De man met het gelijknamige raceteam dat met de F1 GTR medio jaren ’90 Le Mans wist te winnen maakt je P1 GTR klaar voor de straat.
Eerder vandaag zagen we al McLaren’s 570S Sprint voorbij komen sprinten. Dat model is een sportversie op basis van een straatmodel dat niet de openbare weg op mag. Nu schotelen we je de P1 LM voor die precies het tegenovergestelde is: een P1 GTR voor op de straat.
De naam is een referentie aan de, hoe kan het ook anders, McLaren F1 LM’s van de jaren ’90. Nadat McLaren de overwinning pakte op Le Mans met de F1 GTR, werden er zes F1 LM’s die baseerden op de GTR maar wél geschikt waren voor een kentekenplaat. Lil’ Lewis wilde er eentje hebben. Eindbaas Ron Dennis beloofde hem dat hij er eentje mee kon nemen uit Woking als hij drie keer kampioen zou worden met McLaren. Drie keer kampioen is hij inmiddels wel, maar twee van die kampioenschappen werden behaald voor Mercedes. Lewis moet zich dus troosten met zijn paarse Pagani en zijn LaFerrari.
Terug naar de P1. Na een productierun van 375 stuks die vorig jaar eindigde zou het eigenlijk gedaan moeten zijn met de P1. Er waren echter ook nog de 50 P1 GTR’s, die geen stratentoelating hebben. Een zwikje GTR klanten waren echter sluw en klopten bij de historisch verantwoorde Dean Lanzante aan om hun GTR om te laten bouwen voor de gritty streets. Deze GTR’s worden nu aangeduid met de toevoeging LM. In tegenstelling tot eerdere berichtgeving zijn de LM’s echter níet officieel erkend als zodanig door McLaren.
De LM heeft een aantal gave details. Zo is het stuur een aangepaste versie van de MP4/23 waarmee Lewis Hamilton in 2008 naar de F1-titel reed. Verder ligt de V8-biturbo net als bij de F1 in een met gouden hitteschilden beschermde motorbaai en is de auto 60 Kg lichter dan de GTR vanwege het ontbreken van een automatisch liftsyteem.
lamborghinilp7504 zegt
Daar zijn ze wel goed in daar in het VK, met “special editions”. Kijk naar Rolls-Royce, daar heb je een bijzonderdere wagen als je een normale Phantom hebt…
Dutchdriftking zegt
Ja dit is gaaf…
Onehp zegt
Die achterkant is echt moddervet, en voor een keer geen style over substance. Al is een landweggetje alsnog niet helemaal de juiste plaats voor dit beest…
towi1989 zegt
@Onehp: form over function¿
banaan7 zegt
Gaaf! EDIT:fixed
kingdante zegt
Die taartschep achterop mogen ze houden. De rest is porno op wielen.
maxtuio zegt
Op de laatste foto lijkt de taartschep echt gigantisch.
mperformance zegt
@maxtuio: Hij is daar inderdaad hoger dan op foto 3. Misschien kan die omhoog geklapt worden?
nvn1993 zegt
Huh dus de straatversie is lichter dan de raceversie?
jaapiyo zegt
@nvn1993: Yep.
reactief zegt
Het lijkt me dat hij lichter is dan de normale P1, en niet lichter dan de GTR….
En de Mexicaan, van een paar topics terug, heeft het weleens over 5 miljoen dollar gehad voor de straatlegale P1 GTR.
remcott zegt
@reactief: -/- een liftsysteem á +/- 50kg + een paar kilo luxe
a3aan zegt
Keiharde porno inderdaad. De picknick tafel is wat te groot voor mijn smaak, maar doet niet af aan deze hardcore auto!
mrrallycross zegt
Slim. Maar dat stuur is wel echt lelijk
pomoek zegt
@mrrallycross: en je moet wel héél erg door spleetoogjes kijken wil je er het stuur van de mp4 23 in zien…http://www.thisisf1.com/wp-content/uploads/2015/06/2008-Lewis-Hamilton-MP4-23-800×577.jpg
nielsnl1 zegt
Heerlijk zo’n le mans achtige racewagen voor op de weg :D Tijd dat er weer nieuwe versies van de CLK GTR en Porsche GT1 komen, wat blijven die dingen gaaf
eefie zegt
Weg met die taartschep
Edge zegt
“Zo is het stuur een aangepaste versie van de MP4/23 waarmee Lewis Hamilton in 2008 naar de F1-titel reed.”
Nou, als McLaren dat beweert zijn ze toch wel heel erg high daar op kantoor. Dit stuurtje lijkt in de verste verte niet op het F1 stuurtje uit de F1-bolide waarmee Hamilton in 2008 kampioen werd.
Overigens is deze wagen niet alleen 60kg lichter dankzij het verwijderen van het airlift systeem, maar ook doordat men nog meer carbon heeft gebruikt, lichtere stoeltjes zijn geplaatst (die geïnspireerd zijn op die van de F1 LM) en door het gebruik van titanium voor de boutjes en moertjes. Maar…. dat is nog niet alles! Lazante heeft ook de dive planes, splitter en achterspoiler aangepast. Resultaat? Een whopping 40% meer downforce dan de P1 GTR. En wat de kleur betreft heb je ook niet veel keus. Eén van de vijf wordt grijs, zoals het prototype, en de andere vier krijgen dezelfde oranje kleur als de F1 LM.
pomoek zegt
@Edge: ah, ik was te laat…
jaapiyo zegt
@Edge: Tsja ik geef je meteen gelijk vwb dat stuur hoor, maar ja die paarse broeken van de marketing afdeling hè. Op zich heeft het stuur wel wat van een F1-stuur, maar dat het er echt op lijkt, nee.
martijn11 zegt
Die spoiler is wel erg vet
undifined1 zegt
Die bruute achterspoiler is precies wat de p1 nodig heeft om baas te zijn, de gewone vind ik niet echt mooi, maar deze is echt vet
Daniel073 zegt
Hahaha die knopjes voor de ramen kunnen echt niet ?
moldauferrari zegt
Deze P1 is echt heel Vet!
christiaan zegt
Kan opstijgen met zo’n vleugel…. (of juist niet). Mooie auto, spoiler niet mijn ding
insomnia zegt
jajajaja!!!!!
deora zegt
Worden hiervoor 5 P1’s terug gehaald naar de fabriek? Of worden er nog 5 extra gebouwd?
jaapiyo zegt
@deora: 6 GTR’s worden aangepast. Er zijn 375 gewone P1’s en 35 GTR’s. Hoewel in het geval van de laatste heb ik ook het nummer 24 gezien. Soms zijn die dingen niet helemaal duidelijk.
Maar in ieder geval, het zijn dus een aantal GTR’s die worden omgebouwd.
deora zegt
@jaapiyo: oke! Zoiets heeft AMG destijds ook gedaan met de CLK GTR, daar zijn achteraf nog 3 omgebouwd tot Supersport.
jippie zegt
Lewis is er zelf ook gek op, al die knopjes op het stuur.
wreedt zegt
*amount
berlinetta zegt
Toch wel erg bruut hoor. Ben niet echt weg van de P1, maar het is absoluut de bruutste uit het rijtje. Deze LM spant de kroon. Volgens mij is dit toch wel de meest hardcore straatauto die je momenteel kan kopen, even afgezien van al die skelters.