Hypercar versus supercar-met-gunstig-prijskaartje.
Op het Britse Vmax Hypermax-festival nam een P1 het onlangs op tegen een GT-R. Bij voorbaat een oneerlijk vergelijk, ware het niet dat vermogen van de twinturbo V6 uit de Nissan door tuner Litchfield naar 850 pk is getild. Een recept voor gegarandeerde nekpijn en oogballen die in hard in schedels worden gedrukt bij het gebruik van launch control.
Of dat genoeg is om de P1 voor te blijven, die dankzij zwarte magie, Britse theekruiden en de tranen van Ron Dennis 916 pk uit een hybride-unit weet te pompen, zie je hieronder.
mrrallycross zegt
Gaan jullie nou alle filmpjes van shmee150 hier posten.
Ot sorry, lekker negatief. Wel leuk en interessant filmpje, lijkt alsof die p1 t nog lastig heeft…
teunvandenburg zegt
@mrrallycross: Doe normaal
ricardo zegt
@mrrallycross: Ik neem aan dat je bekend bent met het repertoire van Shmee150. Dan weet je ook het antwoord al.
tupperware zegt
Valt mij mee dat de P1 er op de eerste meters gewoon naast blijft, knap staaltje om dat vermogen zo effectief op de achterwielen over te brengen.
dimi zegt
Dus dan betaal je 10x zoveel voor een P1, en nog kan je amper van een GT-R winnen die een klein beetje opgepept is. En dat ondanks alle indrukwekkende technologie die de McLaren heeft, en de Nissan nu toch al even op de markt is.
Eigenlijk is dit nogmaals de bevestiging wat voor een schitterende en indrukwekkende auto de GT-R wel is, in elk opzicht. Van deze auto kan je pas terecht zeggen dat het een rijdende legende is.
breakingpoint zegt
@dimi: zeer sterk van de GT-R, maar deze gaat enkel nog hard op de rechte stukken denk ik.
Volvo_440_turbo zegt
@breakingpoint: Trager in bochten zal ie niet zijn, enkel zullen zijn remblokjes bij dat extra vermogen wellicht rapper warm worden… tenzij de remmen zijn aangepast. Ik zou ze beiden eigenlijk wel graag op circuit willen zien… maar ik vermoed wel dat de P1 stukken rapper in de bochten is.
reactief zegt
@Volvo_440_turbo: trager in bochten zal die niet zijn … … … Maar ik vermoed wel dat de p1 stukken rapper in de bochten is.
Moest toch drie keer lezen om door te hebben dat je jezelf niet tegenspreekt, maar doelt op het tunen van de gt-r.
Haha…
berlinetta zegt
@dimi: Vergeet ook niet dat de GT-R een heel goed 4WD-systeem heeft wat hem een voordeel geeft bij de start. Misschien was er bij een rollende start een groter verschil geweest. Maar neemt niet weg dat ik dacht dat de P1 wel makkelijk zou winnen.
dimi zegt
@berlinetta: Klopt, maar de McLaren heeft dan weer het voordeel van zijn hybride unit, en dat heeft de GT-R dan weer niet. Een elektrische motor beschikt direct over zijn vermogen en heeft geen toeren nodig, dus die reactie snelheid is dan ook veel sneller.
Eigenlijk nooit gedacht dat ik eens lovende woorden ging typen over een hybride…
karsvdtuin zegt
@dimi: direct over zijn koppel.. Niet over zijn vermogen dat krijgt een elektromotor ook pas later dat maakt veel verschil!
pogostick zegt
@karsvdtuin: Ik ben bang dat je je toch even moet verdiepen in koppel en vermogen.
Het vermogen van de rijweerstanden is 0 bij stilstand en loopt dan exponentieel op. Bij optrekken vanaf 0 is dus voornamelijk het koppel belangrijk, niet het vermogen.
karsvdtuin zegt
@pogostick: ik denk dat jij het mij nu verkeerd uitlegd;) en aangezien ik automonteur ben mag je er vanuit gaan dat ik wel weet waar ik over praat! Een elektromotor heeft een koppelkromme waarbij het koppel bij stilstand gelijk hoog is omdat de inwendige weerstanden van de elektromotor nog niet aanwezig zijn en pas later ontstaat vanwege de tegenkrachten die in een elektromotor ontstaan. Dat wil zeggen dat je bij stilstand dus meteen koppel hebt en geen vermogen! Want vermogen is simpelweg een bepaald koppel keer een bepaald aantal omwentelingen en andere factoren… Ik denk dat jullie even het verschilt tussen koppen en vermogen moeten opzoeken.
karsvdtuin zegt
@pogostick: daarnaast zei ik ook niet wat belangrijk is bij stilstand maar ik verbeterde de persoon dat bij stilstand het koppel meteen aanwezig is en niet het vermogen
pogostick zegt
@dimi: Goed punt, behalve dat de brandstofmotor hier de tijd krijgt om toeren te maken (dus optimaal koppel) en de turbo’s op te spoelen (dus optimaal koppel).
Scheelt dus praktisch geen flikkah, want de versnellingsbak is ook behoorlijk baas en weet dit goed te benutten.
pikes83 zegt
@dimi: volgende generatie krijgt een hybride aandrijving.dan word het de hypercars het helemaal moeilijk gemaak.Geld het zelfde voor de nieuwe Nsx die vier electro motoren krijgt en een dubbel geblazen V6.Ik denk dat de jappaners een aardige tik kunnen geven aan de gevestigde orde.
aallex zegt
@dimi: Als ik een opel corsa koop, er vierwielaandrijving in gooi en een dikke twinturbo v8, dan naai je de GTR en P1 ook helemaal de stront in, en dat kan je hendig kopen voor €50k. Dat een dergelijk apparaat hard in een rechte lijn kan rijden, zegt helemaal niks over de auto als geheel.
dimi zegt
@aallex: Knap als je dat allemaal met 50k kan regelen. En hij heeft ‘maar’ 250pk meer dan de GT-R Nismo, dus hij zal heus nog wel goed een bocht kunnen nemen. Er zit nog veel rek op dat onderstel.
Ik gaf u akkoord als het nu om 1300pk ging ofzo, maar 850 lijkt mij bij de GT-R niet overdreven.
s13owner zegt
@aallex: Nog niet misschien.
lambo4all zegt
@dimi: onzin, elke auto met een degelijk 4wiel aandrijving systeem een een goed solide motorblok kan makkelijk tot 800pk worden opgetuned voor een fractie van de kosten van een supercar. Niet alleen een gtr.
dimi zegt
@lambo4all: Euh, deuh. Zeg mij eens waar dat ik gezegd heb dat je alleen een GT-R kan tunen naar 850pk en meer?
agera zegt
@lambo4all: Klopt maar geen enkele andere auto zou zo goed kunnen worden als de GT-R.
agera zegt
@dimi: +1.
Ben ik helemaal met je eens, als we een auto mogen opnoemen die nu al als “legende””beschowt mag worden is dat de GT-R wel. Zelfs de standaard de GT-R zet fantastische tijden neer.
Ook Nissan en Nismo hebben veel kennis en technologie in huis sowieso zijn de Japanners ook de meest vooruitstrevende wat dat betreft.
sandniggah zegt
@dimi: Wat kost de tuning van die GT-R en het onderhoud ?
Mooie auto hoor die Nissan qua techniek de looks vind ik niet mooi of hij moet helemaal in het zwart zodat veel niet meer opvalt.
Ik denk dat de P1 beter is in alle opzichten vooral met bochten en topsnelheid maar gelukkig onbereikbaar voor veel mensen dus komt de GT-R weer in beeld.
Lotus zegt
@dimi: Zo’n GT-R met zoveel PK houdt het natuurlijk niet zo lang vol als een auto die erop is doorontwikkeld.
agera zegt
Als de GT-R van de partij is kan ik niet onpartijdig en objectief blijven :) Of de GT-R wint of niet maakt niet uit, in alle opzichten de GT-R voor mij.
230kompr zegt
Ik had stiekem wel gehoopt dat de Gt-R zou winnen
tunefuldjmike zegt
Ziet eruit alsof de P1 net kan winnen, vermoed als er een Nissan GT-R AMS Alpha 12 naast had gestaan, dat die P1 geen schijn van kans gehad zou hebben.
thierryvth zegt
Vind vooral her armzalige geluid van de P1 opvallend
ck92 zegt
@thierryvth: Dat vond ik ook erg opmerkelijk.. maar dat is altijd hetgeen ik op afknap bij Mclaren, het geluid van de wagentjes is, naar mijn mening, gewoonweg saai (vergeleken met de concurrentie)
phaeton zegt
Onboat? Waar racen ze met hybrides tegenwoordig, de Theems?
reistje zegt
Tja je kan nog 100 videos maken maar in dragraces ga je er altijd op uit komen dat een getunede GTR the best value for money is…. Maarja als je een McLaren P1 rijd is dat misschien niet zo boeiend.
notsobig zegt
Jammer dat je nergens echt kan zien wie er gewonnen heeft…
Of wordt dat in de film vernoemd (heb hier geen geluid)
famous zegt
@notsobig: Ja kan toch wel zien dat de P1 uitloopt in het filmpje?
notsobig zegt
@famous: Nee
fortuna zegt
Hoe snel en efficiënt de GT-R mag zijn, het blijft een onding als straatauto. Klinkt en schakelt als een vrachtwagen bij normale snelheden, en plastic gallore binnenin, tot het leer toe. Heb genoten van zijn snelheid, maar voor de rest dikke tegenvaller.
badboys zegt
Het interesseert mij niet welke sneller is, de McLaren P1 is DE auto die ik wil. Prachtig in deze kleurstelling, wat een beauty is de P1.