Moeten Verstappen en Sainz bang zijn voor de hete adem van McLaren?
Het afgelopen seizoen was nogal dramatisch voor McLaren en dat wil het Formule 1-team dan ook al te graag vergeten. Alle touwtjes zijn strak aangespannen voor het huidige seizoen. In gesprek met Autosport vertelt teambaas Eric Bouillier dat Alonso en Button regelmatig zullen terugkeren binnen de top 10.
Jos Verstappen voorzag al eerder mogelijke gevaren voor Toro Rosso vanuit McLaren. Er staat dan ook veel op het spel voor het Britse team. Ze willen koste wat het kost een soortgelijk fiasco als vorig jaar voorkomen. De eerste race verliep echter alles behalve vlekkeloos. Alonso maakte een flinke klapper en Button beschikte over de verkeerde banden. Bouillier beschrijft de race als ‘hoofdpijn’.
Volgens de teambaas is de MP4-31 snel genoeg. In het eerste weekend van april krijgt McLaren de kans om woord bij daad te voegen. Op 3 april zal de Grand Prix van Bahrein verreden worden.
sracert zegt
Ze kunnen beter 1x de mond houden en gewoon presteren. Ik zie Honda al op zoek gaan naar een nieuw team want het chassis is ook niet best. Frank is vast al op de koffie geweest in Tokyo.
volvokaj zegt
@sracert: Ik zie McLaren eerder bij andere motorfabrikanten langs gaan na vorig seizoen.
sracert zegt
@volvokaj: Die zijn er niet!, alleen een lease motor kunnen ze krijgen dat is niets t.o.v. een fabrikant als Honda. Buiten het feit dat de auto gewoon al jaren ruk is. Ik neem het je niet kwalijk als Volvo rijder hoor… dat is een fabrikant die nog nooit iets heeft gepresteerd in de hoogste klasse v/d autosport.
phaeton zegt
@sracert: Hebben ze ooit een poging ondernomen dan?
sracert zegt
@phaeton: nee joh, ze kijken wel beter uit. krijg je zoiets als Lammers die met een familie station mee deed aan het BTC.
willeme zegt
@sracert: Legendarische auto! Bijzonder!
Maar de raceprestaties worden nog wel eens vergeten. Volgens mij 8e in het kampioenschap uiteindelijk.
sracert zegt
@willeme: ja zoiets, zag er wel grappig uit maar daarvoor doe je niet mee natuurlijk.
phaeton zegt
@sracert: Ik bedoelde te zeggen dat wanneer een merk geen poging doet, ze het ook niet kunnen winnen. Je spottende opmerking naar een Volvo rijder toe getuigd dus niet echt van realiteitszin. Maar ik lees hier onder dat je nogal prat gaat op prestaties en/in Formule 1, want ook BMW Motorrad komt er bij jou bekaaid vanaf. Maar blijf vooral Honda supporten, da’s je goed recht.
volvokaj zegt
@sracert: Toen ik een autoblog acc aanmaakte reed ik nog een Volvo, inmiddels een BMW. Ik begrijp ook niet echt wat je daar mee bedoelt want als rijder van een merk betekend het niet meteen dat je een supporter ervan bent.
sracert zegt
@volvokaj: relax het was niet serieus hoor. veel plezier met de BMW mooi WK gehaald met de turbo motor van ze in ’83
xiran zegt
@sracert: Honda heeft heel veel in de motorsport gepresteerd.
jaapiyo zegt
@sracert: Eensch voor wat betreft het McLaren chassis, de laatste jaren dat ze met Merc rolden bleek ook al dat het chassis niet puik was. Maar voor Frank geldt hetzelfde, met die Mercedes motor achterin staat hij toch een straatlengte achter het fabrieksteam. Dit jaar minstens zo ver, zo niet verder dan vorig jaar.
Nee als Honda een top chassis wil is er maar één echte mogelijkheid en dat is Red Bull. Dat zie ik ook wel gebeuren. AM topman Andy Palmer zei bij het aankondigen van hun deal met RBR dat hij geen probleem voorzag als RBR met een andere motorfabrikant in zee gaat omdat AM immers ‘niet concurreert met Honda’.
Edge zegt
@jaapiyo: Honda concurreert niet met Aston Martin, nee, maar omdat beide fabrikanten in de F1 actief zijn concurreert Honda wel met Mercedes. En ik denk niet dat ze er bij Mercedes heel erg blij mee zijn als Aston Martin zich hun logo’s op de wagens van een concurrent plakt. Ik voorzie eerder Mercedes power voor Red Bull dan Honda power.
sracert zegt
@jaapiyo: Mercedes geeft niet de fabrieks steun aan Williams die je nodig hebt om te winnen denk ik zoals Williams dat in de jaren ’80 wel van Honda kreeg en ook wereld kampioen werd met Piquet.
Silverarrow zegt
@sracert: Ik neem aan dat je afgelopen seizoen onder een steen hebt gelegen? Probeer je nu werkelijk te beweren dat Honda na afgelopen seizoen recht van spreken heeft over de prestaties van het chassis van McLaren?
sracert zegt
@Silverarrow: Honda heeft recht van spreken gezien de race reputatie die ze nu eenmaal hebben. of je het leuk vindt of niet.
sracert zegt
@Silverarrow: nee niet onder steen wel de wol! ben afgelopen seizoen wel vaak in slaap gevallen met dank aan Mercedes
Silverarrow zegt
@sracert: Wat een verbetenheid, ’t ligt je duidelijk zwaar op ’t hart. Raceverleden of niet, zolang Honda niet over de brug komt met motoren die het op 100% vermogen wel langer dan een race volhouden, hebben ze 0,0 recht van spreken.
Raceverleden zegt’ie… Straks ga je nog beweren dat racehistorie een goed excuses is voor een zogenaamd slecht chassis. Grappenmaker!
sracert zegt
@Silverarrow: wie is nu de grappenmaker?, Grappenmaker!
pomoek zegt
Ik hoop dat ze zelfs een stap richting top 3 kunnen zetten. Ik mis wel wat concurrentie aan de top!
sracert zegt
Eh ik bedoelde natuurlijk de snelheid inzake het chassis. met de veiligheid zit het wel snor na de klapper van Alonso…
C70_99 zegt
Het lijkt me erg sterk. Voorlopig is de top 12 gevuld met Mercedes, Ferrari, Williams/Red Bull/Toro Rosso/Force India. Alleen Force India zie ik ze op korte termijn wel inhalen, dan heb je nog een lange weg te gaan om regelmatig in de top 10 te komen.
Edge zegt
@C70_99: Vlak Renault ook vooral niet uit. Een fabrieksteam van een fabrikant die de afgelopen twee jaar enorm door het slijk is gehaald en wilt bewijzen dat ze nog steeds in de tp mee kunnen doen? Reken maar dat die de weg naar boven vinden.
riddertevoet zegt
Ze zullen vast wel regelmatig in de top 10 te vinden zijn maar dat waren ze in de tweede helft van vorig seizoen ook. Lijkt me al met al niet al te ambitieus.
thefmanl zegt
En volgend jaar een strijd om de titel tussen: Mercedes, Ferrari, Renault en McLaren ?
gwnbmw zegt
@thefmanl: red bull zegt al een auto te hebben voor 2017, en daar ook meer op te richten dan op de 2016 toettoet. omdat het chassis weer belangrijker wordt, en rbr by far het beste chassis heeft van alle teams. waarschijnlijk wordt het weer hetzelfde liedje als met vettel in 2010,11,12, en begin 13. eerste 3 rondes zo hard mogelijk knallen, en dan op cruise mode, met een complete pitstop naar nummer 3. hopen dat het verstappen is in 2017!
Edge zegt
@gwnbmw: Weet je wat het probleem is? Vanaf het seizoen 2017 verdwijnen de development tokens die op dit moment nog bepalen hoeveel je als fabrikant aan je motor mag veranderen. Hoewel ik niet twijfel aan het feit dat Red Bull ongetwijfeld een ijzersterk chassis weet neer te zetten, vraag ik me wel af wat Mercedes en Ferrari op motorisch vlak gaan doen. Ik sluit niet uit dat zij dan alsnog een gigantische stap voorwaarts maken, groter dan de stap die Red Bull met hun chassis maakt.
Daarnaast is het natuurlijk ook veel fijner als je zoals in het verleden met Renault gebeurde als fabrieksteam wordt behandeld. Fabrieksteams zoals Ferrari, Mercedes, Renault en McLaren-Honda kunnen hun motorenafdeling in harmonie laten samenwerken met de chassisafdeling, terwijl klantenteams toch afhankelijk zijn van wat ze aangeleverd krijgen.
masuka zegt
@Edge: Dat is niet te verwachten. De motorformule blijft waarschijnlijk hetzelfde en de grote pk winsten van de laatste jaren ga je niet meer zien omdat ze bijna uitontwikkeld zijn. Mercedes zit aan een rendement van +50%. Dat is momenteel eigenlijk het plafond.
Dutchdriftking zegt
Ik help ze het hopen. Maar ik hoop toch dat Max ze voor blijft…
willeme zegt
McLaren komt dit wel te boven hoor. Dat is gewoon een team wat altijd structureel in de top 3 rijdt, dus dat zie ik wel goedkomen. Jammer voor Max, maar ik denk dat de McLarens wat meer progressie gaan boeken. Niveau RB, Renault moet wel lukken. Ferrari en Mercedes zijn volgend jaar aan de beurt.
berlinetta zegt
Ik ben nooit echt fan geweest van McLaren, maar ik gun het ze wel. Ze werken er hard voor en verdienen het dan ook.
Maar ik gun het Honda nog meer, een nieuwkomer die de top bereikt of een fabrikant die na jarenlange afwezigheid weer terugkeert en dan de top bereikt, is wat mij betreft het mooiste wat er is.
sracert zegt
@berlinetta: Honda heeft tot nu toe bijna elk WK gewonnen waaraan ze hebben deelgenomen, zowel op 2 als op 4 wielen. ik denk dat het goed komt en Japanners staan erom bekend veel geduld te hebben. Ik hoop op felle competitie volgend jaar met meerdere mogelijke winnaars.
mashell zegt
Bij McLaren Honda denk ik aan legendarische tijden in dat licht is een waarschuwing “we komen misschien wel regelmatig in de top 10” ofwel nogal bescheiden ofwel nogal ambitieloos.
Hupke zegt
@mashell:
Of hopeloos…
Het chassis kan goed zijn (hoop ik tenminste toch) maar de rijders lijken me uitgeblust en de motor laat precies volledig te wensen over.
Edge zegt
@Hupke: Tja, dat kun je die coureurs niet echt kwalijk nemen. Button en Alonso zijn allebei geweldige coureurs, die de afgelopen jaren in wagens hebben gezeten die niet passen bij hun kwaliteiten. Dat gaat op den duur ook wel aan je motivatie knagen.
Ik denk dat het voor McLaren goed zou zijn als ze een van de twee heren zouden lozen en daar een jonge hond voor in de plaats nemen. Iemand als Vandoorne, die nog alles moet bewijzen en dus voor elk punt zal strijden.
Hupke zegt
@Edge:
Ja idd, nu ze hadden ervaren rijders nodig om feedback te krijgen over de wagen, ze moesten van heel ver komen. Tegenwoordig zijn ze nietmeer het enige professionele team.
rob5nismo zegt
Ik hoop het voor ze want vorig seizoen was echt een test seizoen voor honda dus wonden likken en volgend jaar nog beter
henkhupelschoten zegt
Ik ben banger voor die Haas van Grosjean. Hij deed z’n naam eer aan!
henkhupelschoten zegt
*teamnaam
C70_99 zegt
@henkhupelschoten: Ik niet zo eigenlijk. Ze hebben geen enkele pitstop gemaakt (behalve tijdens de rode vlag), daarmee kwamen ze op voorsprong. We hebben bij Verstappen/Sainz/Hamilton gezien hoe lastig inhalen is. Hij hield na de herstart een aantal anderen op. Snelheid was redelijk te noemen, maar top 10 wordt voorlopig onder normale omstandigheden ook lastig schat ik in. Een enkele keer moet lukken, maar zeker een 6e plek lijkt me lastig te herhalen.
pikes83 zegt
@henkhupelschoten: hij ging als een haas ja???
vtechlover zegt
Jappen zijn niet dom, komt wel goed met de motor
mrrallycross zegt
Hoop t voor ze
pinut187 zegt
Zal nog wel even duren en voor Max zolang mogelijk.