De Britten hebben zojuist als eerste F1-team live het doek van een nieuwe F1-bolide getrokken. De zilvergrijze racer heet MP4-29, en komt met een fallusvormpje aan de voorkant.
760 pk
De auto van McLaren Mercedes heeft een nieuwe, 760 pk sterke 1,6 liter V6 met turbodrukvulling aan boord. Immers, F1-teams moesten verplicht afscheid nemen van de V8, waardoor de V6 kon herintreden. Nu alleen bijgestaan door ERS (Energy Recovery System). Een systeem dat overtollige energie van de motor en turbo opslaat in een lithium-ion batterij van tussen de 20 en 25 kg, in het geval van McLaren.
15.000 toeren
De 145 kg wegende 1.6 V6 heeft een maximum toerental van 15.000 rpm en het schakelwerk wordt verricht door een uit carbonfiber opgetrokken handbak met acht verzetten.
Wat verder opvalt is dat de voorvleugel smaller is geworden, hetzelfde geldt voor de achtervleugel. Voor uitgebreide specs; check de site van McLaren, waar je de auto in 360 graden kan bekijken. NSFW-foto van de voorkant vind je hier.
UPDATE: video met technische uitleg HIERO. Force India presenteerde eerder deze week de livery van hun nieuwe auto, deze vind je HIER.
UPDATE 2: Ook Lotus onthulde zijn nieuwe F1-wagen, dit is de E22:
mclarenf1lm zegt
Hij ziet er goed uit, daar niks over te klagen, waar ik wel bang voor ben is het geluid…
motoragent zegt
@mclarenf1lm: Wat is tot dusver van het geluid heb gehoord viel mij niet tegen eerlijk gezegd. Het is compleet anders, maar wel spectaculair.
motoragent zegt
@motoragent: http://www.gpupdate.net/nl/videos/4476/caterham-start-de-renault-v6-motor/
huge zegt
@motoragent: de Mercedes motor klinkt niet slecht: http://www.auto-motor-und-sport.de/video/mercedes-w05-sound-shakedown-silverstone-2014-8014668.html
Design_Driven zegt
Compleet irrelevant maar een stuk mooier dan de auto van het vorige seizoen. Die neus is handig bij het opzij tikken van de voorligger :-)
motoragent zegt
En natuurlijk de Lotus waarmee Maldonado dit jaar het hele veld op de vork gaat nemen:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1545779_648888611839588_172066864_n.png
MAB zegt
Oke het wordt alleen maar lelijker dit jaar.
gregorius zegt
rare neuzen (mcL & renault).
En het enige wat we zeker weten van dit bericht is dat MB heeft gezegd dat McLaren moet zeggen dat de motor 760 pk levert, maar in t echt levert t ding meer. ’t Is gewoon om de concurrentie een benchmark te laten hebben.
Hupke zegt
Als dit de voorbode is voor alle F1 wagens dit seizoen dan gaan ze een stuk mooier zijn dan het vorige.
Nu had mclaren vorig jaar ook al wel een wagen die ondanks alles er nog wel OK uitzag.
shrike zegt
Is dat Stoffel Vandoorne rechts ?
Is gepromoveerd tot testrijder bij Mclaren.
Hopelijk binnenkort als volwaardig rijder
iiprototype zegt
@shrike: yup, dat is stoffel, is eerste reserve dit jaar en gaat voor art grand prix rijden in de gp2
rob68 zegt
Als ik die dildo in mijn Spiegel zou zien zou ik er hard vandoor gaan.
gallardogt zegt
@rob68: Ik mis alleen nog scrotum sidepods met aerodynamische ribbels.
mashell zegt
Was uiterlijke schoonheid niet van ondergeschikt belang bij F1 auto’s? Ferrari had in 1994 een bloedmooie wagen maar werd er geen kampioen mee. Feestneus of niet, het gaat er om dat het snel gaat.
Baffie zegt
Mooier als vorig jaar? Kom op..dit is een gedrocht! Al die nieuwe regels verpesten de sport. What’s next..F1 op LPG??
motoragent zegt
@Baffie: Nieuwe regels verpesten de sport? Formule 1 is wat mij betreft meer dan met een dikke bak racen op het circuit, maar ook technologische hoogstandjes leveren die later toegepast kunnen worden op de openbare weg en zo veel mogelijk bereiken met minder. Als ze die regels niet hadden gehad hadden ze nu nog rondgereden met een totaal inefficiënte V12 die als enige doel heeft veel vermogen leveren, leuk, maar aan de technologische verbeteringen die je daarmee bereikt heb je niets aan buiten het circuit.
jaapiyo zegt
@motoragent: Niet eensch. De technische vooruitgang die je kan boeken bij het sterker en efficiënter maken van een V12 zijn niet wezenlijk anders dan bij een V8 of V6. Het verschil is vooral het ERS systeem (wat in principe ook icm de V12 had gekund, hoewel het bij deze kleine turbo’s meer nut heeft om turbolag te bestrijden).
Verder zien we die 1.6 V6 turbo’s binnekort net zo min in een Clio in de buurt verschijnen als een V12 dus wat dat betreft is de directe toepasbaarheid niet anders.
motoragent zegt
@jaapiyo: Het zal niet direct toepasbaar zijn nee, maar een 1.6 liter V6 met turbo staat toch een stuk dichter bij de normale wegvoertuigen dan een V12.
Baffie zegt
@motoragent: en wat vind je dan van de regel dat er straks geen bandenwarmers meer gebruikt mogen worden?? Nog maar 100kg brandstof mee?? laatste race dubbele punten?? enz enz..
En dan KERS en DRS en al die dingen die er al waren. F1 is eigenlijk allang niet meer wat het geweest is..
motoragent zegt
@Baffie: Dat is het hele punt van Formule 1, dat het nooit hetzelfde blijft als het is ;)
Geen bandenwarmers en dubbele punten zijn inderdaad onzinnige regels om het ‘spannender’ te maken, hoeft van mij ook niet zo nodig.
Dat ze nu nog maar 100kg mee mogen nemen vind ik een hele goede zet, zoals gezegd, ze moeten proberen meer te bereiken met minder. Op de openbare weg gaat het tegenwoordig ook alleen maar over zuinig rijden en 14% bijtelling, het zou onzinnig zijn als de formule 1 wat dat betreft ook niet met zijn tijd mee gaat.
logistiek zegt
is hij gekrompen ?
berlinetta zegt
De sponsors zijn ook niet erg goed te lezen op de auto. Als ik zoveel geld had neergelegd om mijn naampje op de auto te mogen zetten, wilde ik toch wel dat het duidelijker leesbaar was.
En jammer dat ze kiezen voor alleen maar zilver. Het rode was juist wel mooi erbij. Nu lijkt het teveel op een Mercedes.
jaapiyo zegt
@berlinetta: Nou ik was ook wel uitgekeken op dat rood met chroom anders, maar verder wel eens, dit is wel erg saai. Ook de sponsors die nog wel aanwezig zijn komen niet echt lekker uit de verf zo, maar ik denk dat ze het bewust neutraal hebben gehouden zodat een eventuele titelsponsor nog kan zeggen ‘spuit ‘m maar in onze kleuren’.
Historisch verantwoord oranje had ik liever gezien maar ja. Ik hoop trouwens wel dat als ze geen titelsponsor vinden ze die MP4 badges eraf halen, is wel heel erg pauper HRT stijl ‘kijk we hebben geen sponsor maar zo lijkt het nog wat’.
Baffie zegt
@berlinetta: er komt heus nog wel een livery op..
motoragent zegt
@Baffie: Klopt, nieuwe hoofdsponsor is nog niet bekend dus waarschijnlijk passen ze hun livery aan op hun nieuwe hoofdsponsor (mochten ze die nog vinden).
stefstuntpiloot zegt
Het ontwerp valt mij heeel erg mee, strakke bak! Ik blijf het alleen jammer vinden dat de FIA de sport zo over reguleert, waardoor mooie technische probeersels uitblijven. De bedoeling van de FIA zou zijn dat het kosten naar beneden haalt om zo een concurrerende (en daarmee spannendere) competitie te creëren. Feitelijk gevolg is dat bijvoorbeeld de gereguleerde standaard sidepods ontworpen zijn door Red Bull, bandentest vorig jaar door Mercedes werd gedaan enzovoort. Zou mij ook niets verbazen als er hier en daar wat smeergeld werd betaald voor dit soort aanbestedingen. Hier zullen de grote teams dus weer voordeel bij hebben en zullen de kleine nooit kunnen aanhaken. Kortom, de sport draait vooral om de portemonnee van Ecclestone.
jordy14 zegt
Saaie wagen zo helemaal in het grijs zeg. Had er dan nog wat meer rood of zwart bij gedaan.
carmasterr zegt
De Williams FW36 is er ook al.
http://www.thebestf1.es/wp-content/uploads/2014/01/Williams-FW36.jpg
gregorius zegt
@carmasterr: hmm… staat er nog in de reglementen dat ze allemaal een gekke neus moeten hebben… of zit er ergens in de UK toch ergens een lekje: kan toch geen toeval zijn dat Williams en McLaren beide zo’n gekke penis neus ontwerpen?
rob5nismo zegt
Die neuzen passen mooi in elkaar
mrB zegt
haha, dat is purno de purno verwerkt in een formule 1 wagen!
schellekens006 zegt
1.6 V6t het zou zo in een Polo kunnen zitten.
kaeser zegt
WTF is dat?!?!
Dacht ik dat ze niet lelijker konden met een getrapte neus, krijgen we dit! Die FIA snapt het niet helemaal denk ik. Bah!
motoragent zegt
@kaeser: Is het dan de taak van de FIA om mooie auto’s te ontwerpen?
kaeser zegt
@motoragent: absoluut niet. Maar de regels er voor zodanig opstellen dat er wel iets moois moet uitrollen.
atteh zegt
@kaeser: Zoals de regels zijn gemaakt, kunnen de wagens ook mooi zijn, maar de teams/ontwerpers proberen deze regels te ‘omzeilen’ waardoor je geheel andere neuzen op wagens krijgt dan de FIA het bedoelt! Zo was dat toen met de getrapte neus (alleen McLaren en Marussia deden hoe de FIA het voor ogen had) en zo is het nu dus nu ook weer en dit zal ook altijd zo blijven! Ik vind het eerlijk gezegd wel weer wat hebben, zien hoe teams met de regels om gaan en moet zeggen dat ik deze McLaren niet eens lelijk vind! Ben benieuwd hoe de uiteindelijke livery van McLaren eruit gaat zien…
nofxke zegt
Handbak? Gedaan met sequentieel schakelen :)?
JaxDryke zegt
Heh, die Lotus heeft een mooie, zeer mooie kleur. Echter, om de woorden van mijn broer te gebruiken: Lotus F1 Vorkheftruck V6. €: