Ja, het is stiekem een Ford Mustang, maar dat is nog niet alles.
Denk je aan een Ford Mustang, dan denk je aan een dikke V8. Zes- of viercilinders zijn er door de jaren heen altijd wel geweest, maar die wilde je eigenlijk niet. Sinds de Mustang 2.3 EcoBoost kun je daarover twisten, maar zeker de oude viercilinders in de Mustang II en III waren een schande voor de auto. Zo kon je de visueel dik aangeklede Mustang II Cobra krijgen met een 88 pk-vierpittertje…
De dikste motor in de Mustang III, beter bekend als Fox Body, was de 5.0 Windsor V8. Stiekem een 4.9, maar met zijn 140 pk sowieso niet echt een topper. Het waren de jaren na de oliecrisis en in Amerika probeerde men motoren zuiniger te maken door ze extreem af te knijpen en niet door het slagvolume te verlagen. In 1980 moest de 5.0 V8 het veld ruimen ten faveure van een ‘zuinigere’ 4.2 V8 met 120 pk. Je kunt er om lachen, maar je zult zo’n bakbeest maar in het vooronder hebben liggen.
Dat Ford het downsizen stiekem best wel serieus nam, blijkt wel uit het feit dat de sportiefste Mustang III een 2.3 viercilinder met turbo onder de kap had. Deze leverde 132 pk en was door zijn gewichtsvoordeel sneller dan de achtcilinders. Ford voorzag dat deze viercilinders met drukvulling de toekomst zouden zijn voor de Mustang en decennia later kunnen we niet anders dan ze deels gelijk geven.
De consument dacht daar in 1980 echter heel anders over. Zij waren gewend aan hun gorgelende V8’en en namen het lage vermogen dan maar op de koop toe. Om de sportieve aspiraties van de 2.3 Turbo te onderstrepen, werd een telefoontje gepleegd naar Engeland en kreeg McLaren de opdracht met beperkte middelen een extra dikke Mustang te bouwen. Het prototype viel in de smaak bij de directie van Ford en men kondigde aan nog eens 249 exemplaren van de McLaren M81 gedoopte wagen te bouwen.
Onder de kap een standaard 2.3 Turbo, zij het met regelbare turbodruk, waarmee het vermogen tijdelijk een boost kon krijgen naar 175 pk. Best ok, maar niet bepaald wat je verwacht bij het zien van de flink uitgebouwde carrosserie. Het onderstel werd aangepakt door rondom volledig instelbare Koni’s te monteren en de dikkere stabilisatorstangen waren afkomstig van Mustangs die aan politiekorpsen werden geleverd. De standaard vierbak werd vervangen door een handmatige vijfbak. Klinkt in ieder geval hoopgevend.
De prestaties van deze McLaren M81? Die blijken nog teleurstellender dan zijn vermogen. Van stilstand tot honderd kilometer per uur neemt namelijk precies tien seconden in beslag. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat Ford de 249 geplande McLaren M81’s niet allemaal verkocht kreeg. In de verste verte niet, er werden uiteindelijk slechts tien exemplaren (naast het originele prototype) gebouwd. De meeste in het typerende McLaren-oranje, een enkele in het wit of zwart.
norge zegt
Tien seconden? Snel genoeg voor mij, doe maar eentje voor norge als niemand hem moet..
dionijsb zegt
@norge: 3e persoon? Seriously?
sjeppie156 zegt
@dionijsb: grootheids waanzin
norge zegt
@sjeppie156: Nee,want dan had ik wel, een hoofdletter N gebruikt in mijn nickname..
smoked zegt
Een typische schaap in wolfskleuren dus. Net zoals een BOA, ik wil wel (politieagent worden), maar ik kan niet.
snorrie zegt
@smoked: vervelend voor je.
Foramen zegt
@smoked: Wat een slechte vergelijking.
granlusso zegt
Ik denk dat het destijds simpelweg niet bij het imago van de Mistang pastte om er een viercilinder in te leggen, want er waren genoeg potente viercilinders in die tijd die wel goed verkochten
live4life zegt
Het enige wat ie harder schreeuwt dan “engine-swap” is “lelijk”. Op zijn minst een bedenkelijke creatie…
Dutchdriftking zegt
Kortom, kopen, 4 pitter er uit, 380pk V8 er in.
toyotafortuner zegt
Dus in zekere zin is de 2.3 Ecoboost historisch verantwoord!
Maar toch, wat is een Fox Body Mustang toch lelijk. De 80s en Amerikanencoupes gaan gewoon niet samen
ThomasBol zegt
@toyotafortuner: Buick Grand National <3
willeme zegt
@ThomasBol: En het meest ironische is nog dat de Buick GNX door McLaren is ontwikkeld…
awesome zegt
@thomasbol: +1! De Regal GNX <3
toyotafortuner zegt
@ThomasBol: Ik had het dan ook over de looks van de meeste 80s Amerikanencoupes. Natuurlijk heb ik ook een zwak voor de Grand National/GNX ;)
mrrallycross zegt
Haha mooi ding. Leuk zo een stukje geschiedenis
pomoek zegt
Prachtig verhaal. Hierdoor stijgt ie wel op mijn lijstje. Nog niet zo hoog dat ik er ooit de poeplap voor ga trekken, maar toch.
gieltj zegt
Gaaf ding hoor, gewoon een 300+ pk V8 er in en gaan met dat hok
rufctr01 zegt
Hij ziet er uit alsof hij minstens 400pk onder de kap heeft.
kennone zegt
Ik zou ook voor de trage v8 roffel zijn gegaan
turbotoll zegt
120pk uit een 4.2 V8…
En dan nog ombouwen naar LPG ook.
Echt een inktzwarte autoperiode.
potjak zegt
Stiekem best gaaf
Duell zegt
Leuk stukje Dizono!
AlfaAlex zegt
Mijn Pa had een een derivaat van die auto begin jaren tachtig namelijk de Mercury Capri. (Batch In het bruin matallic met oranje striping (!)
Zag er wel aardig uit maar was niet vooruit te branden met afgeknepen 4.2 V8. Motor ook nog vervangen na 2 jaar want in de soep gelopen…
https://i.ytimg.com/vi/70R9Vyim_5U/maxresdefault.jpg
st33fie zegt
Ja mooi of niet fout etc
Als je er een hebt heb je denk ik goud in handen
Er is vast wel een Arabier zonder enige vorm van smaak die er een zak geld voor over heeft