McLaren ziet zich genoodzaakt op grote schaal ontslagen door te voeren.
Een van de autofabrikanten die zware klappen heeft gekregen tijdens de coronacrisis is McLaren. Uiteraard zegt dit ook iets over de financiële situatie van het merk voorafgaand aan de crisis. Hoe dan ook: McLaren moet nu rigoureuze maatregelen nemen in de vorm van ontslagen.
1.200 banen
Dat doen ze dan ook. Sky News meldt dat het iconische Britse merk maar liefst 1.200 banen gaat schrappen. Voor sommige andere automerken is dit niet extreem veel, maar voor een kleine fabrikant als McLaren wel. De McLaren Group heeft in totaal namelijk zo’n 4.000 werknemers in dienst. We hebben het dus over een aanzienlijk deel van de banen.
Verschillende takken
Zowel in de Formule 1-tak van McLaren als de productieauto-tak zullen er ontslagen vallen. Ook de derde tak – McLaren Applied Techologies – zal niet aan de ontslagen ontkomen. Dit bedrijf houdt zich bezig met de ontwikkeling van high tech-onderdelen.
Zware klap
Het stilleggen van de Formule 1 en de productie van straatauto’s, plus het achterwege blijven van verkopen, heeft McLaren een zware klap toegediend. Daarin zijn ze uiteraard niet de enige. De ene fabrikant kan dit echter beter hebben dan de andere. McLaren bevindt zich duidelijk aan de verkeerde kant van het spectrum. In verband met het budgetplafond in de F1 zouden er bij McLaren overigens sowieso al ontslagen vallen.
Leningen
McLaren doet verwoede pogingen om het broodnodige geld binnen te halen. Het merk heeft al aangeklopt bij de Britse overheid. Daarbij kregen ze nul op de rekest. Met het hypermoderne hoofdkwartier en de historische auto’s als onderpand hoopt McLaren nu 275 miljoen pond aan leningen te krijgen. Dat is echter problematisch omdat de collectie al als onderpand dient voor obligaties.
Van de andere Britse supercarfabrikant Aston Martin horen we eveneens geen positieve geluiden. Vandaag werd officieel bevestigd dat CEO Andy Palmer is ontslagen. De slechter resultaten speelden daarbij een belangrijke rol. Het is in ieder geval te hopen dat McLaren het hoofd boven water weet te houden. Zonder het merk zou namelijk zowel het Formule 1-deelnemersveld als het supercarsegment toch een stukje minder interessant worden.
Via: Sky News
blackeye zegt
Dat is geen goed nieuws. Je zal je baan maar verliezen. Ik hou mijn hart vast voor de F1. De ene na de andere fabrikant staat op omvallen of moet om steun vragen.
De F1 wordt steeds minder relevant. Ondanks de centen van de grote bazen, denk ik dat het begin van het einde van de F1 is aangebroken.
petroldrinker zegt
Worden saaie zondag middagen bij het weg vallen van de F1, hoop het niet, maar ergens denk ik hetzelfde helaas.
KEV9 zegt
Gelukkig hebben we dan nog het veel spannender F2 en de WTCC
Tonnie zegt
@Soulmaster: en motogp en superbikes, als je motorracen mooi vindt. Veel closer wordt racen niet. Elleboog aan elleboog met 200 door de bocht met een lapje leer en een botsmuts als bescherming. Prachtige gekken.
KEV9 zegt
Je vergeet driftend door de bocht met 200km/u plus op de teller om daarna sneller te accelereren dan een formule 1 auto richting de volgende bocht.. heeeerlijk. daar rijden pas mannen met walvisballen.
Dutchdriftking zegt
@blackeye: Ik hoop heel erg dat je geen gelijk hebt. Het zal toch niet dat we door Corona straks naar Max in de Formule E moeten kijken?
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: de horror
rob5nismo zegt
@dutchdriftking: ook al zou hij formule E rijden dan haak ik 100
gregorius zegt
Slecht nieuws voor de werknemers die ontslagen worden. Aan de andere kant; als je voor een F1 bedrijf werkt, of voor een niche-auto bedrijf, moet je er altijd rekening mee houden dat het ook eens afgelopen kan zijn. Waar van akte.
Ene D Ricc uit Australie zal nu een van hun nieuwste en laatste nieuwe werknemer zijn. Eerst komt hij bij Renault binnen en blijkt het toch wel beetje Frankrijk en dan de rest te zijn.
Gaat het beter met McLaren, dus wil hij daarheen en vervolgens mikken ze een kwart eruit voordat hij uberhaupt begint.
lekkerlinksrijden zegt
@gregorius: en gaat Renault misschien ook op de fles, Formule E misschien volgend jaar?
escort77 zegt
@gregorius: hopelijk werken ze bij maclaren niet met “last in first out”
114i210pk zegt
@escort77: Die kans is aannemelijk.
poes zegt
@gregorius: als het bedrijf daardoor gewoon doordraait maakt hem dat in principe toch weinig uit?
ronnys zegt
Roep dat niet te hard!
Minder mensen, betekent minder ontwikkeling, geeft een minder snelle auto, resulteert in mindere resultaten!.
Dat was niet de reden voor Daniel om naar MCLaren te vertrekken.
Breinstein zegt
En in hoeverre is Brexit hier debet aan? Zijn toevallig wel twee Britse autobouwers die in zwaar weer zitten.
mashell zegt
Het is en en en. Dus er is de Brexit, er is de corona crisis en ze zitten in het hoogste marktsegment waar altijd de eerste en zwaarste klappen vallen (waar je in goede tijden juist de beste marges maakt). En dan de afhankelijkheid van de oliestaten, waar het geld niet meer zo hard naar binnen stroomt.
gregorius zegt
Economisch gezien kan ik niet verklaren dan Brexit de schuld is van dat het slecht gaat bij McLaren.
De vraag naar dit soort auto’s hangt vaak niet af van een prijsverandering van 10 of 20%; wat in Brexit in zou kunnen resulteren als je het door zou berekenen. McLarens concurreren een stuk minder op prijs dan een Renault Clio tov VW Polo bijv.
Brexit is in principe ook niet slecht voor F1, aangezien het grootste gedeelte van de teams daar nu zit.
mashell zegt
Brexit heeft rationeel gezien weinig invloed op wagens die vooral aan oliesjeiks verkocht worden. Hoewel een succesvolle DJ misschien toch wel klassiek voor de Ferrari gaat als die significant goedkoper is. Maar Brexit brengt onzekerheid en dat is economisch gezien nooit goed.
Overigens denk ik dat Brexit juist vanwege al die teams in het VK wel een gruwel voor de F1 is, al die teams die veel spullen in en uit het VK slepen dat gaat ze veel meer papierwerk opleveren.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Ik denk dat het probleem toch meer bij McLaren ligt dan bij Brexit of Corona. En dat het hoogste marktsegment altijd de eerste en zwaarste klappen krijgt klopt helemaal niet. De crisis van 08-09 had nauwelijks invloed op de uber-luxemerken, en dat terwijl zogezegd de grootverdieners in de problemen kwamen. Uiteindelijk schuiven ze dat netjes door naar de kleine man, waardoor die nog wat extra jaren met z’n barrel blijft rijden.
Het inkomstenverlies in de oliestaten kan wel een probleem worden op de middellange termijn…
raym zegt
@Breinstein: Met aston Martin ging het slecht voor de brexit. Dat heeft hier dus niks mee te maken. De verkoop voor mclaren is door corona volledig ingestort en dan ook inkomsten mislopen. Door oorzaak is 100 %corona heeft niks met brexit te maken.
tttijn zegt
En ze bouwen belabberdeppoepie auto’s, dat zal ook niet helpen.
114i210pk zegt
@tttijn: Bron?
Esprit_de_Flandre zegt
@114i210pk: JoepTjoep. Staat vol met klagende klanten van McL…
tttijn zegt
@Esprit_de_Flandre: Klopt, veel ontevreden klanten. Hij kan zelf.ook even wat research doen.