McLarens £1,98 miljoen kostende circuitspeeltje. Dit is hem in het echt.
De standaard P1 is op het circuit al een intens apparaat om te besturen. Toch wisten ze ‘m in Woking nog een klasse extremer te krijgen. Het kostte ze wel de homologatie voor straatgebruik, maar daar staat een GTR-versie tegenover die 50 mm lager bij de grond ligt, een 10 cm hogere achtervleugel heeft (ook 10% meer downforce) en een titanium uitlaat bevat die 6,5 kg lichter is. Ook het interieur werd gestript – zelfs van de airbags werd afscheid genomen – waardoor de totale gewichtsbesparing op 50 kg uitkomt, wat de P1 GTR een totaalgewicht van 1345 kg geeft.
Het vermogen steeg naar 1000 pk, waarbij 800 stuks uit de V8 verbrandingsmotor komen, en de rest wordt geleverd door elektronen. De spoorbreedte nam aan de voorkant met 80 mm. Onze fotoslaven liepen net langs de McLaren-stand om hem alvast te bekijken, wat een fraaie set platen opleverde, inclusief poetsmeneer en een toekijkende poetsmanager.
axel968 zegt
Ik zeg laat ze allebei tegen elkaar racen. Of krijgen we dan weer het gezeik net als bij Top Gear?
rob5nismo zegt
@axel968: ze gaan de straatversies het uitlaten knokken in een special dan is de Porsche 918 ook op het feestje
trustmeiamanengineer zegt
Geen partij voor de FXX K. Al is het alleen al omdat de P1 4 essentiële cilinders mist.
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: wel twee essentiële turbo’s die de Ferrari weer mist…
overklast zegt
Ik vind een besparing van 50 kilo nog redelijk weinig, als je ziet wat voor ingrijpende veranderingen ze hebben gedaan.
gtwillem zegt
@overklast: het geeft al aan dat de P1 al erg licht was. Daarnaast is het niet een kwestie van 50kg minder, maar alle extra hardware van de GT-R ten opzichte van de standaard P1 brengt weer extra gewicht in de schaal. Die er dus afgeschaaft moest worden.
Zelfse geldt voor de ‘lichtgewicht’ RS’en van Porsche: die zijn vaak marginaal lichter dan de gewone GT3, maar hebben wel extra hardware (vleugels, verbrede wielkasten ed).
roppp zegt
@gtwillem: de grootste gewichtsbesparing wordt gerealiseerd door de bestuurder. Vandaar de Technogym-reclame op de wagen.
gtwillem zegt
@roppp: dat is helaas waar. Vaak wordt bij dit type ‘lichtgewicht’ modellen de winst in Kg besparingen tenietgedaan door de corpulente bouw van de eigenaren…
C6_R zegt
Ok, doe maar naar Le Mans meenemen aub. Maken we een nieuwe GT1 klasse aan, kun je je meten aan FXX-K, Koenigseggs, Zonda’s Aston Vulcan, Ford GT etc…
/droomt verder
berlinetta zegt
Ik vind hem best nog zwaar voor een raceauto. Zal wel door de hybridemeuk komen.
Zjonnie zegt
@berlinetta: echt ja? ding weegt even veel als n golfje oid, en dan 1000 pk.. Ben benieuwd volgens mij gaat t aardig gelijk op tussen de P1 GTR en FXX
berlinetta zegt
@Zjonnie: Ja een Golf is een doodnormale personenwagen. Dit is een hypermoderne racewagen. Dan verwacht ik meer van het gewicht (of moet ik zeggen minder?).
Zjonnie zegt
@berlinetta: Je hebt n punt dat n golfje een normale auto is, maar als een supercar zoals de P1 ondanks een V8 en elektromotor even zwaar weegt vind ik dat een beste prestatie
berlinetta zegt
@zjonnie: Klopt, zwaar is anders inderdaad. En langzaam is deze auto op zijn zachtst gezegd allerminst.
badboys zegt
De P1 GTR, FXX K en de Vulcan zullen het top level zijn qua rijervaring.
Zet deze drie naast elkaar voor een vergelijkbaar test, alleen al de gedachte is heerlijk.
Daarnaast super dat AM gewoon een 7.0 L v12 in de Vulcan lepelt, gewoon omdat het kan!
kapiteinaudi zegt
Prachtig. Van de 3 hypercars vind ik toch dat de P1 het meest extreme design heeft, de Porsche vind ik dan weer de mooiste. En toch zou ik de Ferrari willen. Beetje raar misschien. Of nee, niet echt eigenlijk… Er gaat niks boven een Ferrari met V12.
Ben alleszins benieuwd hoe deze het doet tegen de FXX K.
badboys zegt
@kapiteinaudi: Persoonlijk fan van de P1 dus nu ook v/d P1 GTR het uiterlijke verschil is gewoon minimaal t.o.v. de normale P1. De basis was al superieur v/d P1 vandaar de minimale wijzingen. Verder ook een groot fan v/d FXX K, mindere punten die ik vind bij de LaF heeft Ferrari aangepast bij de FXX K. Het resultaat mag er wezen nu is de Ferrari perfect; sublieme v12 en een super design. Verder denk ik dat de FXX K de Formule 1 gevoel, ervaring en beleving het best overbrengt aan de bestuurder en het dichtst benaderd. De P1 GTR en de FXX K vind ik met afstand mooier dan de 918. De 918 kegel ik eruit voor de Zonda R.
Mika_Hakkinen zegt
Weer eens een keer andersom, de man op de knieën en de vrouw die er met een doekje verdwaalt bij staat te kijken haha
Ontopic: Wat een brute wagen zeg, de Fxx, Zonda r, zijn toch wel mooie uitlaatkleppen voor de engineers
Dutchdriftking zegt
Wat een gedrocht!
carmasterr zegt
Deze auto is veel te blij met zichzelf.
rolov zegt
Wat een vreselijk lekkere bak. Ik ben dan ook wel een vreselijke fanboy dat moet ik wel erbij zeggen.
badboys zegt
@rolov: Wie niet :) Ik bedoel als je dit ziet wordt je vanzelf liefhebber van de P1.
mrrallycross zegt
Alleen al door er slicks onder te leggen zou hij al veel beter worden als ik de reviews mag geloven.
rufctr01 zegt
Hopen dat we deze eens bij Top Gear gaan zien.
nickelb zegt
@rufctr01: gaat niet gebeuren. Bij topgear willen ze alleen straatlegale autos. Zoals toen met die pagani geloof ik. Een tijd van 1.10 en er dan achterkomen dat het semi slicks waren en meteen van het bordbgehaald
Rick-dos zegt
Als multimiljonair mag je blij zijn dat je in deze tijd leeft. Autofabrikanten geven je zoveel keus en zoveel moois dat het gewoon een droom is.
Vroeger moest je het als multimiljonair doen met een keuze tussen een F40, 959 of Countach. Wat een nachtmerrie was dat. Brrrrrr barre tijden waren dat voor multimiljonairs….