
De Britse autofabrikant is de laatste tijd druk met goedkopere instapmodellen. Een nieuw model die de strijd aan moet gaan met een Cayman of een M2 zal er echter niet komen.
Dat McLaren aan ‘downsizing‘ doet met diens modellen, betekent niet dat Jan en alleman straks een bolide van het Britse merk op de oprit kan zetten. De 540C, die qua vermogen gelijkenissen zal gaan vertonen met een 911 (Turbo S) en de Audi R8, is het allerlaagste instaplevel. Dit zegt McLaren designbaas Robert Melville.
Een reden voor de keuze is dat McLaren een exclusief automerk wil blijven. Een Cayman of een M2 is te ‘gewoontjes’, aldus het merk. De chef benadrukt dat de 540C/570S-serie er is gekomen na vele verzoeken van klanten, die op zoek waren naar een minder hardcore-bolide voor dagelijks gebruik. De modellen (rijtest) zullen verkrijgbaar worden met 540 of 570 pk. Meer dan prima specs voor een daily driver als je het ons vraagt.
Van de 570-lijn zal nog een cabrio en een GT-versie komen. Waarbij de Spider veel trekjes mee zal krijgen van zijn dichte broertje. Over de GT doet Melville nog wat geheimzinnig: “Elements are identical and elements are very different.” (via autocar.co.uk)
dat zullen we nog wel eens zien. nu gaat het ze voor de wind, maar op een gegeven moment zullen ze ook in een dip raken. dan verschijnt er vanzelf een volume model.
@meneer: McLaren heeft over 2014 20 miljoen verlies gedraaid, dus zo lekker gaat het niet. Ik wordt inmiddels een beetje moe van dat arogante exclusiviteit verhaal. Als ze meer geld kunnen verdienen met het maken van een volume model dan zullen ze dat zeker doen. Dat is echter gigantisch duur, daar hebben ze voorlopig nog niet de capaciteit voor. Dat kost een paar jaar.
@pomoek: eerst zaaien, dan oogsten….
@meneer: als het slecht gaat dan stoppen ze er gewoon mee. Een volumemodel kost juist enorm veel om te ontwikkelen (je moet bijvoorbeeld bij alles op de prijs letten), de concurrentie is veel groter en de winstmarge is ook nog eens lager. Alleen als het heel erg goed gaat dan kunnen ze pas een volume model gaan maken.
Wat is die 570 toch een gedrocht. Die neus doet Me denken aan een mislukte chirurgische operatie… De rimpels zijn te ver omhoog getrokken.. Heb hem in Monaco gezien begin dit jaar dus ik spreek met ervaring
@henkhupelschoten: Heb hem gisteren voor het eerst in levende lijve gezien. Vond hem toch heel mooi.
@kapiteinaudi: Ja klopt! Dat zeg ik ook al een tijdje hier. Je moet hem echt in het echt hebben gezien om goed te kunnen oordelen.
@henkhupelschoten: oh dus jou ervaring spreekt dan ook meteen voor de rest van autoblog?
@sr20det: Ja, inderdaad ja
@henkhupelschoten: Shots fired
Naast de exclusiviteitskwestie zit je natuurlijk ook nog met het probleem dat McLaren niet al te veel middelen tot hun beschikking heeft. Het handige voor McLaren is dat al hun auto’s veel onderdelen delen, van de instap 540C tot de P1. Ze zijn opgebouwd zijn op hetzelfde platform, gebruiken dezelfde monocoque en gebruiken hetzelfde M838T motorblok En ze gebruiken ook allemaal dezelfde M838T motorblok, zij het met verschillende configuraties. Zo kunnen ze met relatief weinig middelen toch een redelijk divers super- en hypercaraanbod maken. Het aanpassen van het platform om een M2/Cayman concurrent te kunnen maken zal geen goedkope klus zijn, en McLaren moet ook ergens het geld vandaan halen om de productiecapaciteit te vergroten als ze zo’n wagen moeten bouwen. Ik zie het dus ook niet zo snel gebeuren.
Als ik kon kiezen dan kocht ik sowieso een cayman. Ik vind ze bij Mc Laren geen mooie auto’s maken.
Had ook geen cayman concurrent van mclaren verwacht, lamborghini gaat toch ook niet ineens zo’n kleintje bouwen
Autofabrikanten die zeggen ”we gaan x soort auto’s nooit bouwen”
Die kun je nooit vertrouwen
@jipino: inderdaad! de Porsche Cayenne (met of zonder diesel motor) is daar een goed voorbeeld van. Wie had 20 jaar geleden gedacht dat een sportwagenfabrikant een suv zou bouwen. Ook Ferrari heeft groeipijn. Montezemolo wou Ferrari klein en exclusief houden maar de druk om winst te maken is te groot. Op korte termijn een goede zaak, op langere termijn…
Helemaal niet erg, hoe minder mclaren hoe beter. Geen een mooi model hoe krijg je het voorelkaar.
“Wij komen niet met Cayman concurrent” Lees; Wij komen wél met een Cayman concurrent.
Sydney heeft gelijk denk ik
Kopen ze toch die instapper van “Spijker” uit de boedel, jammer dat die niet gemaakt gaat worden.
Auto(blog)-die hards (ahum).
Ik hoor tot nu toe hier alleen nog maar fashion statements! vind hem niet mooi, wat lelijk, wat een gedrocht etc. McLaren RIJDT bv wel belachelijk goed. Zou zonde zijn imo als dat merk het te lastig krijgt. Maar ja, de meeste aspirant-kopers zullen mooi willen wezen wel hoger hebben staan dan lekker sturen (als die laaste al meegenomen wordt). Eeuwig zonde…
@insomnia: precies dat laatste maakt het voor een bedrijf lastig te manoeuvreren in de hoogste prijsklasse. Bij ‘dat soort lui’ moet het product vooral goed doen aan de bar van de country club. Niet zozeer op de groene hel.
En binnnen 5 jaar zullen ze hun ‘budget’ model presenteren. En dan nog eens 2 jaar later een SUV. Let op m’n woorden…
@dutchdriftking: Nee joh. Over 5 jaar komen ze met een “compleet nieuw model” dat eigenlijk gewoon een facelift is van het model dat we al jaren kennen (zoals Koenigsegg en Pagani dat doen).
Natuurlijk gaan ze niet met de Cayman concurreren.
Met de Cayenne echter…