Maar als je snel bent, kun je nog een nieuwe McLaren uit de Sport Series krijgen. Het zijn er niet veel meer.
Soms zit er een verschil tussen wat de mensen van Product Placement, Marketing en de folderdrukkers voor elkaar willen krijgen en wat het publiek begrijpt. Bij McLaren zijn c.q. waren de modellen ingedeeld in drie categorieën: Sport Series, Super Series en Ultimate Series.
McLaren Sport Series
De Ultimate Series zijn modellen als de Speedtail, P1, Senna en Elvira. De ultimeme hypercars, zeg maar. De Super Series was alles omtrent de 650S en 720S. De instapklasse bij McLaren was de Sport Series. Inderdaad, we gebruiken het woordje ‘was’. Want deze modellijn is ten einde gekomen. De laatste exemplaren van de McLaren 620R zijn van de band gerold.
Modellen
Het eerste model uit de McLaren Sport Series was de 570S. Vervolgens kwamen daar modellen als de 570S Spider, 600LT, 600 LT Spider, 540C, 570GT en 620R bij. De McLaren Artura vervangt deze modellijn min of meer. De Mclaren GT valt daar niet onder, ondanks de 620 pk die de auto onder de kap heeft. Het chassis van die auto is namelijk gebaseerd op dat van de 720S.
De McLaren 620R was het meest extreme model uit de Sport Series-lijn. De basis is weliswaar de 570S, maar de motor is aanzienlijk krachtiger, het chassis is (nog) strakker en de aërodynamica is veel serieuzer. Bij 250 km/u genereert de 620R namelijk 185 kg aan downforce.
Daarnaast zijn er koolstofvezel remmen, center-lock lichtgewicht wielen en natuurlijk een speciaal sportuitlaatsysteem. In tegenstelling tot de GT4-racer heeft de V8 uit de McLaren 620R geen restrictor, waardoor deze 620 pk en 620 Nm kan leveren.
De laatste exemplaren van de 620R worden nu uitgeleverd aan de klanten die er eentje besteld hebben. McLaren Utrecht heeft twee exemplaren ‘extra’ besteld, dus mocht je nog interesse hebben in zo’n hardcore monster: in Nederland kun je er nog eentje krijgen. Of twee dus.
In totaal zijn er meer dan 8.500 McLarens uit deze categorie (Sport Series, de 620R is véél zeldzamer) verkocht. Het gaat sowieso lekker met McLaren. Ook de 765LT is inmiddels uitverkocht.
JanJansen zegt
McLaren is bijna failliet. Ze moeten wel in hun modellijn snijden. Alleen de meest winstgevende modellen blijven. Simpel sommetje.
ghini zegt
@JanJansen: volgens mij moeten ze idd even een paar stappen terug, gezond worden en bouwen. Ws moeten er ook een paar gekkies de laan uit worden gestuurd, iig diegene die bedacht had dat ze wel honderden autos zonder dak of voorruit konden verkopen a 2 miljoen per stuk…
superhans zegt
Volgens mij zijn de financiële problemen oud nieuws, maar wellicht ben je beter geïnformeerd dan ik. Daarnaast: als je modellen schrapt, dan schrap je natuurlijk niet de instaplijn waarvan de meeste auto’s verkocht worden. De Sports Series wordt gewoon vervangen door een nieuwe lijn. Te beginnen met de Artura (verschrikkelijke naam trouwens).
Michiel1 zegt
@superhans: is de instaplijn wel de cashcow dan? Lijkt me dat alle series erboven met al die gekke specials en MSO opties veel meer geld opbrengen. Maar misschien zit kk mis
ghini zegt
@michiel1: zou goed kunnen maar die modellen kunnen niet bestaan zonder het basis model. Als je alleen maar dure exclusieve autos gaat bouwen in veel kleinere oplages dan krijg je een heel ander verdienmodel, andere budgetten qua ontwikkeling etc.
ghini zegt
@superhans: miss is dat nieuws oud in de zin van al een tijd terug naar buiten gekomen maar dat betekend natuurlijk niet dat dat probleem nu opeens is opgelost of verdwenen..
superhans zegt
En dat is precies wat ik nu wel bedoel. Je kunt het eenvoudig goochelen.