Binnenkort onthult McLaren zijn Sports Series, en langzaamaan druppelen enkele details binnen, waaronder de namen en de specs van de nieuwe reeks.
Momenteel ziet de productie van McLaren er als volgt uit: de P1-hypercar en diens extremere GTR-broer voor elk 375 klanten. Hieronder wordt meer volume gemaakt met de Super Series – de mid-level concurrent voor onder anderen de Ferrari 488 GTB – bestaande uit een 625C (alleen voor Azië), een 650S (voorheen 12C), en een hardcore 675LT.
Vanaf april komt hier de Sport Series bij – McLarens entry-level sportwagens met een prijs van rond de 2 euroton. Deze krijgen eveneens de 3,8 liter V8 aan boord, maar worden iets lager gepositioneerd. De 570S-naam lekte vorige week al uit, toen deze verscheen op een aanwezigheidslijst voor de AutoRAI, waar de auto komende maand zijn Europese primeur beleeft.
Autogespot claimt nu meer details te hebben: het instapmodel gaat 540C heten, hierbij is nog niet duidelijk of ook deze alleen naar Azië wordt verscheept. De ruimer vermarkte 570S zou in 3,2 seconden naar de 100 km/u sprinten, en de 0-200 in 9,5 seconden doen. Leg dit naast de 11,9 seconden die een AMG GT S er over doet en het model blaast deze uit het water. Als de informatie klopt althans.
Verder wordt er melding gemaakt van een topsnelheid van 328 km/u en een drooggewicht van 1.313 kilogram. Op termijn verwachten we eveneens een extra hardcore LT-variant van de Sports Series.
UPDATE: inmiddels is het officieel. McLaren maakt bekend dat het eerste model in de nieuwe Sports Series 570S Coupé zal heten. Deze tweezits sportwagen is voorzien van een V8-motor en gebouwd rond een koolstofvezel structuur. De nieuwe McLaren zal zijn fraaie, aerodynamische uiterlijk voor het eerst laten zien op de 115e Internationale Autoshow van New York.
Met de presentatie van het eerste model in de Sports Series, de 570S Coupé, toont McLaren in New York voor het eerst wereldwijd haar modelstrategie die gebaseerd is op drie modelseries. Elke auto in de Sports Series deelt zijn DNA met de twee hoger in de McLaren-hiërarchie geplaatste modellijnen, de Super Series en de Ultimate Series.
Geheel volgens de traditie die begon bij de 650S, staat het getal 570 in de naam van het eerste model in McLarens Sports Series voor het vermogen dat de V8-motor levert.
De nieuwe McLaren Sports Series staat in de loop van dit jaar in de showroom van Louwman Exclusive in Utrecht, de enige officiële vertegenwoordiger van McLaren in Nederland. Verdere details en afbeeldingen van de McLaren 570S Coupé zullen komende week bekend gemaakt worden.
norge zegt
Ik dacht dat een “sport” uitvoering altijd duurder was?
jonaswindey zegt
@norge: Apple Watch
norge zegt
@jonaswindey: Auto’s…
FlighTom zegt
@norge: Een sportauto is toch cheaper als een supercar?
gremalibur zegt
@norge: range rover sport
mashell zegt
@gremalibur: sumo worstelaars zijn inderdaad ook sportlieden.
Dutchdriftking zegt
@norge: Is er ooit iets logisch uit de UK gekomen? OT hopelijk worden deze wel mooi.
jrmpower24 zegt
de specs zijn weer geweldig zoals altijd!!
Ik ben benieuwd want de 650S en de P1 zijn echt prachtig
991gt3rs zegt
Niet echt vergelijkbaar met een AMG GT S. De AMG is meer een GT zoals de naam ook zegt. De Mclaren zal ook wel een stuk lichter zijn en duurder.
amgc63 zegt
Heerlijk nieuws, ben benieuwd.
Ram-G-maN zegt
LOL @ #BLACKSWANMOMENTS xD
w0o0dy zegt
Prijsstelling zie Porsche Turbo (S) +/- een paar mille in de basis prijs..
scottishcarspotter2000 zegt
Prachtig, ben benieuwd
scottishcarspotter2000 zegt
Wie koopt er nou nog n Elfje Turbo man
raym zegt
@scottishcarspotter2000: idd ben niet echt een fan van de 650 en 675 maar p1 kan ik wel waarderen. Maar als je voor 2 ton een mclaren kan kopen waarvoor dan nog een Porsche die je op elke straat hoek zowat tegen komt. Alleen omdat er porsche embleem op staat. Dan zou ik toch echt iest unieks gaan voor nagenoeg het zelfde geld
bouwvakkert zegt
@raym: als jij op elke hoek van de straat een porsche tegen komt. Woon je in Monaco ofzo?
raym zegt
@bouwvakkert: daar bedoel ik mee die dingen totaal niet exclusief zijn. En als gewoon op snelweg rijd kom je echt zat Porsche tegen op een dag. Dus als je dan voor het zelfde geld iets veel unieker kan kopen graag
toyotafortuner zegt
@scottishcarspotter2000: als het zou gaan om een pre-996 model Turbo dan zeg ik dat ik dat wel zou willen kopen.
Echter je doelt vast op de 991 turbo als potentiele concurrent. In dat geval zeg ik ammenooit niet.
mrdjm zegt
En dat allemaal met het uiterlijk van de 650S, met slechts kleine verschillen?
Lijkt me niet echt een handige zet als dat zo is, de 675LT juich ik toe en er is dan al een versie onder de 650, breng die dan ook gewoon uit voor de rest van de wereld en ga er niet nog een versie onder maken……
Ram-G-maN zegt
@mrdjm: Misschien kun je je 540C motormanagement laten chippen naar 675LT specificaties. ;-) Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten? McLaren maakt het mogelijk.
clarkson zegt
het is net een modena zo van de voorkant met dat inpakpapier
berlinetta zegt
Het wordt nu wel een beetje veel van hetzelfde. Uiterlijk beetje aanpassen en motor knijpen en voila er is weer een nieuw model. Desondanks zijn de prestaties allemaal indrukwekkend.
mercedesbenz63 zegt
Fantastisch! Kan Porsche ook van kant gemaakt worden…
retetikker zegt
@mercedesbenz63: Je vergeet dat deze auto bijna twee keer zo duur is als een instap 911…
mercedesbenz63 zegt
@retetikker: uhm… Ik heb het over het circuit en niet qua klasse
FB_1043467391 zegt
Dus we krijgen een 6 modellen die op elkaar lijken en die allemaal dezelfde motor in hun hebben? Elk model word ik minder en minder fan van Mclaren…
baasbas zegt
@gilles_vanderauwera: Exact. Ben mijn interesse verloren. Kan er niet warm van worden.
Doe mij de genoemde, maar niet vergelijkbare AMG GT maar
mrrallycross zegt
Leuk dat de Europese primeur in Nederland is! De rede snap ik alleen niet helemaal.
Kvgorp zegt
Pfff ik wordt nu wel een beetje maclaren moe hoor. Dit worden dan 7 modellen van dezelfde auto met de motor? Het begint wel op Porsche te lijken.
clarkson zegt
@Kvgorp: Volgende week introduceerd mclaren hun SUV, 5 deurs sedan en Mini-SUV.
Kvgorp zegt
@clarkson: ja met laat me rijden een 3,8 turbo motor met 190pk?
dawwg zegt
Hmmz, eeen 488GTB concurrent wordt de 570S niet helemaal als de 0-200 bijna 2s langer duurt … maar goed, dat is op papier, we zullen zien; concurrentie kan nooit kwaad :)
EJS zegt
@dawwg: de 488GTB zit qua prijs ook dichter bij de 650S.. Zie dit eerder als 991 Turbo, AMG GT of R8 concurrent.