McLaren wordt voor de tweede keer hard in z’n poepertje genomen in het ongelijk gesteld. McLaren eiste diskwalificatie van de coureurs van BMW-Sauber en Williams, omdat zij met illegale brandstoftemperaturen zouden hebben gereden. Op die manier zou (de overigens erg sympathieke Lewis Hamilton) alsnog wereldkampioen kunnen worden.
Ik moet eerlijk zeggen dat de brandstofmetingen ook wel erg knullig zijn uitgevoerd. Volgens de metingen van het Formula One Management waren de brandstoftemperaturen te laag, en dus waren BMW-Sauber en Williams in overtreding. De teams maken echter gewoonlijk gebruik van de temperatuurmetingen van ‘Méteo France’, en die vielen gunstiger uit. Hierdoor waren de teams dus niet in overtreding, en dus werden de rijders niet gediskwalificeerd. McLaren ging echter in hoger beroep om Hamilton toch wereldkampioen te laten worden duidelijkheid over de reglementen te krijgen.
Vandaag werd de uitspraak van het International Court of Appeal in Londen bekend. Het hoger beroep van McLaren werd afgewezen, zodat we nu eindelijk pas met 100% zekerheid kunnen stellen dat Raikkonen kampioen van 2007 is (via: GPUpdate).
AJ zegt
..hard in z’n poepertje genomen…
Het niveau hier gaat zienderogen achteruit, blijf jezelf een beetje serieus nemen he.. Ik kom hier nog steeds graag.
binkie zegt
op zich geen gekke associatie bij Hamilton.. maar inderdaad, beetje plankje mis enzo.
evo zegt
Ach joh AJ, niet zo zwaar opnemen hoor. Het is ten slotte weekend! En het is toch doorgestreept?
vla zegt
hard in z’n poepertje genomen
evo, don’t you know better than this?
McLaren zo dissen is schenden dat wat heilig is voor ons autoliefhebbers!
evo zegt
Ok, ok, ik geef toe; ik ben geen McLaren-fan ;)
aston martin zegt
om het zo te zeggen want ze hebben bijna heel het seizoen gedomineerd
Rick dos zegt
Gadver er hangt hier een strontlucht! Dat kan je op deze zaak van toepassing laten zijn of op een uitspraak in het artikel! Aan u de keus! :D
Maar goed, eindelijk duidelijkheid…..
Ik kan me alleen ff niet voorstellen dat er 10 graden verschil zit in thermometers….
Of hebben de heren meters de metingen zo moeilijk gemaakt om hun job wat interessanter te laten lijken dan nodig is?
evo zegt
Er hangt sowieso een luchtje aan deze gehele affaire…
Jeroen zegt
Arrogante kut McLaren…… Ben blij dat het zo is afgelopen prutsers zijn het….
martw()in zegt
als je zo je wereld titel wilt binnen halen ben je wel heel erg zielig……
sosa zegt
Hahaha evo leuk gezegd ”In hun poepertje genomen” Fantasticoooo:D
johan zegt
ik zie geen enkel probleem met het taalgebruik….:)
sabaman zegt
nou, om eerlijk te zijn schoot ik hier zwaar in de lach,…
thom zegt
Mc Laren naait de boel toch? Dus hoezo is mc laren genomen 2x volgens mij is hier sprake van een groot misverstand eueueueuehhhh 100 mln boete en ik vind hamilton maar gemaakt goede courreur zeer veel talent heeft klasse maar hij is de gemaakte nieuwe UK wereldkampioen zitten ze al een tijdje op te wachten in UK aardige knul hoor maar ik vind hem ook niet echt veel persoonlijkheid hebben ok et is een gentlemen
thom zegt
Ferrari For Ever
Josef zegt
Ag wat jammer dat er hier posts worden geëdit; “Evo” blaat wat schuttingtaal rond en dat is wel normaal. Anyway, oud nieuws op een platte manier gebracht. Maar, dat valt te verwachten op openbare blogs waar golf 3 rijders zich mogen uiten.
Henk zegt
“hard in z’n poepertje genomen” geen stijl autoblog?
m5 zegt
BMW-Sauber For Ever ;)
Klassiekerrally zegt
@ thom: kijk eens naar je toetsenbord. Rechts naast de letter ‘M’ bevinden zicht nog twee toetsen. Ik zou ze eens gaan gebruiken, je hebt er voor betaald! ;)
Klassiekerrally zegt
Sorry voor de typo’s…
Enzo zegt
@ Klassiekerrally
Als je zo goed Nederlands kan zou je er eens iets mee moeten doen, wat dacht je van jouw bijdrage leveren aan het oplossen van het leraren-tekort.
Breinstein zegt
tja FIA = Ferrari dus had niet anders verwacht. maar daarnaast, McLaren had het op de baan moeten beslissen en niet in de rechtzaal
Maarten zegt
Het was een schande voor de sport geweest als ze de punten aan McLaren/Hamilton hadden toegekend. Ik kan me ten eerste niet voorstellen dat iemand op zo’n manier kampioen wil worden, en ten tweede moet het een beetje afgelopen zijn met dit soort dingen vind ik. Formule 1 is autoracen, niet een stelletje juristen die aan het touw trekken zijn!
Frasker zegt
Lekker van McLaren. Scuderia Ferrari hoort en blijft nr. 1! Ik vind dat je op zo’n manier niet punten mag pikken. Eerst spioneren en dan toch nog kampioen willen worden doordat er punten bij komen. Wat een troep. 25e keer dat Scuderia Ferrari wint toch?
Gefiliciterrd Räikönen!
clijde zegt
Het hele circus rond McLaren is echt een “stop and go” soap aant het worden. Gelukkig heeft het team met de juiste instelling gewonnen, en mag Kimi z’n beker in de kast laten staan.
evo zegt
“Maar, dat valt te verwachten op openbare blogs waar golf 3 rijders zich mogen uiten.”
@Josef: het is nog erger :)
Racer X zegt
“hard in z’n poepertje genomen” Geniaal, zou Ron Dennis iets te verbergen hebben..? :P
De uitspraak is niet meer dan terecht overigens, dat eeuwige gezeik doet de sport geen goed. Op naar seizoen 2008!
Trabbi zegt
Als de FIA het nog lang gaat opnemen ten voordele van Ferrari, dan zal het niet lang meer duren eer de teams die eerder al van plan waren een eigen race-series te beginnen dezelfde plannen nogmaals boven te halen.
RenesisHP zegt
Ik denk dat Hamilton het niet tof had gevonden om zo wereldkampioen te worden. De beslissing is helemaal oke.
Trabbi zegt
Daarom had Hamilton het wereldkampioenschap nog niet hoeven te aanvaarden, het gaat hier vooral dat de FIA telkenmale in het voordeel van Ferrari oordeelt.
J. zegt
@Trabbi, er is helemaal niet ‘pro-Ferrari’ beslist in deze zaak. De uitkomst zoals die nu is is de enigste juiste.
BMW en Williams hebben niets fout gedaan, ze hebben met brandstof gereden die niet meer dan 10 graden kouder was dan de buitentemperatuur zoals gemeten door Meteo France.
Er staat nergens in de regels dat de teams verplicht zijn om gebruik te maken van de temperatuurmetingen van het FOM, en dan kan er een conflict optreden wanneer de meting van het FOM sterk verschilt met de meting van Meteo France.
Het is een fout in de regels, vrijspraak van BMW en Williams is een volkomen logische uitspraak, en ik had niets anders verwacht.
Ganja zegt
@josef
Laat me raden… Jij rijdt op z´n minst een M5
keihard in hun poepertje genomen door ferrari zou ik zeggen, maar goed ook
Klassiekerrally zegt
@ Enzo: Ik? Leraar? Whahaha… Jij mag voor straf op de gang! ;)
mark zegt
Zou iemand me kunnen vertellen waarom brandstoftemperatuur zo belangrijk is?
Barry330cd zegt
Gelukkig is de uitspraak objectief gedaan door objectieve rechters;)
dekster zegt
@mark
Hoe kouder de benzine (of lucht) hoe explosiever het mengsel, dus die bmw’s en williamsen zouden net een tikkeltje meer pk’s gehad hebben dan gewoonlijk…
w0o0dy zegt
@dekster en mark: dat niet alleen, maar het heeft ook minder volume dus er past meer in de tank en je kunt in dezelfde tijd meer tanken (dus minder lang stilstaan en meer benzine in je tank, dus langer doorrijden.
mark zegt
@dekster
fout!
Hoe warmer de brandstof hoe explosiever zeker en niet omgekeerd. Het verbrandingsrendement is functie van de temperatuur dat is 1 en 2 hoe warmer, hoe meer energie er vrijkomt, dat kan je als volgt inzien
netto energie die binnen komt:
E= Qci * mf + h*(Tin – Tref)
waarbij:
– Qci de stookwaarde van de brandstof
-mf het massadebiet brandstof geinjecteerd per cyclus
– h de gemiddelde enthalpie van de brandstof tijdens de verbranding
– Tin de temperatuur van de brandstof tijdens het injecteren
-Tref de referentietemperatuur waarbij Qci van de brandstof is berekend, meestal 288 kelvin (15 graden C)
Hoe groter Ti hoe meer energie er totaal vrijkomt na verbranding hoe meer vermogen op de as dus.
Er is ook een nevenaspect, namelijk het feit dat woody aangaf en dat is dat het minder volume in beslag neemt, het heeft een grotere dichtheid. Los van wat woody aangaf dat je langer kan rijden voor een zelfde tank is er nog een ander aspect. Door een grotere dichtheid (kleiner volume voor een bepaalde massa) kan je meer brandstof injecteren per cyclus in de cilinderruimte, dit heeft tot gevolg dat men meer energie krijgt per cyclus. Globaal wint dit laatste aspect het van een te warme brandstof en zo heb je energiewinst door een koudere brandstof. En ook wat woody aangaf kan je langer bollen met een zelfde tank maar dan enkel als je je injectie niet aanpast natuurlijk.
Een koelere brandstof injecteren op de hete inlaatklep zorgt voor een afkoeling van de omgeving tussen inlaat en manifold. Deze afkoeling heeft een gunstig effect voor het volumetrisch rendement. De koelere inlaat heeft het voordeel dat aangezogen lucht niet wordt verwarmd. Een verwarming van de inlaatlucht zorgt voor een verlaging van de dichtheid en dus een slechtere vulling, minder massa lucht in de cilinder => stochiometrisch evenwicht=> minder brandstof injecteren=>minder vermogen.
Ook wordt het compressievermogen tijdens de compressieslag gerudeceerd als men koelere lucht samendrukt. De compressie door de turbolader wordt daarom verbonden met een intercooler die de lucht afkoelt na compressie in de turbolader omdat na compressie in de turbo de lucht hoge temperaturen aanneemt. Koelere lucht in de cilinder vraagt minder energie tijdens de compressieslag en daarom meer vermogen ter beschikking.
Koelere lucht en koelere brandstof kunnen het beschikbaar vermogen doen toenemen. In feite is rijden in de winter veel beter dan in de zomer. Grote inlaatkanalen, een grote luchtfilter met een kleine drukval, compacte cilinderkamers, een helmhotzresonator die de eigenfrquentie van de lucht in de inlaat exciteert worden door de meeste Tuners toegepast.
Dus koele lucht en brandstof hebben veel voordelen en kunnen het vermogen toch lelijk doen opdrijven.
Wollie zegt
Ferrari rules!
Jan C. zegt
@Wollie: Gaat het niet om. Reglementen zijn niet duidelijk, ik had ook beroep aangetekend. Ik zou me dan niet genaaid voelen, echter “niet serieus”. Maar goed, lijkt me een goede beslissing in het algemeen, amar de FIA moet wel wat doen aan dat deel van het reglement.
Overigens, F1 is natuurlijk nep, zo moet elk team, zelfs Spyker (Nu: Force 1ndia) geld aan Ferrari betalen (Concorde). Da’s natuurlijk knap waardeloos.
hape zegt
@mark…
waar heb je dit gekopieerd?
“De compressie door de turbolader wordt daarom verbonden met een intercooler die de lucht afkoelt na compressie in de turbolader omdat na compressie in de turbo de lucht hoge temperaturen aanneemt.”
Ik heb in de F1 alweer een aantal jaren geen turbo’s meer stuk zien gaan….
En Jan C.
“Overigens, F1 is natuurlijk nep, zo moet elk team, zelfs Spyker (Nu: Force 1ndia) geld aan Ferrari betalen (Concorde). Da’s natuurlijk knap waardeloos”
Ik wil graag een bron zien waar je die onzin vandaan hebt…
Williams: FIA appeal done by the book
Sunday, 18, November, 2007, 02:25
Williams technical director Sam Michael says the FIA International Court
of Appeal hearing into the ‘cool fuel’ issue was “done by the book” and
rejects any suggestions to the contrary.
Friday’s ruling that McLaren’s appeal was inadmissible was met with
palpable annoyance by the Woking squad, which pointed out that its
intention to appeal had been accepted by FIA steward Tony Scott-Andrews
in Brazil and the race results marked as being subject to appeal.
But in an interview with ITV-F1.com, Michael said McLaren had no cause
for complaint.
“The ICA rejected McLaren’s claim because basically they were negligent
and didn’t follow the clearly documented procedure,” he said.
“It’s very simple and straightforward and every team knows it.”
Michael added that Williams was disappointed at attempts by “third
parties” to cast aspersions on the legitimacy of the appeal process.
“It has been painted as if there is something underhand going on at a
higher level, but in an actual fact this is a clear regulatory case,” he
said.
“That is probably the most disappointing thing for Williams over the
last two or three weeks.
“There are third parties here painting it as if it is something else
when it is not.
“We play a very straight game and if there is implication that it is not
like that – and I don’t mean just Williams, but at the FIA’s level – I’m
sorry that is just not the case here.
“We sat in the hearing on Thursday, everyone got the full ear of the
ICA, and it was all done properly, and yet there are still third parties
who like to paint the fact that it wasn’t.
“But it was done by the book.”
A key part of Williams’ and BMW’s defence was that the fuel samples
taken from their rigs were not a reliable guide to on-board fuel
temperatures.
As part of their submissions both teams (and Ferrari, which was also
present) supplied data taken from sensors in their fuel tanks showing
that their fuel was well within the permitted 10C of ambient
temperature.
Williams testified that the minimum fuel temperature on board its cars
was 31C; the corresponding figures for BMW and Ferrari were 35C and 30C.
McLaren, however, declined to supply its data – a point that was seized
upon by Ferrari’s lawyer Nigel Tozzi.
“Williams, BMW and even Ferrari who are not being investigated all
openly gave their on-board fuel temperatures to the ICA,” he said.
“However, McLaren, who admit to measuring on-board fuel temperature,
refuse to reveal their data.
“Now, call me a cynic, but I submit that this is because that data is
severely damaging to McLaren’s case against Williams and BMW.”
McLaren’s declared objective in lodging the appeal was to seek a
clarification of the fuel temperature rules, rather than to change the
result of the world championship.
However, Michael feels that the Woking team could have achieved this by
referring the matter to F1’s Technical Working Group without the expense
and publicity of a court hearing.
“I think normally we would have ended finishing it up on the Sunday
night and if there was any ambiguity in the regulation, as there was in
this one – not in terms of our cars being legal but in the regulations –
it would just have got handled in the next TWG,” he said.
“Although it was good to have those things [aired] in the ICA, I don’t
know how much it cost them [McLaren] to turn up with the four or five
lawyers they had.
“You wouldn’t have expected them to spend that just to clarify a
regulation when you can turn up for free at any TWG and do the same
thing.”
Juppe zegt
@Mark,
Waarom stel je eerst een vraag…..
En neem je daarna zoveel moeite om zoveel onzin te posten?