McLaren is erg bang voor vier Red Bulls op de baan volgend jaar. Begrijpelijk ook wel, want dan is het maximaal haalbare P5 als de Red Bull coureurs hun werk doen.
En jawel! De aloude discussie omtrent het hebben van een tweede team, laait weer op in de Formule 1. Het is eigenlijk altijd al een dingetje geweest. De sport heeft er afhankelijk van hoe de wind stond, immer een wat ‘pragmatische’ houding tegen aangenomen. Vroeger kon het gewoon, een auto kopen bij een F1 team en die inzetten onder eigen vlag. Maar vervolgens kwam Bernie en moest ieder team zijn eigen auto bouwen om mee te mogen doen in de koningsklasse.
Pink Mercedes
Bernie was echter ook een man van opportunisme. Op het moment dat het niet zo lekker ging met de economie en dus niet zo lekker met de F1, kwamen er opeens weer ideeën naar boven om drie auto’s per team in te zetten. En werd er oogluikend toegestaan dat de Toro Rosso STR3 een Red Bull RB4 was met een Ferrari-motor in plaats van een Renault-unit. En zo zijn er ook in het recente verleden nog wel meer voorbeelden geweest, waarvan de meest recente en eclatante de Pink Mercedes van Racing Point.
De noodklok
En nu ligt Red Bull andermaal onder vuur. Het team maakt er geen geheim van dat het weer meer intergratie wil tussen Red Bull Racing en Scuderia AlphaTauri RB. Naar verluidt zal de voorkant van de auto van het zusterteam volgend jaar ‘veel lijken’ op die van Red Bull. Critici verwachten een nieuw Pink Mercedes scenario. En de meest vocale daarvan is McLaren teambaas Zak Brown. Middels een open brief gepubliceerd op de website van het team, luidt hij de noodklok:
Most other major sports prohibit the ownership of two teams within the same league because of the obvious potential damage that it does to competition. It’s an unhealthy situation because it impacts decisions made both on and off the track. Whether it’s a case of having access to more data, sharing components/personnel, or even having influence over a strategic vote, it’s not in the spirit of the regulations.
It’s important to stand up for independence, competition and fairness, and I’d like to see changes in the regulations to ensure that in future, they stop influence spreading from one team to another through strategic alliances and especially through ownership. Formula 1 should be true to its brand, and every team – except power units – should be totally independent of each other.
Zak Brown, strijdt voor de goede zaak. En voor zijn eigen team
Vier Red Bulls oké voor de show?
En zo gaat Brown nog even door. Maar goed, heeft de beste man een punt en wil jij dat elk team een aparte auto bouwt. Of maakt het jou niet uit zo lang Max Verstappen, Sergio Perez, Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo er maar een goede show van maken? Laat het weten, in de comments!
sportevo zegt
De 1995 Ligier JS41 leek ook verdacht veel op de 1995 Benetton B195.
Robert zegt
Het grote probleem van nu is dat men, als er klantenteams of junior teams worden opgetuigd met min of meer identieke auto’s, dat men ook het hele ontwikkelingsbudget voor teams moet herdefiniëren, om te voorkomen dat er wordt vals gespeeld, anders zullen nieuwkomers als Audi, Ford (als partner van RB Power Trains) en (mogelijk) Cadillac niet alleen met een achterstand instappen, maar deze ook nooit kunnen inlopen.
brent zegt
het is gewoon waar, we struikelde ook over de racing point, dus alpha taurie is hetzelfde verhaal
Richmond zegt
Dit is zelfs erger want ze gaan ook personeel van red bull krijgen
sportevo zegt
Op meerdere vlakken kan het voordeel hebben. We hebben in het verleden gezien dat de Alpha Tauri’s/Toro Rosso’s iets minder moeilijk doen bij inhaalacties van de Red Bull. Strategisch gezien heb je al een oneerlijk voordeel tov je concurrentie.
Even wat data over banden uitwisselen in een weekend waar wat weinig rijtijd is vanwege bijvoorbeeld weersomstandigheden is ook iets makkelijker te doen.
Ik ga nog niet beweren dat ze voordelen hebben met de budgetcap en dat er voor RB door AT zaken in hun windtunneltijd getest worden waarvan de data bij RB terecht komt maar het lijkt mij vrij makkelijk om ook dat te doen dus ik zou er niet raar van opkijken als het ook daadwerkelijk zou gebeuren.
Edge zegt
In theorie zou dat niet mogelijk moeten zijn. De FIA heeft al 24/7 toegang tot alle windtunnel en CFD-data van de teams. Daarnaast moet je ten opzichte van de FIA ook kunnen aantonen hoe je tot een ontwerp bent gekomen en daar een logisch aantal uur aan hebt gespendeerd. Een AlphaTauri engineer kan dus niet op vrijdag naar huis gaan en op maandag met een volledig nieuwe voorvleugel van Red Bull op zijn USB-stickje naar kantoor gaan.
sanderkomnogeensergens zegt
Is Red Bull nou zo slim of de rest zo dom?
ericc zegt
In Indy-car gebruiken alle teams hetzelfde chassis. Enkel de powerunit is anders en toch populair. Ze kunnen gewicht toevoegen aan de wagens die de vorige wedstrijd punten haalden.
Wolflow zegt
Bij het achteruit racen met DAF-jes op het Eurocircuit waren alle auto’s gelijk
mashell zegt
Eigenlijk denk ik dat alle auto’s volgend jaar veel op de Red Bull zullen lijken. Maar het geschuif met onderdelen, personeel, coureurs is inderdaad niet kies. Maar ter verdediging van Red Bull, ze hebben dat in het verleden al veel meer gedaan dan afgelopen jaren. Het beste zou gewoon zijn: Red Bull zet het tweede team te koop.
Wolflow zegt
En wat dient er dan te gebeuren met alle teams waar Toto aandeelhouder is, neem aan dat Toto z’n aandelen dan ook moet verpatsen?
En dan uiteraard niet aan z’n vrouw, er is al genoeg belangenverstrengeling in dat huwelijk
Edge zegt
Over welke teams heb je het precies? Toto Wolff is voor 33% aandeelhouder in het Mercedes-AMG F1 team en is voormalig aandeelhouder van Williams. Als je doelt op Aston Martin: Daar is Toto Wolff net als Mercedes aandeelhouder in het autobedrijf, dat op papier volledig los staat van het F1 team.
Ik vraag mij ook oprecht af hoe je kunt spreken van belangenverstrengeling als Susie Wolff de eindverantwoordelijke is voor het F1 Academy project met (jonge) meiden achter het stuur. Veel meer dan Toto Wolff het telefoonnummer geven van een coureur die Mercedes graag zou willen steunen kan ze niet, want ze is niet betrokken bij de Formule 1 zelf.
heckblende zegt
Maar AT heeft het hele afgelopen jaar toch al set-ups voor RB getest?
Edge zegt
Zak Brown moet in mijn ogen niet zo zeuren. In 2005 was de Formule 1 alles behalve goedkoop en winstgevend. De topteams joegen er makkelijk 400 miljoen euro of meer doorheen op jaarbasis, de kleinere teams waren op voorhand al kansloos met hun budgetten van 100 tot 150 miljoen euro. De enige winst die je in die periode kon maken was sportieve winst op de baan, en het aloude credo “de snelste manier om miljonair te worden is door als miljardair een F1-team te starten” was volop van kracht. Teams kwamen, teams vielen om, maar Red Bull bleef Toro Rosso trouw steunen. Vanaf de aankoop in 2005 tot de introductie van de budget cap in 2021 (waardoor F1-teams weer wat rendabeler werden) heeft Red Bull zelfs bij een conservatieve schatting van 100 miljoen per jaar al meer dan anderhalf miljard euro in dat team gepompt.
Ik vind daarom dat andere teams niet mogen zeuren. Red Bull heeft die speciale status verdiend op eenzelfde manier als Ferrari die speciale bonus heeft verdiend door hun onafgebroken deelname sinds de start van het F1 WK .
Daarnaast vind ik het extra flauw dat Brown zeurt, want sinds Red Bull Minardi heeft overgenomen:
is BMW gestopt en is dat team terug verkocht aan Peter Sauber
Heeft Honda de sport verlaten en de boel verkocht aan Brawn, die op zijn jaar na een kampioensjaar de toko weer verkocht aan Mercedes.
is datzelfde Sauber enkele jaren later verkocht aan Finn Rausing
heeft Finn Rausing een deal gesloten met Audi waarbij Audi geleidelijk aan een groter aandeel in het team krijgt
zijn Virgin, Lotus en HRT tot de sport toegetreden en na overnames als HRT, Caterham en Manor failliet gegaan
Heeft Renault de sport verlaten en het team verkocht aan Gerard Lopez, die er Lotus van maakte
Heeft diezelfde Gerard Lopez het team weer terug verkocht aan Renault
Heeft de familie Williams hun team verkocht aan Dorilton Capital, het investeringsvehikel waarbij vermoedelijk de man van de zus van vrouw van de zoon van de koning van Engeland de scepter zwaait.
Is Force India failliet gegaan en heeft Lawrence Stroll het team en de startlicentie via de curator overgenomen
McLaren, Ferrari, Mercedes en alle andere teams c.q. vermogende investeerders hebben meer dan genoeg kansen gehad om zelf ook een tweede team aan het portfolio toe te voegen. Alleen Red Bull was zo “stom” om jaarlijks die miljoenen in een tweede team te pompen. Nu is Red Bull als enige zo slim om daar de vruchten van te plukken.
Edit: Ik zie dat de ul en li html tags om er een mooi lijstje van te maken niet werken, dus excuses voor de wat rommelig uitziende lijst van overnamekansen
vetnek zegt
Wat plaatst iedereen toch lulverhalen zeg.