De knappe koppen van McLaren hebben bevestigd aan een alternatief voor de ruitenwisser te werken. Het systeem is afkomstig uit de luchtvaart en zou onzichtbaar regen, insecten en modder afstoten.
Wat er precies plaatsvindt in de laboratoria van de Britten wil McLaren niet zeggen. Het merk is bang dat concurrenten ermee aan de haal gaan. Echter weten insiders te vertellen dat het zou gaan om een systeem dat werkt met ultrasone geluidsgolven. Door met een zogenaamde transducer tonen van 30 kHz door de voorruit te laten gaan, zouden ruitenwissers overbodig worden. De trillingen moeten er namelijk voor zorgen dat regen en andere rommel van de voorruit af stuiteren.
De ultrasone voorruit wordt al toegepast bij straaljagers en voorkomt veel ellende met luchtweerstand, vastvriezen en versleten rubbers. Bovendien is het irritante heen en weer swipen van de wissers daarmee ook verleden tijd.
Duur? Helemaal niet, de relatief eenvoudige techniek zou minder dan een tientje moeten kosten. Naar verwachting gaat McLaren het systeem toepassen op hun toekomstige modellen, daarmee zou het zeker nog tot 2015 duren voordat we een ruitenwisserloze McLaren tegen kunnen komen.
Geheel toevallig (?) heeft McLaren deze week ook bekend gemaakt 374 McLaren MP4 12C’s terug te roepen wegens mogelijk falende ruitenwissers. In warme vochtige klimaten zouden de ruitenwissermotoren vast kunnen komen te zitten. Hoog tijd voor een waardig alternatief dus. (via dailymail.co.uk)
bollegek zegt
Mooi plan, als dit werkt is het echt een mooie oplossing. Het zal waarschijnlijk wel duur worden aangezien automerken graag pronken met dit soort innovaties.
iiprototype zegt
@bollegek: ik denk dat jij een probleem hebt met begrijpend lezen
bollegek zegt
@iiprototype: hoe bedoel je?
Ik denk namelijk dat automerken dit soort systemen aan gaan bieden als optie en daar flink geld voor gaan vragen. Mclaren zou dat waarschijnlijk niet doen, maar bijvoorbeeld volkswagen zal deze techniek wel even uitmelken…
iiprototype zegt
@bollegek: “Duur? Helemaal niet, de relatief eenvoudige techniek zou minder dan een tientje moeten kosten.”
bollegek zegt
@iiprototype: de productiekosten kunnen dan misschien wel laag zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de marketing afdelingen dit kosteloos gaan aanbieden.
iiprototype zegt
@bollegek: stel nu dat het 10 euro per unit kost voor de fabrikant, voor en achterruit dus 20 euro per auto. lijkt me een pak voordeliger dan 3 ruitenwissers + motor en ruitenwisservloeistof systeem, dus voordeliger voor de fabrikant en voor de klant.
bollegek zegt
@iiprototype: maar dat wil echt niet zeggen dat ze het er dan gratis op gaan monteren.
Ze maken een “heel mooi” spotje met als boodschap dat het veiliger is enzo en rekenen minimaal €500 voor het systeem. Let op mijn woorden! Dat is gewoon de basis waar marketing op draait.
jzaero zegt
@iiprototype: En dan zeg jij over iemand anders dat hij moet leren begrijpend te lezen, maar zelf bak je er ook niet zoveel van. Hij zegt dus overduidelijk dat je klauwen met geld betaalt voor dit soort opties (indien het een optie wordt). Een fabrikant melkt nou eenmaal extraatjes uit. Een iPod kabeltje kost je bij de eerste de beste winkel 5 euro, maar je betaalt bij een fabrikant algauw 100+ euro ervoor. Zo gaat dat ook op voor heel veel andere opties waar je eigenlijk dik voor betaalt, maar in werkelijkheid bijna niets kosten. Zo kan bijvoorbeeld elke auto met Cruise Control worden uitgerust omdat dat er sowieso al op zit, maar dan betaal je nog steeds dik voor deze optie wanneer je het er op wilt hebben terwijl het meestal om maar een paar kabeltjes en knopjes gaat..
escort77 zegt
@bollegek: dan zou die marketing ook niet in dit stadium naar buiten brengen dat het systeem een tientje kost…
mashell zegt
@iiprototype: ja dat staat er. Maar bollegek heeft wel gelijk, ook als de kostprijs een 10tje is komt het voor iets als 2200 euro in de prijslijst. De rationale is dat de R&D moet worden terugverdiend en prettige, handige opties een leuke cashcow voor de fabrikanten zijn.
FlighTom zegt
@iiprototype: Brillenglazen kosten ook maar 5euro inkoop per stuk, ongeacht de sterkte en cilinder afwijking. Een product kan absoluut voor 10/50/100x de inkoopwaarde de winkel verlaten.
De techniek achter ABS is bijvoorbeeld ook niks anders dan een draaiend tandwiel en een sensor van 2,50.
FlighTom zegt
@FlighTom: eigenlijk bedoeld als commentaar op @bollegek maar goed, het ondersteunt de discussie.
Hupke zegt
@FlighTom:
En 1000en uren computersimulaties en weken op een testbaan, die ook terug betaald moeten worden. En dan gaat het nog maar enkel over de techniek en niet over het verkoop en wetelijk bescherm gedeelte ervan.
escort77 zegt
@bollegek: natuurlijk, eerst meldt mclaren dat het een tientje kost, vervolgens rekenen ze 20 en dan gaat VW 30 vragen??? Lijkt me erg aannemelijk.
xenonlampje zegt
Ik gebruik al jaren rainX. vanaf 60 KMH hoef ik geen ruitenwissers meer te gebruiken.
SDM zegt
@xenonlampje: Leuk als je alleen boodschappen doet met de auto. Maar als je zoals ik minimaal 40.000 km per jaar rijd sta je wel iedere week je raam weer in te smeren. Daar ben je na een maand wel klaar mee. Hoe goed een product ook is, het zal naar verloop van tijd slijten en dat gebeurd met deze techniek niet.
eqaulo zegt
@SDM: Gebruik nanolex, veel beter dan rain x, blijft langer dan een jaar goed, bij sommigen zelfs 1.5 jaar. Werkt veel beter dan rain x en werkelijk niks blijft nog aan je ruit hangen. http://www.nanolex.de/en staat wel wat uitleg op hun site wat het is en hoe het werkt. Verwonderd me dat anderen dit hier niet kennen.
joostlab zegt
Aquapel levert BMW al jaren
Hupke zegt
@joostlab:
Is wel iets heel anders. Aquapel is een hydrofobe coating oid. en da’s passief.
Dit zou actief zijn zoals een ruitenwisser dat is.
schuifmuis zegt
“Duur? Helemaal niet, de relatief eenvoudige techniek zou minder dan een tientje moeten kosten.”
Wedden dat McLaren er een optie voor maakt die je kan aanvinken in je optielijst als je een Mc12 of P1 koopt en ik weet zeker voor die optie zal er geen bedrag van een tientje moeten worden afgerekend!!!!! denk eerder het 100-voudige.
bollegek zegt
Dat bedoelde ik dus ook al!
schuifmuis zegt
@bollegek: //www.youtube.com/embed/TkZhh7r9490
schuifmuis zegt
Er zijn Overigens al jaren van dit soort ultrasone voorruiten op de markt, reeds geinstalleerd in veelal tweedehands auto`s;
uitleg;
Hupke zegt
Welke Mclaren?
Ik zou eerder denken dat dit door hun technologies afdeling is uitgevonden/uitgewerkt.
En dat betekend dus dat je het ook gewoon op de volgende S-klasse, 7-Serie, A8 zal kunnen vinden.
Als het automotive is zullen zij wel met de primeur gaan lopen.
Beeld je in wat dit met voertuig ontwerp kan doen, tot nu toe moet je altijd rekening houden met de luchtstroom over de voorruit, voorruithoek&vorm en dergelijke om water af te kunnen voeren.
Hubert zegt
Ruitenwissers zullen altijd nodig blijven.
Als is het maar om sneeuw of vuil van een passerende auto van je ruit te krijgen.
En hoe zit het met putjes / scheurtjes in glas.
Hoe reageert de ruit op dit soort hoogfrequente trillingen?
Hupke zegt
@Hubert:
Een scheurtje veranderd hoe je ruit gaat reageren op een gedwongen trilling.
Da’s iets dat nogal voor de hand ligt, ik vermoed dat ze daar wel aan gedacht hebben.
Mss dat ze via een feedback de aangelegde trilling veranderen of wat de knappe koppen bij Mclaren dan ook bedacht mogen hebben ervoor.
MAB zegt
@Hupke: ik denk dat het verstandig is als je geen sterretje hebt in je ruit omdat het kan scheuren. Met een straaljager heb je daar geen last van want die vliegen niet met sterretjes in hun ruit.
alcantara zegt
Hoezo nieuwe techniek?
“Het systeem is afkomstig uit de luchtvaart”
bollegek zegt
@alcantara: nieuwe techniek in de auto industrie dus. Welkom op autoblog waar wij aan begrijpend lezen doen. haha
alcantara zegt
@bollegek: De techniek op zich is niet nieuw, de toepassing (autoindustrie) is nieuw.
Maar om zulke verbanden te leggen kom je er inderdaad niet alleen met begrijpend lezen.
Kvgorp zegt
Jezza had het over lasers op de ruit van de lambo… Goud :)
lincoln zegt
@Kvgorp:
lasers attached on the head of a shark .. ook Goud(member) ..
lincoln zegt
heb ooit nog eens een boete gehad voor een derde remlicht ..
maw .. ruitenwissers blijven bestaan omdat dat wettelijk is vastgesteld ..
punt uit ..
Hupke zegt
@lincoln:
Meest zinnige reactie tot nu toe, heb je een goed punt.
Tenzij er in de wet geen ruitenwisser maar waterafvoersysteem beschreven is en je veel zin hebt om telkens te discuteren met de politie en keuring.
escort77 zegt
@Hupke: de wetgever wil de ruitenwissers behouden om een parkeerbonnetje onder te kunnen schuiven ;-)
tupperware zegt
@escort77:
Dat is in 020 straks al niet meer nodig, die zijn zelfs te lui om een bonnetje uit te printen.
rob68 zegt
Hier heb ik zo,n twintig jaar geleden ook al van gehoord…Werd toen ook niks.
bsxc2 zegt
Legt een dolfijn op de voorruit voor ultrasoon geluiden.
cthijs zegt
Terugroepen om een ruitewissermotortje te vervangen lijkt me toch wel onzin met zo,’n ding word toch niet in de regen gereden
Alfarobert zegt
Ik zweer ook bij Rain-X.Als het regent rij ik meestal met interval terwijl anderen continue de ruitenwissers aan hebben.Hoe harder je rijdt hoe minder je de ruitenwissers gebruikt.Vriest het net een paar graden? Iedereen druk aan het krabben terwijl ik even voel op de ruit.Oh water? Even ruitenwissers aan,klaar.
cthijs zegt
Is hij zonder ruitenwisser geen afkeur apk
mynameisjeroen zegt
30kHz, zal de hond leuk vinden als dit straks ook in je Audi Avant zit.