Wellicht een formaliteit, maar McLaren heeft zijn eerste klant-P1 uitgeleverd, en en passant de definitieve cijfertjes van de hybride hypercar bekend gemaakt. Nu alleen Ferrari nog.
Hoewel de auto alleen achterwielaandrijving heeft, weet hij de 916 pk’s toch goed aan de grond te krijgen. 0-100 gaat in 2,8 seconden, en dat is even rap als de Veneno Coupé en de Bugatti Veyron.
Het verbruik van de hybride wordt op 8,6 liter / 100 km gegeven, en de uitstoot op 194 gram/km. Schoner dan een 550i dus, die met minder dan de helft aan pk’s een vieze 199 grammen de lucht in walmt, maar wel veul viezer dan de Porsche 918. Wortelknagende chaidrink-hippies dienen dus naar Duitsland uit te wijken voor hun supercar.
De staande kwart mijl doet de P1 standaard in minder dan 10 seconden, en ook aan de remmen van deze prijzige wagen mankeert weinig. Volledige specs hieronder:
Resteert nog één ding: een snelle Ringtijd, zoals beloofd. Naar het schijnt wordt daar aan gewerkt, er zijn weer voorbijrazende P1’tjes gesignaleerd op de Groene Hel.
gregorius zegt
Ja, zoals dit ding daar op dat filmpje de sporen wordt gegeven, haalt hij de 8.3l/100km en de 194gr uitstoot zeker….
Maar goed, wel een echte supercar. Gelukkig kan ik er alleen van dromen.
MAB zegt
Vind het nu toch echt wel een brute bak, zilver staat de auto ook goed.
tt123 zegt
Sow dat is wel n hele prestatie
jrk68 zegt
Zo in het geel is het wel een lekkerding hoor.
Zal mij en de eigenaren een zorg zijn wat het theoretische verbruik is.
StijnB zegt
@jrk68:
Toch, als ie niet onder de 10 liter geraakt flikker ik hem morgen al op Marktplaats… :)
Joerek zegt
@jrk68: Zeker wel. Wat dacht je van BPM??? Met maar zo weinig uitstoot is de BPM een lachtertje
w0o0dy zegt
300-0 in 6,2 seconden dat lijkt me nauwelijks nog leuk maar als iemand get aanbiedt… ik wil het wel proberen!
lambo4all zegt
@w0o0dy: inderdaad.. Ik dacht even dat ze een foutje hadden gemaakt.. Belachelijk snel!
w0o0dy zegt
de 918 redt 0-300 niet sneller dan in 23sec da’s een groot verschil.Hoe Ferrari de laferrari in 15.5 sec op 300weet te krijgen is mij een raadsel…
StijnB zegt
@w0o0dy:
Levensgrote katapult op Fiorano…
temptation zegt
Dit is niet meer hetzelfde als vroeger!! Waar is de tijd dat supercars nog dorstige, slurpende scheurijzers waren die een paar ton machtige decibels bij elkaar konden brullen???
Maar die P1 lijkt me dan wel weer een leuk dingetje om eens in te rijden :-)
motoragent zegt
En even rap van 0-100 als ‘onze’ Donkervoort D8 GTO!
Prachtige wagen deze P1, met eigenlijk iets te veel vermogen om lekker mee te kunnen spelen.
sjamp zegt
0-100 is sneller dan 100-0 ! Wow. Ik zou ’t liever andersom zien, maar toch: Wat een tijden!
guusboum zegt
Prachtig ding, prestaties ook, maar die staande kwartmijl? Dan rijd je toch al of niet? Lijkt me logischer als ze de ‘gewone’ kwartmijl nemen…
tupperware zegt
@guusboum:
Nope, dit is een standaard sprint die bij alle super/hypercars wordt opgegeven.
Gewoon een 1/4mijl met staande start dus, daarnaast wordt ook de 1000m met staande start vaak vermeld.
Dat die tijden bij muesli leasesletten niet vermeld wordt komt omdat je die niet met een stopwatch maar met een kalender meet, en dat staat natuurlijk niet echt cool.
jvthof zegt
niet lullig bedoeld maar valt niemand het op dat in de tekst wordt gesproken over 8,6L / 100km en in de info staat 8,3L / 100km ;)
Dus… en ook een veyron gaat in 2,5 sec ipv een 2.8 toch?
Vincegail zegt
0-300: 16.5 seconden
300-0: 6.2 seconden
——————————
0-300-0: 22.7 seconden
Koenigsegg Agera R: 21:19! Respect voor Christian von Koenigsegg en zijn ‘bouwseltje uit een schuur’ :)
Maar die McLaren is ook een geweldige wagen natuurlijk!
yerrie zegt
@Vincegail: Dat ie daar voor bij een speciale pomp moet tanken is slechts een klein detail
coosbmw zegt
Kan maar niet wennen aan het uiterlijk, het voorruit lijkt nog steeds groter en hoger dan de voorkant.
mrboombastic zegt
Ik geef McLaren wel respect om zo’n overdreven futuristisch uiterlijk op hun F1 opvolger te plakken. De auto kan het hebben. Daarbij is dit een auto uit de Hypercar-klasse, en ze hadden deze auto er ook zo mainstream als een Bugatti Veyron eruit kunnen laten zien, maar daar zijn de meningen ook over verdeeld.
Kortom: keep going like this, McLaren!
Yeelen zegt
@mrboombastic: ‘Zo mainstream als een Bugatti Veyron’
Understatement van het jaar?
The360box zegt
Het zou verboden moeten worden dat er zo makkelijk met die cijfertjes kan worden gekloot omdat er een elektromotor bijzit.
mashell zegt
@The360box: een turbo of een extra cilinder paar is natuurlijk net zo goed een valsspeeltruuk waar fabrikanten zich van bedienen.
Vincegail zegt
6:39 op de Nürburgring volgens on-officiële bronnen:
Post 192 (met youtube filmpje) op
http://www.mclarenlife.com/forums/mclaren-p1-f1/2956-p1-ring-time-13.html#post68329
bierbuik zegt
Kolere, 300-0 in 6,2 seconden, dat is pas remmen. Lijkt me geen fijn gevoel
E34M5Touring zegt
Teringsnel begrijp me niet verkeerd. Maar come on. 9.8 op de 1/4mile. Dat doet een zekere Chevy Nova ook. Voor de prijs van de metallic lak op deze McLaren. En tuurlijk, die heeft niet die all round performance etc etc. Maar dat valt me altijd wel op. Je betaalt een miljoen+ voor zo’n kreng en de eerste de beste thuisknutselaar met een 70ties YankTank trekt je gewoon snot op de dragstrip. Geldt overigens voor zoveel van die auto’s. Nogmaals, angstig snel etc. Maar ik vind dat gewoon mooi. John C Fuckmysister met z’n ouwe driebel die zo’n ding ff snot trekt :) .
Rohrl-fan zegt
Indrukwekkend, heel zeker. Alleen begin ik me meer en meer af te vragen wat ’the point’ is van zo’n bolides…
Niet alleen kan je (bijna) nergens dergelijke prestaties halen, maar hoeveel van de toekomstige eigenaars zullen de nodige skills hebben om een dergelijk monster de sporen te geven?
Nu goed… Mogelijk ben ik gewoon oud aan ’t worden en begin ik gewoon te zagen! :-P
Hupke zegt
@Rohrl-fan:
Hierin een stuk meer dan in de F1 of vroegere supercars van de concurrenten.
De elektronica hierin is waarschijnlijk zo slim dat je toch voelt dat je aan het rijden bent terwijl eigenlijk de computers dat voor je doen.
Rohrl-fan zegt
@Hupke: Daar heb je dan zeker wel een punt.
Wel een verschil, de prestaties van de F1 waren eerder ‘bijkomstig’. Het was de bedoeling om de ultieme straatwagen te maken, niet zozeer een auto die de hoogste prestaties haalde.
Tegenwoordig kijkt men naar mijn mening teveel naar de cijfertjes. Dat kan toch niet blijven duren?
Hupke zegt
@Rohrl-fan:
Dat kan idd niet blijven duren, trop is te veel.
Zulke cijfertjes zijn gewoon om mee te pronken volgens mij.
Voor mclaren en ferrari natuurlijk belangrijk om de beste cijfertjes te hebben. Da’s al een ‘gevecht’ dat ze gewonnen hebben want de rest hangt af van de mening van journalisten, en dat je die kan overtuigen/kopen is een stuk minder zeker.
meneersander zegt
217 mile begrensd: ben benieuwd wat voor top hij haalt zonder die begrenser.
w0o0dy zegt
Meerdere bronnen melden 6:47 of 6:39… dat zou werkelijk bizar sne zijn voor een straatauto op straatbanden.. vergelijk het voor de grap met de tijd van de FXX op slicks… als dit waar is dan gaat de LaFerrari zijn snuit niet eens laten zien op de Ring en heeft McLaren ook Porsche hard in de noten getrapt op “hun thuis-circuit”…. we shall see. Ik ben benieuwd.
w0o0dy zegt
linkje
http://bridgetogantry.com/2/index.php/home/news/566-mclaren-p1-does-6m47s-really
maurits123 zegt
Geel, eindelijk een goede kleur ipv dat saaie detailloze zwart.