De volgende generatie auto’s van McLaren zullen deze nieuwe carbon architectuur als basis gaan hebben.
Het Britse automerk staat niet alleen bekend om hun 3.8- en 4.0-liter twin-turbo V8. McLaren maakt ook dankbaar gebruik van een compacte lichtgewicht carbon architectuur. Dat begon met de MonoCell op de 12C. De huidige generatie duiden ze aan als Monocage II. Een nieuwe generatie architectuur staat te popelen om gebruikt te worden en is op een paar vlakken anders in vergelijking met de huidige situatie.
Zo is de nieuwe carbon architectuur van het merk volledig in huis ontwikkeld in het McLaren Composites Technology Centre (MCTC). Deze basis is lichter en veiliger in vergelijking met de huidige generatie. Nog belangrijker is dat deze carbon tub klaar is voor hybride motoren.
De aankomende jaren kunnen we een reeks hybride modellen van het merk verwachten. Het eerste model dat gebruik maakt van deze nieuwe architectuur verschijnt volgend jaar al. Dankzij de koolstofvezel technologie hebben de auto’s van McLaren altijd een relatief laag gewicht. Die reputatie willen ze volhouden als er straks hybride modellen van het merk gaan komen. Een accu voegt nogal wat gewicht toe en dat past niet in de filosofie van het merk. Met de nieuwe carbon architectuur heeft McLaren het gewicht toch laag weten te houden ondanks de komst van een hybride aandrijflijn.
Voor nu moeten we het doen met een foto van de carbon body. Het is afwachten welk model als eerste gebruik gaat maken van deze nieuwe basis en wat de specs gaan zijn.
karaya zegt
Ik denk niet dat je het extra gewicht van een hybride aandrijflijn kan compenseren met een lichter carbon chassis. Sterker, ik weet het zeker.
Blijkbaar is die filosofie van McLaren niets waard.
Zeg dan gewoon we gaan zware hybride auto’s bouwen en we zetten onze filosofie overboord.
poes zegt
Tsja, ze hebben weinig keus. Hybride en straks full electric gaat ook op dit niveau de standaard worden. Kan McLaren weinig aan doen.
maarteno zegt
Het is ook deels waar je dat gewicht in de auto onderbrengt….dus die laag in de auto kunnen plaatsen daar heeft je carbon tub wel invloed op. Kortom dat kan ook groot deel van het nieuwe design zijn…
Loek zegt
@karaya: dus… moeten ze het originele ‘zware’ chassis houden omdat het volgens jou niks oplevert? Minder kilo’s is toch altijd goed?
Bovendien hoeft solid state of iets in die trend maar gemeengoed te worden en ineens ben jij degene die al een bijpassend lichtgewicht chassis had.
karaya zegt
@Loek
Je kan ook het nieuwe lichte chassis gebruiken en die hybride rommel in de Thames flikkeren.
Of je stelt gewoon in je persbericht dat je geen filosofie hebt Gezien de onoverzichtelijke modellen politiek ligt dat meer voor de hand.
Waarschijnlijk krijgt elk model een andere dynamo.
competition102 zegt
Goed bezig qua innovatie! Nu alleen nog een duidelijke modellenstrategie voeren en een goede designer aannemen..
poes zegt
McLaren gedraagt zich als Ferrari (qua gewenste te verkopen aantallen) terwijl het geen Ferrari is. Ze willen teveel. Chris Harris zegt dat al een hele tijd; er is veel te weinig vraag naar auto’s zoals die door McLaren gemaakt worden om aan de gewenste verkoopaantallen te voldoen.
Het is (momenteel) echt een kansloze missie. Of ze gaan hun gamma uitbreiden met andere soorten auto’s, of ze moeten samen gaan met een andere fabrikant.
maarteno zegt
En bij Ferrari als je dan eenmaal klant mag zijn is de klantenservice nog om over naar huis te schrijven…je hoort ook genoeg mensen klagen over hoe McLaren en ook dealers ze behandelen….
SvenskaAeroplanAB zegt
@maarteno: Inderdaad, daarom koop ik er geen een…
hoofd zegt
Ja allicht in Europa VS en Japan. in opkomende markten is de service van Ferrari niet wat je mag verwachten.
moveyourmind zegt
Snap dat dit frame er niet mooi uit hoeft te zien, in elk geval niet op de plekken die je later toch niet meer ziet. Maar er zitten hier en daar toch wel behoorlijk wat rare plekken in het koolstofvezel waarvan ik me afvraag of dat de sterkte niet heel erg aantast, zoals bovenaan het binnenscherm aan de voorkant.
hoofd zegt
Meneer, heb maar niet de illusie dat je iets zinnigs kan zeggen over de sterkte van een McLaren monocoque op basis van een foto zoals hierboven.
Dutchdriftking zegt
Is deze alleen geschikt voor V8 en V8+hybride? Ik kan mij voorstellen dat je voorbereiden op elektrische aandrijving ook geen gekke zet is….
aambei zegt
Maar maar maar, de P1 was toch ook een hybride?