Is deze quote van…
(A. Horacio Pagani
(B. Bob Lutz
(C. Ieder weldenkend mens
(D. Christian von Koenigsegg
Als er iemand is waarvan we de mening zullen honoreren wanneer we praten over het crème de la crème van het huidige hypercar-land, is het Christian von Koenigsegg wel. De royale Zweed hoeft zich als zelfstandig autofabrikant geen blad voor de mond te houden. Tijdens het Autosalon van Genève kon hij zijn mening vormen over een aantal krankzinnige auto’s.
Zowel Mercedes-AMG, McLaren en Aston Martin waren aanwezig met hun nieuwste, meest geavanceerde bolides om de wereld omver te blazen. Hoewel dit tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk gaat, hebben de wagens bij velen wel degelijk een blijvende indruk achtergelaten. Zo ook bij Christian. Von Koenigsegg was echter niet volledig onder de indruk van het werk van McLaren en Mercedes-AMG. Tegenover Road & Track deed hij zijn verhaal:
“When I saw pictures of the first version, it didn’t look very…balanced, and this one (the GTR) didn’t help very much. And they say it’s because of the aero, yeah? But look at the Valkyrie! The same or more aero, and it looks kind of beautiful in the sense that it’s extreme, yet the shapes are appealing. I like McLaren, but this one just doesn’t look as cohesive. There’s a lot of add-on. But it’s based on an existing car, so there were locked in parameters.”
Kortom, de Senna is een bijeengeraapt zootje, ondanks het feit dat hij puur op de aerodynamica is gericht. De Mercedes-AMG Project One kwam er niet veel beter vanaf.
“There’s something about the AMG. It doesn’t look as dynamic. I mean under the skin, it’s very advanced. But the skin itself looks kind of plain. Especially compared to the Valkyrie.”
Dit is een beetje hetzelfde als zeggen dat “iemand een schitterend innerlijk heeft”, terwijl je dondersgoed weet dat die persoon eruit ziet als een treinongeluk. Er is dan ook maar één auto die wél aan zijn criteria voldoet: de Aston Martin Valkyrie.
“I think the Aston Martin Valkyrie is very very extreme. The one they are showing here is not even road legal, just a track weapon, and I think when you look at it, you realize that it’s hard to come up with something more extreme. Which is interesting, you know. It’s really focused. And with the V12, a naturally-aspirated V12, it would sound amazing. I think it’s a fantastic thing, and to me, it’s much more appealing than the AMG.”
Je zou kunnen zeggen dat het een kwestie van smaak is, maar het feit dat de wagen onder leiding van Adrian Newey tot stand is gekomen, gaf aanvankelijk al weg dat het een dijk van een auto zou worden. We kunnen niet wachten totdat we hem in actie kunnen zien, zeker de AMR Pro-versie.
fisto zegt
Eens. Niks aan toe te voegen.
lekbak zegt
Ik kan me nog een ferrari herinneren die destijds ook heel erg extreem was. Noodzakelijk voor aerodynamica zeiden ze. Ik kan me ook een hobbyist herinneren die een vloeiend, totaal niet extreem jasje over die ene ferrari trok waarna die aerodynamisch nog beter was…
dunhozzie zegt
@lekbak: welke?
vtechlover zegt
@dunhozzie: idd, welke?
lekbak zegt
@dunhozzie: Enzo vs glickenhaus p4/5.
dunhozzie zegt
@lekbak: ahhh, ja dat was een erg mooie conversie
rhellema zegt
@lekbak: was die gestroomlijnder of had hij veel meer neerwaartse druk, benieuwd welke aërodynamica je bedoelt.
lekbak zegt
@rhellema: Als ik het me goed herinner was juist de grap dat beide het geval is. Maar die auto was hier destijds net zo populair als max nu dus er is vast nog genoeg over te vinden.
rhellema zegt
@lekbak: alleen was dat volgens mij informatie wat bij Glickenhaus vandaan kwam en niet bij een objectieve partij.
lincoln zegt
@lekbak:
Blijft een grappig verhaal ..
Ferrari ineens met een echtheidscertificaat op de proppen ..
henrie zegt
@lekbak: Ook de Maserati MC12 was een stuk mooier dan de Enzo, als je het mij vraagt…
mashell zegt
@henrie: grapjas. Die MC12 was een Enzo met de hele Autostyle en Halfords catalogus er aan geplakt. Zag er niet uit.
Crosscabouter zegt
@dunhozzie: ik denk die Amerikaan die onder zijn eigen naam (ff de naam kwijt) meedeet aan de 24h van Le Mans.
e28forever zegt
@crosscabouter: meedeet?
Crosscabouter zegt
@e28forever: mee deed. Dikke vette schreifvaut…. zal morgen weer terug naar de schoolbankjes OK?
carmasterr zegt
@crosscabouter:
Luigi Chinetti. Die heeft eigenhandig Enzo’s merk opgebouwd door te suggereren dat ie maar een sportwagens moest gaan bouwen, omdat in Amerika, waar Chinetti woonde, geen sportwagens waren maar er wel veel vraag naar was.
Enzo heeft hem dat eigenlijk nooit echt vergeven (ego kwestie) en belazerde Luigi dan ook vaak met schimmige deals.
berlinetta zegt
De tijd van mooie supercars lijkt sowieso een beetje voorbij. Alles moet alleen maar sneller en daardoor worden de auto’s ook extremer. Dat betekent datget design steeds drukker wordt met allerlei technische poespas erop. Nu kan techniek ook mooi zijn, maar dat vind ik een ander soort schoonheid dat ik zie in het cleane design van sportwagens die niet op maximale prestaties zijn gericht. Het mooiste voorbeeld vind ik een 911. Die is op z’n mooist al basisversie, zonder alle gekkigheid erop. Hoe sneller hij wordt, hoe extremer en lelijker in mijn ogen.
skinnybmw zegt
@berlinetta: Extreme, lelijke supercars door functie zijn van alle tijden. Af en toe kwam er iets moois uit en bleef het bij een concept in de lelijke gevallen.
kenner zegt
@berlinetta: je hebt supercars en hypercars. Alles in dit artikel zijn hypercars en zijn puur gericht op aerodynamica en performance. Supercars moeten snel en poster-waardig zijn. Al klopt het dat sommige supercars ook teveel de kant op gaan functie boven vorm ( hallo ferrari 812)
poes zegt
@kenner: dat is natuurlijk ook een marketing babbeltje. Niemand gebruikt hun ‘hypercar’ waarvoor die ontworpen is. Wat is dan het nut? Natuurlijk is het gaaf om te weten dat een auto iets extreem kan. Ik kijk en luister echter liever een bloedmooie sportwagen die goed klinkt.
lekkerlinksrijden zegt
@poes: een auto is een gebruiksvoorwerp, als je die amper kunt gebruiken waarvoor die is gemaakt ga je voorbij aan zijn doel en is het eigenlijk een overbodig voorwerp
berlinetta zegt
@kenner: Supercars zijn inderdaad minder extreem dan hypercars, maar ook daar speelt dit. De nieuwste Ferrari’s en Mclaren’s hebben ook steeds meer gaten en sleuven. Zelfs bij de nieuwe Vantage is dat het geval. Ik mis dat cleane design dus wel.
mashell zegt
Als de Valkyrie al als minst lelijke gezien wordt is het inderdaad allemaal heel ernstig.
poes zegt
@mashell: goed punt :-) Ik ben het echter wel met heb eens. Die AM is clean, met juiste proporties. De Senna niet niet bepaald…
lincoln zegt
Striptekenaars die nog weten hoe een potlood werkt doen het beter ..
Cosmetisch gezien dan ..
Die spoilers en meuk zullen best wel een goede reden hebben (als je met verrotte knalpotten een parkeerplekje moet zoeken in binnenstad London) ..
ikschrijfookoverautos zegt
@lincoln: Dit verklaart dan waarom Newey’s wagen zo goed gelukt is! Die tekent alles nog op de ouderwetse manier ٩(^ᴗ^)۶
Loek zegt
De Valkyrie is hier niet mee te vergelijken. Het is een heel ander soort auto. De Valkyrie is scratch-built, waardoor de auto zo extreem vormgegeven kon worden. De Senna is in basis een 720S. Daar kun je niet een slanke versie van maken à la Valkyrie. Ik vind de Senna ook niet prachtig maar ik kan hem waarderen, en lelijk is anders. Na hem vaker gezien te hebben begint het mee te vallen.
donotfeed zegt
@720s: dat zegt hij ja
cossiekiller zegt
Vettel zei dit ook al.
moveyourmind zegt
McLaren Senna…
Dat is net zoiets als Heineken die opeens met Hazes pils op de markt zou komen…
Gewoon omdat het lekker verkoopt…
De wereld zou te klein zijn…
dirkv zegt
Alle drie zijn ze niet mooi maar wel begerenswaardig.
boomhauwer zegt
Ik ben de enigste denk ik die de Senna perfect vind. Alles is gevormd naar functie. Dit zijn de sportwagens die nodig zijn en de naam sportwagen waardig zijn!
rijnounsdoor zegt
@boomhauwer: ik vermoed wek dat je wel in de minderheid bent. Ik vind de Senna erg lelijk, die naam verdient een mooiere auto.
De Valkyrie vind ik dan weer echt geweldig, vernieuwend met die open ondervloer en bijzondere splitter. Ik vermoed dat ik in deze in de minderheid ben als ik de reacties lees.
Hypercars, het zijn net vrouwen. Gelukkig vallen we niet allemaal op hetzelfde type.
qoekje zegt
@rijnounsdoor: en veel te duur voor de tijd dat je er in zit?
roland78 zegt
Laat ze eerst maar eens proberen niet te crashen met zo’n Koningsei en een beetje een deftige Ringtijd neerzetten.
Met de Senna zal dat wel lukken me dunkt.
En ze zijn al verkocht hè, dus McLaren zal het worst wezen.