Bam!
McLaren had hem beloofd, en belofte maakt schuld: dit is de P1 GTR, in conceptvorm uiteraard, want dan kunnnen ze hem twee keer een primeur geven.
De auto, die gebouwd wordt door McLaren Special Operations (MSO), komt nooit op kenteken, en dus haddden de ontwerpers de vrije hand er een extreem snoepje van te maken: het bodywork is aerodynamischer, hij ligt nog lager op de weg, staat op slicks, en heeft DRS. Met dank aan de batterijen is er bovendien ee ERS-achtig push-to-pass systeem mogelijk.
Breder, lager
Aan de voorzijde is de spoorbreedte van de McLaren P1™ GTR design concept met 80mm toegenomen, en ook werd de splitter agressiever. Voor meer aerodynamica werden nog een aantal koelsleuven toegevoegd in het bodywork. De rijhoogte is niet meer verstelbaar.
De wielen hebben grote centrale moeren, en wat wellicht het meest opvalt is de opengewerkte uitlaat, die nu twee afzonderlijke pijpen heeft. Klanten sluiten aan bij McLarens driver programme, waarbij ze voor hun 2,5 miljoen euro naast begeleiding ook toegang krijgen tot McLarens simulator. Binnen nu en een jaar worden de eerste exemplaren gebouwd.
Voor de foto’s heeft McLaren zijn P1 uiteraard naast de 19 jaar oudere broer, de F1 GTR gezet. Enjoy.
Update – de eerste livebeelden vanaf pebble beach hieronder:
w0o0dy zegt
Volgens geruchten moet je al een P1 hebben om deze te mogen kopen… Select gezelschap dus per definitie maar hoeveel mensen willen zo’n extreem dure track-toy? De meeste mensen met geld laten het liever in het centrum van Monte Carlo zien oid… Alhoewel: de 349 stuks Vd P1 waren ze weg en Bugatti krijgt geen 600 Veyrons verkocht in bijna 10jaar dus misschien klopt het beeld niet helemaal.
sir_smokalot zegt
Yep…Ik neem ook niet aan dat je ook maar 1 ziel kunt vinden met een FXX of 599 XX die geen straat-Ferrari heeft. Of een hele garage vol, for that matter. Zal bij de P1 niet anders zijn. Ze hebben het geloof ik vroeger ook zo gecommuniceerd: de P1 klanten zijn gepeild, en die krijgen natuurlijk first dibs.
.
w0o0dy zegt
@sir_smokalot: misschien hebben ze een aantrekkelijke inruil aanbieding gehad voor hun P1 ;-) Klein beetje bijbetalen en u rijdt weer een nieuwe! Werkt bij Fiats ook dus… ;-)
series2 zegt
@w0o0dy: ik gok dat je gelijk hebt, maar het zou wel vreemd zijn. Want als je al een p1 hebt(waarmee je ook naar trackdays gaat lijkt me) wat is dan nog de toegevoegde waarde van nog een p1 die helemaal voor het circuit is? Dan heb je 2 dezelfde extreme auto’s waarvan een Nog extremer! Maarja, in marrello rollen ze ook zo…
reactief zegt
@w0o0dy: ik kan er wel van genieten dat McLaren die P1 zoo snel verkocht kreeg en dat het maar niet wil lukken met die Veyron…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@reactief: Net als bij andere auto’s, de P1 is het nieuwste van het nieuwste. Met die ouwe meuk Bugatti kun je niet meer aankomen natuurlijk…
tupperware zegt
Lekkerrr..
McLaren laat hier even zien dat zo,n circuit special erg mooi kan zijn, letten jullie daar even op in Maranello..?
Met die vaste spoiler vind ik de achterzijde eigenlijk mooier dan met die verstelbare picknicktafel.
w0o0dy zegt
Op zich wel logisch dat een hypercar op het circuit rijden populair is… Op de openbare weg is echt lol hebben met zo’n ding niet mogelijk door de extreme hoeveelheid grip en het gemak waarmee er snelheden van 3 cijfers worden behaald met een 2 vooraan…
Entwicklung88 zegt
Wat een bizar apparaat zeg, vooral die gigantische uitlaat achterop!
Dit is dus McLaren’s tegenhanger van een 599XX/FXX?
stancedjetta zegt
@entwicklung88: en zonda r
Marijn90 zegt
Het is maar goed dat ik op dit moment niet in mijn zwembroek op een vol strand lig. Wat een prachtige machine!
reactief zegt
Wow! Die P1 kan dit goed hebben zeg! Vaste spoiler is eigenlijk ook wel mooi.
991gt3rs zegt
Jammer dat dit voor de meeste kopers een investeringsobject word.
biohazardracer zegt
Filmpje van het concept op pebble beach. Door Shmee150: https://www.youtube.com/watch?v=EczkJHeNQg8&feature=youtube_gdata
Wat een ziek, ziek beest.
sir_smokalot zegt
Staat erbij. DoctaM3 was er ook:
https://www.youtube.com/watch?v=SJcHMPmrwOI
maffioso zegt
De brutere versie van een brute wagen. Van de 100 keer zou ik de normale al 100x boven de porsche 918 verkiezen, laat staan als de gtr versie. Helaas niet straatlegaal, maar ergens in Hongkong vinden ze vast wel een manier om hem alsnog op de openbare weg te krijgen.
fconderkantlat zegt
ondanks dat die schmee best leuke videos maakt, staat zijn kop en hoe ie praat me totaal niet aan