar met de straatauto’s lijkt het vooralsnog uitstekend te gaan. In korte tijd werden er drie modellijnen uit de grond gestampt die behoorlijk goed ontvangen zijn. Het laatste wapenfeit van Mclaren op het gebied van straatauto’s is de Senna en juist met die auto zou McLaren weer competitief willen zijn in de autosport. Als we kijken naar de specs van de Senna dan is dat niet eens zo’n gekke gedachte. Het gaat te ver om te zeggen dat het een ‘raceauto voor de straat’ is, maar de Senna komt dicht in de buurt.
De Chief Executive van McLaren Automotive, Mike Flewitt laat weten dat de mogelijkheid meer dan reëel is. In een interview met Motor1 geeft hij aan dat ze bezig zijn om een plan op te stellen. De auto is namelijk ontworpen vanuit een aerodynamisch oogpunt. Esthetica was compleet irrelevant bij he design van de Senna. Maar de basis en de balans van de auto moet de Senna zeer competitief maken.
Het is nog niet bekend of duidelijk voor welke raceklasse de Senna het meest geschikt is, maar de GTE-klasse lijkt de beste kansen te hebben. Voor de GTE-klasse is het verplicht om minimaal 100 exemplaren voor de straat te bouwen. Aangezien McLaren al bevestigt heeft dat er 500 Senna’s gebouwd gaan worden, is dat geen enkel probleem. Op dit moment rijden in deze klasse auto’s als de 488-GTE en Porsche 911 RSR.
Dat zou mooi zijn, maar het kan nog mooier. Naar het schijnt is McLaren aan het azen op een reglementswijziging voor de LMP1 klasse. McLaren wil graag dat straatauto’s ook mee zouden mogen doen in deze klasse, net als in de jaren ’90 nog het geval was. Dat zou kunnen betekenen dat auto’s als de Aston Martin Valkyrie, de AMG Project One en dus de McLaren Senna ook op Le Mans kunnen uitvechten wie de beste is.
jaapiyo zegt
Dikke BMW boven het artikel jungeh!
blackmilo zegt
@jaapiyo: dat was idd geen verkeerde moter
babybenz zegt
@blackmilo: Dit is iig wel verkeerde spelling
str8six zegt
@babybenz: lol
blackmilo zegt
@babybenz: oeps, al dat carnaval helpt niet echt :) bedankt
rob5nismo zegt
Klinkt als een strak plan
porschepdk zegt
Kom maar door, wel liever op basis van een 720/650
Rohrl-fan zegt
Grappig… Vandaag nog de winnende F1 uit 1995 gezien op Retromobile. ?
sportevo zegt
https://youtu.be/n8qyI7LmYrA
sportevo zegt
@sportevo: daar wilde ik nog aan toevoegen dat dit een leuke docu is over de historische Le Mans zege van 1995 van McLaren.
carmasterr zegt
In de jaren ’90 mochten GT-auto’s niet zomaar meedoen in de LMP-klasse.. De homologatieregels van GT1 waren gewoon zo losjes dat die machines sneller werden dan de pure prototypes.
McLaren aast dan ook op een terugkeer van GT1. Misschien dat eenzelfde formule als twintig jaar geleden dan wel weer aangehouden kan worden, zodat GT1 en LMP1 elkaar mooi kunnen bevechten.
barry355gtb zegt
@carmasterr: daar is toch helemaal niets op tegen wat mij betreft. Het lijkt me wel weer een prachtige klasse met de auto’s die je opsomt.
HzR zegt
Lijkt me een fantastisch idee. Zeker nu de LMP1 langzaam aan het doodbloeden is.