Feest in Woking, voor het eerst zijn bij McLaren de cijfers onder streep van de balans niet rood, maar zwart. Yay, profit!
Voor een jonge autofabrikant is het zeker geen vetpot, Tesla boekte pas na jaren verlies pas in het eerste kwartaal van 2013 een winstje, dat voornamelijk voor de verkoop van emissierechten tot stand kwam. McLaren moest ook tot 2013 wachten op de eerste winst, het bedrijf sloot het jaar af met 4,5 miljoen GBP (5,8 mln euro) winst voor belastingen. Bescheiden, maar aanwezig, wat toch vrij knap is gezien de enorme uitbreiding van dealerschappen.
Verkopen
In 2013 leverden de Britten, die in 2009 als zelfstandig bedrijf vanuit het F1-team begonnen, 1.359 12C’s en 36 P1’s uit, goed voor 285,4 miljoen GBP aan inkomsten. Per 2017 wordt gemikt op zo’n 4.000 verkopen (en een omzet van 750 mln GBP), allemaal zonder ook maar één SUV te bouwen, want daar begint McLaren niet aan.
Voor 2015 staat de P13 op de rol, daarnaast bevestigt McLaren de geruchten van een track only ‘P1 FXX’. Ook deze komt in 2015.
mrniesoe zegt
Goed,want McLaren is goed bezig!:)
hamerhaai zegt
@mrniesoe: Mooi, want mooi!:)
wout441 zegt
Als ze alle rooie cijfers van de vorige keer er af halen zijn de cijfers dan nog steeds zwart?
sulobb zegt
Heerlijk wagens bouwen ze, moeten zeker blijven voortbestaan….
God bless McLaren!
lambo4all zegt
@sulobb: Hou je naïve amerikaanse praat even voor je wil je. Ik gun mclaren alle geluk van de wereld. Dat bovennatuurlijke verzinzel met zijn domme gevolg erbij halen doet alleen maar afbreuk aan het compliment.
sulobb zegt
@lambo4all: Hou jij je onvriendelijke commentaar voor je eigen zou ik zeggen… En heb wat meer respect.
Ik schrijf wat ik wil…
lambo4all zegt
@sulobb: het achtelijke idee dat een god een voorkeur voor bedrijven, mensen of landen heeft of “blessed” is lachwekkend. het is nog dommer dan het idee dat hij daadwerkelijk bestaat. Ideen mogen altijd bekritiseerd worden, zeker slechte.
Hupke zegt
Nuja, het is maar de vraag of ze winst moeten draaien om rendabel te zijn. Zouden deze wagens ook niet een uitstalraam zijn voor de technologiën die de rest van de groep verkoopt?
rijnooit zegt
@Hupke: Ik denk dat je daar een erg goed punt hebt. Hoewel dit waarschijnlijk eerst wel de grootste insteek zou kunnen zijn geweest, zijn zwart cijfers toch ook wel weer leuk :)
knipperlichtje zegt
Goh, je gaat mij niet wijsmaken dat de P1 tegen de kostprijs wordt verkocht
sanjo120 zegt
met winst kunnen ze alleen maar beter investeren in toekomstige auto’s
fejjie zegt
Smoke, zet je spellcheck eens aan.
johanw zegt
@fejjie:
ja klopt, sommige zinnen lopen ook niet helemaal lekker.
reggie-boy_rood zegt
Dit blijkt toch maar weer dat er heel veel rijke mensen zijn. die ook nog eens een mclaren willen!
Frankypanky zegt
@reggie-boy_rood:
Zijn er meer rijken bij gekomen, of zijn de bestaande rijken nog rijker geworden. That’s the question…
mclarenf1lm zegt
*zet feesthoedje op*
Misschien als ze zich wat meer concentreren op merchandise zullen ze wel meer winst gaan boeken.
Dimglor zegt
@mclarenf1lm: Niet iedereen heeft het handboek van Ferrari liggen ;-)
berlinetta zegt
Mooi, laat maar komen. Ben vooral benieuwd naar de P13. Ik hoop dat ze het design grondig gaan aanpassen.
Esprit_de_Flandre zegt
2009 zelfstandig, in 2013 winst?
Best knap hoor, in vier jaar tijd. Sommige kleine fabrikanten proberen het 20 jaar lang en met vijf opéénvolgende eigenaren, en slagen er dan nog niet in…