Kunnen boomknuffelaars binnenkort dan toch de supercar in hun armen sluiten?
Supercars stoten doorgaans de nodige koolstofdioxide uit. Iets waar de gemiddelde boom wel mee overweg kan. Desalniettemin kunnen de snelle auto’s om een of andere reden nooit de goedkeuring wegdragen van de Ché-Guevara-shirt dragende, Jesse Klaver aanbiddende quinoa-knager met een moestuintje aan de rand van de stad. Iets met ijsberen en de opwarmde aarde of zo, je kent het wel.
Gelukkig is er Frank Stephenson, die een oplossing heeft om ons autoliefhebbers dichter bij onze organische shampoo gebruikende medemens te brengen en vice versa. Frank tekende onder andere de McLaren P1, maar houdt zich ook bezig met velgdesign. En dan met name over hoe we dat totaal anders en beter kunnen doen.
Een idee ontsproten aan Frank’s brein is namelijk om een velg te maken geïnspireerd op het wortelsysteem van bomen. Met asymetrische, kris kras door elkaar lopende spaken dus. Frank is van mening dat velgen daardoor sterker en lichter zouden kunnen worden.
Het idee is dat gebogen spaken veel sneller en beter de energie kunnen verwerken die loskomt wanneer een wiel geschokt wordt door een bult of oneffenheid in de weg. Door een wirwar van gebogen spaken aan te leggen gaat de impact niet meteen naar het midden van het wiel, doch verdwijnt grotendeels in de spaken.
Een nadeel van deze methode is dat je het asymmetrische wiel vervolgens moet uitbalanceren. Daarvoor zou je dan eventueel weer gewichtjes toe moeten voegen aan afzonderlijke spaken. Maar goed wellicht kan daar nog een andere oplossing voor gevonden worden.
Wij kennen in ieder geval één autoblog-lezer die níet zit te wachten op deze ingewikkelde asymmetrische velgen. In een recent onderwerp over de Land Rover Discovery, bekend vanwege de asymmetrische achterklep, liet @koenigsegggone1 namelijk hetvolgende optekenen:
Hoop dat het zijaanzicht en de achterkant beter worden dan de vorige. Vind zo’n niet symmetrische achterkant echt om gek van te worden.
We voelen je pijn (een klein beetje) @koenigsegggone1. Maar goed dat is één mening, wat vind jij van boomwortelvelgen?
uselessguy zegt
Zolang ik geen ontwerp zie kan ik mijn oordeel er niet over vellen. Zal wel zo gaan als bij de meeste velgen: verschilt enorm per auto.
jaapiyo zegt
@uselessguy: het plaatje hierboven is afkomstig van McLaren.
potjak zegt
@jaapiyo: kijk nog eens goed…
jaapiyo zegt
@potjak: de beste moet je uitleggen!
potjak zegt
@jaapiyo: ik bedoel, kijk nog eens goed naar het plaatje. Hier zie je niets van een realistisch ontwerp enkel een plaatje van een McLaren waarop twee bonsai boompjes zijn geplakt (in photoshop).
denniss00 zegt
Moet je ze ook goed water geven?
potjak zegt
Goed verhaal, ben benieuwd. Kan er prima uit zien met de juiste materialen en afwerking. Ik sta er open voor want altijd maar hetzelfde kennen we nu wel en lekker veilig binnen de comfort zone (stil blijven staan) zal nooit leiden tot ’the next big thing’.
granlusso zegt
EDIT: yep, raar…Nou ja, fixed
On-topic: ik dacht nu krijgen we een soort band-velgcombinatie van mega ecovriendelijke materialen ofzo.
Maar het klinkt wel efficiënt, al vraag ik me af hoe grot de effecten zullen zijn.
ettie zegt
Asymmetrie is k*t, mijn achterlichten zijn niet symmetrisch. De linkerkant (mistlicht) is rood en de rechterkant is wit (achteruitrijlicht), en het ergste is dat ze in de folder wel symmetrisch zijn. Bedankt voor het lezen, ik moest dit even kwijt
granlusso zegt
@ettie: Welke auto heb je dan (zijn er best veel die dat hebben namelijk)?
ettie zegt
@granlusso: @ater: Z4 E85 (pre facelift)
De UK variant heeft de achterlichten gespiegeld, ik ben nu aan het kijken of ik de witte variant kan krijgen en die om te bouwen naar een mistlamp.
granlusso zegt
@ettie: Ah oke, dat zou wel gaaf zijn, met zo’n Engelse variant. Alleen: hoe ga je het achterlicht terugbrengen? Met zo’n lelijke extra lamp onder de bumper, wat je nog wel eens ziet? Haha
timberleek zegt
@granlusso:
Ik denk dat hij het andersom doet.
zowel links als rechts een unit met achteruitrijlicht, maar dan bij een daarvan een rood lampje erin zetten. Dat zie je veel minder dan een gekleurd glas
ettie zegt
@granlusso: zoals @timberleek het zegt inderdaad
jaapiyo zegt
@ettie: Geweldig dit.
ater zegt
@ettie: ford focus mk1?
super zegt
@ettie:
effe doorpakken en nog een stuur, dashboard en setje pedalen bestellen uit de uk, ben je ook van die asymmetrie af.
ettie zegt
@super: dat vind ik half werk, dan zou ik continu mijn tweelingbroer mee moeten nemen, en die heb ik dus niet. Het stuur naar het midden verplaatsen zou de betere oplossing zijn.
super zegt
@ettie:
das waar, maar heb je nog steeds je pedalen en pook niet symmetrisch;-)
shalomleon zegt
@ettie: Engelse achteruitrijlamp en daar een rood 21watt lampje indoen
harrie zegt
Doe eens een plaatje dan.
Ik neem aan dat het gaat om Generative Design, waarbij de computer het lichtst en sterkst mogelijke design genereert.
Wat vaak een soort boomwortel structuur oplevert, wat moeilijk te maken is met traditionele productiemethoden maar waar 3D printing juist sterk in is.
Dutchdriftking zegt
Gewoon BBS wielen. Altijs genoeg spaken om de klappen op te vangen.
peug206 zegt
Dit is mij dan weer te groen… waar is de groen tag op dit bericht?
koenigsegggone1 zegt
Wat een eer om expliciet genoemd te worden in een artikel. Boomwortelvelgen lijken mij echter (vanzelfsprekend) echt helemaal niets
Edge zegt
Die asymmetrie lijkt mij toch niet bevorderlijk voor de stevigheid. Dan krijg je toch dat één kant van de velg veel sterker is dan de ander kant? Of zeg ik als engineering-leek nou iets geks?
merc-94 zegt
@Edge: Als engineer is dat ook mijn eerste ingeving. Echter, zodra je het anders bekijkt, het is een kwestie van krachtenspel. De krachten kunnen bij een dergelijk design waarschijnlijk op een bepaalde manier doorgevoerd worden naar het sterkste deel.
Op deze manier kan een ander deel dus lichter gemaakt worden, wat zorgt voor de asymmetrische vorm.
Geen idee of het ook daadwerkelijk zo is, mij lijkt mij de gedachtegang.
BRuud zegt
Waarom dan weer asymmetrisch? Je kunt toch ook prima wat symmetrie erin aanbrengen en toch het boomwortel ‘design’ volgen.