McLaren gaat 25 langstaarten maken waarvan 40% van de body-panelen opgetrokken zijn uit carbon. Ze krijgen de spitsvondige naam ‘MSO Carbon Series LT’ mee.
Het is een bekend recept in sportauto land. Heb je een model dat wat extra aandacht nodig heeft of wil je iets speciaals op de markt zetten, laat dan een lading carbon bakken in een industriële oven. Sprenkel de carbon vervolgens over de auto die je wilt pimpen. Maak desnoods nog een paar body-panelen van het spul zodat mensen je serieus nemen en je zult zien dat klanten in de rij staan om je product op te eten te kopen.
McLaren heeft dit trucje al minimaal twee keer eerder vertoond en dacht kennelijk dat het nog wel een keer zou werken. Ditmaal hebben ze bij McLaren Special Operations de 675 LT Spider aangepakt.
High-gloss carbon is het toverwoord bij dit project, want het grootste verschil met de standaard 675 LT is het zichtbare shiny carbon. Bij de standaard 675LT Spider bestaan onder andere de voorbumper, ‘end plates’, onderzijde van de koets aan de voorkant, side skirts, luchthappers op de flank, spatschermen achter, achterbumper, diffuser en airbrake ook allemaal van carbon, maar bij de ‘carbon series’ zijn deze onderdelen uitgevoerd in high-gloss zodat de typerende carbon-structuur goed zichtbaar is.
Wellicht interessanter, want vermoedelijk gewichtsbesparend, is dat bij de Carbon Series LT ook het dakpaneel, de A-pilaren, motorkap, ‘side blades’, de complete voor- en achtervleugel en de benzineklep in carbon zijn uitgevoerd. Andere verschillen ten opzichte van de basis zijn het standaard ‘McLaren Track Telemetry pack’, wat onder andere bestaat uit drie ingebouwde camera’s waarmee je je verrichtingen op het circuit kan vastleggen. Tof zijn louvres boven de voorwielen, een referentie naar de GT3 variant van de auto.
De powah is niet veranderd, maar de 675 pk zijn ruim voldoende voor adequate prestaties: nul tot honderd gaat in 2,9 seconden, om de tweehonderd aan te tikken heb je 8,1 seconden nodig.
Zoals gezegd komen er 25 exemplaren van deze MSO Carbon Series, die overigens extra gebouwd worden naast de eerder aangekondigde 500 exemplaren van de 675 LT. Helaas voor de carbon-liefhebbers zijn ze allemaal al uitverkocht.
jobberns zegt
Hadden ze beter bij de coupe kunnen doen, die vind ik ook mooier eigenlijk. Sowieso snap ik niet helemaal waarom je bij een hardcore circuitracer z’n dak er uit zaagt en daarmee de stijfheid van de carrosserie verminderd, is een hardcore auto niet bedoeld om zo stijf en strak en snel mogelijk te zijn?
marstr zegt
@jobberns: hoe kom je erbij dat de auto gebruikt zal worden als hardcore circuit racer? in een verwarmde garage aan de druppellader onder een bijpassende afdekhoes heb je die stijfheid helemaal niet nodig
Breinstein zegt
@marstr: ik heb onder een afdekhoes juist stijfheid nodig!
deora zegt
@marstr: er staan 2 675 LT’s op Nederlands kenteken die geregeld een paar hotlaps doen op het TT Circuit.
E34M5Touring zegt
@jobberns: Ik denk dat bij dit soort auto’s de stijfheid tussen coupe en cabrio nauwelijks verschillen. Je kunt die carbontub zo stijf maken als je wilt.
jeroen13 zegt
@jobberns: volgens mij was het verlies is stijfheid nagenoeg 0,0 door de carbon tub
jorden zegt
@jobberns: omdat dit dan koning hardcore racer van de cabrio’s is.
boomhauwer zegt
@jobberns: mclaren heeft een monocoque chassis. Het dak heeft weinig tot geen invloed in stijfheid.
viezefreddyw zegt
Het carbon is voor mij allemaal niet nodig, maar ik vind de 675LT de mooiste McLaren momenteel. Hij klopt gewoon, een erg gaaf ding!
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik vind hem ook kloppen. Bij de 650S heb ik dat gevoel helemaal niet. Maar de mooiste, vind je dat niet de 570 GT? Bijzonder fraai ding vind ik.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Nee, ik vind de 570 GT zeker niet de mooiste. Ik kan de kont maar niet mooi vinden. Buiten het feit dat ik hem dus niet supergeslaagd vind, is het niet de type auto die ik zou zoeken bij een McLaren. De 570 GT moet de comfortabele reisauto van McLaren zijn, maar daarvoor zou ik geen McLaren kopen. Plus dat hij moordende concurrenten heeft die ook nog eens goedkoper zijn.
De 675 LT vind ik gewoon gaaf, een waar monster waarmee je goed de hooligan uit kan hangen. Gewikkeld in een fraai jasje. Er zijn maar weinig auto’s die dat kunnen bieden op het moment.
mrB zegt
@viezefreddyw: inderdaad, de 675LT is de perfecte McLaren. In het groen, als coupé, met de juiste MSO opties. Jammie!
Mooi om te zien hoe de McLarens na een paar iteraties zo veel mooier wordt.
mrrallycross zegt
Ik zou toch liever eentje met een lekker opvallend kleurtje willen hebben
reactief zegt
Ben best een grote liefhebber van het merk, maar dit is toch weer een dikke fuck naar de eerste eigenaren/bestellers van de 675LT… Eerst 500 spiders bovenop het beloofde maximale aantal, en dan nu ook nog 25 extra extra speciale versies…
reactief zegt
@reactief: vind de achterkant trouwens wel erg lekker van de 675LT, maar de voorzijde iets teveel van het goede.
Daar blijft de MSO versie van de 12C in mijn ogen het mooist!
reistje zegt
@reactief: Tja begon dat niet al met de MP4-12C? Mensen wachten op de spider Mp4-Spider, die kwam maar zeer snel daarna de 650 wat volgens McLaren “geen upgrade was maar een andere auto”, toen begon het wachten weer voor de 650 spider. En toen de gelimiteerde 675LT…. En toen nog 500 spiders daarvan. En nu weer 25 special special editions?
Dat allemaal in 5 jaar. Nogal een marketing bende.
pomoek zegt
Uitverkocht??? Ahwww..
Dutchdriftking zegt
Ben ik de enige die vond dat ze bij TG wel heeeel erg enthousiast over de Longtail waren?
technopatat zegt
@dutchdriftking: overal zijn ze enorm enthousiast over de 675 LT eigenlijk. Het valt dus nog wat te verantwoorden naast hun gebruikelijke Chauvenisme (en ja dat mag met een C ipv een c, zo erg is het daar gesteld ;-)! )
trustmeiamanengineer zegt
@dutchdriftking: Chris heeft er ook een aangeschaft dus… Maar in alle media zijn ze er zeer positief over, is gewoon een briljante auto.
mrB zegt
@trustmeiamanengineer: de goede of de slechte? Ik weet dat Harris er zeer enthousiast over was.
patrick zegt
Die LT versies zijn echt oogverblindend mooi in proportie! Liefst met de LM velgen van de P1 eronder.
berlinetta zegt
Mooie velgen trouwens!
gemaskerdemuchacho zegt
Is die koe nog steeds niet uitgemolken?
Dimglor zegt
Bij de eerste LT’s:
U heeft onze garantie, er worden er maar 500 gemaakt.
Na de spider versie:
Dit zijn echt de laatste…
Hier maken we er maar 500 van.
Nu nog 25 van deze…
Kan Shmee150 deze ook nog gaan bestellen..
martijn11 zegt
Echt mooier word hij niet