Na onder meer Mercedes en Red Bull is nu McLaren aan de beurt om hun 2020 F1-auto te tonen. De livery is zeker anders, de aerodynamica lijkt ook licht gewijzigd te zijn.
Een nieuwe dag, een nieuwe F1-livery. Waar er bij Red Bull en Mercedes sprake was van een feest van herkenning, is de MCL35 toch wel wezenlijk anders ten opzichte van zijn voorganger. Althans, als je kijkt naar de livery, dan.
Het 2019-model had bijvoorbeeld een blauwe achterkant, die bij de motor overstapte naar de oranje kleur. Die overgang ging gepaard met wat kekke driehoekjes. Pas bij de neusvleugels zagen we blauw weer tevoorschijn komen.
Het design van de 2020 F1-auto van McLaren is echter wat ‘horizontaler’, wat gelaagder. Het begint onderop, met een combinatie van blauw en zwart. Vooral op de zij-inlaten zien we de blauwe kleur het meest, wat richting de achterwielen via horizontale streepjes overgaat in het zwart.
Daarboven zien we de traditionele papaja-oranje weer terugkeren. Deze neemt de gehele lengte van de auto in beslag en is daarmee de meest in het oog springende kleur van de MCL35. Zoals het natuurlijk ook hoort. Boven op de middelste luchtinlaat zien we het blauw weer terugkeren, dat net als onderaan de auto via een streepjeseffect overgaat naar zwart.
Welke aerodynamische verbeteringen de MCL35 kent, is niet geheel duidelijk. Het persbericht rept daar namelijk met geen woord over. Op de foto’s is wel te zien dat de neus licht is gewijzigd, de MCL35-voorvleugels lijken wat meer te golven dan die van zijn voorganger. Ook is te zien dat de zij-inlaten een andere vorm hebben, die onderaan slanker is dan bij de MCL34.
McLaren zegt wel dat de nieuwe livery ‘geoptimaliseerd is voor racing performance‘. Wat ze daar precies mee bedoelen is niet echt duidelijk. Misschien wijzen ze op de toevoeging van acht nieuwe sponsoren (in totaal hebben ze er nu 38). Met meer geld kan je – in theorie – snellere auto’s en coureurs regelen, natuurlijk. Of de nieuwe bestickering en aerodynamica de auto’s sneller maakt, zullen we volgende week zien, wanneer de racewagens op Circuit de Barcelona-Catalunya getest zullen worden.
Dutchdriftking zegt
Tja nog steeds weinig anders natuurlijk. Erg benieuwd naar de wintertests!
jlachenal zegt
Er zitten heel wat verschillen in de aërodynamica van de nieuwe auto. De neus is heel anders ook met een ‘schort’ aan de onderkant en de sidepods zijn veel slanker dan vorig jaar. De bargeboards zijn ook anders en verder zal er nog wel meer verschil zijn. Slecht geschreven artikel, zeker omdat dit gewoon is aangegeven door McLaren en het is te zien. En om dan zelfs te zeggen dat ze daar waarschijnlijk geen vooruitgang hebben geboekt.
Robert zegt
@jlachenal: ik deel je mening, het stuk lijkt met enige ‘haast voor publicatie’ te zijn geschreven, maar e.e.a. is misschien óók wel aan het begeleidend schrijven van McLaren zelf te wijten. Want zeg nou zelf, teksten als ‘…de nieuwe livery geoptimaliseerd is voor racing performance’, dat klinkt toch eigenlijk net zo snugger als te beweren dat je auto 10 pk extra krijgt door twee Viper-strepen over de volle lengte van je auto aan te brengen.
jlachenal zegt
@rrrobert: krijgt je auto dat dan niet door die Viper strepen? ;-)
bernoulli zegt
@rrrobert: “hun” auto ook. ?
87sandyd zegt
Ik vind de reveal van de f1 teams eigenlijk alleen maar om te laten zien wat het nieuwe (kleur) design van de auto is.
Oke, de regels zijn niet echt veranderd dus de auto’s zullen heel veel gelijkenissen hebben met de auto’s van vorig jaar. Maar qua aero-design valt er niets te zien omdat geen enkel team hun aero-design willen laten zien.
Daarom vind ik het ook onzin om daar heel diep op in te gaan. Niemand laat echte vernieuwingen zien…
Richmond zegt
@87sandyd: pas in Australië zie je de eerste definitieve versies en in Barcelona de eerste grote update
Robert zegt
LOL, mijn bovenstaande reactie is dus geschreven in de (Android-)app (want reageren lukt niet in de browser), en vervolgens ge-edit in de browser (want editten lukt niet in de app).
We komen er zo ook wel uit hoor, Autoblog ??
hayte zegt
@jlachenal Dat zie ik nu ook inderdaad, ik heb het stuk aangepast. Wel opvallend dat ze dat niet in hun persbericht zetten.
jlachenal zegt
@hayte: het stuk van McLaren is idd ook niet zo heel duidelijk geschreven :-)
jlachenal zegt
@hayte: echter staat er nog steeds in je tekst dat er op aërodynamica vlak niks veranderd is wat dus nog steeds niet klopt. Kun je zelfs al zien op de 2 foto’s die je toegevoegd hebt. ;-)
Breinstein zegt
Mercedes heeft alleen de nieuwe livery getoond. De W11 wordt morgen gepresenteerd.
mar10us zegt
Zouden ze helemaal geen ‘rake’ gaan toepassen? Deze ligt een beetje lowriderstyle laag.
VeniVidiVici zegt
Ik zie het al… Norris gaat de WK titel pakken!
toniominestrone zegt
Eerste gedachte die bij mij opkwam was de livery van de Renaults uit 2005 en 2006.
gitaarknul zegt
Als je het hebt over een livery die geoptimaliseerd is voor racing performance:
Matte lak schijnt aerodynamische voordelen te hebben.
Heel subtiel, maar vergelijk het met een golfbal, matte lak word gerealiseerd door een oppervlak wat niet glad is, maar juist overal kuiltjes heeft als het ware, daardoor krijg je kleine ‘air pockets’ op het oppervlak waardoor de luchtweerstand lager word. Maar daarvoor heb je dus een vlak niet-vlak oppervlakte nodig, wat een stuk lastiger is
mashell zegt
Waar is de tijd gebleven dat F1 wagens ook mooi waren?
vroaaaaaaaaaar zegt
Werkelijk? De helft van dit bericht wordt gebruikt voor het beschrijven van de livery die we ook gewoon zelf op de foto kunnen zien. Verder valt we niet veel te melden dan wat algemene observaties en speculaties. Non-nieuws!