Een geslaagde ode aan de racehistorie van het merk.
Aangezien Aston Martin vorige week het doek van de V12 Speedster trok, is het voor McLaren een geschikt moment om de Elva weer even onder de aandacht te brengen. Met deze ode aan de M1A-racewagen van Bruce McLaren maken ze de keuze tussen de twee Britse Speedsters wel erg lastig.
McLaren onthulde de dakloze Elva in november vorig jaar. De auto was geïnspireerd op racers uit de jaren ’60 en dat maken ze met deze MSO-variant nog eens extra duidelijk.
Deze specifieke Elva geïnspireerd op de M1A, oftewel de Mark 1, van Bruce McLaren uit 1964. Hiermee verbrak Bruce dat jaar het ronderecord tijdens de Sport Car Grand Prix van Canada. Hoewel de auto aan snelheid niets te kort kwam, kampte de M1A nog met kinderziektes. Hierdoor finishte Bruce uiteindelijk derde. Hoe dan ook, zijn wagen was gehuld in zwart en zilver en dat zijn dan ook de kleuren die we hier terugzien. Het zwart is overigens geen zwarte lak, maar naakt koolstofvezel.
De Elva heeft niet alleen zijn uiterlijk, maar ook zijn naam aan de M1A te danken. Deze was namelijk ontwikkeld in samenwerking met de Britse autofabrikant Elva. In 1968 ging het bedrijf helaas ter ziele. Om de nieuwe speedster van een historisch verantwoorde naam te voorzien heeft McLaren de rechten van deze naam opgekocht.
De M1A woog slechts 551 kg. De Elva zal hier niet aan kunnen tippen, maar het is wel de lichtste straatauto van McLaren. Het precieze gewicht heeft McLaren dan weer niet bekend gemaakt. Gelukkig weten we de andere specificaties wel, en die zijn zeer indrukwekkend: 815 pk, 800 Nm koppel, 0-100 in minder dan drie seconden en 0-200 in 6,7 seconden. De racelooks zijn dus zeker gerechtvaardigd.
In totaal maakt McLaren 399 stuks van de Elva. Dit is het eerste exemplaar dat aangepakt is door MSO, maar het zal ongetwijfeld niet de laatste zijn. Een auto als deze leent zich namelijk uitstekend voor bijzondere kleuren en liveries. Dit is in ieder geval een goed voorbeeld van een geslaagde retrolivery.
Teerdz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rammillius zegt
Heerlijk deze speedsters. Vind het prachtige auto’s. Inclusief de Stirling Moss. Nadeel is de helm die moet worden gedragen ? maar een vlieg in je oog krijgen op de snelweg lijkt mij niet fijn
flatsixx zegt
@rammillius: dat was wel gaaf van de Aventador J, dat kleine ruitje
moveyourmind zegt
Extreem, maar wel gaaf.
Alleen jammer dat ze niets met één van de mooiste details van de M1A gedaan hebben. Die had namelijk het reservewiel voor het dashboard liggen met een heel fraaie gewelfde plexiglazen overkapping er overheen.
Dat reservewiel zal lastig worden met de huidige bandenmaten, maar die overkapping hadden ze echt iets origineels mee kunnen doen.
JanJansen zegt
Zou graag zien dat ze eens een hoofdontwerper met echt talent en visie aantrekken bij McLaren.
Ze maken technisch zulke mooie dingen, maar het is allemaal net uit verhouding of te druk.
Bij Ferrari beseften ze dit ook. Die hebben om dit probleem te tackelen een design center opgetuigd. Wat er nu op straat wordt gezet is zo veel eleganter en origineler dan 10 jaar geleden.
reactief zegt
Smaken verschillen.
De F8 vind ik veel minder fraai dan de originele 458. De 812 vind ik ook veel minder mooi dan de 599. Maar mening dus geen vooruitgang in de laatste 10 jaar.
Deze Elva vind ik prachtig, de speedtail ook. De 720 en 570/600 serie ook allemaal wel mooi.
Dus nogmaals, smaken verschillen ;)
rotarypowah zegt
Een afbeelding van die M1A erbij was wel zo leuk geweest.
Hier: https://i.wheelsage.org/pictures/mclaren/m1/autowp.ru_mclaren_m1a_9.jpg
poes zegt
399 stuks? Dat is serieus veel voor een auto die totáál niet bruikbaar is (geen voorruit, dus met helm). Daarbij weer de zoveelste McLaren die basis van hetzelfde recept.
harrie zegt
Daarom ook dit actiemodelletje en persbericht, ze raken ze niet kwijt blijkbaar.
e38ossie zegt
Elva maakte toch ook straatauto’s?
Kan me iets herinneren van een coupé met 2 liter BMW M10 motor eind jaren 60.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn hoor. Je hebt er niets aan maar wel leuk.