
Nog vragen?
Omdat de klanten er om vroegen, en omdat er in Woking niet gespuugd wordt op extra inkomsten, maakt McLaren een track only-variant van de P1. Zojuist maakten ze bekend dat hiervoor de legendarische ‘GTR’-naam wordt afgestoft.
De verwachte output ligt op 1.000 pk, iets meer dan de 913 paarden in de straatlegale P1. De nieuwprijs bedraagt 1,98 miljoen GBP, oftewel een kleine 2,5 miljoen euro. Zodra de laatste van de 375 P1’s is geproduceerd gaat McLaren meteen aan de slag met de LaFerrari XX-killerrrr. Ze beloven onder andere meer spoorbreedte en een nog agressievere styling.
Your move, Porsche.
Precies wat ie nodig had: meer vermogen!
Raceklasse tussen de p1 gtr en de Ferrari xxen? Ideetje, doe maar 10% van de inkomsten. ;-)
@sjaakk: Wordt een dure raceklasse… vraag me wel eens af hoe een GT3 championchip op het moment al kan bestaan. Kun je nagaan als de basis-auto even met 1,5 tot 2 miljoen verhoogt.
Kan me overigens nog de Diablo-raceklasse herinneren. Sloeg helemaal nergens op: ‘gentleman drivers’ die 2e rangs doch ervaren coureurs erbij namen: dus een competitie die nergens over ging. Elke ‘week’ op Eurosport vertelde de commentator ook dat dit de enige raceklasse is waar de race versie minder PK leverde dan de wegversie.
@gregorius: GT3 draait op rijke lui en sponsors.
Dus dat ding wordt bijna twee keer zo duur dan een “gewone” p1 en daar krijg je 90 pk extra voor?
Denk dat je meer waar voor ke geld gaat als je een normale p1 goed laat tunen. Maar in deze klasse gaat het natuurlikl niet omeer waar voor je geld. Ben benieuwd hoe snel hij gaat worden!
@nvn1993: Denk niet dat je alleen maar naar pk’s moet kijken. Denk dat er nog meer op gewicht zal worden bespaard, aangepaste aerodynamica, race onderstel / vering e.d..
Daarnaast natuurlijk de exclusiviteit hè… Daar willen veel rijke olie arabieren wel voor betalen.
@nvn1993: dus jij bent van mening dat zo’n complex geheel met elektromotoren die turbolag verbloemen en in de bochten de wielen aansturen even te “tunen” is.
Het is geen Puch waar je spoelpoorten ff uitvijlt op een zondagmiddag.
@JanJansen: ik zeg niet dat het makkelijk zal gaan. Maar ik ben er van overtuigd dat als iemand met een p1 naar een performance boer gaat met een paar ton extra dat het vast wel moet lukken om meer pk’s uit de p1 te toveren en de auto lichter te maken + aeodynamischer maken.
@nvn1993: Meer vermogen misschien (dat je daarmee de overige systemen helemaal overstuur krijgt laten we dan even buiten beschouwing) maar lichter en aerodynamischer? Die CFRP delen van McLaren kun je onmogelijk lichter maken zonder dat daarbij de veiligheid in het gevaar komt, laat staan dat dat zo’n tuningboer ook maar enigszins in de buurt komt van de earodynamische kennis van de McLaren engineers.
Als hij beter kon, had McLaren het zelf wel gedaan, dat zijn perfectionisten.
@nvn1993: We hebben het hier over een team engineers bij McLaren die jaren bezig zijn met het afstellen en perfectioneren van de P1. Dat gaat jou gemiddelde performance-boer niet beter doen.
extra inkomsten? volgens mij makebn autofabrikanten bij dergelijke modellen verlies op elk
verkocht exemplaar.
trouwens wordt het niet eens tijd dat ze de motor uitboren tot een grotere cilinderinhoud?
@Pulizano: wie op een auto van 2,5 miljoen dat een speciale versie van een auto van 1 miljoen+ geen winst maakt doet iets heel erg verschrikkelijk verkeerd. Reken erop dat ze op de P1 nette winst maken en dat het prijsverschil tussen de P1 en de GTR vooral uit winst bestaat.
Wordt t wel mogelijk om met deze races te rijden of wordt het een zonda r-geval?
Porsche heeft al een niet-straatlegaal speeltje, heet 919…
Maar komt de bestuurdersstoel ook in het midden?
1000pk beetje karig!
Nee hoor wat een power voor een auto!
Wanneer kan ik ‘m bestellen?
@VantageR: Jij? Waarschijnlijk nooit. Net als ik trouwens…
@motoragent: Nou nou. Met zo’n instelling is dat natuurlijk niet zo gek.
Heeft u nog vragen?
Ja, waar kan ik tekenen..
Het zal wel verkopen.
Mclaren kan nog wel een paar jaar op hun pedigree teren.
Het word wel eens tijd dat ze terug beginnen te winnen als ze nog veel van dit soort prijzen willen vragen voor hun wagens.
Komt ie in schaalmodel?
Als hij mee zou rijden met de volgende Le Mans zou geweldig zijn, zo niet jammer maar het zal vast iets leuks worden.