Acht cilinders en KERS. Dat is wat McLaren inzet om een kneiter van een hypercar neer te zetten. In Parijs zagen we hem voor het eerst, en inmiddels mag een afgeplakte tester de Britse wegen onveilig maken.
Ondanks het kunstzinnige wrapje valt meteen op dat dit prototype qua styling aardig gelijk is gebleven aan de designstudie. Er is een ruitenwisser aan de McLaren P1 toegevoegd en de velgen zijn anders van kleur. Verder valt er weinig op af te dingen. Ook die immense spoiler is aanwezig – zij het ingeklapt.
Begin 2013 geeft McLaren de definitieve specificaties vrij, en zien we wat er waar is van de verhalen dat de P1 zich niet zozeer op een hoge topsnelheid zal richten, maar des te meer op tussenacceleratie en aerodynamica. Maar met een vermogen dat -inclusief KERS- tussen de 950 en 1.000 pk ligt, zal dat best goed komen. Wat we al wel weten is dat de P1 gebouwd is rondom een carbonfiber monocoque en een downforce van maximaal 600 kilogram genereert.
Volgend jaar moet hij op de markt komen, zien we hem in het echt en zijn de haters misschien wat meer gewend aan de organische vormen. Of blijven de critici dit gewoon een afzichtelijk hok vinden? (via supercarDRIVER & GTspirit).
Foto’s van het concept ter referentie:
kickass zegt
Die achterkant ziet er wel leeg uit zonder spoiler… Net als bij de Huayra.
smotsholle zegt
Blijft jakkie-bah
bsxc2 zegt
De vlinder blijft nog een tijdje in z’n cocon.
mashell zegt
Wat moet zo’n auto nou in zo’n buurt?
RubenPriest zegt
@mashell: foto 3 is de McLaren fabriek. Inclusief directie auto’s
kaaskabouter zegt
@rubenpriest:
Bron?
HzR zegt
@rubenpriest: de oude fabriek dan…
darrock zegt
@rubenpriest: paupertje pesten natuurlijk!
fristie zegt
@rubenpriest: Nee. dit is de mclaren fabriek.
)
RubenPriest zegt
@fristie: computer animatie van de nieuwe kuip toch?
jrk68 zegt
@fristie:
Dat is het MTC,daar zit het F1 team. De 12c wordt in een andere fabriek op hetzelfde terrein gebouwd.
Larick zegt
@mashell: McLaren heeft ergens in de UK op een industrieterrein een loods met alle proto’s, testwagens, 0 serie modellen en F1 cars opgeslagen. Zou best wel is op de foto kunnen staan. Is in iedere geval aan de buitenkant niet herkenbaar als gebouw van McLaren
larsdbs9 zegt
De achterlichten zijn nu wat meer mp4-12c, wat geen schande is, maar die van het prototype waren mooier!!!
HzR zegt
@larsdbs9: prototypes rijden vaak ook nog zonder productielichten rond.
Hupke zegt
Een F1 word het niet maar mooi is hij wel.
thewillempiej zegt
Wowie was eerst niet zo enthoisiast maar zo ziet hij er best goed uit!
paere zegt
@thewillempiej: same here!!
Darahan zegt
[Fanboyalert] Porno op wielen! De rondingen van een mooie vrouw, de scherpe vouwen van een gemeen reptiel en de hoogstaande techniek spat er van af. Zelfs in lelijke camoflage. McLaren leert iedereen een lesje supersportwagen bouwen. [/Fanboyalert]
cassiewollie zegt
Ik vind’t echt een knakworst van’n auto.. Nee, voor mij is dit’m niet..
ericc zegt
Laatste foto in schril contrast met de prijs van de Mac. Veel leegstaande en verouderde huizen in GB, en rijd er een superdure car rond!!!
Vind de auto nogal klein in verhouding tot een Pagani of Veyron.
davelepeef zegt
@ericc: ga dit soort auto nou niet vergelijken met n Veyron svp? In tegenstelling tot de Veyron is dit een supersportwagen, waarbij een lage massa boeiender is dan n top van 400 die je 10min kan rijden. Theoretisch weliswaar, want nergens is daar ruimte voor…
jonkie zegt
Ik vind hem erg mooi! Stukken beter dan het concept, al vond ik die ook niet echt lelijk.
tttooommm zegt
@jonkie: Stukken beter inderdaad! Die grote plastic vlakken op de voor en achterkant zijn nu in ieder geval een stuk teruggedrongen door de wrap. Ik hoop dat ze die stukken bij de productieversie eop een soortgelijke manier lakken
astonmartin20 zegt
Qua looks is het niet “the best looking car in the world”, maar extreem is hij wel!