De Britten lijken overstag te gaan, McLaren kiest toch voor een SUV.
Lamborghini doet het. Maserati doet het. Ferrari gaat het doen. Bij McLaren hielden ze heel lang vol niet mee te doen. Geen SUV voor McLaren, was lange tijd het credo. De Britse autofabrikant uit Woking moest het adres zijn voor supersportauto’s. Geen plek voor een SUV dus.
Maar ja. Ook bij McLaren zien ze dat de Lamborghini Urus binnen no time is uitgegroeid tot het best verkopende model. Het geld ligt op straat met dit soort super SUV’s. Dan kan je nog zo’n stoer statement maken. Geld mislopen is nooit slim. En dus gaat die SUV van McLaren er natuurlijk gewoon komen. Met een twist.
McLaren topman Michael Leiters zegt tegenover Autocar dat het merk onderzoek doet naar het ontwikkelen van een elektrische SUV. Een primeur voor het merk. McLaren werkt op dit moment uitsluitend met V6- en V8-middenmotoren. De elektrische McLaren SUV zou een prijskaartje krijgen van omgerekend 415.000 euro.
Deze SUV komt in meerdere motorvarianten op de markt. Met bijvoorbeeld twee elektromotoren of zelfs drie. Het is in elk geval een radicale omslag voor McLaren. Voorheen preekte het merk immers het tegenovergestelde.
Het is nog onbekend wanneer deze SUV zou moeten verschijnen. Feit is wel dat McLaren een streepje achter heeft op de concurrentie uit Italië. De SUV kan in elk geval niet snel genoeg komen voor het merk.
heckblende zegt
huilers over verkwanselde merkwaarden en andere entitled zeikreacties in 3,2,1…
Johanneke zegt
🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
basman147 zegt
Denk persooonlijk dat McLaren best al eerder een SUV had willen bouwen, maar dan hadden ze een compleet nieuwe architectuur moeten ontwikkelen en daar hadden ze simpelweg het geld niet voor (over). Zo fantastisch gaat het ook weer niet met de business dat ze een groeiende markt kunnen negeren.
Edge zegt
@basman147: Ik denk persoonlijk dat een SUV iets is waar McLaren oprecht niet eerder aan wilde. Juist omdat een SUV iets is dat zo extreem goed verkoopt tegenwoordig, lijkt het mij een no-brainer voor investeerders om extra geld vrij te maken voor de ontwikkeling van een SUV. Daarmee heb je een grotere kans om McLaren winstgevend te maken dan zo’n prestigeproject als die Solus GT.
harrie zegt
McLaren lijkt mij juist om uitmelken te draaien als ik al die ‘speciaaltjes’ en ‘limited editions’ voorbij zie komen.
Maar goed, dat is allemaal lekker goedkoop op basis van hetzelfde platform.
basman147 zegt
@Edge: De eigendomstructuur van McLaren Group is altijd een ingewikkelde geweest, met verschillende grote aandeelhouders die om de macht strijden, maar ook hun aandelen liever niet zien verwateren (vooral nadat Ron Dennis zijn aandelen verkocht in 2017). Het geld voor de ontwikkeling had dus van al deze partijen moeten komen, maar als een daarvan zegt dat ze geen extra geld in het bedrijf willen steken zit je vast.
Dit blijkt ook doordat ze tijdens Covid van alles en nog wat moesten verkopen (McLaren Technology Center + Mclaren Applied) of als onderpand (de collectie F1 auto’s) moesten gebruiken om maar het hoofd boven water te houden. Dat was niet nodig geweest als de aandeelhouders (waaronder de vader van Nocolas Latifi…) extra geld in het bedrijf hadden kunnen of willen steken. Uiteraard heb ik hier overigens geen bewijs voor, dit is puur speculatie!
En dat ze er nu toch weer mee bezig zijn, komt volgens mij doordat het misschien makkelijker is om een EV platform aan te passen aan de verschillende eisen van een SUV en een Sportscar. Bij een SUV zet je de passagiers op de accus’s, en voor de sporwagen stapel je 2 lagen accu’s op elkaar achter de bestuurder, zodat die zo laag mogelijk zit.
camber24 zegt
Ah, een omgekatte Mercedes EQ-nog-wat SUV komt er dus aan.
Jens zegt
Waarom zijn die SUV’s toch zo populair? :(
Johanneke zegt
Omdat mensen het liefst met de grootste piemel of tieten zwaaien maar dat is verboden, dus zwaaien ze maar met andere grote dingen.
ralfast zegt
Omdat er zoveel verkeersdrempels liggen
gregorius zegt
Als je een McLaren SUV gaat maken, die er aardig uitziet, met 600 pk, goed werkende 4×4, alle luxe qua navi, screens, interieur etc etc die de concurrenten hebben en die voor 400k gaat verkopen; dan zullen de orderboeken vol staan.
De vraag is of McLaren klaar is om zoveel auto’s te bouwen en of ze genoeg knowledge hebben om alle eigenschappen van een SUV te kunnen bouwen. Een race-auto is 1, maar een goed werkende SUV met alle luxe erin; dat is een ander beestje. Als ze dit niet blijken te kunnen, dan kan dit ook de doodsstreek voor McLaren worden.
flyerbunch zegt
Lotus past nog het beste in dit rijtje want die hebben reeds een EV suv voorgesteld. 😉
ouwedibbes83 zegt
Zet Aston Martin ook maar in t rijtje