De Britse sportwagenfabrikant gaat met de tijd mee, maar niet in alle zaken ziet het merk een markt.
Vrijwel alle merken gaan aan de SUV. Zelfs fabrikanten van supercars zoals Lamborghini, Maserati en Ferrari gaan overstag. Het publiek stelt terecht de vraag: what about McLaren? Die vraag stelde ook Top Gear aan de autobouwer. Fans van SUV’s krijgen echter een onbevredigend antwoord te horen.
In 2014 maakte het merk al duidelijk geen brood te zien in een SUV. McLaren nam het woord SUV niet in de mond, maar doelde er wel op dat we geen hoge auto van het merk hoeven te verwachten. Nu zijn ze wat duidelijker. Dan Parry-Williams, chef design bij McLaren, stelt dat SUV’s niet sportief zijn. Daarmee deelt de designer een sneer uit naar Lamborghini, die de Urus presenteerden als een SSUV (Super Sports Utility Vehicle).
McLaren pompt de komende jaren één miljard pond in ontwikkelingen. Tot en met 2022 kunnen we 12 ‘nieuwe modellen’ verwachten. Echt nieuw zullen ze niet zijn. Men neme de twin-turbo V8, kiest één van de drie huidige reeksen (Sports Series, Super Series of Ultimate Series) en voila, een nieuw model is geboren. Nieuwe varianten is in dit geval een beter woord. Wellicht klink ik wat neerbuigend in de richting van McLaren. Echter, de strategie één motor – 10.000 modellen is naar mijn mening niet heel spannend.
v12powerr zegt
Een op het eerst gezicht klinisch automerk dat door deze stelling juist laat zien dat ze wel degelijk passie voor auto’s hebben. I like it
MaartenD zegt
@v12powerr: geen fan van McLaren, juist om dat klinische voorkomen, maar hier heb je wel een punt
elemento zegt
@maarten020: sorry geef mij maar mclaren p1 boven lambo en ferrari
MaartenD zegt
@elemento: geef mij maar een Lamborghini Miura of een Ferrari F40
michielb10 zegt
@maarten020: wat cool! Jij houdt nog van de oude generatie auto’s! Dikke pluim voor jou man!!!!!!
trustmeiamanengineer zegt
Zolang ze gemakkelijk 500(!) stuks van een bijzonder lelijke “gelimiteerde” 800k Pond kostende “Pure circuitwagen voor de straat” kunnen verkopen, hebben ze een cashcow als een SUV absoluut niet nodig nee.
shadowbroker zegt
@trustmeiamanengineer: Boeien. Als ze zo kunnrn bestaan en tevreden zijn, dan is het toch prima?
mashell zegt
Waar haalt McLaren 1 miljard pond vandaan waarbij investeerders niet vragen om een gegarandeerde cashcow te bouwen?
Foramen zegt
@mashell: komende jaren, niet in één keer hè.
Blijft veel maar ze doen het blijkbaar goed.
goodolddays zegt
Omg die senna, wat een lelijk grafding…
viezefreddyw zegt
Ik ben het met je eens Ruben. Zo denk ik ook over McLaren. Mooi merk verder hoor, daar niet van..
Maar uiteindelijk zie ik het nog wel gebeuren ook dat ze een SUV gaan bouwen of iets in die hoek. De 1 miljard pond waar ze het over hebben moet toch ergens vandaan komen.
willeme zegt
@viezefreddyw: het grappige iandat veel andere merken er gewoon mee weg komen. Bij Porsche zijn het ook allemaal varianten op hetzelfde blok. De 718 en 911 delen ook erg veel techniek.
viezefreddyw zegt
@willeme: Is ook VAG-eigen toch? De boel met elkaar delen?
willeme zegt
@viezefreddyw: 986 en 996 waren bijna identieke auto’s. Toen was het nog niet onderdeel van de Volkswagen Groep.
Dat techniek over een hele modellijn wordt uitgesmeerd komt overal voor. Zeker bij kleinere merken is dat volkomen logisch. Kijk naar BMW, die hebben ook maar een paar motoren: 1.5 driecilinder, 2.0 viercilinder, 3.0 zescilinder, 4.4 V8 en dan die monsterlijke V12. Dat wordt verdeeld over allerlei auto’s van Mini tot Rolls en alle BMW’s daar tussen.
viezefreddyw zegt
@willeme: En natuurlijk Mercedes tegenwoordig in hun AMG’s. Of een A-klasse met een blok van Renault. Tegenwoordig Ferrari nog meer met de GTC4Lusso T en 488 en nog wel wat modellen. Steeds meer merken doen het of hebben het gedaan. Is opzich ook niet erg. Maar voor mijn gevoel doet McLaren het wel heel veel. En niet alleen motoren. Ook design, interieur etc. Het lijkt heel erg veel op elkaar.
E34M5Touring zegt
@willeme: Maar een M3 en een M5 krijgen wel een verschillende motor. In tegenstelling tot Merc die overal die 4.0l V8 inlegt. Nou zijn die blokken niet meer zo speciaal als de 4.0l NA V8 uit de vorige M3 of de V10 uit de E60 maar in ieder geval nog wat onderscheid. Ik snap wel waarom men dat doet en het zijn ook geen slechte motoren ofzo maar het speciale is er wel een beetje vanaf voor mij.
torsen zegt
@willeme: Met belangrijke uitzondering dan de gekke uitspattingen van Porsche met de race blokken er in.
Denk aan de V10 in de Carrera GT en de V8 in de 918 Spyder.
Volgens mij gebruiken de 570, 650 en de P1 ook alledrie hetzelfde MonoCage platform.
En zitten de 720S en het meeste wat er nu volgt op het MonoCage II platform.
HzR zegt
@willeme: dit
HzR zegt
@viezefreddyw: ze zijn al een tijdje bezig met de ontwikkeling van andere aandrijvingen etc. Verwacht de eerste auto’s volgend jaar. Een ‘front engined’ GT zou mooi bij ze passen denk ik, maar ik geloof niet dat dat in de planning is.
sollie1984 zegt
AMG doet exact hetzelfde. 1 blok dat in bijna elk model wordt gepropt. Dus ook niet zo spannend.
gasskaas zegt
@sollie1984: ze drukken ze zelfs in Aston Martins.. vaarwel
mashell zegt
@sollie1984: maar AMG is dan ook niet een echt merk (ondanks dat ze dat zelf wel beweren) het is gewoon het label waaronder Mercedes bepaalde motoren verkoopt (primair de 6.2 liter motor).
berlinetta zegt
@mashell: Die 6.2 wordt niet meer verkocht. Het is 4.0 wat de klok slaat.
gloudertje zegt
@sollie1984: AMG bouwt nog 2 types v8en. De 5.5l en 4.0l
torsen zegt
De ontwikkeling is ook wat prijziger als je het platform niet over 3 of meer merken kunt uitsmeren.
bosje zegt
McLaren is op zich een interessant merk. De auto’s schijnen goed te rijden, op zich goed te verkopen maar toch heb ik net als veel anderen gewoon weinig met het merk. De auto’s lijken op elkaar, gebruiken een vergelijkbare motor en vallen allen binnen eenzelfde stereotype van sportwagen.
Ik denk persoonlijk dat het merk meer inhoud zou krijgen als er juist een ander type auto bij zou komen, dan wel een SUV of een grotere sedanachtige geschikt voor dagelijks gebruik. Of een wagen met een andere motor, bijvoorbeeld een v12 (of v10!) hypercar of een 6 pitter instapper. Maar als er met de huidige, relatief goedkope, modellenstrategie genoeg verkocht wordt dan snap ik volledig dat McLaren geen brood ziet in nieuwe, dure, platformen en/of motoren.
frank2b zegt
Mooi dat McLaren trouw is aan haar roots.
Ik heb niets met PC-Hoofttractoren-met-supercarbadge.
Behalve in het geval van Lamborghini misschien. Maar ja, hoe zijn die ook al weer begonnen?
Dutchdriftking zegt
Nice, een Panamera achtige zou wel leuk zijn.
rob5nismo zegt
Wanneer komt de instapper met een V4 motor