Had je nog ergens 257.755 euro rondslingeren en dacht je er aan om een MP4-12C’tje aan te schaffen om Ferrari’s mee uit te lachen? Dan heb je de komende drie jaar pech, want tot die tijd schijnt de supercar al te zijn uitverkocht.
Dat gaat hard. Nog maar net in productie en nu al een giga-wachtrij voor dit 600 pk sterke speeltje. Het feit dat de nieuwe McLaren voorlopig is uitverkocht heeft er ook mee te maken dat ze er simpelweg niet heel veel van zullen bouwen. De productieverwachting ligt in het eerste jaar op 1.000 stuks, daarna gaan ze eens kijken of dat omhoog kan. Ze houden het bewust laag omdat dit goed is voor de restwaarde van de Britse bolide.
Ian Gorsuch, McLaren’s eindbaas in het Midden Oosten, heeft ook verklaard dat het pas tot 2013 zal duren voordat het merk de Chinese markt zal betreden. Ook dit heeft te maken met het feit dat de productie-aantallen bewust laag worden gehouden. Dan toch maar een 458 Italia als alternatief?
In ander McLaren MP4-12C-nieuws. Het Britse Fifth Gear heeft de auto tegenover de gedoodverfde concurrent uit Maranello gezet. De uitslag van dit vierwieler-geweld wordt pas op vrijdag 24 juni uitgezonden, maar we hebben wel alvast een teasert.
cheetacars zegt
Dit is toch een van de weinige moderne productieauto’s die later nog wat waard kan blijven met zulke verkoopaantallen, het geeft wel wat meer charme dat het niet een overgeproduceerde auto is.
blacksquad zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
meneersander zegt
@blacksquad: edit nutteloze bijdrage?
blacksquad zegt
@meneersander: Die eerste reactie inderdaad! Maar de tweede ook?
Lan_Evo zegt
Het is dan ook gewoon een coole auto. Wel mooi voor McLaren dat ze er succes mee hebben.
Johan-SV zegt
@ricardo eindbas? eindbaas bedoel je? dat is een langere wachtrij voor de Aventador… dat is 1,5 jaar
meneersander zegt
Komt ook omdat, zeker als je een oliesjeik, of rappert bent, al je maatjes en buren al een 458 hebben…
blacksquad zegt
@meneersander: De nutteloze bijdrage was het geslachtsdeel van de vrouw van de baas van McLaren met direct daarachter de merknaam van de auto! En ja ik heb een hekel aan mclarens, zielloze auto’s hoe goed die dan eventueel dan wel niet is!
cheetacars zegt
@blacksquad: Ik ben het met je eens dat de Mp4-12C vrij zielloos zijn, maar dat zijn haast alle auto’s tegenwoordig. in vergelijking tot een 458 is dit wel een auto die door de passie van de oprichter en oud F1-bekende gebouwd is, vergelijkbaar met het verhaal van Enzo Ferrari alleen dan met de zielloze jaren ’90 en ’00 en zonder de Italiaanse passie. Voor mij geeft dit wel wat charme aan de auto, al het niet moeders interessantste is. De nieuwe F1 gaat wel wat bepalen voor mij.
Merry zegt
@cheetacars: altijd dat gezanik over zielloos.
Welke wagens hebben dan wel ziel?
En mijn god zeg nou niet die te commerciële Italiaanse wagens.
cheetacars zegt
@Merry: Van de huidige auto’s zijn er zo goed als geen een die er aan kunnen voldoen bij mij, hooguit de (eerdere) Koenigseggs en de kleinere Italianen als Spada. Het gaat om de charme eromheen, voor mij betekent dat een oprichter die de auto met passie maakt, niet met het oog op geld. Tegenwoordig gaat haast alles om geld, de winst.
Nu heb ik de tijden niet mee gemaakt, maar voor de oorlog en net na de oorlog ging het ook wel om de winst, maar wel met auto’s die met passie gemaakt zijn door de bedenkers van het merk. Bij Bentley lag bijvoorbeeld de regel dat voor meer kracht de motor groter moest worden en blowers waren verboden. Enzo Ferrari was een meester in motoren, de goede aerodynamica is niet nodig met een goede motor.
Dit soort dingen creëren een merk dat volgens de passie en denkwijzes van de maker ervan werkt, als de maker er niet meer is, is het haast onmogelijk dit nog goed te doen (ieder mens is uniek). Juist die denkwijzes en passie maken de ”ziel” in een auto. Doe daar wat overwinningen bij in belangrijke races en je hebt een auto met een ziel.
Nu moet je de ”ziel” wel een beetje nuchter bekijken, een ziel blijft iets filosofisch.
Merry zegt
@cheetacars: vergeet niet dat Ferrari 1 doel voor ogen had toen het straat wagens ging maken.
Geld verdienen zodat ze konden racen.
Maar ziel is het niet, het is een eigen verzonnen emotie die je bij een wagen krijgt.
Dat kan voor iedereen een andere wagen zijn, voor de een een dikke vette sportwagen voor de andere een Kevertje omdat opa die had.
cheetacars zegt
@Merry: Het grootste deel van de tijd van Ferrari waren de straatauto’s en raceauto’s grotendeels hetzelfde, waarom zou een raceauto dan ook geen ”ziel” kunnen hebben? Daar heb ik niet op gedoeld. Een auto is een auto, helemaal in oa de jaren ’50, ’60 toen de raceauto’s ook op straatreden.
Wat betreft de ziel, ik had het ook over mijn eigen oogpunt, dat vroeg je toch ook? Een ziel in deze zin is iets filosofisch en slaat eigenlijk op de mens. Een auto blijft een door de mens geproduceerd gebruiksvoorwerp, er emoties voor hebben is nuchter gezien al iets vreemds.
gerard1710 zegt
@cheetacars: Ik ben het helemaal met je eens. Vaak wordt bovendien de onbetrouwbaarheid van bijvoorbeeld een (vroegere, tegenwoordig is het hopelijk wat beter) Alfa of Fiat afgedaan als emotie of ziel, wat mij betreft mag die ziel dan achterwege gelaten worden.
reinier73 zegt
@cheetacars: de auto is niet zielloos, geneen auto heeft een ziel tenzij de auto Kitt heet. De mp4…… is in tegenstelling tot de mclaren f1 veel minder expressionistisch. Als de mp4-12c strakker gelijnd was en de bestuurder zat in het midden, dan vond ik het een waardige opvolger.
cheetacars zegt
@reinier73: Zoals ik hierboven inmiddels heb staan, is de ”ziel” een relatief begrip. De MP4 is niet de opvolger van de F1, die komt nog. Ik hoop dat die wat interessanter eruit ziet.
xilver zegt
@AB @Ricardo: Eindbas => eindbaas ;-)
Lijkt me een hele goede auto maar hij heeft niet de uitstraling van een 458 en is niet zo iconisch als de F1, daarom zou ik er mij al geen aanschaffen, mocht ik over de nodige liquiditeiten beschikken natuurlijk.
blacksquad zegt
@xilver: Precies! En dan denkt de eindbaas van McLaren ook nog een ‘betere’ auto te gaan maken dan de Veyron!
rotarypowah zegt
Welk event? Een McLaren Mp4-12C event wat over drie jaar plaats vindt?
Carreza zegt
Doe mij maar deze McLaren. Een 458 zie je toch al om elke hoek van de straat.
Lucb zegt
Over 1 jaar staan er zeker al een paar te koop op de tweedehands markt.
TT225man zegt
@Lucb: Maak daar maar “over 3 maanden” van. Die zogenaamde levertijden van 3 jaar zijn bijna altijd onzin en komen vaak of bewust van de fabrikant (schaarste creëert vraag) of het zijn “handige jongens” die 1 of meerdere van deze auto’s kopen om ze snel daarna (tegen een premium) door te verkopen.
Let maar op hoeveel van deze auto’s je binnenkort al met paar km op de teller gaat zien bij Royal Motors Kempen, Autsalon Singen, PACE, van Vliet, etc.
De NL introductie in Wassenaar was trouwens net zo “klinisch” als de auto zelf. Denk dat ze weinig van deze auto’s in NL gaan verkopen vanuit Brussel. Totaal ander sfeertje/cultuur dan hoe je in NL auto’s van deze prijs aan de man brengt.
Dev zegt
Vind hem nog steeds een beetje simplistisch vormgegeven. Het is niets wat tot de verbeelding spreekt, niets wat je boven je bed zou hangen als kind. Dit is een schoolvoorbeeld van vorm volgt functie, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Merry zegt
Maar dit is niet helemaal eerlijk, dit is een thuis wedstrijd voor de Mclaren.
Dit is op het McLaren/Top Gear circuit.
mclarenf1lm zegt
@Merry: Niet helemaal goed, het “Topgear” circuit is eigenlijk van Lotus, de fabriek/hoofdkantoor van Mclaren ligt in Woking. PS: told you so. :P
Dimglor zegt
@Merry: Is inderdaad niet het circuit van Mclaren.. Ze hebben het echter wel gebruikt bij de ontwikkeling van deze Mclaren….
Esprit_de_Flandre zegt
1000 stuks per jaar vind ik nu toch ook niet zo weinig. Spyker, dat is pas exclusief. Een halfje per jaar. :P
Nee, serieus, hoeveel 458’s maken ze dan per jaar? En hoeveel Aventadors, Agera’s, …
Jokkebrok zegt
wel mooi, maar inderdaad niet heel speciaal ofzo. had em 2 ton duurder gemaakt en hij was wel speciaal…
BmwMPower zegt
Waarom zou de eindbaas van het Midden Oosten nu weten hoe het zit met de markt in China? Is daar geen eindbaas voor?
OT: Geen mooie auto, wel knallende cijfers, maar een mietje qua uiterlijk.
mbevo zegt
waarom bouwt Mclaren geen fabriekie erbij,dan kunnen ze nog meer vraag aan,exclusief blijft die toch wel
ds3lover zegt
Ik vind hem wel mooi, en snel enzo maar niks geeft mij echt het gevoel van:” hebben, hebben!” wat ik wel heb bij de 458 en de gallardo
Cantago zegt
Doe mij maar een 458 Italia! Daar zit passie en liefde in! De MP4-12C is niet meer dan een code voor een stuk techniek… En hij ziet er geeneens mooi uit jammer genoeg.
lincoln zegt
tis nu wel zo dat de gehele Britse automobiel-sector beter draait dan ooit tevoren ..
Nico94 zegt
Dat doen ze goed! Laat er maar veel van komen, want wat is dit een mooie auto!
ericc zegt
Ik vind beide auto’s de absolute top in het huidige sportwagen-segment. Maar waar blijven de andere. AM blijft wat achter met hun gamma, MB SLS vinden vele mooi maar te zwaar, Porsche heeft geen auto in deze klasse (GT 2 RS is even snel maar qua techniek achterhaald) Audi R8 dringend vervangen graag en Lambo zou ook beter werk maken van de Gallardo-opvolger. Voor diegene die beginnen te roepen : Aventador, 0-77, Koenigsegg, Pagani, Bugatti zijn hypersportwagens en vallen in een andere klasse.
DMan zegt
Zelf paar keer in 458 meegereden, en je merkt dan zelf al dat het een auto is vol karakter en waar liefde en passie is ingestopt. Het geluid, de rij-beleving, de reacties van mensen, het is een auto die emoties losmaakt. Dat doet de mp4-12c niet echt. Hij kan het allemaal wel, en zou misschien geweldig zijn om een blokje om de Nordschleife te doen. Maar toch, als een auto wat karakter heeft wat typisch is voor die auto maakt hem toch weer nét ietsje leuker. Daarom vind ik de turbo-modellen van porsche, zoals de GT2RS en de Turbo (S of whatever), ook niks. Bloedstollend snel maar emotie? Nea. Dit wil daarentegen niet zeggen dat ik een fetish heb voor italiaan’s schoon. Een ZR1 mag je van mij ook op de oprit parkeren, hoewel dat 2 uiterste zijn. Die auto heeft toch weer zijn eigen karakter. Ookal is dat misschien het karakter van een dikke amerikaan uit Kentucky, het blijft een kleine toevoeging aan de auto en dat is toch iets waar je bij zo’n auto wel voor moet kijken. Behalve als je gewoon pure snelheid wil, dan moet je er zeker voor gaan. De Nissan GT-R verkoopt niet voor niets geweldig goed, en deze zo te lezen ook. Puur naar eigen mening zou ik gaan voor iets van het vaste land. Of het nou Italiaans is of Amerikaans, zolang de auto maar een karakter heeft en niet een dat vervangen is door elektronica.
TT225man zegt
@Lucb: Maak daar maar “over 3 maanden” van. Die zogenaamde levertijden van 3 jaar zijn bijna altijd onzin en komen vaak of bewust van de fabrikant (schaarste creëert vraag) of het zijn “handige jongens” die 1 of meerdere van deze auto’s kopen om ze snel daarna (tegen een premium) door te verkopen.
Let maar op hoeveel van deze auto’s je binnenkort al met paar km op de teller gaat zien bij Royal Motors Kempen, Autsalon Singen, PACE, van Vliet, etc.
De NL introductie in Wassenaar was trouwens net zo “klinisch” als de auto zelf. Denk dat ze weinig van deze auto’s in NL gaan verkopen vanuit Brussel. Totaal ander sfeertje/cultuur dan hoe je in NL auto’s van deze prijs aan de man brengt.
slappehap zegt
Ojee…
Testje door Ben Collins voor CAR.