En Hij zag dat het goed was.
Na het voorproefje een tijd geleden heeft het McLaren nu behaagd om meer foto’s en informatie omtrent hun GT3-racewagen naar buiten te brengen. De GT3 gaat gebouwd worden door McLaren GT, een nieuw bedrijf dat is opgetrokken uit onderdelen van McLaren en CRS Racing. Daarnaast is de 26-jarige Álvaro Parente aangesteld als nieuwe testcoureur, waarvan er medio 2011 overigens niet minder dan zes moeten zijn.
De eerste testritten heeft de 12C al achter de rug, en na de volgende testen (in maart en april) zal McLaren met de laatste details naar buiten komen. Wanneer je de GT3 naast de standaard 12C zet valt direct op dat de GT3 een stukje breder is, 100 mm om precies te zijn. Maar dit is natuurlijk niet het enige dat anders is aan de auto. De technische specificaties van de auto die vanaf 2012 ingezet zal worden door privateers zijn als volgt:
The 12C GT3 is based on the McLaren carbon MonoCell chassis, which weighs just 75kg and is produced in a revolutionary one-piece mould. Race specification composite body panels and a fixed rear wing have been added to the GT3 car.
The same 3.8-litre twin turbo V8 as in the production car on which it is based will be used in the 12C GT3, tuned to race specification. A bespoke paddle-shift system operating an all-new Ricardo-designed gearbox developed specifically for racing will be fitted. This system eschews the 7-speed SSG dual-clutch Graziano transmission supplied in the standard 12C.
New electrical architecture is being supplied by McLaren Electronic Systems Limited, including electronic dash and data technologies. Bosch Motorsport will supply a new ABS system for the 12C GT3. A new aerodynamics package has been developed by McLaren Racing in compliance with GT3 regulations, incorporating a new front splitter, door blade, rear wing, diffuser and louvres in the front fenders.
The new GT3 car will feature motorsport-specific braking and suspension components. These include bespoke callipers by Akebono, Official Supplier to Vodafone McLaren Mercedes. Due to regulations imposed by racing authorities, the 12C GT3 will not feature the road-going 12C’s ProActive Chassis Control System; negating the requirement for an anti-roll bar. Instead, the 12C GT3 will use a configuration comprising race-specific roll bars and dampers.
Een nieuwe video van de MP4-12C vind je HIERRR.
andre zegt
Foto 11: Racen ze in het GT3-kampioenschap ook met ABS? Ik dacht dat ABS vooral toegestaan was in raceklassen waar de coureurs iets minder grote helden zijn..
StijnB zegt
@andre:
U vraagt, zij draaien: GT3. Erboven heb je nog GT2, GT1, LMP2 en LMP1…
GeoBem007 zegt
Straaversie!
GeoBem007 zegt
@GeoBem007: Kut, ‘Straatversie!’ dus
bpc zegt
@GeoBem007: er is toch een straatversie van…
GeoBem007 zegt
@bpc: Ja en nee.. De MP4-12C is zoals een 911 Carrera. Als je van dit een straatversie maakt, heb je iets als een GT3 RS. Snap je wat ik bedoel? ;-)
Hupke zegt
@GeoBem007:
Het is zonder meer een geweldige wagen. Maar Mclaren wil (en dat is het beste ook) waarschijnlijk liefst dat de mensen gewoon worden aan de standaart versie die al meer dan extreem genoeg is.
Als je nu onmiddellijk een extreme versie op de markt gooit die trouwens heel gevaarlijk zou zijn zonder elektronica en snufjes dan zou het Mclaren eerder een slechte dan een goede naam geven.
Daarbij 600 pk, 1300kg – X kg, en geen drivers aid’s dan spreek je over een F40 of een dergelijk bommetje en niet over een GT3 RS.
Kortom een wagen die enkel door een select publiek getemd kan worden.
De MP4-12C is ondanks z’n lage prijs echt niet te vergelijken met een gewoon 911je.
Dimglor zegt
@GeoBem007: De Mp4-12c rijdt nog niet eens rond… Dus zal waarschijnlijk nog wat wachten worden op een special edition ;-)
GeoBem007 zegt
@Dimglor: Duh :-) Just dreaming out loud ;-)
alfa33 zegt
de auto kon wel wat agressievere looks gebruiken alleen jammer van de enorme gaten die “doorlopen tot de grond” in de voorbumper maar ja is ongetwijfeld aerodynamisch verantwoord
Stratos zegt
@alfa33: kvind de neus nu juist veel mooier zo…
bozewolf zegt
Kicke apparaatje, sjonge!
midasracer zegt
De neus blijft lelijk, voor de rest OMFG!
xilver zegt
habahaba, dat ziet er lekkertjes uit… direct m’n broek trg vervangen…
ck92 zegt
Doet mij echt niets, deze wagen, ik mis de emotie die Italiaanse auto’s wel hebben :)
av_diver zegt
Juist leuk om te zien hoe anders zij de neus interpreteren dan het hoekige van Lamborghini.
killioq zegt
gaaf ding, lelijk kleurtje. maak de auto echt niet mooier, ben benieuwd of me straks allemaal overstappen van de 911 gt3 naar de mp4-12c gt3.
fluvioglacialeafzetting zegt
en Ik zag dat het goed was :P
maar dat hadden we bij de ‘normale’ versie ook al door :P
norge zegt
Meer imponerend als de lauwe straatversie (uiterlijk dan).
Gaaf in geel.
w0o0dy zegt
Tja, dat wordt een zware dobber voor de concurrentie.. F1 techneuten die los gaan op een uitzonderlijk snelle supersportwagen.. De basis is erg goed, zonder twijfel beter dan de R8, de 997 is oud, de 991 is er nog niet, en verder…… wie doet er verder nog mee in de GT3?