De Britse renstal zou tabak hebben van Honda’s gepruts, maar er is meer aan de hand.
Het is namelijk geen geheim dat Fernando Alonso het zoetjesaan gehad heeft met de hopeloze aandrijflijn achterin z’n McLaren MCL32. De Spanjaard zag een puntenfinish afgelopen zondag in Canada een paar rondjes voor het einde sneuvelen en de algehele houding van Alonso kunnen we nog het beste omschrijven als “gelaten”.
De wenkbrauw heeft er naar verluidt geen problemen mee om z’n F1-bolide te verruilen voor een IndyCar. Alonso nam onlangs deel aan de Indy 500 en ondanks een Honda-motor die er voortijdig mee nokte (tradities moet je in ere houden enzo) beviel dat eenmalige optreden goed.
Paniek dus bij de renstal van McLaren, want zonder hun stercoureur gaat het wel héél lastig worden om aansprekende resultaten neer te zetten. Daarom zou het team inmiddels zo goed als rond zijn met Mercedes, dat met ingang van volgend jaar motoren gaat leveren.
De overstap naar Mercedes kost McLaren naar verluidt omgerekend zo’n 88 miljoen euro. Men verwacht dat de deal voor de zomerstop bekend wordt gemaakt, maar dat de motoren pas vanaf volgend jaar geleverd zullen worden. Het team zal echter snel moeten handelen aangezien het contract van Alonso aan het einde van dit jaar afloopt. We zijn benieuwd! (via: Daily Mail)
Rick-dos zegt
Mercedes’s bitchslap voor RBR…
trustmeiamanengineer zegt
Hmm, ik ben benieuwd of het waar is. Ze zullen dan in ieder geval morgen moeten beginnen met het ontwikkelen van een nieuwe auto voor de Mercedes krachtbron. En hoe gaan ze Alonso overtuigen van het feit dat ze een betere auto kunnen ontwikkelen dan ForceIndia, Williams en natuurlijk Mercedes zelf. Kortom, zelfs mét een Merc motor wordt het natuurlijk gewoonweg geen kampioensauto… Maargoed, hij kan natuurlijk mooie clausules opnemen in het nieuwe contract die hem toestaan op te stappen als het alsnog tegenvalt. En nu met de (wederom) tegenvallende progress van Renault weet ik ook niet of het überhaupt nut heeft om naar Renault te gaan voor Alonso.
fiestacruizer zegt
@trustmeiamanengineer: Probleem is dat geen enkel topteam ‘de wenkbrouw’ wil met z’n Spaanse karakter.
Ferrari wil’m niet, Mercedes ook niet en Renault alleen maar omdat ze as we speak een beetje slecht zijn.
trustmeiamanengineer zegt
@fiestacruizer: U overlegt wekelijks met alle teambazen?
arjontje zegt
@fiestacruizer: dat zit anders. Ferrari wil Alonso niet omdat hun met een eerste en tweede rijder werken. Mercedes wil Alonso niet omdat Hamilton dat niet wilt. Dit ivm de situatie bij McLaren in 2007. En ook willen ze niet meer hoe het was met Hamilton en Rosberg.
wijsneus zegt
@trustmeiamanengineer: Heeft McLaren niet voldoende budget en kennis om een fatsoenlijke auto te bouwen op de krachtbron na. Van wat ik heb begreen is de auto van McLaren zo slecht nog niet, het is alleen de krachtbron die onbetrouwbaar en zwak is. Maar ik ben geen F1-kenner dus laat mij graag verbeteren.
woudloper zegt
@trustmeiamanengineer: Brawn GP indertijd, was dat geen wk titel met motoren van Mercedes?
fiestacruizer zegt
Mooi. Das beste oder Nichts.
Een meerderheid van Mercedes aangedreven teams zorgt natuurlijk ook dat de F1 iets minder Ferrari focussed worden. De historie-subsidie die de italianen nu ontvangen is absurd en oneerlijk natuurlijk.
w0o0dy zegt
Als Alonso naar Indycars overstapt is er wel gelijk 30 miljoen minder kosten… Dus misschien is dat wel de sleutel?
potjak zegt
@w0o0dy: en dan lopen er ook een paar sponsoren met Alonso mee de tent uit. Dag besparing van 30 miljoen.
bart_vandecavey zegt
@potjak: Welke sponsors?? Iedereen is bijna weg. Wie wil er nu een team sponsoren met iemand die constant zijn eigen team afbreekt.
carmasterr zegt
@bart_vandecavey:
Het is eerder het team zelf dat de sponsoren wegjaagt. Nu met de verschrikkelijke prestaties, daarvoor met kleurloze races en Ron Dennis’ neurotische tics. Alonso’s kritiek helpt misschien niet, maar veel wrger wordt het er ook niet van.
wijsneus zegt
@carmasterr: Je komt in ieder geval wel in beeld op het moment dat je uitvalt:p Zo’n Sauber die elke race ergens tussen P12 en P20 finished zonder spektakel, ziet de leek helemaal nooit op TV.
roppp zegt
@potjak: de grootste sponsor van Alonso is bij Ferrari blijven hangen
mrrallycross zegt
Zal zien dat die Honda het ineens gaat doen als McLaren zegt dat ze stoppen
Robert zegt
@mrrallycross: history would repeat itself. BAR Honda reed ook jaren lang geen deuk in een pakje boter. Toen Ross Brawn uiteindelijk het team over nam en omvormde tot Brawn F1 werden ze kampioen… Had overigens meer te maken met de aerodynamica (dubbele diffuser) dan de genialiteit van de Honda engineers, maar toch.
rolov zegt
@RRRobert: nou dat zat toch iets anders he. Maar goed . Ze wonnen wel met het eerste seizoen met brawn F1
bassx zegt
@rrrobert: BAR Honda was goed met de V10. Toen het Honda F1 werd had Honda problemen met de vibratie in de V8 en moest de motor in een soort limp modus draaien. Brawn drukt er een Mercedes krachtbron in en ze worden kampioen. Met een Honda krachtbron was het hun nooit gelukt. Het was ook het jaar dat Mercedes het record van Renault verbrak als meest dominantste motor ooit in een F1 seizoen.
mrrallycross zegt
@RRRobert: brawn reed met mercedes motoren
rob5nismo zegt
@mrrallycross: let maar op sauber heet volgend jaar gewoon honda dan kopen dat bedrijf voor een symbolische kroon op (net als Renault bij lotus had gedaan
ukbob zegt
@rob5nismo: die kant gaat het denk ik ook op ja.
Sauber als fabrieksteam.
Zou zoooo mooi eerherstel zijn voor de naamgever van dat mooie team als t met Honda volgend jaar wél lekker gaat..!
vtechlover zegt
@ukbob: idd zou tof zijn!
Dutchdriftking zegt
Mercedes en Mclaren, dat is vaker een goed huwelijk geweest!
arjontje zegt
@dutchdriftking: ja dat zeiden ze ook over McLaren en Honda.
dawwg zegt
@arjontje: Slechter dan het nu is, kan bijna niet. Daarnaast is Merc al tijden de dominante motor en dat Honda dat volgend jaar wordt, is niet erg waarschijnlijk.
bassx zegt
@dutchdriftking: Klopt maar dat was toen nog Ilmor met een Mercedes badge en omdat Mercedes aandelen had in McLaren en Ilmor zorgde dit voor een nauwe samenwerking. Toen McLaren auto’s ging bouwen kwamen de verhoudingen scheef te liggen trok Mercedes zich uit het McLaren team en was inmiddels volledig eigenaar van het oude Ilmor. Die goede verhouding verwacht ik niet snel terug tussen beide in F1…
Orichy zegt
Dus de kans dat McLaren en Mercedes uiteindelijk één team gaan vormen, is groter geworden met dit “nieuws”. Ben benieuwd wat het allemaal wordt.
jorden zegt
Nou max wellicht een team voor jou?
str8six zegt
McLaren Mercedes? Oude tijden herleven maar ik zie McLaren niet een soort satelliet team van Mercedes worden net zomin als dat Mercedes het team McLaren voor zich op de baan zal dulden.
Interessante ontwikkelingen, we zullen het zien.
poes zegt
@str8six: ik snap je verbazing niet. McLaren heeft t/m 2014 (dus ook het begin van deze generatie motoren) met Mercedes motoren gereden. Als ze niet zelf naar Honda waren overgestapt dan hadden ze dat nu nog steeds gedaan.
michaelb zegt
Lijkt mij leuk. Misschien zie ik het verkeerd, maar begint RBR nu niet zelf beetje een uit de kluiten gewassen klanten team te worden? Lijkt mij dat langzamerhand Renault momenteel gaat kiezen voor hun eigen team als hoofdteam en dat RBR de tweede viool gaat spelen.
arjontje zegt
@michaelb: RedBull heeft een contract dat zij de zelfde motoren krijgen als het fabrieksteam. Dit omdat Red Bull geholpen heeft met de ontwikkeling van de nieuwe Renault motor. Door onder andere Mario Illien in te huren.
w0o0dy zegt
@arjontje: waarom RedBull niet weer Illien op de Renault loslaat is me een raadsel. “Als jullie het niet doen dan doen we het zelf wel”
arjontje zegt
Het zal wel een hele grote stap zijn maar waarom gaat McLaren niet zelf motoren bouwen. Trek een partner aan als bijvoorbeeld Cosworth.
Al zal dit eerder een optie zijn voor 2021 als de regels (waarschijnlijk) veranderen.
w0o0dy zegt
@arjontje: als RedBull en McLaren de resources samenvoegen zouden ze samen een nieuwe motor kunnen laten ontwikkelen door Cosworth of zo… Onafhankelijk van de grote merken Mercedes en Ferrari en samen behoorlijk kapitaalkrachtige partijen die beide gebaat zijn bij een goede betrouwbare en betaalbare motor waarmee ze niet achter de fabrieksteams hoeven te eindigen.
arjontje zegt
@w0o0dy: ja zal zeker een optie kunnen zijn. Dan heb je een echte privé team en een semi privé team. En dan zouden andere teams er ook gebruik van kunnen maken. Of misschien wel eens een reden kunnen zijn om weer een nieuw team te verwelkomen.
acizane80 zegt
@w0o0dy: dan zit je weer met met feit dat je deels een extra concurrent creëert. De eerste paar jaren verlies je weer punten door aanpassingen aan je blok en eventueel betrouwbaarheids problemen. Langs andere kant kan het toch niet zo slecht zijn als die Renault blok waar ze de laatste 2 jaar mee rijden. Of wel?
poes zegt
@w0o0dy: dat gaat niemand meer doen. In 2021 gaan de regels op de schop. Dat lijkt ver weg, maar als je nu een nieuwe powerunit wilt gaan ontwikkelen (welke op het niveau van Mercedes moet kunnen presteren) dan ben je minimaal 2 jaar verder. En dan weet ik zeker dat ‘ie in het begin onderpresteert. Echt hoor, hier gaat geen enkele partij z’n handen aan branden.
poes zegt
@arjontje: het is niet ‘zomaar’ een motor bouwen. Het is ook niet ‘zomaar’ dat Honda het niet voor elkaar krijgt. De huidige powerunit is zo ongelooflijk complex, dat geen enkele andere fabrikant onder de huidige reglementen in gaat stappen. Zeker een partij als Cosworth niet, want die hebben de kennis noch de middelen.
cossiekiller zegt
Iedereen een Mercedes motor met dezelfde specificaties graag.
Dan komt het ware talent naar boven. En zoveel mooier om te zien dan.
mashell zegt
@cossiekiller: Dat is niet de gedachte van de F1. Daar waar de beste engineers tegen elkaar strijden. Er ook best aardige coureurs rondrijden. Maar je hebt wel een punt, cup races waar iedereen dezelfde wagen rijdt zijn vaak veel leuker om naar te kijken dan naar de F1.
poes zegt
@cossiekiller: prima, maar daar zijn legio andere raceklasses voor. Niet de F1.
clarkson zegt
Tuurlijk. Te bang om redbull een motor te geven maar mclaren krijgt het wel. Bedankt he, lekker duits dit.
poes zegt
@clarkson: McLaren heeft jaren met Mercedes gereden. Sterker nog, als ze niet naar Honda waren overgestapt dan hadden ze nu nog steeds met Mercedes gereden…
clarkson zegt
@poes: Meen je niet…
fone zegt
Waarom blijven de updates dit seizoen weg bij Renault? En dus ook bij Red Bull. Ze zijn nu volop bezig met de motor voor 2018. Renault heeft veel gereorganiseerd afgelopen twee jaar en wil hier in 2018 de vruchten van plukken.
dailydriver zegt
Misschien een gekke gedachte. Niemand die denkt aan Dalara motoren? Hebben jaren van ervaring en bewezen successen behaald. Wellicht goedkoper dan mercedes.
bassx zegt
@dailydriver: Dalara motoren? Heb er nog nooit van gehoord. Wel Dallara chassis bouwer maar ook zij doen het niet goed in F1 op dit moment (lees: Haas F1 is een mix tussen Dallara en Ferrari). Het Italiaanse bedrijf heeft ook matig tot slecht gepresteerd in het verleden in F1 (Jordan, Midland, Hispania F1) omdat F1 toch echt heel veel stappen hoger is dan welke tak van motorsport dan ook.