Vanmorgen onthult McLaren haar toekomstivisie op de autosport in de vorm van de MP4-X. Holy Batmobile, Batman!
Denk nu niet dat dit volgend jaar op de startgrid van de Formule 1 te vinden is, want Batman is nog veel te druk met het bestrijden van het kwaad. Maar de ontwerpers van McLaren kregen de vrije hand om een toekomstvisie op autosport te ontwerpen. Het resultaat is deze MP4-X, een soort Formule 1 auto. Maar dan anders.
Om te beginnen is er de gesloten cockpit, een feature waar steeds vaker over gesproken wordt in de koningsklasse van de autosport, met name om de veiligheid van de inzittenden te verhogen na meerdere (soms fatale) incidenten de afgelopen jaren. Maar er zijn meer verschillen ten opzichte van de Formule 1 auto’s die we gewend zijn.
Zo is er rekening gehouden met alternatieve aandrijfbronnen, zijn er aerodynamische snufjes die zich aanpassen aan de omstandigheden op de baan en bovendien kan de auto zelf contact opnemen met de pits als er iets stukgaat.
Aandrijving
De MP4-X krijgt geen standaard verbrandingsmotor, en dus is er ruimte om te experimenteren met de layout. De MP4-X mikt op hybride en elektrische aandrijving, gebaseerd op dat wat al te vinden is in de P1 en in de Formule E raceserie. Details laat McLaren nog even achterwege.
McLaren heeft een bijzonder plan voor de batterijen: die worden in het chassis verstopt in plaats van ze op één plek te concentreren. Daardoor worden de batterijen onderdeel van het chassis en kunnen ze ook altijd hun energie leveren aan de dichtstbij zijnde motor, bijvoorbeeld een elektromotor in een wiel. Naast regeneratieve energie is er ook gedacht aan zonnecellen. Wel tricky met nachtraces natuurlijk.
AeroPlasmadynamica
De vlakke bodem van huidige Formule 1 auto’s is suf, aldus McLaren. Ground Effect mag terugkomen van de mannen uit Woking en dus heeft men gekozen voor enorme Venturi-tunnels om optimale zuigkracht naar het asfalt te creëren. Ook is er gedacht aan actieve aerodynamica, waarmee in een bocht bijvoorbeeld meer downforce voorhanden is, terwijl op rechte stukken juist alle downforce weg zou moeten vallen voor zoveel mogelijk snelheid. Een soort DRS 8.0 dus.
McLaren denkt aan hightech snufjes die in bochten de lucht rond de vleugels om zou kunnen zetten in plasma, voor extra downforce. Dit kost wel enorm veel power maar in de toekomst is het mogelijk, denkt McLaren. Daarnaast zou de vorm van de auto aanpasbaar moeten worden door elektrische stromen door “adaptive shape”-metalen te pompen. Hierdoor zou de auto van vorm kunnen veranderen, bijvoorbeeld voor een optimale slipstream of juist voor extreme downforce in een bocht.
Check ook deze video op Autojunk.nl.
unclesem zegt
Laat maar komen! Maaar…. haalt die Q3 ook??
Breinstein zegt
Niks nieuws, red bull had de x2010 al.
mb10 zegt
@breinstein: wou t net zeggen
mrrallycross zegt
Lijkt wel op die concept van red bull. Zou het echt deze kant op gaan
Edge zegt
Hadden ze zich niet beter bezig kunnen houden met het verbeteren van hun echte F1 wagen?
Mairsil zegt
@Edge: Volgens mij doet die het al heel aardig, iemand moet er alleen even een motor instoppen…
Edge zegt
@Mairsil: Klopt! In Abu Dhabi was Alonsos snelste ronde (toen hij full power mocht gebruiken) slechts drie tienden langzamer dan die van de Mercedes-jongens als ik me niet vergis.
Dutchdriftking zegt
Gaaf hoor, autonoom neem ik aan? Anders is het niet van de toekomst….
n54coupe zegt
Ik zeg: Bouwen!
Al was het alleen maar voor de demo. Super slick ontwerp.
Mc Laren had vast een Mercedes krachtbron gefantaseerd in plaats van een Honda motor, denk ik…
gitaarknul zegt
Gaat wel lastig over hobbels denk ik.. Met hoe ver die wielkasten ook om de banden heen zitten
clarkson zegt
@gitaarknul: Ooit wel eens een verkeersdrempel op een circuit gezien?
gieltj zegt
@clarkson: curbs?
Edge zegt
@clarkson: Ik denk dat hij de kerbstones bedoelt. Maar aangezien die ook met een GT of LMP wagen gewoon te doen zijn mag dat geen problemen geven.
motoragent zegt
@clarkson: Nou…
http://www.ridelust.com/wp-content/uploads/singapore_grand_prix_formula8.jpg
Aan de andere kant. Met het grondeffect wil je eigenlijk weg blijven van de curbstones omdat dan veel van het effect verloren gaat, dus dan zouden zo’n wielkasten inderdaad niet zo’n kwaad kunnen.
clarkson zegt
@motoragent: Oh, ja dat kan natuurlijk ook.
https://pbs.twimg.com/media/CU5E_qrXAAA8k9l.jpg
gieltj zegt
@gitaarknul: zullen wel meeveren denk ik
spykerboy zegt
Wat een ongelovelijk lelijk ding zeg!! Zou voor mij meteen einde F1 zijn. Er moet ook wat gevaar in blijven dat maakt zo een sport interessant/leuk. Daarbij is dit geen auto meer maar een ufo…
motoragent zegt
@spykerboy: Als je in de jaren 60/70 had kunnen uitleggen hoe de Formule 1 wagens er in 2007 uit zagen, in combinatie met tractie controle, schakelflippertjes, veiligheidsvoorzieningen en andere elektronische snufjes hadden ze de toekomst van de F1 waarschijnlijk ook afgeschreven, om dan luid snikkend weg te lopen. Er op terug kijkend was het een van de betere seizoenen die we gehad hebben.
Daarnaast moet een F1 auto ook een beetje een rijdende UFO zijn, toch?
pomoek zegt
@motoragent: 2007 ah, de opwaaiende zomerjurken jaren…
imdoctorbob zegt
@spykerboy: Persoonlijk vind ik de spanning/genot van de race niet afhangen van de kans op lichamelijk letsel voor de bestuurders. Volgens deze redenering was 2014 het leukste/spannende seizoen sinds 2002…
gregorius zegt
Dit is gewoon een LMP1 auto.
clarkson zegt
Het zal ongetwijfeld deze kant op gaan. Ze moeten vooruit gaan met de tijd en verder ontwikkelen. Maar of de sport er ook mooier van gaat worden? Ik denk het niet.
Ik word er eigenlijk een beetje verdrietig van.
riddertevoet zegt
Banden die de grond niet raken… toekomst van de autosport… in de prullenbak ermee.
pomoek zegt
Kan natuurlijk zo worden gebruikt in diverse race spelletjes (sorry, weet niet welke, die doe ik niet)
MARS zegt
Nah, doe dit maar niet..
Gulli zegt
Heeft er iemand ooit wel eens geëxperimenteerd met verticale actieve ailerons op de staart? En eventueel in de voorvleugel. Ofwel bewegende flaps die de auto de bocht om duwen. Ik snap dat het niet mag in de F1 (hoewel de DRS ook actief is, zij het niet bestuurd door de auto maar door de raceleiding) maar de techniek lijkt me best interessant, alleen maar om te zien hoe hard je een auto ermee door de bocht kunt laten gaan.
kennone zegt
Geblazen 4 of 3 pitter er in en hij is af..
fconderkantlat zegt
@kennone: doe maar gewoon een v10 of v12
kennone zegt
@arashrsf: het was sarcastisch
JamesBond007 zegt
Wat is dan de hybride vorm van aandrijving aangezien het model geen ‘verbrandingsmotor’ heeft?
Esprit_de_Flandre zegt
Pfff, wat een ouderwets ding. Heeft nog wielen en zo.
Hovercar ftw…