Het nieuwste gerucht hebben we voor je: McLaren heeft interesse in Red Bull motoren. Tja, waarom niet?
Er is iets vreemds gaande op dit moment in de Formule 1. Er zijn maar vier motorenleveranciers. Drie daarvan zijn een autofabrikant en de ander is Honda onder de naam van een frisdrank-gigant. Renault, Mercedes, Ferrari enerzijds en Red Bull Power Trains anderzijds.
Niemand maakt gebruik van de Renault-motoren (op Alpine F1 Team na dan natuurlijk) en alleen Red Bull-juniorteam AlphaTauri heeft een RBPT-blok onder de kap. Bij McLaren Racing rijden ze met Mercedes-motoren. Net zoals Williams en Aston Martin Racing. Ondanks een langlopend contract met Mercedes is Zak Brown, de grote McLaren-baas, toch eventjes aan het shoppen.
Zak Brown op visite bij Red Bull
Een woordvoerder van Red Bull heeft aan de Independent bevestigd dat Zak Brown de fabriek heeft bezocht. Of hij hier als klant of elite-spion langskwam, is niet bekend, maar wel een stom grapje.
Het is bekend dat Ford mee gaat doen in de Formule 1, maar nog niet in welke vorm. Op dit moment komen de RBPT-motoren bij Honda vandaan. In 2026 loopt de deal af en gaat Red Bull zelf zijn motoren bouwen.
En het zijn die motoren waar McLaren waarschijnlijk interesse in heeft. Naar het schijnt is de deal met Ford een beetje zoals die met Alfa Romeo en Sauber: meer een sponsordeal dan dat er echt technologie geleverd gaat worden, aldus de Independent.
McLaren wil Red Bull motoren en da’s best pikant
Het is voor de cameramensen van Drive to Survive (nog twee nachtjes slapen!) vast een pikant momentje. Zak Brown was er namelijk als de kippen bij om teams die het budgetplafond overschrijden te betichten van valsspelen. Niet alleen tegen Jack Plooij, maar ook in een officiële brief naar de FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem.
Verwacht overigens niet dat McLaren al eerder over gaat stappen. Het team uit Woking heeft de komende drie jaar nog een overeenkomst met Mercedes. Eerder lijkt ons ongeloofwaardig, daar de relatie tussen McLaren en Honda bijzonder ongelukkig is geweest van 2014 tot en met 2016.
Maar wat schetst onze verbazing: er schijnen er wel degelijk gesprekken gaande te zijn tussen McLaren en Honda over een mogelijke deal voor na 2026. Na het succes dat ze hebben geboekt met Red Bull willen ze daar eigenlijk wel meer van profiteren.
Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over het nieuwe Formule 1-seizoen 2023!
Robert zegt
Tja, toen McLaren de eerste ‘GP2 engine’ van Honda inruilde voor Renault blokken, bleek de zwakte van de auto niet alleen in de motor te hebben gezeten…
Omgekeerd zag je teams als Aston Martin en Williams ook niet echt potten breken met de Mercedes motor, dus de beschikking hebben over wat naar verluidt de meest potente motor is op de grid, maakt je auto nog niet automatisch onoverwinnelijk.
Stefje zegt
Heeft het er niet mee te maken dat die motoren altijd afgeknepen varianten zijn?
Richmond zegt
Dat mag allang niet meer
Edge zegt
Ik zie het niet zo snel gebeuren. Als McLaren kampioensaspiraties heeft, zal het toch echt weer een fabrieksteam moeten worden. Alleen dan heb je die synergie tussen motorenafdeling en chassis/aerodynamica-afdeling waardoor je ook echt kunt samenwerken. Als klant van een andere fabrikant ben je altijd aangewezen op het pakket dat zij je aanleveren, en heb je zelf helemaal niks in de melk te brokkelen. Daarom zou een hernieuwde samenwerking met Honda altijd de voorkeur moeten genieten boven een samenwerking met RBPT-Ford.
Daarnaast is een overstap naar RBPT-Ford ook wel een risico. Waar Mercedes, Ferrari, Alpine en Honda een bestaande motor en bestaande intellectuele eigendommen hebben om op voort te borduren, begint RBPT-Ford echt vanaf nul. Nou heb ik wel vertrouwen in RBPT-Ford, maar voor mij is het makkelijk lullen van achter m’n laptopje. Als F1 team dat miljoenen aan prijzengeld misloopt als je een slechte motorenpartner treft, moet je toch iets meer naar de feiten kijken en dan is die ervaring van Mercedes, Ferrari, Alpine of Honda toch wel een dikke plus, zelfs met de aanwezigheid van die motorengoeroes die Red Bull bij Mercedes heeft weggeplukt.
Er is eigenlijk maar één scenario waarin ik McLaren wel met RBPT-Ford zie rijden: Honda is er nog steeds niet uit of ze nou wel of niet terug willen keren. Tegelijkertijd is in januari al het test- en budgetplafond voor motorfabrikanten van start gegaan. Als Honda nog veel langer wacht, is het wellicht verstandiger om de terugkeer uit te stellen tot 2027. In dat scenario zie ik het wel gebeuren dat RBPT-Ford voor één jaar aan McLaren levert, als een soort gunst/bedankje naar Honda voor de bewezen diensten.
Dutchdriftking zegt
Het kan aan mij liggen, maar de kans dat je met een klanten motor het WK wint is toch wel erg klein lijkt mij. Als Mclaren verder wil komen zullen ze toch hun eigen motor moeten ontwikkelen. Porsche was zo’n mooie partner geweest.
Wolflow zegt
Hoe beschouw je de relatie tussen Honda en Red Bull dan?
Dutchdriftking zegt
Honda heeft geen fabrieksteam dat voorrang krijgt.
tfsi zegt
Redbull is met Renault ook 4x kampioen geworden dus is gewoon mogelijk.
Dutchdriftking zegt
In die periode had Renault geen eigen team.
sportevo zegt
Renault was als fabriek in 2010 en 2011 actief in de F1. In 2012 en 2013 heette het team Lotus maar was feitelijk het team van Renault.
mc96 zegt
Porsche is volgens mij niet echt een droompartner voor Mc Laren. Porsche wil namelijk niet alleen een motor leveren maar ook een meerderheidsbelang hebben in het raceteam. Dat zal mc Laren nooit willen. Bovendien is Porsche ook een directe concurrent mbt de weg auto’s. Tot slot. Porsche heeft nog niet het begin van een motor op dit moment. Daarom wilde Porsche zo graag met RB in zee. De laatste keer dat Porsche een F1 motor bouwde was dat bovendien een faliekante mislukking 😀
schuimbekje3 zegt
ik denk dat de teams onderschatten wat de combinatie motor en chassis in eugen huis bouwen betekent…
je kunt de tekortkomingen van je chassis mitigeren met je blok en ook je blok optimatiliseren op je chassis..
zo kun je graag een laag zwaartepunt willen in je auto maar een wrx blok in een toledo stoppen wordt de wegligging niet veel beter van..
waar de meeste coureurs nu last van schijnen te hebben is dat de f1 auto niet roteert op het moment dat ze verwachten, waardoor ze “onzeker” worden en dan al snel 0,1-0,5 sec per bocht langzamer zijn, zoals bij riciardio..en dat kan het verschil zijn tussen plek 5 van je teammaat en plek 15 voor jezelf..
dus wanneer ze een auto bouwen en de motor zo kunnen regelen dat die rotatie minder eenissue wordt (andere vermogensafgifte, zodat ie bijv eerder het gas erop kan zonder banden te slijten, dan is zo’n one size fits only fabrieksteam niet de juiste motorkeuze..
Dutchdriftking zegt
Precies dit. Dit was ook het probleem met de versnellingsbak van Mclaren welke niet op de Honda unit paste.
mashell zegt
Het motormanagement is een gestandaardiseerde component dus als je coureur een probleem heeft met de rotatie (wat dat ook moge zijn) en je dus niets kunt veranderen aan de vermogensafgifte zit er maar één ding op, coureur vervangen.