Zo, dat is een statement waar we ze aan kunnen houden. Dat, en meer, heeft McLaren alvast vrijgegeven. Verder hebben we een verse lading livefoto’s van de supercar die “vijf keer zoveel downforce” als de MP4-12C genereert.
Met de MP4-12C begeven de Britten van McLaren zich nog op Ferrari 458-terrein. De P1 doet echter een gooi naar de absolute top in supercar.. pardon, hypercarland. Ze durven het alleen nog niet aan om motorspecificaties vrij te geven. Wat ze claimen is dat verhouding op 600 pk per ton ligt. Trek daaruit zelf uw conclusies. De auto wordt rondom een koolstofvezel monocoque gebouwd, dus reken maar dat ze op de kilo’s letten.
De buitensporig grote spoiler achterop en de beweegbare flaps aan de voorkant – iets dat we eerder op de Pagani Huayra zagen – kunnen een downforce van 600 kg genereren, en dat ver onder de maximale snelheid. De Cw-waarde zou tegelijkertijd 0.34 bedragen, gelijk aan de Aston Martin V8 Vantage.
Op het circuit komt de achterspoiler 300 millimeter omhoog – onder een hoek van 29 graden – en op de weg is dit maximaal 120 millimeter. Het zou de P1 net zo aan het asfalt laten kleven als de MP4-12C GT3. De flaps en achterspoiler kunnen tevens worden ingezet als luchtrem. Ja, de circuitauto-voor-op-straat-aspiraties zijn wel duidelijk.
McLaren beloofd begin 2013 de voltallige specificatielijst vrij te geven, en dan zullen we te horen krijgen dat ‘ie 1.500 kg weegt en 900 pk levert. Of iets in die buurt. Niet lang daarna gaan de orderboeken open en “binnen twaalf maanden” hopen ze een productieversie op de weg te zetten.
Voor nu rest ons te zeggen: klik, kijk en kwijl.
Een video waar Ron Dennis de P1 onthult in Parijs staat HIERO.
Pulizano zegt
die achterkant is echt geslaagd (zonder de wing weliswaar)
qashqow zegt
blijkbaar werkt die downforce ook als ie stilstaat: platgedrukte donut#
grapjeuh: da’s nu een echte supercar, zie. magisch mooi!
jrmpower24 zegt
begin te kwijlen!
heerlijk ding
tttooommm zegt
Ik vind hem nogsteeds lelijk, maar dat zal misschien wennen zijn. Die plastic speelgoedauto achterkant zouden ze echt wat mooier ogen maken.
Maar wat is Cw waarde?
lambo4all zegt
@tttooommm: de CW waarde (weerstandscoefficient) geef aan hoe makkelijk een bewegend voorwerp (auto) door een medium (lucht) beweegt. die zonne wagens waar ze mee racen door australië heeft een cw van 0.1 en een hummer heeft ongeveer 0.6
CBR600rr zegt
@lambo4all: nou, maak van die zonne-auto\’s maar gerust 0,0065 oid. Die dingen hebben belachelijk weinig luchtweerstand
awiebo zegt
@tttooommm:
de weerstand die een voorwerp ondervind in een stromend medium, bijv. water of lucht.
hoe lager de cw waarde hoe lager de luchtweerstand bij eenzelfde snelheid.
(googled it)
tttooommm zegt
@awiebo: Ja sorry, was aant werk. Te lui om te googlen, thanks anyways;)
benenwagen zegt
@tttooommm: De verhoudingen kloppen gewoon niet. Ik zie het als een mager junken lichaam met een dikke waterkop. De cockpit is net een vissenkom. Mclaren F1 blijft king!
blacksquad zegt
Ronduit lelijk!!!
raphael zegt
Alles voelt nep rond deze auto. De styling, de manier waarop ze gewoon het chassis en de motor van de mp4-12c gebruiken en ons willen doen geloven dat het heus de opvolger is van de McLaren F1.
En sorry maar 1500 kg is gewoon teveel..
lambo4all zegt
@raphael: ik vind het ook erg veel, maar aan de andere kant. 600pk per ton, als de wagen 1200kg wordt dan is dat maar 720pk. en dat is ver onder de gespeculeerde 900-1000pk.
lambo4all zegt
waar zijn de beweegbare flaps op de voorkant dan? ik kan ze niet ontdekken!
spellingscontrole zegt
Ik snap niet hoe mensen dat Peugeot supercar geval helemaal te gek kunnen vinden en ik bij P1 blogs bijna alleen negatieve reacties zie. Het is hier toch Autoblog en geen PSA forum?
nickmercedes zegt
Ik vind hem mooier dan ik had verwacht. De achterkant valt me echt dik mee. Veel mooier dan verwacht.
Top werk mclaren!
Carreza zegt
I WANT ONE!
Ik ben al helemaal gewend aan het uiterlijk en die achterkant is echt top!
CL65 zegt
Hé krijg nou wat! Er zit zowaar emotie in zal misschien met een top gear presentator te maken hebben die z`n oudere broertje een computer tekening noemde.
Bo1972 zegt
Wat ik persoonlijk het mooiste vind is dat de spoiler voor heel veel downforce kan zorgen maar dat je dat alleen ziet bij hoge snelheden. Omdat een vaste Sjonny Gay spoiler niet meer van deze tijd is en hooguit op een circuit auto hoort.
guusboum zegt
En hij gaat in 2,3sec. Naar de honderd zeggen ze!
pikes83 zegt
Ben benieuwd maar meestal trekken ze toch wel een jaar of 4 of 5 jaar uit voor het ontwikkelen van een auto,ligt het nou aan mij of doen ze er een stukje korter over?
jrk68 zegt
@pikes83:
Of ze zijn al een jaar of 3,4 bezig met de ontwikkeling….
OT: In elk geval wel revolutionair qua uiterlijk, of ik het mooi vind? Who cares, ik kan hem toch nooit betealen….
nickelb zegt
@pikes83: als dit op basis is van de mp4 dinges dan loopt het al wat langer. eigenlijk is het een upgrade met andere styling. Is mclaren tegenwoordig van vag? Alles vanuit 1 model bouwen. En toch de topprijs vragen.
nickmercedes zegt
@pikes83:
Ik denk dat ze stiekem al wat langer bezig waren maar het nog redelijk stil wilde houden..
Je gaat mij niet wijsmaken dat hun topmodel in zo een korte tijd is ontworpen en alles..
agera zegt
WTF van achter lijkt het net een straaljager niet mijn ding in ieder geval.
jack_abarth zegt
Hij gaat over een jaar de weg op.
Testrijden dus….
douwe zegt
Eindelijk weer een normaal uitspreekbare naam
ds3lover zegt
Ahha! Een concurrent minder voor de F70, dat maakt me blij, want een normaal denkend mens met ogen zal dit niet kopen denk ik…
spellingscontrole zegt
@ds3lover: liever dit dan die afzichtelijke Ferrari.
autobart zegt
@ds3lover: Juist wel, dit is design, geen 13 in een dozijn.
nsmvo zegt
Doe mij maar liever een Fiat Multipla!
tttooommm zegt
@nsmvo: Ik moest lachen
Capibaro zegt
Wat een belachelijk ding. Lijkt me niks voor de openbare weg, meer een circuitwagen net roadcar achtig uiterlijk voor op het circuit
bmw335d zegt
Ontzettend lelijke achterkant. Dit lijkt wel een of ander studiemodel van Hyundai uit de jaren 90. Die hadden ook allemaal van die ronde vormen. De Porsche 918 is naar mijn mening vele malen mooier
kickass zegt
Heel erg vet. Zelfs de spoiler ziet er mooi uit.
bastiaangt zegt
Pff Ferrari en Porsche hebben er een stevige concurrent bij zeg! Ik kijk nu al uit naar de Top Gear Triotest ergens eind volgend jaar! ;-)
Met een special door Europa heb ik ook geen moeite trouwens…